Ga naar inhoud


c en ku lnb op een Triax 110cm.


December10

Aanbevolen berichten

Ik heb vanavond de oude lnb er weer op gezet. Was meteen twee satellieten kwijt.

En heb de schotel iets gedraaid de eerste satelliet is nu  Eutelsat 70,5 oost. Nu de rest van de satellieten goed zetten.

Dan de c band lnb er op En dan weer eens op c band kijken.Of het nu beter werkt.

Groet

Link naar reactie
Delen op andere sites


@ Duitsland.   Ik denk dat December10 het heel goed begrepen heeft .

 

Ik heb de Stab open gemaakt .

 

Bij de Stab , wat overigens een hele goede motor is , die door een interne veer-constructie het gewicht van de schotel in oost en west postities compenseert , zijn de eindschakelaars uitgevoerd als reed contacten .

Bereik vergroting naar oost lijkt me wel te doen , naar west is gecompliceerder omdat bij die eind switch ook de ORG (nul-punt) switch zit .

Mechanisch kan het halve wormwiel (messing , geen nylon!) nog wel 20 º verder draaien , elke tand is ± 5º

Een optie is om de magneet E in een nieuw gat , dichter naar W te plaatsen .

Of het printplaatje met het end-east reedcontact te verplaatsen . Hiervoor moet je wel de versteviging waar dat printje tegenaan zit , afslijpen/frezen .

 

I

post-30993-0-97357300-1369684130_thumb.jpg

post-30993-0-55594100-1369684139_thumb.jpg

post-30993-0-23599400-1369684159_thumb.jpg

aangepast door trust

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Succes ! we lezen de uitkomst wel .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Meel mooie topic !

 

Ik wil deze even wat nieuw leven inblazen , want niets mooier dan deze vorm van discussies. :)

 

Langs verschillende kanalen lees ik dat de feeds op de 5°W,11°W,20°W enz.... heel interessant zijn qua C-Band ontvangst , maar even dit vraagje.

 

Ik beschik nog over een volledige installatie voor een deltastar 120 cm. ( zie bijgaand bestand ) . Heb er enige tijd geleden de motor volledig opengelegd , alles mooi terug in orde gebracht ( roestvrije anker , nieuwe smering tandwielen enz... ) zodat deze motor terug lekker  draait .

 

Mijn plan was om deze zomer mijn deltastar 90 cm hiermee te vervangen maar het is er nog niet van gekomen dus alles staat nog netjes in de hobbyruimte in de kelder.

 

Ik ben enorm tevreden van mijn deltastar 90 cm ( qua KU ontvangst ), ook al omdat de schotel prima draait via usals met een sg2100 rotor en ik deze voorzien heb van een elevatiesysteem die ik vanuit mijn bureau kan bedienen met een Motek MP-880 postioner ( 100 stappen ) door middel van een actuator.

 

Dus ik had gedacht om voor de C-band ontvangst op deze deltastar 120 cm een LNB voor C-band  te plaatsen. Gezien de speciale feedhoorn van deze schotel , welke LNB lijkt het meest geschikt  en waar moet ik op letten ?

 

Ik volg ook het Fibo forum en een Frans forum waar de C-band ontvangst heel populair is.

 

Ben benieuwd...

 

 

deltastar120.doc

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon de Fibo hoorn weglaten en de C-band lnb op dezelfde harthoogte plaatsen in een klem waarin je hem verschuiven en draaien kunt .

Zonder scalering werkt (bijna) net zo goed als met .

Ik heb van een PF scalering zoveel afgedraaid dat alleen de binnenste ring overbleef , leverde 2% signaalwinst op .

Op het Fibo-owners board is veel info over deze methode te vinden .

post-30993-0-32870400-1373711572_thumb.jpg

post-30993-0-04750100-1373711591_thumb.jpg

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

5°W,11°W,20°W enz

 

Denk je dat een deltastar 120 cm hiervoor groot genoeg is qua diameter ?

 

En welke lnb staat er op die foto's.

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet voor alle natuurlijk , wel beeld / signaal op o.a.  5  ,  11  ,  22  ,  40.5 en 55.5 , ook op west 3  , 20 en 40º oost , ik heb nog niet alles afgezocht .

dat is een Golden Interstar G1-301SC 17ºK  die zit nu op mij lnb wisselaar voor circulaire signalen .

Voor Lineair zit er een Panorama ER861 13ºK lnb op .

post-30993-0-49459300-1373715940_thumb.jpg

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn Combifeed een maand geleden gekocht op een site uit China voor 38 euro.

De KU band lnb is stokdoof en heb ik direct vervangen voor een Inverto BU. Verder heb ik het horizontale aluminium die voor het C band liear signaal is met de helft ingekort zodat de KU band antennes niet meer worden geblokeerd worden door dit balkje.

De resultaten zijn uitstekend mede door de tips van Trust die een ontwerp gemaakt heeft om de lineare signalen om te draaien naar Circulair, dit vindt je ook terug in dit topic.

Veel plezier met experimenteren en als je wat wilt weten, gewoon vragen !

Dreambox 920UHD FBC kabel tuner en 2 interne Sat tuners.

SSD 500GB

Triax 110cm met een Homemade C/KU band LNBF draaibaar tussen 80,0 oost en 67,0 west.

Triax 78cm vast met CDS Triple lnb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn Combifeed een maand geleden gekocht op een site uit China voor 38 euro.

De KU band lnb is stokdoof en heb ik direct vervangen voor een Inverto BU. Verder heb ik het horizontale aluminium die voor het C band liear signaal is met de helft ingekort zodat de KU band antennes niet meer worden geblokeerd worden door dit balkje.

De resultaten zijn uitstekend mede door de tips van Trust die een ontwerp gemaakt heeft om de lineare signalen om te draaien naar Circulair, dit vindt je ook terug in dit topic.

Veel plezier met experimenteren en als je wat wilt weten, gewoon vragen !

 

Nou komt die dan:

Welke combifeed is dat dan? Bedoel je niet een LNBF incl. feedhorn of heb je afzonderlijke feedhorn en LNB's?

Welk 'horizontale aluminium' heb je ingekort? (foto?)

En ik heb wellicht een post gemist hier maar wat heeft Trust dan gemaakt? Of bedoel je gewoon het toevoegen van een di-electrische plaat in de golfpijp?

 

Ik ben zelf bezig met een 150cm prime-focus schotel i.c.m. een oude BSC621-2 maar e.e.a. wil nog niet helemaal lukken (heb tot nu toe alleen 3E en ik zit me te beraden op vervanging met een C/Ku LNB van 13K.

Daarbij worstel ik ook dat ik zowel lineair als circulaire signalen wil kunnen ontvangen...

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier:     http://www.sat4all.com/forums/topic/329796-c-en-ku-lnb-op-een-triax-110cm/?p=2134434  waarom juist géén DE-plaat gewenst is . 

Met die BSC621-2 moet op C-band zeker meer lukken dan alleen 3º oost
.
Voor KU is dat ding een ramp , zeker als je er een DE-plaat in steekt , deze blokkeerd voor een belangrijk deel het signaal voor de achterop gemonteerde KU lnb .

Ook de "horizontale aluminium" staaf achterin de C-band lnb , is een hindernis voor het KU signaal .

.

post-30993-0-30779000-1373822157_thumb.jpg

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi verhaal Trust.
Dan zal ik ook eens langs de bouwmarkt (en supermarkt) gaan om het diëlectrische plaat te vervangen..
Voorlopig blijven mijn resultaten teleurstellend.

Op C-band nog steeds alleen maar 3.2°E en dan ook alleen de lineaire transponders van de Eutelsat 3A (zonder plaat max. 11.5 dB SNR 70%, AGC 76%, BER 0, met plaat max. 9.2 dB SNR 56%, AGC 75%, BER 0), geen Rascom, ook niks op 1°W en 10°E). Wel Ku-ontvangst (zonder plaat, met maar nét een lock) zodat ik de schotel kon uitrichten.

 

Op Ku is, ook zonder de diëlectrische plaat, de ontvangst echt om te huilen (voor een 150cm schotel zeker), ook al moet ik nog wat gaan fine-tunen met de hele schotel en polarmount. Ik vraag me toch af wat het verschil is gezien de verbluffende resultaten van de rest hier.


Ik dacht de Ku-LNB eraf te kunnen halen (om er een C120 LNB op te zetten), maar na het verwijderen van de drie schroefjes zit-ie nog steeds muurvast. Die schroefjes zijn blijkbaar niet bedoeld om de LNB eraf te kunnen halen?
Toch zie ik dat één van jullie dat wel gelukt is?

 

duitsland, kan jij me doorgeven waar in Azië je die combifeed gekocht hebt?

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

E.v. passende kokers zijn ook te vinden bij de grafkaarsen (afvalbakken kerkhof)

als je via Pm je adres geeft kan ik je een setje popnagels sturen (gratis)

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi verhaal Trust.

Dan zal ik ook eens langs de bouwmarkt (en supermarkt) gaan om het diëlectrische plaat te vervangen..

Voorlopig blijven mijn resultaten teleurstellend.

Op C-band nog steeds alleen maar 3.2°E en dan ook alleen de lineaire transponders van de Eutelsat 3A (zonder plaat max. 11.5 dB SNR 70%, AGC 76%, BER 0, met plaat max. 9.2 dB SNR 56%, AGC 75%, BER 0), geen Rascom, ook niks op 1°W en 10°E). Wel Ku-ontvangst (zonder plaat, met maar nét een lock) zodat ik de schotel kon uitrichten.

 

Op Ku is, ook zonder de diëlectrische plaat, de ontvangst echt om te huilen (voor een 150cm schotel zeker), ook al moet ik nog wat gaan fine-tunen met de hele schotel en polarmount. Ik vraag me toch af wat het verschil is gezien de verbluffende resultaten van de rest hier.

 

Ik dacht de Ku-LNB eraf te kunnen halen (om er een C120 LNB op te zetten), maar na het verwijderen van de drie schroefjes zit-ie nog steeds muurvast. Die schroefjes zijn blijkbaar niet bedoeld om de LNB eraf te kunnen halen?

Toch zie ik dat één van jullie dat wel gelukt is?

 

duitsland, kan jij me doorgeven waar in Azië je die combifeed gekocht hebt?

Tuurlijk ! Zonder reclame te maken voor een site, stuur maar een pm, dan zal ik de link aan je doorsturen.

Ik heb er een 2tal foto,s aan toegevoegd zodat je een indruk hebt hoe ik dit heb gemaakt.

Met deze combi heb ik zelfs ontvangst op Amazonas op 61,5 west (KU) Nilesat, Amos.

Maar ook op Arabsat 20 oost © Telecom 3 oost, op dit moment zit er een hele sterke transponder op C band van de Express 11 west, deze komt bij mij met 13,5 db binnen en dat is nog niet eerder gelukt.

Verder nog op 22, 24'5, 27,5 34,5 40,5 en 55 west.

post-49223-0-12836300-1373900271_thumb.jpg

post-49223-0-32674800-1373900345_thumb.jpg

Dreambox 920UHD FBC kabel tuner en 2 interne Sat tuners.

SSD 500GB

Triax 110cm met een Homemade C/KU band LNBF draaibaar tussen 80,0 oost en 67,0 west.

Triax 78cm vast met CDS Triple lnb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Alex , ik bedacht me dat de hier gepresenteerde flessen depolaraiser (4 op een rij) niet mij definitieve is .

Met met die 4 had ik op een bepaald kanaal (weet niet meer welke) een kwaliteit van 67% (Maxplus 2100)

De uitvoering waarmee ik het beste resultaat verkreeg , had 5 popnagels , hiermee werd 70/71% gehaald .

De eerste , zo dicht mogelijk bij de opening van de lnb , is 12 mm , dan 2x 16mm  en dan 12mm en de laatste 10 mm.

Zo dicht op elkaar dat de koppen aaneen sluiten .

Ik heb zonet ook nog op 11 west TP 3663 getest zonder dat alu balkje in de lnb .

De signal quality zakte van 49 naar 26%.

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...