Ga naar inhoud


DAB+ netwerk is gestart


Noordzee
Ga naar oplossing Opgelost door Noordzee,

Aanbevolen berichten

Over water lopen uhf radio golven lekker .

In de tijd dat ik in Denia Spanje woonde kon ik met een harkje

de TV zender van Marokko dagelijks ontvangen ,denk niet dat

Marokko een steunzender in Spanje hadden.

Op 23cm op land ziet het heel anders uit uit eigen ervaring.

Een gebouw er tussen en de verbinding werkte niet

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


10 minuten geleden, drz zei:

het spijt mij, maar wat jij beschrijft zijn toch echt de zogenoemde “bijzondere verbindingen”.

 

Het zijn geen bijzondere verbindingen waar ik het over heb maar iedere dag reproduceerbaar.

Een ander voorbeeld uit de tijd dat ik in Deventer woonde (tot 1977) waar we televisieontvangst van de Duitse zenders Kleve en Wezel hadden op kanaal 35/46/48.

De afstand Wesel - Deventer was ruim 100 km. Dat is veel verder dan de horizon. Ieder dag een prima ruisvrij beeld.

Niet alleen dat..deze zenders werden ook in de Randstad ontvangen met spektakulaire antenne constructes op hoge flatgebouwen. Ga je mij vertellen dat die niet over de horizon ontvangs is. De afstand schat ik op meer dan 200 km. Voordat de centrale antenne beheerders hieraan begonnen werden er metingen met helicopters gedaan om vast te stellen of deze ontvangst überhaupt mogelijk was.

En dan de situatie in de DDR...de Oostduitsers wilden dolgraag West Duitse TV ontvangen. Ook hier werd het met uiterst kreative antenne constructies mogelijk gemaakt. Dit ging tot aan Dresden dat in een dal lag: "Das Tal der Ahnungslosen". Daar was ontvangst dan niet meer mogelijk. Ga maar eens op de kaart kijken hoe ver dat weg ligt van de grens destijds. In ieder geval tot achter de horizon.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is een verschil tussen theorie en praktijk.

Ik had vroeger ook een continue verbinding op 60 cm over meer dan honderd kilometer.

Of het nu regende of zonnig weer was, het signaal was te ontvangen.

Mijn antenne hoogte was slechts 45 meter, dan van het ontvangststation 15. 
Op de slechte dagen was het signaal net uit de ruis, of zelfs amper boven de ruisgrens, op mooie dagen met condities gewoon volle bak.

Ik theorie niet mogelijk, in de praktijk traden er toch ergens onderweg reflecties op.  
 

Ligt Iran niet in een hoger gelegen gebied dan de emiraten?

 

De antenne hoogten in duitsland is niet te vergelijken met die in nederland, die zetten masten van 200 meter hoog neer op een berg die van zichzelf al op 400 meter boven zeeniveau staat met de top!😄

aangepast door drz

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, drz zei:

De antenne hoogten in duitsland is niet te vergelijken met die in nederland, die zetten masten van 200 meter hoog neer op een berg die van zichzelf al op 400 meter boven zeeniveau staat met de top

 

Uiteraard...als de topografie het toelaat dan zet je zo´n zender uiteraard op een berg.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan nog een voorbeeld.

In mijn tijd toen ik nog bij Global TV in Toronto werkte was de zender Uxbridge geplaatst om de stad Toronto te belichten.

Ik deed wekelijks onderhoud aan deze zender.

Deze RCA zender had een vermogen van 2 x 250 kW op kanaal 22 en stond in parallel bedrijf. Alleen tijdens service intervallen werd de A of B-side afgeschakeld. Na antenneversterking kwam dit neer op 5 mW. (5.000.000 W) Destijds de sterkste UHF TV zender ter wereld.

Dit was voldoende om de stad Toronto te belichten met hoge veldsterkte en reikte tot Buffalo, Rochester. Iedere dag. Achter de horizon.

Kijk even naar dit filmpje:

 

 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het “knife edge effect” in het nederlands schaar effect, is een natuurkundig verschijnsel waar bij ontvangst van, bijvoorbeeld, satelliet signalen achter een berg toch nog mogelijk is.

De bergtop buigt dan als het ware het satelliet signaal af onder een beperkte hoek.

 

Wanneer je je vinger vlak naast een dun straaltje water houd, zie je het straaltje water afbuigen zonder dat er een contact plaatsvindt.

Zo werkt het ook met HF, veelal op hogere golflengten. 
 

image.gif.c5ee06400361239e9830fd3ffcac9dca.gif

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch ligt het wat genuanceerder. Bij het knife edge effect is het signaal achter de barrière onregelmatig zoals in de eerste afbeelding te zien is. Nu is dat makkelijk gezegd en getekend maar bekijk de 2e afbeelding maar eens. Hier valt licht door een gat. Je ziet dat de golven in zwakkere vorm afbuigen maar onregelmatig in een interferentiepatroon. In een situatie van het knife edge effect is het dus zeker wenselijk te zoeken naar een plek waar het signaal het sterkst is.

 

knife_edge_diffract.png

Wave_Diffraction_4Lambda_Slit.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 24-11-2019 om 15:05, drz zei:

@Drs. IJzerbout, heb je ooit wel eens gehoord van het “schaar effect”?

 

Het effect kende ik inderdaad. Maar schaar-effect kon ik niks mee beginnen. Het is een interesant effect.

Toen ik  nog in Duitsland woonde stond er ten noorden van mijn huis vlakbij een berg ca. 300 mtr hoog. Daaracher op ca. 50 km de zender Große Feldberg met daarop enkele UHF zenders. Ik heb mijn antenne daarom naar boven onder een hoek naar die berg naar de top gericht voor de grootste veldsterkte.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar ik woon in Spanje is het goochelen met de antenne tussen de bergen. Twee bergen op ongeveer 1 km afstand zijn ruim 600 meter hoog, dan nog velen van ongeveer 200 meter en daar tussen heuvelachtig met hoogtes van tussen de 50 en 100 meter. De meeste mensen hebben hun antenne schuin omhoog gericht naar het hoogste punt van de heuvel waar ze achter wonen maar er zijn ook mensen die de antenne juist van de zender afgericht hebben naar de berg van 200 meter hoog. Ze ontvangen dan de signalen die door de berg gereflecteerd worden.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
Op 3-10-2019 om 20:15, Noordzee zei:

Ik lees op TotaalTV dat er enkele nieuwe zendmasten bijkomen voor de commerciële zenders op 11C. 

Dat is ook wel nodig, want dit zegt de vergunning: 

1. Vanaf 1 januari 2018 biedt de vergunninghouder de dienst, omschreven in artikel 2, aan met een geografische verzorging van 85% mobiele ontvangst en een demografische verzorging van 65% binnenontvangst.

2. Vanaf 1 januari 2020 biedt de vergunninghouder de dienst, omschreven in artikel 2, aan met een geografische verzorging van 90% mobiele ontvangst en een demografische verzorging van 75% binnenontvangst.

 

Maar wie weet waar deze extra zendmasten geplaatst worden? 

 

 

 

 

 

Alphen aan de Rijn is on air. Verder zijn op drie zendmasten de vermogens opgevoerd. 

 

Megen van 2 kW naar 5 kW
Rotterdam van 1.6 kW naar 3.2 kW
Hilversum van 4 kW naar 7.9 kW
Alphen ad Rijn van 0 kW naar 4 kW

 

 

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Noordzee zei:

 

Alphen aan de Rijn is on air. Verder zijn op drie zendmasten de vermogens opgevoerd. 

 

Megen van 2 kW naar 5 kW
Rotterdam van 1.6 kW naar 3.2 kW
Hilversum van 4 kW naar 7.9 kW
Alphen ad Rijn van 0 kW naar 4 kW

 

 

Als ik al die verhogingen vermogen van verschillende zendmasten zie, dan stel ik mij wel de vraag waarom men indertijd beweerde dat deze manier van uitzenden, veel energie ging besparen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Het zullen ERP vermogens zijn, niet het vermogen van de eindtrap in de zender.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...