Ga naar inhoud


DAB+ netwerk is gestart


Noordzee
Ga naar oplossing Opgelost door Noordzee,

Aanbevolen berichten

De eerste extra zendmast is bekend: Alphen aan den Rijn

 

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dat laatste natuurlijk Tonski,

 

In dit topic hebben we het over de commerciële zenders op 11C. 

Het gaat trouwens niet om die grote zendmast waar jij op doelt. 

Deze antennes staan bovenop een flat. 

900-1054-alphen-gebouw.jpg

 

 

 

 

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb de indruk dat de DAB+ antennes in Duitsland altijd hoger geplaatst zijn en daardoor ook een beter bereik hebben.

Ik vind de Nederlandse DAB+ zenders landelijk per saldo  daardoor onvoldoende dekking geven. 

 

Dit flatgebouw heeft eigenlijk ook maar een matige hoogte. 

 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

De hoogte van de antenne is van ondergeschikt belang, een vrije afstraling echter is belangrijker.

Wanneer je de antenne op 80 meter zet ipv 40 meter, dan neemt de bodemreikwijdte amper toe.

 

Dit geld dan vooral in Nederland. In Duitsland heb je meer glooiing in het landschap en zullen de antennes niet alleen op hoge masten of gebouwen staan maar ook op hoger gelegen gebieden.

 

Ik heb een tijdje in Fraiture (be) gewoond waar ik niet ver van het hoogste punt van belgie woonde.

Mijn antenne stond daar op ongeveer 600 meter boven zeeniveau maar de zichtverbinding was amper tot aan eindhoven.

De afstand zal hemelsbreed misschien 100 km zijn.

Signalen kwamen wel van ver over de horizon, maar nooit stabiel.

 

Het feit dat de DAB+ carriers in duitsland beter te volgen zijn, zal te maken hebben met het zendvermogen, maar weet ik niet helemaal zeker.

 

Hoe dan ook: Afstand = Vierkantswortel van 13 maal de kijkhoogte, waarbij de afstand in kilometers is, de kijkhoogte in meters.

Ben je 1:80 lang dan kijk je ongeveer 5km ver.

Staat de antenne op 40 meter dan is de horizon 23 km ver en wanneer de antenne op 80 meter staat is de horizon 33km ver weg.

 

Gebouwen, bomen en andere obstakels in de buurt hebben een negatieve invloed op de reikwijdte.

aangepast door drz

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik ben een week geleden op de E 25 richting zuiden gereden, en bij Baraque de Fraiture kwamen de Nederlandse DAB zenders weer tevoorschijn.

De hoogte is ongeveer 600 meter.

Afstand tot Maastricht is ongeveer 80 km.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 4-10-2019 om 14:44 zei Noordzee:

Dat laatste natuurlijk Tonski,

ha oké, dank je wel

ik zocht namelijk iets eerder op zendmast Alphen aan den Rijn

en zag deze al staan

 

zoals ik ook op 1 juli al schreef; zijn vanaf geografisch strategische plaatsen veel zenders te ontvangen (zoals Aachen Stolberg)

met 80km naar bAraque de Fraiture is zeer zeker mogelijk met een goede externe auto-antenne

 

wat het aantal hiaten betreft mogen ze best wel wat bij plaatsen hier in het DAL

Screenshot_81.png

The Piper S Call

David Gilmour

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 weken later...
9 uur geleden zei Sprietje:

Heeft U een slechte DAP+ ontvangst, lees dan eens dit artikel:
https://www.dabtuners.nl/slechte-dab-ontvangst-huis-even-knutselen-dan

 

 

Citaat uit een reactie daar van Julius 19/01/2019 at 09:38:

 "Gewoon dus even mijn Silvercrest  bekeken, en gezien dat de achterplaat er gemakkelijk uit te schroeven was. Deze dus gedemonteerd, en gezien dat de antenne met twee kabeltjes met de print verbonden is. Op beide kabeltjes een aansluiting gesoldeerd naar een coaxplug (dus parallel aan de spriet), en deze plug via het basgat naar buiten gevoerd. Antenne aangesloten, en voilà: nu ook perfecte ontvangst voor de grootgrutterradio!"

 

Deze reactie doet me afvragen hoe ze bij zo een DAB radio een telescoop antenne aansluiten.

Met 2 (twee) draden?? Volgens mij is dat kortsluiting.

Vervolgens verbindt iemand aan die 2 draden coax met op het eind 20cm mantel weggestript en het werkt. Logisch toch!

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

als je het nieuws hier leest,

Citaat
08.11.2019, 15:00 Uhr, jrk

Eind volgend jaar moeten radio's in nieuwe auto's digitale aardradio's kunnen ontvangen en afspelen. Stationaire radio's met displays moeten ook DAB Plus kunnen ontvangen.

Met deze wet heeft de Bondsrepubliek Duitsland de EU-voorschriften inzake interoperabiliteit bij radio-ontvangst in nationaal recht omgezet. In Frankrijk en Italië zijn de desbetreffende uitvoeringsverordeningen reeds van kracht.

bron Digital Fernsehen.

 

is de EU wetgeving voor stationaire en mobiele radio toestellen nu per wet verplicht in Duitsland vanaf 21 december 2020.

 

Hetgeen ook betekend dat oude radio ontvangers zonder Dab+ niet meer verkocht mogen worden. Of deze EU voorschrift ook al omgezet is geworden in Nederland kon ik niet terugvinden.

The Piper S Call

David Gilmour

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Op 6-10-2019 om 03:27, drz zei:

De hoogte van de antenne is van ondergeschikt belang

 

De hoogte van een FM of DAB+ zenderantenne is wel degelijk van belang. Het gaat er niet om dat het vrij zichtveld niet liniair toeneemt met de hoogte boven het maaiveld.

Maar veel belangrijker is de radio-horizon. Radiogolven in het VHF/UHF bereik gaan veel verder dan de horizon. Door een lichte krommig gaan ze er duidelijk overheen. En dan speelt de hoogte van een zenderantenne een grote rol.

Bij AM zenders is de hoogte minderbelangrijk. Vanwege de grondgolf die over het algemeen gewenst is.

 

Verder is het zo dat een hoge zendantenne veel duurder is dan een lagere en men er dan liever 2 plaatst wat zelfs dan duidelijk gedkoper is.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

 

@Drs. IJzerboutPak dan de gehele quote.

Quote

De hoogte van de antenne is van ondergeschikt belang, een vrije afstraling echter is belangrijker.

Een antenne hoogte op 200 meter is waardeloos wanneer er een berg van 300 hoogte in de buurt staat.

 

AM is een modulatievorm, net als FM, maar ik ga er van uit dat je middengolf bedoeld wanneer je het hebt over AM.

 

Op de hogere frequenties, laten we zeggen 400Mhz en hoger, is er nagenoeg geen kromming meer onder normale omstandigheden en kan er een kromming over de horizon ontstaan door atmosferische omstandigheden.

Zonder deze omstandigheden gaat het signaal van een dergelijke zender over de horizon rechtstreeks de ruimte in.

 

Radiogolven in het UHF gebied gaan onder normale omstandigheden niet verder dan de horizon.

Ga je beweren van wel, dan begrijp je de materie niet goed.

 

Maar ik ga er van uit dat we hetzelfde bedoelen, maar dat we elkaars schrijven niet begrijpen.

 

 

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uren geleden, drz zei:

Een antenne hoogte op 200 meter is waardeloos wanneer er een berg van 300 hoogte in de buurt staat.

 

Juist..dan zet je hem op die berg en niet er naast.

 

21 uren geleden, drz zei:

AM is een modulatievorm, net als FM, maar ik ga er van uit dat je middengolf bedoeld wanneer je het hebt over AM

 

Ik weet dat AM een modulatievorm is. Ik bedoel er de banden mee waar in de regel met AM gemoduleerd wordt, dus lange, midden en kortegolf.

 

21 uren geleden, drz zei:

Radiogolven in het UHF gebied gaan onder normale omstandigheden niet verder dan de horizon.

Ga je beweren van wel, dan begrijp je de materie niet goed.

 

Ik begrijp de materie bijzonder goed. Ik haal mijn kennis niet altijd uit het internet en wat ik daar lees neem ik altijd met de nodige skepsis.

 

Als praktijk voorbeeld de situatie in Emiraten die ik bijzonder goed ken en dagelijks mee te maken heb. MBC heeft nog altijd enkele UHF zenders in gebruik waarmee we Al Arabia en MBC1 terrestrisch analoog uitstralen. Een van onze UHF zenders met 100 kW EIRP staat precies tussen Dubai en Abu Dhabi op een ca. 100 mtr hoge zandverhoging precies tussen beide steden. De mast is 70 mtr hoog dus 170 mtr. boven het maaiveld. We dekken daarmee met een rondstralende antenne beide steden goed af met meer dan voldoende veldsterkte.. De afstand tussen Dubai en Abu Dhabi is ca. 150 km tussen de uiterste stadsranden. Niet alleen dat, we zijn ook tot ver in Iran te ontvangen met ontvangst rapporten zelfs 100 km landinwaards. Dit is de zogenaamde 1e fresnell zone, die ook in het UHF bereik tot achter de horizon gaat met een groot deel over de Gulf. Dit is de d-faktor die we met 1,25 aannemen bij de gegeven luchtvochtigheid in het betreffende gebied.

Ik heb het hier niet over speciale condities. Maar dagelijkse ontvangst.

Het is de bedoeling dat we de analoge uitzendingen in 2020 stopzetten. De grootse kijkdichtheid zijn de nomaden die door de woestijn trekken en in kampen wonen.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Drs. IJzerbout, het spijt mij, maar wat jij beschrijft zijn toch echt de zogenoemde “bijzondere verbindingen”.

In theorie kunnen signalen van boven de 400mhz, eigenlijk vanaf 50 mhz, niet meer continue een kromming volgen zonder atmosferische omstandigheden.

Wat jij beschrijft is een uniek natuurkundig fenomeen waarbij er een stabiele atmosferische tunnel ontstaat.

 

...jaren geleden, de wereld was nog net niet in zwart wit,  hebben wij met engeland verbindingen gelegd op 10ghz..

De bijzonderheid was de antennehoogte, 40cm boven zeeniveau aan de kust.

We maakten gebruik van hetzelfde fenomeen, van een soort van luchtlaag vlak boven het wateroppervlak waarin uhf signalen een natuurlijke kromming volgde.

Jawel,  de verbinding kwam tot stand.

 

Ik ben geen natuurkundige, maar alles had te maken met temperatuurverschillen alsmede luchtvochtigheid.

Waarschijnlijk, en ik ben daar haast zeker van,  is dit ook aan de hand met de opstelling die jij schetst alleen op andere schaal.


...nader beschouwd, zendmast op 150 en ontvangst station op 100 meter, kan in de praktijk een bodemreikwijdte zijn van 250 km.......even uit mijn hoofd geschat..

 

Deze amateur heeft op zijn webpagina een berekening staan...

https://pe1kqp.radiotreffen.nl/index.php?page=de-horizon

 

https://www.eclecticsite.be/calc/antenneHorizon.htm

aangepast door drz

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...