Ga naar inhoud


Is mijn Wasmaschine nog te redden, of is het einde oefening? Blomberg WA 4310


Miauw

Aanbevolen berichten

dat moet ook te zien zijn , is de trommel rand vervormd ? zie je die slingeren als je de trommel met de hand draait (vul zijde)

Bij mijn buren was eens een spaak bevestiging (deel waarmee de trommel aan z'n as bevestigd is ) afgebroken .

Hierdoor raakte ook de trommel de kuip .

Na demontage van de kuip heb ik dat kunnen lassen (RVS)

woon je ver van Nijmegen ?

 

Nijmegen is helaas niet om de hoek, ik woon in IJmuiden.

 

De trommel uit de kuip halen klinkt al lastig, laat staan het zelf doen.

 

De kuip is van RVS, de voorkant van volgens mij gietijzer. Als de kuip er uit moet, dan moet dat via de bovenkant. Daarna moet op één of andere manier het gietijzeren gedeelte wat tevens als contragewicht er aan hangt en het vliegwiel waar de snaar van de moter aan hangt er nog af voor de trommel er uit gehaald kan worden.

 

Een monteur wordt al snel te duur, als er nou makkelijker bij te komen zou zijn, dan had ik met behulp van iemand die RVS lassen kan wel gelukt.

 

Dan komt de grote vraag:

 

Hoe lang gaat een goede wasmachine mee?

 

Die van mij is al 14 jaar, aan de buitenkant is er wat emaile van af, maar dat heb ik met hammerite al een tijdje terug het netjes afgewerkt om rest te voorkomen. Ik heb er wel de pest in dat de wasmachine op de bodemplaat voor na waar wat oude zeepresten liggen, verder brandschoon is, maar overbelasting van de trommel waar 10 badhanddoekken in zijn gegaan, is volgens mij de grote boosdoener en eigen schuld.

 

Mogelijk kan ik via via goedkoop iemand regelen, maar is het het waard na 14 jaar trouwe dienstjaren?

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 58
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Je zegt dat het beter wordt als je tegen de trommel aan duwt?

 

Heb je al eens gekeken of er speling in de trommel zit? Beter is wel om even de aandrijfriem los te halen om die speling te checken.

Zie je watersporen achter op de kuip?

Want het kunnen heel goed de lagers zijn die kapot zijn.

Als de keerring van dat lager kapot is dan loopt het lager vol water en dan roest deze en gaat slijten. Dan krijg je dat schrapend geluid.

 

Als ik tegen de trommel aan de binnen / bovekant druk, dan krijg ik het weg, maar bij het verwijderen van het verwarmingselement konden we (iemand die mee gekeken heeft) hier met een buigbaar lampje alles keurig zien.

 

Er zijn geen watersporen te zien, we hebben hem met de achterkant open laten draaien.

 

De aandrijfriem is niet los geweest, daar kan nog naar gekeken worden.

 

Wat ik begrepen heb zijn de lagers niet stuk, daarom zaten we het al ergens anders te zoeken, maar ik zal het met die gene het nog eens vragen, de achterkant is er zo af, het omdraaien van de wasmachine in de 2 vierkante meter badkamer is een stuk lastiger.

 

Het geluid komt van 1 van de blokjes van de achterkant af, mogelijk ook dat er 1 voor zit, maar dat kan ik niet controleren, want het rubber zit vast, teminste, ik krijg het niet los.

 

Als de trommel scheef hangt, dan zouden toch alle blokjes moeten aanlopen of heb ik dat mis?

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dus het geluid gaat ook weg als je tegen de kuip duwt? Of alleen als je tegen de trommel duwt?

 

Als de lagers goed zijn moet je geen axiale en radiale speling op de trommel tov de kuip hebben. Als de riem er dan nog opzit dan hangt de motor aan de trommel en zal het moeilijker zijn om een evt speling te voelen.

 

Met blokjes bedoel je de ophanging v.d kuip?

Daar zullen ws veren en rubberen gevalletjes zitten. Die rubbers zijn dempers.

Vaak zijn het per demper 2 rubberen blokjes die een metalen plaatje ofzo inklemmen.

Zouden er geen dempers gebruikt worden dan springt de trommel bij het draaien alle kanten op. Die dempers remmen die bewegingen enigzins.

Het komt volgens mij zelden voor dat deze dempers kapot gaan, of ze moeten uit de ophanging gesprongen zijn. Dat zou evt wel jouw probleem kunnen zijn.

 

Als de wasmachine te zwaar beladen is geweest en met deze zware last gaat de machine ook nog centrifugeren dan kan de demper er wel uitspringen.

Controleren of alle dempers hetzelfde uitzien. Er zitten minimaal 2 in en die moeten op dezelfde manier vastzitten aan de kuip.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt me vreemd dat alleen de trommel scheef hangt en dat je hem nog kunt laten draaien.

Aangezien de trommel wordt aangedreven via een as naar buiten de kuip.

 

Als ik het zo lees dan lijkt het mij dat de hele kuip scheef hangt, heb je de bovenkant eraf gehad?

En waren alle ophangveren nog ok?

 

Eventueel een fotootje??

 

Als het klusje met een paar ophangveren en eventueel een schokbreker op te lossen is zou ik het wel aandurven.

Wordt het ingewikkelder, dan hem snel een schop geven. De reparatiekosten lopen te snel op voor zo'n "oude" machine.

Tenzij je alles zelf/met hulp van kunt oplossen.

 

Ron.

It is my allegearre like folle as de ko skiet as de bolle...

ET9000, WaveFrontier 90, LT8700, Kathrein 120 cm Prime Focus draaibaar en nog wat speeltjes..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus het geluid gaat ook weg als je tegen de kuip duwt? Of alleen als je tegen de trommel duwt?

 

Als de lagers goed zijn moet je geen axiale en radiale speling op de trommel tov de kuip hebben. Als de riem er dan nog opzit dan hangt de motor aan de trommel en zal het moeilijker zijn om een evt speling te voelen.

 

Met blokjes bedoel je de ophanging v.d kuip?

Daar zullen ws veren en rubberen gevalletjes zitten. Die rubbers zijn dempers.

Vaak zijn het per demper 2 rubberen blokjes die een metalen plaatje ofzo inklemmen.

Zouden er geen dempers gebruikt worden dan springt de trommel bij het draaien alle kanten op. Die dempers remmen die bewegingen enigzins.

Het komt volgens mij zelden voor dat deze dempers kapot gaan, of ze moeten uit de ophanging gesprongen zijn. Dat zou evt wel jouw probleem kunnen zijn.

 

Als de wasmachine te zwaar beladen is geweest en met deze zware last gaat de machine ook nog centrifugeren dan kan de demper er wel uitspringen.

Controleren of alle dempers hetzelfde uitzien. Er zitten minimaal 2 in en die moeten op dezelfde manier vastzitten aan de kuip.

 

Het geluid gaat weg als ik in de trommel tegen de bovenkant duw op het moment dat één van de harde rubbertjes tegen de achterkant van de kuip schuurt, ik doe dat op de hand als de wasmachine uit staat.

 

De riem gaan we nakijken, dat is een punt waar we niet op gelled hebben.

 

Met de blokjes bedoel ik niet de kuip, maar die op de achterkand van de trommel vast zitten en een bepaalde daarvan aanloopt tegen de kuip, die kwam ik tegen toen het verwarmingsellement er uit gehaald was en het tegen kuip hoor en min of meer door de opening voorbij zie schuren.

 

Ik bedoel dus niet de ophanging van de kuip, dat is gecontroleerd en zit goed.

 

Het heeft dus zover ik begrijp niets met de dempers en ophangveren buiten de trommel te maken.

 

De rubberen snaar moet er nog of i.v.m. het controleren welke speling er dan is.

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik denk dat het verstandig is om wat foto's te maken want het is me niet duidelijk over welke "blokjes" het gaat.

 

De riem hoef je iig niet op speling te checken want die heeft altijd wel wat ruimte. Je kan hooguit kijken of de riem nog netjes uitziet maar dat zal geen vreemde geluiden (kunnen) geven.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt me vreemd dat alleen de trommel scheef hangt en dat je hem nog kunt laten draaien.

Aangezien de trommel wordt aangedreven via een as naar buiten de kuip.

 

Als ik het zo lees dan lijkt het mij dat de hele kuip scheef hangt, heb je de bovenkant eraf gehad?

En waren alle ophangveren nog ok?

 

Eventueel een fotootje??

 

Als het klusje met een paar ophangveren en eventueel een schokbreker op te lossen is zou ik het wel aandurven.

Wordt het ingewikkelder, dan hem snel een schop geven. De reparatiekosten lopen te snel op voor zo'n "oude" machine.

Tenzij je alles zelf/met hulp van kunt oplossen.

 

Ron.

 

Nee, de trommel loopt op een bepaald punt tegen de kuip aan, dus er zit wat scheef, uit balans of is krom getrokken.

 

Een foto kan wel, maar helaas niet vandaag, Ik zit op een oude rot PC waarvan de USB poorten het begeven hebben, maar ik heb hier ook geen kabeltje om het uit te lezen.

 

Kom ik later deze week op terug, want er lopen te veel afspraken door elkaar wegens mijn gezondheidsproblemen.

 

Kort samengevat, ik ben bang dat de trommel in de kuip beschadigd is, maar ik ga de tips nog even nalopen.

 

 

Ik moet nu stoppen, maar ik beloof alle tips zover mogelijk dat is, na te trekken.

 

 

Tips blijven welkom, maar er staan er hier al zoveel dat ik niet denk dat er nog wat bij zal komen.

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het verstandig is om wat foto's te maken want het is me niet duidelijk over welke "blokjes" het gaat.

 

De riem hoef je iig niet op speling te checken want die heeft altijd wel wat ruimte. Je kan hooguit kijken of de riem nog netjes uitziet maar dat zal geen vreemde geluiden (kunnen) geven.

 

De blokjes zitten aan de achterkant van de trommel, zelfs met het verwarmingselement er uit is het moeilijk zichtbaar, een foto daarvan maken is niet te doen i.v.m. dat ik die nooit scherp krijg.

 

Wat ik wel kan doen is een tekening maken en die inscannen om een idee te geven wat ik zie.

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

post-40587-0-80045900-1351518773_thumb.jpgpost-40587-0-30676700-1351518837_thumb.jpg

Nijmegen is helaas niet om de hoek, ik woon in IJmuiden.

 

De trommel uit de kuip halen klinkt al lastig, laat staan het zelf doen.

 

De kuip is van RVS, de voorkant van volgens mij gietijzer. Als de kuip er uit moet, dan moet dat via de bovenkant. Daarna moet op één of andere manier het gietijzeren gedeelte wat tevens als contragewicht er aan hangt en het vliegwiel waar de snaar van de moter aan hangt er nog af voor de trommel er uit gehaald kan worden.

 

Een monteur wordt al snel te duur, als er nou makkelijker bij te komen zou zijn, dan had ik met behulp van iemand die RVS lassen kan wel gelukt.

 

Dan komt de grote vraag:

 

Hoe lang gaat een goede wasmachine mee?

 

Die van mij is al 14 jaar, aan de buitenkant is er wat emaile van af, maar dat heb ik met hammerite al een tijdje terug het netjes afgewerkt om rest te voorkomen. Ik heb er wel de pest in dat de wasmachine op de bodemplaat voor na waar wat oude zeepresten liggen, verder brandschoon is, maar overbelasting van de trommel waar 10 badhanddoekken in zijn gegaan, is volgens mij de grote boosdoener en eigen schuld.

 

Mogelijk kan ik via via goedkoop iemand regelen, maar is het het waard na 14 jaar trouwe dienstjaren?

 

 

Tja goede vraag ,net als Hoe..Lang is een Chinees,dat hangt helemaal van het merk en soort (chinees) :) af.

ik heb hier een AEG Turnamat (bovenlader met apparte certrfuge ),deze is ca 40 jaar oud en draait nog steeds,ik heb er wel eens een 1pers.deken in gehad ,ging er dus net in,kan dus bijna niet kapot.

De trommel RVS, kun je er zo uithalen,en ziet na 45jaar nog als nieuw uit

aangepast door columbo
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dat de Turnamat zo oud kan worden is omdat de trommel aan 2 kanten ondersteund wordt en niet met 900 toeren ronddraait.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ho, wacht even, ik heb het hier over een voorlader die tot 1200 toeren kan halen.

 

Ik heb de wasmachine te vol gestopt, het deurtje ging met wat moeite toch dicht, stom, maar niet bij stil gestaan. Door diverse persoonlijke en medische problemen krijg ik een paar uur in de week begeleiding thuis om me zelf weer in balans te krijgen, het stomme is dat ze er wel bij stond, maar geen opmerking maakte dat het teveel is. Ik ga haar nu niet de schuld geven, want ik heb het zelf gedaan, maar begeleiding krijg ik niet voor niets.

 

Ik heb het zeker tot en met vrijdag erg druk, dus graag even geduld voor foto's en tekening(en)

 

40 jaar voor een wasmachine, dat is wel oud, maar ook een stroom en water verspiller, daarom zal ik nooit een Miele kopen, want in 10 jaar kan er veel veranderen. Ik heb nu een B klasse wasmachine, het elektronische waterslot die aan de kraan zat is al 2 maal stuk gegaan en doordat alles volledig dicht zit, niet te repareren. De eerste kreeg ik nog gratis, de tweede keer zou ik 99 euro moeten betalen, ik heb er maar een mechanische waterslot op gezet.

 

Als het einde oefening is, dan ga ik voor een AEG A+++, dat scheelt weer in de water en energierekening, ik heb al voordelige aanbiedingen gezien, mar twijfel tussen 1400 en 1600 toeren. Wat ik wel belangrijk vindt is dat er geen slijtbare koolborstels in zitten, tegenwoordig heb je steeds meer het nieuwe systeem, ik ben de naam alleen even kwijt.

aangepast door ilseonline

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

de aparte centrifuge draait meer dan 2200 rpm.wassen is 150 watt, verwarmen is 3300watt,maar die gebruik ik nooit,ik doe altijd een emmer heet water er in gooien 20 min draaien ,even spoelen,en dan hup in de centrifuge.

Motor problemen komt hier niet in voor.,op een slangetje aan de pomp na is alles nog origineel..

Dus energie besparen kan ook hier mee!

aangepast door columbo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Met een beetje mazzel, staan morgen (zaterdag) de foto's online, maar met een beetje pech lukt dat vanaf maandag pas.

 

Er lijkt metaal tegen metaal aan te lopen, dus ik vrees het ergste.

aangepast door ilseonline

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De lagers zullen er wel uit liggen,door dat de keerring defect is

als je de deur open hebt ,en de trommel omhoog kun bewegen terwijl je met de hand er aan draait ,dan zijn ze kapot,ook aals geluid maken als je er aan draait..

DE KUIP MOET GEHEELGEDEMONTEERD WORDEN,anders gaat het niet.

Je moet beide helften scheiden,om de trommel te demonteren,

Naderhand heb je nog een probleem er bij nl je moet alles weer water dicht maken/zien te krijgen,daar de originele af afdichting na het demonteren meestal kapot gaat ,dit kan een O ring zijn of dat hij gekit is.

Dus alles is ca een hele dag werk,mits je over de juiste matt.en gereedschap beschikt.

Bij div Duitse groot winkel bedrijven heb je voor 300<>400€l een nieuwe wasmachine.

.Misschien dat je bij een technische groothandel losse lagers en een nieuwe keerring kunt krijgen,als je ze bij een onderdelen shop wilt koppen ,dan heb je zo €300- kosten,als ze überhaupt leverbaar zijn.

aangepast door columbo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...