Ga naar inhoud


DAB+ netwerk is gestart


Noordzee
Ga naar oplossing Opgelost door Noordzee,

Aanbevolen berichten

Ja sinds de verhuis kunnen we op het werk geen DAB+ zenders van de VRT meer beluisteren.

FM lukt ook bijna niet door alle stoorsignalen. (we hadden speciaal een DAB ontvanger gekocht)

En ook thuis heb ik binnen nu een slechte ontvangst van de VRT zenders.

 

Dat was vroeger wel wat anders,

Maar dat kwam omdat de zendmast van Nordkring hier vlakbij staat.

 

Dus luisteren we nu maar naar de commerciëlen, die binnen donderen.

 

mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites


23 uur geleden zei matthew_be_wvl:

@Tonskidutch, de VRT is recent zonder er veel ruchtbaarheid aan te geven van zenderlocaties veranderd. De DAB-zenders van de VRT worden nu uitgezonden vanop masten van Broadcast Partners en niet meer van op de Norkring-masten. Daarom is de ontvangst misschien wat veranderd tegenover voorheen.

dat zou natuurlijk kunnen, ik vind dat men daarover wel meer transparantie moet aanleveren, zijdens de providers, ook online en realtime zoals dat een goede provider overigens ook betaamd

verder is het zo dat ik mijn buurman ga vragen of er een dipooltje aan zijn dakkapel gemonteerd kan worden, die vanuit de straat niet gezien kan worden, met een gedegen verlengkabeltje naar de antenne ingang

ik luister als halfbelg namelijk veel VRT en RTBF

Space Cowboy

Jamiroquai

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 25-6-2019 om 15:19 zei Tonskidutch:

ik luister als halfbelg namelijk veel VRT en RTBF

 

"Tonskibelg" 😋

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 24-6-2019 om 16:13 zei matthew_be_wvl:

@Tonskidutch, de VRT is recent zonder er veel ruchtbaarheid aan te geven van zenderlocaties veranderd. De DAB-zenders van de VRT worden nu uitgezonden vanop masten van Broadcast Partners en niet meer van op de Norkring-masten. Daarom is de ontvangst misschien wat veranderd tegenover voorheen.

 

VRT komt van lage opstelpunten.Er is een goedkoop netwerk met PRUTDEKKING gebouwd door BroadcastPartners. IN OPDRACHT VAN DE VRT! Denk aan zendmastjes ergens op een flat of een veredelde telefoonmast! Meer zenders, hoger vermogen 'want dat dringt beter door muren'. Maar in de praktijk doen de Norkring zenders het twee keer zo goed. Nogmaals, een keuze van de VRT om te BESPAREN wat nou digitalisatie hahaahhaahha. BP heeft in opdracht van hen het veel goedkopere netwerk gebouwd. Ze huren nu niet meer de 'dure' hoge Norkring torens. BP maakte er een leuk verhaal van dat op lage hoogte met meer vermogen zenden betere ontvangst in huizen geeft. Gelul, het bereik hangt grotendeels van de hoogte van een zendmast af! Dit ivm obstakels en de kromming van  de aarde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb het gevonden bij adiovisie.eu

VRT op DAB+: van 20 naar 36 zenders

 
( de zwakste in Tongeren (28 dBm) en Hasselt (27 dBm) en die nieuwe in Maaseik wordt niet eens vermeld)
denk dat ze toch iets meer power moeten leveren, want ook al die Belgische medewerkers bij het academisch ziekenhuis hier in Maastricht klagen over slechte DAB+ ontvangst in hun auto

Space Cowboy

Jamiroquai

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

oké,

ziet er veelbelovend uit

zoals al gemeld kan ik weldra een buitenantenne ongeveer 6 meter hoger plaatsen voor DAB+ en ook voor DVB-T2 ontvangst (wisselgeld met bovenbuur, die mijn digitennebox krijgt)

heb vandaag de huidige antenne met RTL-SDR USB tuner en pC op de locatie getest en hij heeft zelf het appartementsrecht dus kan zonder boete een antenne op dak zetten

 

nu vroeg hij me of er ook Duitse zenders te ontvangen zijn, indien hij een draaibaar systeem neemt

ik weet helaas niet of je dan een extra positioner nodig hebt of niet???

Space Cowboy

Jamiroquai

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vrees dat dat lastig wordt. Vanuit Aachen wordt maar met beperkt vermogen uitgezonden. 

Volgens deze website is de ontvangst in Maastricht 48 dB:

https://fmscan.org/main.php?l=5.6833333&b=50.85&qth=Maastricht&csave=3

 

(Website is niet bijgewerkt, maar het vermogen vanuit Aachen zal nog wel kloppen.) 

 

 

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou dat kan best hoor...

https://de.wikipedia.org/wiki/Sender_Aachen-Stolberg

NHN is iets anders dan NAP maar dat is maar 16cm.

Maastricht op 60 m + NAP hoog en 285 meter in Stolberg is niets tussen mij en de antenne van 20kW

natte duim berekening:

de antenne heeft meerdere platvorms

Betriebs­räume: 20 m, 60 m, 100 m, 120 m, 142 m, 182 m

volgens bijlage is 142m voor UKW en DVB-T2

dus de 285m + 142m platvormhoogte = 427m hoog

ook met de bekende kimduik is een hoger gelegen gebouw zichtbaar (hier enkele voorbeelden)

200 m 53 km

250 m 59 km

300 m 64 km

350 m 69 km

 

indien je het preciezer wilt berekenen is er de trigonometrische berekening betreffende de aardkromming en hoogtemetingen

 

bovendien in Maastricht Noordwest had ik ook al Duitse zender

 

Screenshot_68.png

Screenshot_67.png

aangepast door Tonskidutch
aanpassing hoogte

Space Cowboy

Jamiroquai

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

30 minuten geleden zei luisteraar:

Weet van vroeger in de analoge tv uhf tijd zat zdf op kanaal 21 en was zo goed

als niet te ontvangen in maastricht.

ik heb er destijds beter TV signaal gehad op de zwart-wit TV dan Lopik, maar dat waren wel andere uitzendvermogens

daarom is Maastricht ook vele malen beter geschoold in de Duitse taal

en toen ik voor het eerst Kaptän James T. Kirk in engels hoorde op nederlandse TV,  hadden we het eerste seizoen al op de ZDF gezien

 

ik zit nu 15m lager dan twee jaar geleden met ontvangst van Aachen Stolberg (maar wel met binnenantenne in beide situaties)

volgens bijlage

Screenshot_69.png

aangepast door Tonskidutch
bijlage toegevoegd

Space Cowboy

Jamiroquai

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

3 nieuwe zenders gestart in Franstalig België. Allen in 96 Kbps.

Jam. in het pakket 6A HAINAUT 2

Viva+  Mons en Viva+  Charleroi in het pakket 5C HAINAUT 1

https://www.rtbf.be/info/medias/detail_jam-et-viva-le-dab-accueille-deux-nouvelles-radios-de-la-rtbf?id=10324234

Nu reeds 100 DAB+ zenders te ontvangen in Franse grensstreek, maar sommige zitten wel dubbel.

Edision Piccollo Benelux Edition
Cahors Big Bisat :13°E, 19,2°E, 23,5°E, 36°E, 39°E, 46°E, 52,5°E            Triax 88 cm: 7°E, 2°E

Triax 64 cm: 42°E   Triax 78 cm:  4°W  Maximum E-85:  28,2°E, 21,5°E, 16°E, 10°E, 5°E, 1°W, 5°W                                                                                                                                        Maximum E-85: 14°W, 22°W, 30°W       

Visiosat 90 cm: basis 7°W die draaibaar is van 70,5°E tot 45°W                            DVBT-TNT     DAB+

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 26-9-2019 om 11:44 zei Satfeeds-DX:

3 nieuwe zenders gestart in Franstalig België. Allen in 96 Kbps.

Jam. in het pakket 6A HAINAUT 2

Viva+  Mons en Viva+  Charleroi in het pakket 5C HAINAUT 1

https://www.rtbf.be/info/medias/detail_jam-et-viva-le-dab-accueille-deux-nouvelles-radios-de-la-rtbf?id=10324234

Nu reeds 100 DAB+ zenders te ontvangen in Franse grensstreek, maar sommige zitten wel dubbel.

Welke ontvanger gebruik je?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees op TotaalTV dat er enkele nieuwe zendmasten bijkomen voor de commerciële zenders op 11C. 

Dat is ook wel nodig, want dit zegt de vergunning: 

1. Vanaf 1 januari 2018 biedt de vergunninghouder de dienst, omschreven in artikel 2, aan met een geografische verzorging van 85% mobiele ontvangst en een demografische verzorging van 65% binnenontvangst.

2. Vanaf 1 januari 2020 biedt de vergunninghouder de dienst, omschreven in artikel 2, aan met een geografische verzorging van 90% mobiele ontvangst en een demografische verzorging van 75% binnenontvangst.

 

Maar wie weet waar deze extra zendmasten geplaatst worden? 

 

 

 

 

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...