Ga naar inhoud


DAB+ netwerk is gestart


Noordzee
Ga naar oplossing Opgelost door Noordzee,

Aanbevolen berichten

  • Moderator

DVB-S en internet.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dab+ voldoet bij mij ook uitstekend in de auto, inderdaad hoor je kwaliteitsverschil als er bijvoorbeeld in een tunnel overgeschakeld wordt naar FM. Dat klinkt een stuk doffer. Thuis in de keuken gebruik ik al jaren DAB+, ik hoef hiervoor de antenne niet eens uit te schuiven, ik zit dan ook vlak onder de Hilversumse zendmast.

VU+ Ultimo 4K PLI 9.x dual DVB-S2 FBC tuner met 750Gb WD Blue, VU+ Zero 4K PLI 9.x  Visiosat G4 Quadro met 3 Alps quad en 1 Inverto Ultra Black quad, LG G1 Oled Evo 77 inch, Sony Bravia KDL 65-XD7505, , Nvidia Shield TV Pro mediaplayer, Denon AVR-X3500 audioreceiver. Zone 1: 2X Kef IQ90, 2x Kef IQ10, Kef IQ60c, BK XXLS 400 subwoofer. Zone 2: 2X Tangent EVO4. Fritzbox 7590. Synology DS418, Raspberry Pi 3B

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

538 Top 50 is op kanaal 11C vervangen door 538 Nonstop.  Op deze zender hoor je nonstop de muziekkeuze van Radio 538 en niet alleen de hits uit de actuele Top 50.

 

 

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 12-10-2020 om 14:44, Psychosammie zei:

Leuk initiatief dat DAB maar dik 20 jaar te laat. Dit was voorspelbaar. In 2032 heb ik 7G 😜  thuis en in de auto.

 

We zijn inmiddels 2 jaar verder dus ik zwengel de discussie weer even aan

 

Valt me op dat ik op de autoradio (FM) de reclame weer hoor over FM wordt DAB. Schiet het nu al een beetje op of wil DAB echt niet doorzetten? 

 

 

 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
10 uren geleden, Psychosammie zei:

Schiet het nu al een beetje op of wil DAB echt niet doorzetten? 

Ja, het schiet op, DAB+ is aan het doorzetten.

Nagenoeg alle FM zenders zijn landelijk via DAB+ te ontvangen, zelfs zenders die niet in Nederland via de Fm uitgezonden worden.

OP verschillende kabelnetten is de FM doorgifte al gestopt.

In 4 tot 7 jaar verwacht men de FM doorgifte te beëindigen.

 

  • Like 1

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, ceesv zei:

In 4 tot 7 jaar verwacht men de FM doorgifte te beëindigen.

 

Nou in 4-7 jaar FM uit denk ik nog niet, gezien vergunningen minstens tot 2032 lopen en dat heeft ook weinig nut als je ziet op welke vermogens die DAB+ zendertjes draaien, geen wonder dat de ontvangst nog zo beroerd is zelf met een SFN netwerk. Er moeten kwaliteitseisen gesteld gaan worden.  

 

Wat ze wel kunnen doen is als eerste de lokale omroepen van de FM band halen zodra die volledig op DAB+ draaien, dan komt er op de FM ook weer wat lucht en die lokalo's hoeven niet meer in 2 systemen te investeren wat toch vaak te duur blijkt. 

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat FM met 4 jaar nog niet uitgezet zal worden neem ik ook zeker aan. Met 7 jaar zullen echt wel serieuze stappen gezet worden. Maar ook dan nog zie ik FM niet compleet verlaten te zijn. 

 

Denk zelf eerder in termen van 10 jaar en meer. Dat ik dit denk is meerledig. Allereerst traject bij de AM. Hoewel nog minimaal en echt een niche, wordt er nog steeds ook in NL gebruik van gemaakt. Dit terwijl de AM al veel langer een buitenbeentje was geworden. Daarnaast denk ik dat de FM ook vanwege de hoeveelheid FM ontvangers zeker nog langere tijd interessant zal blijven om via uit te zenden. Een andere reden zie ik financieel als inkomstenbron voor de overheid, infrastructuur leverende bedrijven en zij die zich willen bewegen op deze markt. Misschien voor kleinere doelgroepen. Maar alles bij elkaar verwacht ik dus dat de FM langer zal meegaan dan 4 of 7 jaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Soms gaat dat afschakelen sneller als je denkt.

Denk maar eens aan de omschakeling van analoge tv naar DVB-T.

 

Zodra de overheid die FM band duurder kan verkopen aan data gebruikers is het gebeurd.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, ceesv zei:

Soms gaat dat afschakelen sneller als je denkt.

Denk maar eens aan de omschakeling van analoge tv naar DVB-T.

 

Zodra de overheid die FM band duurder kan verkopen aan data gebruikers is het gebeurd.

 

Dat is zo. De omschakeling van analoge tv naar DVB-T is idd tegen overgesteld aan het traject vd  AM radio. Dus beide opties zijn een reële mogelijkheid. 

 

Maar het gebruik vd analoge tv was anders dan het gebruik vd FM ontvangst. Denk dat mbt aspect er een beduidend onderscheidend verschil is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Iedereen zal de FM band op zijn manier gebruiken en daardoor andere eisen stellen.

 

,Ik gebruik lineaire radio in de auto, en dan hoofdzakelijk de DAB+ band.

In tunnels is er de automatische fallback naar de FM band, iets dat onmiddellijk te horen is aan de geluid beleving.

In mijn auto is de DAB+ weergave duidelijk beter als die van de FM band.

 

Thuis stream ik Classic FM NL via internet of ik luister naar een van de andere klassieke zenders via satelliet.

Ik ben daarmee geen doorsnee luisteraar.

 

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, ceesv zei:

Ik ben daarmee geen doorsnee luisteraar.

Denk dat dit voor meerdere gebruikers van dit forum geldt en zeker ook voor hen die op dit topic reageren. Dit om het simpele gegeven dat de kans boven gemiddeld zal zijn dat technische interesse en betrokkenheid bij het onderwerp een rol meespeelt.

 

Zelf is mijn luister/gebruiksgedrag vergelijkbaar aan hetgeen jij verwoordt. Ook ik maak van meerdere platformen gebruik. Dit dan omdat mijn interesse technisch daar ligt, historische redenen, muziek smaak en vanwege culturele interesse. 

 

Dus daarom vind ik het ook heel gevaarlijk om vanuit persoonlijk gebruik een toekomstige verwachting uit te spreken.

 

Maar als ik naar mijn omgeving kijk zie ik nog heel erg veel FM gebruik. Beduidend meer in verhouding dan toen de analoge tv werd vervangen werd door DVB-t. Vanuit dat vergelijk denk ik dus dat FM een langer leven is beschoren.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat bij TV de overgang naar platte LCD-TV's erg mee heeft gespeeld. Dat zag men wel zitten.

Zoiets heb je bij DAB+ niet. Daarbij krijg je alleen dat miljoenen radio's in auto's en noem maar op het niet meer doen als FM verdwijnt.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uren geleden, Codx zei:

Nou in 4-7 jaar FM uit denk ik nog niet, gezien vergunningen minstens tot 2032

 

Die 2032 had ik inderdaad niet uit mijn duim gezogen. Die kwam uit dit document:

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2020/10/05/naar-een-toekomstbestendig-beleid-voor-commerciele-radio

 

Blijkbaar lopen de FM vergunningen in september af.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 5-5-2022 om 13:34, ceesv zei:

Iedereen zal de FM band op zijn manier gebruiken en daardoor andere eisen stellen.

 

,Ik gebruik lineaire radio in de auto, en dan hoofdzakelijk de DAB+ band.

In tunnels is er de automatische fallback naar de FM band, iets dat onmiddellijk te horen is aan de geluid beleving.

In mijn auto is de DAB+ weergave duidelijk beter als die van de FM band.

 

Thuis stream ik Classic FM NL via internet of ik luister naar een van de andere klassieke zenders via satelliet.

Ik ben daarmee geen doorsnee luisteraar.

 

Jij maakt toch echt een serieuze denk fout, allereerst bij TV was het niet belangrijk om mobiel ontvangst te hebben, bij radio wel en bij TV was digitaal ook echt een vooruitgang.  Bij DAB+ radio zeker niet!  De bitrates zijn gewoon systematisch te laag. FM klinkt bewijsbaar beter.  Het enige voordeel is dat er meer aanbod is.

aangepast door Codx

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
52 minuten geleden, Codx zei:

FM klinkt bewijsbaar beter.  Het enige voordeel is dat er meer aanbod is.

Mijn ervaring is anders, in mijn auto is er echt een wereld van verschil in geluidsweergave tussen FM en DAB+

Maar ik heb een hele stille wagen en een uitgebreide audio installatie.

  • Like 2

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...