Ga naar inhoud


duo stuk, repareren of vervangen?


stefan.wolfrum
Ga naar oplossing Opgelost door edje-ken,

Aanbevolen berichten


  • Reacties 75
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Elco vervangen helpt vaak niet.. Dus zit het probleem ergens anders in.

 

Zover ik heb kunnen uitzoeken zit het probleem wel degelijk in de buurt van die elco maar als die bewuste elco uitdroogt dan neemt de kans toe dat die regulator chip defect raakt.

 

Deze chip is een aoz1021ai.

 

Bij een werkende vu duo staat op L802 5.2 volt en op L804 1.17 volt. Maar bij mijn defecte staat op L802 5.2 volt en op L804 0.7 volt.

 

Ik heb het hier over een originele vu duo van 28 maanden oud.

 

Ik ga het morgen eens proberen die chip te vervangen want ik heb ze binnen.

 

Oke was nog vergeten het positienummer van de chip U801

aangepast door Lemming
Link naar reactie
Delen op andere sites

Elco vervangen helpt vaak niet.. Dus zit het probleem ergens anders in.

 

Zover ik heb kunnen uitzoeken zit het probleem wel degelijk in de buurt van die elco maar als die bewuste elco uitdroogt dan neemt de kans toe dat die regulator chip defect raakt.

 

Deze chip is een aoz1021ai.

 

Bij een werkende vu duo staat op L802 5.2 volt en op L804 1.17 volt. Maar bij mijn defecte staat op L802 5.2 volt en op L804 0.7 volt.

 

Ik heb het hier over een originele vu duo van 28 maanden oud.

 

Ik ga het morgen eens proberen die chip te vervangen want ik heb ze binnen.

 

Oke was nog vergeten het positienummer van de chip U801

 

Hier een foto waar de bewuste spanningsregelaar U801 (AOZ1021ai) op het moederbord zit.

Nadat mijn VU+ DUO (eerste versie, witte AB) niet meer wilde opstarten en in het rode licht bereik bleef hangen was mij duidelijk dat ik de Elco C807 moest gaan vervangen.

Helaas had ik de VU+ niet meteen uitgezet en na een paar minuten steeg er opeens een rookwolkje op uit de ontvanger.

Bleek de spanningsregelaar U801 te zijn gesmolten (zie foto).

Dat was balen zeker toen bleek dat het nog niet zo gemakkelijk was om aan een vervangende AOZ1021ai spanningsregelaar te komen.

Uiteindelijk Elco C807 en U801 vervangen en de VU+ DUO werkt weer als vanouds.

 

Advies / waarschuwing, zodra je merkt dat de VU+ DUO dood is en alleen het rode lampje nog brand, haal de spanning van de ontvanger en vervang de Elco C807 zodat je hopelijk voorkomt dat U801 stuk gaat en dat je deze ook moet vervangen.

 

post-44894-0-28120500-1350547353_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jullie zijn toch maar gelukkiger dan de doorsnee gebruiker die niet kan solderen op dat niveau...

Hoop echter wel dat jullie de kennis hebben om dat ook te mogen adviseren.

 

vooral als je box nog onder garantie termijn valt zou ik het de amateur die tijdens creative vaardigheden op school ook eens een kunstzinnig kettinkie heeft geproduceerd niet willen adviseren. ;)

allen die dit wel in de vingers hebben, succes.

 

ciao

Westway

Sky

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo de Vu Duo heeft nu een aantal uren gedraaid zonder problemen.

 

Dus is het misschien verstandig om die elco wat eerder te vervangen en lost "misschien" ook vaker het hangen op.

 

Maar te lang er mee lopen dan is op den duur de kans dus groot dat het ic vernield wordt.

 

Maar voor die het aandurven hier mijn meetwaardes na de reparatie...

 

Ikzelf heb helemaal geen soldeermateriaal voor smd's maar is me toch goed gelukt.

 

Normaal steek ik mijn soldeerspul in oude buizen tv's en radio's en electronica is mijn hobby zowieso.

 

Zie de bijlage voor de meetwaardes....

post-30811-0-15100700-1350610540_thumb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Daar bij mij ook enkel het rode ledje nog brandde kwam ik met de zoekfunctie hier terecht.

Elco vervangen door een 220µf 25volt en hij doet het gelukkig weer.

Nu een vraag, welk zijn precies de meetpunten die op deze laatste foto staan?

't is maar voor in de toekomst eventueel.

Dan nog dit, ik heb ook maar één werkende lnb ingang, tuner 1.

Op tuner 2 staat geen spanning, iemand ook al voorgehad?

geholpen worden is leuk, iemand anders kunnen helpen leuker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als follow-up bericht: De beruchte C807 elco vervangen, de starting... en rode led melding bleef, hmmm.... Toen maar via USB opnieuw te geflasht, en ja hoor, weer leven in de box.

Conclusie dat de elco defect was toch te vroeg getrokken. Goede nieuws is dat de elco nu preventief is vervangen :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

zelf ook in het bezit van vu+duo met witte afstandsbediening,nog nooit een probleem gehad van elco.

 

nou ben ik benieuwd of dit voorkomt bij mensen die hun vu+ duo in stanby zetten.

 

ik schakel hem namelijk altijd helemaal uit wel met de afstandsbedieng.

 

bij mij staat hij overdag aan als radio van smorgens 06.00u tot smiddags 17.00u dan tot 23.00u als tv ontvanger.

vu+duo wavefield t90

vu+duo triax 88 met multiblock

xtrend et9000 triax 88 met multiblock voor mijn dochter

vu+duo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik zelf altijd de auto shutdown plugin waardoor hij bij geen gebruik naar deep stand-by gaat. Wanneer het apparaat in deep stand-by staat hoeft het circuit waar de gevoelige elco in zit niet actief te zijn en zal dan naar alle waarschijnlijkheid ook minder snel de geest geven.

 

Ik zelf heb ook een generatie 1 DUO met witte afstandsbediening en draait (nu nog) als een zonnetje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...