Ga naar inhoud


luidsprekers van16 jaar oud nog herstellen?de moeite of nieuwe?


Aanbevolen berichten

beste,

ik heb hier luidsprekers staan die 16 jaar oud zijn,nml jvc spx770 of iets in die aard.

aan die luidsprekers is een dolby souround versterker aangesloten van 5X80 of 2X100 in stereo.

het zijn 8 Ohm luidsprekers.

deze nammidag,speelde ik luide muziek,en plots begaf het de basconus het.er zitten 3 luidsprekers in een tweeter,een twede weet ik niet direct hoe dit noemt,en dan nog een grote van 19 cm doorsnee.

ik had enkel geluid,van de 2 tweters.ik klopte op de andere,en dan speelde hij,maar er kwam lichtblauw vuur bij te pas.na een liedje verder te spelen,gaf die de volledige brui.kloppen of niet,niks hielp.ik schakelde de suround uit,en droei de speaker los.toen die los was,kwam er een enorme rookontwikkeling uit de kast van de luidspreker,en het stonk behoorlijk.eigenlijk nog niet meegemaakt.

in die luidspreker,zat er ook nog een klein printplaatje,maar weet niet of deze defect is.

heeft het nog zin,om een vervangmodel te bestellen (origineel niet meer te verkrijgen) en er terug in te vijzen,of zeg je liever neem nieuwe.

het zit nu wel nml zo,dat ze meer opteren voor kleinere boxen,maar dan zetten ze in de woning op een bepaalde plaats een apparte woofer.ik heb dergelijke aansluiting.echter is deze zeer duur die oplossing.ik heb destijds niet erg gekeken,en moest een zware vermogen surround hebben.die luidsprekers nu,wegen 12Kg/stuk.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Je bedoelt met de tweede luidspreker de midden-tonen speaker?

 

Is je versterker wel in orde, staat er geen gelijkspanning op je speaker uitgang?

Zo te oordelen is je scheidingsfilter verbrand, en omdat kennelijk ook je lage tonen luidspreker kapot is zal reparatie niet meer lonen.

Bedenk dat reparatie met vervangende onderdelen de speaker anders zal laten klinken in vergelijking met de overige speakers.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Versterker zal wel oke zijn. Bij een gelijkspanning sneuvel de tweeters als eerste.

 

ik zou eerst de "grootte" woofers eens nameten met een ohm meter.

 

Geeft deze nog door dan is zoals ceesv schrijft de scheidingsfilter stuk.

Meet je niets dan is de woofer stuk, en mischien ook nog het scheidingsfilter.

 

mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

scheidings filter gaat niet snel stuk.

als de spoel van de speaker vast komt te staan zal deze gauw in rook opgaan omdat er geen tegenkracht (EMK)

van de magneet onstaat.

Dat kan gebeuren als de spoel met conus met rubber is op gehangen.(vergaan na 16 jaar)

Soms is het wel te zien dat de spoel verbrand is.

anders kan je de conus licht met de hand bewegen krijg je dan een schrapend gevoel en of geluid dan is er wat mis met de spoel en ophanging

 

Als je het niet zo nou neemt kan je losse luidspreker er in zetten met dezelfde impedantie,vermogen en diameter

suc6

aangepast door focus103
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik was niet zo goed in het weekend,zal volgend weekend mijn fototoestel meenemen naar ouders + ohm meter en meer details geven.waar ik woon,zouden ze het niet echt appreciëren moest ik hier toekomen met zo'n luidsprekers.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 jaren later...

Goedemiddag,

 

ik heb de JVC SPX 770 speakers.

 

Mijn kinderen hebben toen ze klein waren per ongeluk de conussen van de speakers, de middenbolletjes in gedrukt.

 

Mijn speakers klinken al jaren niet briljant meer maar ik zou ze toch graag houden.

De hoge tonen zijn niet meer briljant.

Er zal iets met 1 of meerdere tweeters zijn.

 

Wat zou ik het beste kunnen doen aangezien ik de speakers graag zou willen houden?

Ik was er altijd erg tevreden mee.

 

Bedankt alvast!

 

Vriendelijke groet,

David Antonisse

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan eens in google deze zoek term proberen "Luidsprekeronderdelen om zelf uw luidsprekers te repareren"

Heb voor mijn JBL speakers de foam randen die vergaan waren vervangen .

Dit ging met de instructies die op internet staan wonderbaarlijk goed.

Je moet er wel de tijd voor nemen en in mijn geval had ik van die kunstof hobby klemmen gebruikt om alles in het midden te krijgen.

Daarna steeds een klem los en er onder lijmen  klem er weer op.(dit voor alle 4 de klemmen die ik gebruikte).

Hierna de klemmen los gehaald en een schaaltje (juiste diameter) opgezocht om de rand  met een gewicht op het frame te drukken.

totdat de lijm droog was.

hobbyklem.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
Op 20-5-2019 om 14:25 zei Antonisse:

Mijn kinderen hebben toen ze klein waren per ongeluk de conussen van de speakers, de middenbolletjes in gedrukt.

Wanneer je die wil uitdeuken even met beleid de stofzuiger erop houden.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...