Ga naar inhoud


Write rechten spontaan weg


Carduelis

Aanbevolen berichten

Mijn VU+ met een WD Caviar Green 1.5TB, SATA II, 64MB, (WDC WD15EARS met jumper op 7-8) HDD verliest spontaan de write rechten

Als ik een opname wilt starten neemt hij niet op , timeshift app werkt dan ook niet meer en als ik een opname die op de HDD staat wil verplaatsen krijg ik [Errno 30] Read only File system.

 

Als ik de ontvanger in deep standby zet en weer opstart werkt soms alles weer om na verloop van tijd weer de zelfde problemen te vertonen.

 

Ik had openpli software versie 2.1 van 16 september welke ik vandaag via USB naar de opnpli software van 25 november heb vernieuwd.

 

Toen het probleem voor het eerst op trad had ik ook problemen met de Picons maar dat heb ik kunnen oplossen door de Picons van 19.2 en 23.5 opnieuw te installeren.

 

Schijf controle gaat bij mij ook niet goed . op het moment dat ik niet kon opnemen kreeg ik de melding Fout: /dev/sda1: recovering journal /dev/sda1: Error allocation block bitmap e2fsck (4): memory allocation failed.

 

Net kreeg ik de melding gehad dat er geen harde schijf aanwezig was of dat hij geformatteerd moest worden en stond op de HDD alleen maar epg.dat. De directory Movie met al mijn opnames was weg.

 

 

Ik wil mijn harde schijf nog niet direct formatteren, wie kan mij helpen om het probleem van mijn HDD op te lossen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

wat theparasol zegt. Een linux systeem checkt tijdens het starten of het filesystem integer is, en zo niet dan wordt er geprobeerd om het filesystem read only te mouten zodat je wellicht toch nog bij je data kan.

 

Oplossing kan zijn het ding unmounten via telnet of ssh (umount /dev/sda1) en dan een fsck /dev/sda1 uitvoeren. Lukt dat niet dan kan je nog eens proberen het ding opnieuw te formatteren of uitbouwen en aansluiten op een pc om eens te kijken in de smart van die disk of hij aan het stuk gaan is.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook problemen gehad met schijfcontrole, er worden te veel I-nodes aangmaakt tijdens het formateren van een grote schijf, dat past niet in het geheugen van de box tijdens schijf controle. Milo heeft het voor Open-PLI aangepast zodat er tijdens formateren niet miljoenen I-nodes worden gemaakt : http://openpli.org/forums/topic/19593-vuduo-onstabiele-ontvanger/page__st__20

 

Je zou om te formateren PLI er tijdelijk op kunnen zetten, daarna werkt schijfcontrole ook met een ander image.

 

Dolf.

VU+ Ultimo, OpenPLI, 2TB hdd. CCcam 2.3.0

VU+ Duo, OpenPLI.

Dreambox 7025+, OpenPLI image, Swapfile 64mb op CF kaart, Magic skin.

iPad met Dreambox live.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De HDD was geformatteerd met de orginele software die in de ontvanger zat toen ik hem kocht, daarna had ik er openpli 2.1 opgezet.

Ik heb dit weekend de opnames die ik wilde behouden eraf gekopieerd en de HDD geformateerd ( software in ontvanger openpli build 25 nov)

Tot nu toe nog geen proberen meer gehad, afwachten of de ontvanger dit volhoudt.

 

Alleen doet de schijf controle van uit het menu nog steeds niet ik krijg nog steeds de memory allocation failed pop up

 

Maar als ik via telnet df -ih en e2fsck uitvoer ziet het er wel goed uit en krijg ik de volgende gegevens:

 

OpenEmbedded Linux vuduo

 

 

openpli 2.1 vuduo

 

vuduo login: root

root@vuduo:~# df -ih

Filesystem Inodes Used Available Use% Mounted on

/dev/root 0 0 0 0% /

tmpfs 17.3K 153 17.1K 1% /dev

/dev/sda1 349.3K 29 349.3K 0% /media/hdd

tmpfs 17.3K 59 17.2K 0% /var/volatile

root@vuduo:~#

 

 

 

OpenEmbedded Linux vuduo

 

 

openpli 2.1 vuduo

 

vuduo login: root

root@vuduo:~# umount /dev/sda1

root@vuduo:~# e2fsck /dev/sda1

e2fsck 1.41.14 (22-Dec-2010)

/dev/sda1: clean, 35/357728 files, 601555/366284645 blocks

root@vuduo:~#

 

Moet alleen de opnames die ik naar de PC had gekopieerd nog terug zetten.

 

Iedereen bedank voor de informatie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...