Ga naar inhoud


Kan ik 1000 mA voeding voor Dreambox 500+ gebruiken?


lujo

Aanbevolen berichten

Mijn 500+ dreambox voeding is waarschijnlijk stuk gegaan.

 

Input: 100-240V - 47/63 Hz 1,0 A

Output: 12,0 V - 2,0 A

 

Nu heb ik een oude adapter van een router en ik vroeg mij af of ik die veilig kan gebruiken?

 

Input: 230v 50 Hz

Output: 12V - 1000 mA

 

Het verschil is 2,0 A (originele) tegenover 1,0 A (vervangende)

 

Wat zouden nadelen kunnen zijn dat ik ene voeding met te weinig Amperes gebruik?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ook niet als ik die dreambox alleen gebruik om het kaartje met mijn pc te sharen? Dus dreambox staat niet in verbinding met een lbn/schotel.

 

En als ik een adapter koop, maakt het dan uit of ik een 3,0 Ampere, 4 of 5 Ampere koop, zolang het een 12 Volt adapter is?

aangepast door lujo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het best is altijd als je box in normale werking 2 ampere nodig heeft om daar minimaal 1 a 2 ampere boven te zitten met je voeding zo heeft je box genoeg reserves om iets extra's te doen bvb een extra hdd of noem maar op.punt 2 is je voeding zwaarder dus 2 ampere meer dan nodig dan heeft jou voeding ook reserves en gaat hij langer mee. met voltage gelden deze regels natuurlijk niet daar moet je zelf aan de voorschrift houden zoals vermeld is door DM zelf.

aangepast door Loui (K)
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan ga ik maar op zoek naar een 2+ ampere voeding.

 

Zijn er nog tips voor de adapters die je rechtreeks in stopcontact kan steken (minimaal 2 ampere). Dus niet dat er zo'n kabeltje tussen zit?

aangepast door lujo
Link naar reactie
Delen op andere sites

@mobieltje... dat bloedhete is zwaar overdreven. Het hangt erg af van hoe de voeding is gemaakt. Er zijn inderdaad slechte kwaliteit voedingen die al bij 50% van de opgegeven belastbaarheid al enorm heet worden. Een goed ontwerp van een voeding is een vak apart. En er worden een hoop slechte voedingen meegeleverd bij veel consumenten apparaten.

 

De DM500+ kan prima op een 1A voeding draaien. Zeker als er geen LNB installatie aan hangt. Zelf gebruik ik een DM500+ als mediaspeler en dat gaat prima op een 1A voeding.

 

Trouwens, zoveel stroom verbruiken de kleine dreamboxen niet permanent. Een kennis heeft 'n DM600 waar de originele (geschakelde) voeding kapot van was gegaan. Kennelijk werd deze behoorlijk warm, ondanks de hele ruime 2,5A dat het ding kon leveren volgens het opschrift. Omdat we niet direct een passende vervanging konden bemachtigen, heb ik hem tijdelijk een 12V 1A trafo voeding geleend. De DM600 heeft 'n interne disk en een schotel met 3 LNB's. De dreambox deed het prima op die trafo werd zelfs minder warm dan dat de originele voeding steeds werd. Uiteindelijk heeft het een maand prima gelopen.

 

Als je toch 'n ruime vervangende voeding wil voor 'n Dreambox met 'n grote schotel installatie, dan kan ik aanraden om te zoeken naar Egston voedingen. Deze zijn compact en hebben 'n hoge efficiency (lees: zeer laag eigen verbruik / koel). Ze zijn online te bestellen of in de betere electronica speciaalzaken.

 

Kortom, Lujo, je kunt 'm gewoon gebruiken. Het is wel zo dat als het een trafo blok is, je deze toch beter kunt vervangen door zo'n kleine geschakelde voeding op termijn. Trafo voedingen hebben een vrij hoog eigen verbruik; zo'n 5 tot 10 Watt. Dat tikt op de jaarrekening wel aan.

aangepast door Powerbooky
Link naar reactie
Delen op andere sites

Loui (K) ik denk niet dat je op de hoogte bent dat er verschillende pluggen bestaan ;-)

En ze passen niet allemaal in die Dreambox.

Ik ga ook eentje bestellen maar wil dat graag doen met de juiste aansluiting (lees plug afmeting).

 

Maar ja is dat: 5.5*2.5 of 5.5*2.0 of 5.5*1.7

 

Vandaar mijn vraag, omdat ik ook adapters voor de netbook kan bestellen zolang ze maar de juiste aansluiting hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

A

Loui (K) ik denk niet dat je op de hoogte bent dat er verschillende pluggen bestaan ;-)

En ze passen niet allemaal in die Dreambox.

Ik ga ook eentje bestellen maar wil dat graag doen met de juiste aansluiting (lees plug afmeting).

 

Maar ja is dat: 5.5*2.5 of 5.5*2.0 of 5.5*1.7

 

Vandaar mijn vraag, omdat ik ook adapters voor de netbook kan bestellen zolang ze maar de juiste aansluiting hebben.

Als je gewoon opgeef voor jou box dan kan het toch niet mis gaan?Dan heb je een orginele die ook bij je box hoort.

aangepast door Loui (K)
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...