Ga naar inhoud


DAB+ netwerk is gestart


Noordzee
Ga naar oplossing Opgelost door Noordzee,

Aanbevolen berichten


Ik heb Dab+ ontvangst in mijn Ford Mondeo van 2015 en ben daar niet tevreden over. Bij vrijwel ieder viaduct in het hele land valt de ontvangst minimaal 5 seconden weg en dat is erg irritant. Bovendien klinkt Dab+ nogal blikkerig in vergelijking met FM. Hopelijk komt er nog verbetering. Thuis in de keuken komt Dab+ altijd prima door, ik hoef de antenne van de ontvanger niet eens uit te schuiven, maar dat komt waarschijnlijk doordat ik onder de rook van Hilversum woon.

VU+ Ultimo 4K PLI 9.x dual DVB-S2 FBC tuner met 750Gb WD Blue, VU+ Zero 4K PLI 9.x  Visiosat G4 Quadro met 3 Alps quad en 1 Inverto Ultra Black quad, LG G1 Oled Evo 77 inch, Sony Bravia KDL 65-XD7505, , Nvidia Shield TV Pro mediaplayer, Denon AVR-X3500 audioreceiver. Zone 1: 2X Kef IQ90, 2x Kef IQ10, Kef IQ60c, BK XXLS 400 subwoofer. Zone 2: 2X Tangent EVO4. Fritzbox 7590. Synology DS418, Raspberry Pi 3B

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je jezelf er van overtuigt dat je antenne goed werkt? 
Sommige dab antennes vereisen externe spanning en sommige antennes krijgen de spanning uit de radio, maar dan moet deze wel geactiveerd zijn.

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik kan die ervaring niet onderschrijven.

Ik heb in geheel Nederland een ongestoorde ontvangst en het geluid klinkt veel ruimtelijker en natuurlijker bij DAB+.

 

Het lijkt erop dat jouw antenne niet goed werkt.

 

Is het een standaard af-fabriek installatie of is de DAB ontvanger naderhand ingebouwd?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is een af-fabriek radio, ik zal eens checken of er meer Mondeo rijders zijn die klachten hebben.

VU+ Ultimo 4K PLI 9.x dual DVB-S2 FBC tuner met 750Gb WD Blue, VU+ Zero 4K PLI 9.x  Visiosat G4 Quadro met 3 Alps quad en 1 Inverto Ultra Black quad, LG G1 Oled Evo 77 inch, Sony Bravia KDL 65-XD7505, , Nvidia Shield TV Pro mediaplayer, Denon AVR-X3500 audioreceiver. Zone 1: 2X Kef IQ90, 2x Kef IQ10, Kef IQ60c, BK XXLS 400 subwoofer. Zone 2: 2X Tangent EVO4. Fritzbox 7590. Synology DS418, Raspberry Pi 3B

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 2-1-2020 om 13:46, Donkeyman zei:

Het is een af-fabriek radio, ik zal eens checken of er meer Mondeo rijders zijn die klachten hebben.

Na wat onderzoek heb ik de waarschijnlijke oorzaak gevonden van de slechte ontvangst: de dashcam. Zodra deze niet inschakeld is, is de ontvangst overal uitstekend. Ik denk dat ik de route van de bekabeling van de dashcam moet verleggen, ik weet niet waar de dab+ antenne zich bevindt.

VU+ Ultimo 4K PLI 9.x dual DVB-S2 FBC tuner met 750Gb WD Blue, VU+ Zero 4K PLI 9.x  Visiosat G4 Quadro met 3 Alps quad en 1 Inverto Ultra Black quad, LG G1 Oled Evo 77 inch, Sony Bravia KDL 65-XD7505, , Nvidia Shield TV Pro mediaplayer, Denon AVR-X3500 audioreceiver. Zone 1: 2X Kef IQ90, 2x Kef IQ10, Kef IQ60c, BK XXLS 400 subwoofer. Zone 2: 2X Tangent EVO4. Fritzbox 7590. Synology DS418, Raspberry Pi 3B

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Tja, daar had ik niet op getipt.

Mooi dat je de oorzaak hebt gevonden.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Uiteindelijk lag het aan de voedingsplug in de sigarenaansteker. Deze gaf blijkbaar een veld, waardoor de gevoeligheid van de DAB+ radio verminderd werd. Na omwisseling met een ander exemplaar heb ik een zeer goede ontvangst.

VU+ Ultimo 4K PLI 9.x dual DVB-S2 FBC tuner met 750Gb WD Blue, VU+ Zero 4K PLI 9.x  Visiosat G4 Quadro met 3 Alps quad en 1 Inverto Ultra Black quad, LG G1 Oled Evo 77 inch, Sony Bravia KDL 65-XD7505, , Nvidia Shield TV Pro mediaplayer, Denon AVR-X3500 audioreceiver. Zone 1: 2X Kef IQ90, 2x Kef IQ10, Kef IQ60c, BK XXLS 400 subwoofer. Zone 2: 2X Tangent EVO4. Fritzbox 7590. Synology DS418, Raspberry Pi 3B

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 maanden later...

Ik zal de discussie weer even aanzwengelen.

 

Quote

Adviescollege: Digitale radio nog niet populair genoeg

Keukenradio kan nog zeker tien jaar blijven staan

 

Den Haag - De radio zoals we die kennen blijft zeker nog tot 2032 bestaan. De afgelopen jaren heeft de politiek er, tevergeefs, alles aan gedaan om analoge radio via de FM-frequentie te vervangen door digitale radio.

 

Ondanks de inspanningen is digitale radio nog steeds niet populair genoeg om de oude vertrouwde radio’s binnen afzienbare tijd volledig te vervangen, zo waarschuwt het Adviescollege Verdeling Frequentieruimte Commerciële Radio aan staatssecretaris Keijzer (Telecom).

Al in 2011 en 2017 werd openlijk gespeculeerd over het einde van de analoge radio. Zo zag de overheid van FM-veilingen af en konden bestaande frequentiehouders hun plek behouden. Een belangrijke reden was de ontwikkeling van digitale radio (DAB+), dat op termijn FM helemaal moet vervangen. DAB+ is efficiënter, biedt meer gebruiksgemak én ruimte voor meer radiostations. Daar staat tegenover dat lang niet alle radio’s geschikt zijn voor de digitale technologie. Ook kan automatisch naar verkeersinformatie schakelen nog steeds alleen via FM.

Voor nieuwe radiozenders die nu nog geen frequentie hebben, biedt het advies kansen. Zij zouden in 2022 een kans kunnen krijgen om een FM-frequentie te bemachtigen. De afgelopen twee keer hadden ze die kans niet, waarop veel van die partijen uitweken naar het internet.

Staatssecretaris Keijzer laat in een eerste reactie weten het advies te gaan bestuderen en later met een inhoudelijke reactie te komen.

 

Bron: https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2020/10/05/naar-een-toekomstbestendig-beleid-voor-commerciele-radio

 

Leuk initiatief dat DAB maar dik 20 jaar te laat. Dit was voorspelbaar. In 2032 heb ik 7G 😜  thuis en in de auto.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

DAB+ is niet te laat alleen het voegt te weinig toe en dat komt met name doordat men kiest in slechte geluidskwaliteit uit te zenden en de ontvangst  is bagger.  Waarom zou je er dan kiezen om digitaal te luisteren?

 

Laten ze eerst zorgen dat er minimaal op 128 kbit wordt uitgezonden en klassiek op 192 kbit ofzo. Dan kun je  10-12 stations kwijt per mux.   Je moet  wel echt kunnen horen dat het beter klinkt dan de FM en niet slechter.  Ook de commercie werkt niet echt mee,  veel DAB+ radio's zijn mono, wat denken ze nou... dat we een stap terug doen in de tijd.... 

 

Het enige voordeel op dit moment van DAB+ is dat er wat meer keus is in stations/genre  maar als het niet goed genoeg klinkt of je kunt het slecht ontvangen ga je er niet naar luisteren. Dus zender vermogens moeten drastisch omhoog , er staan FM zenders te loeien met bijna 100 kW terwijl de DAB+ zenders amper 5-10 kW krijgen. Het buitenland gebruikt ook SFN netwerken maar wel met meer vermogen. 

 

Verder is het belangrijk dat er genoeg frequentie ruimte beschikbaar komt zodat men ook niet te weinig foutcorrectie hoeft te gebruiken. Zoals je nu ziet bij regio West kanaal 8A.. waarbij de commerciële minder foutcorrectie bitjes hebben gekregen om de regio omroepen 96 kbit te geven, dat laatste juich ik toe maar de ontvangst kwaliteit moet er niet onder lijden want die was al beroerd zelfs met de uitbreiding van het aantal zenders.  Kortom DAB+ is een prima systeem alleen de uitvoering hier is SLECHT! 

 

Ik zie vooral kansen voor de lokale omroepen met DAB+ op dit moment. Het geeft ze vaak een groter bereik dan ze met FM hadden. Tevens zou ik de lokalo's per sept 2022 van de FM af gooien zodat ze niet in 2 systemen hoeven te investeren. Dan kun je de vrijgekomen FM ruimte voor extra landelijke en regionale FM kavels gebruiken voor de komende 10 jaar. 

 

In America proberen ze ook de middengolf te digitaliseren, daar zijn ze al een paar jaar mee bezig maar een hoop stations gaan toch weer terug naar analoge AM zelfs met stereo omdat het beter klinkt dan de digitale variant. Vaak is dat in de  "rural area's" waar nauwelijks FM zenders staan of ontvangst is of waar men een groot gebied probeert te bestrijken.  Het blijkt dat analoog veel beter bestand is tegen bijvoorbeeld fading.

 

aangepast door Codx

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
34 minuten geleden, Codx zei:

Laten ze eerst zorgen dat er minimaal op 128 kbit wordt uitgezonden en klassiek op 192 kbit ofzo.

Heeft dat zin bij AAC+?

 

AAC+ of HE-AAC is een MPEG-4-audiocodec, en staat voor Advanced Audio Coding. AAC+ combineert drie technieken: AAC, Spectral band replication (SPR, reproduceert hoge tonen), Parametric Stereo (PS, combineert 2 monostreams en maakt er een stereosignaal van terwijl er slechts 2-3kb/s extra informatie wordt gebruikt). De codec is vooral geschikt voor lage bitrates. Op bitrates van 32-64 kb/s heeft AAC+ veelal de beste geluidskwaliteit tegenover andere codecs. Bij hogere bitrates is AAC+ nog steeds beter dan MP3, een AAC+ van 80/96 kb/s klinkt ongeveer als een 128/140 kb/s MP3, maar met dezelfde grootte als de 96 kb/s MP3. Bij 128 kb/s en meer maakt het niet uit, het zal gelijk klinken aan MP3.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

AAC+ houd niet op bij 128 kbit, alleen is de winst inderdaad groter op de lage bitrates. Eigenlijk zijn er verschillende varianten  HE-AAC voor lage bitrates en voor hoge bitrates LC-AAC.   Apple Music gebruikt ook hoog bitrate AAC voor hun streaming.

 

Bovendien wie luistert er nog naar 128 kbit MP3tjes ook daar is het minimaal 192 kbit en tegenwoordig is het eerder 320 kbit. 

 

Het gaat er gewoon om dat het op z'n minst zo goed moet klinken als FM en liefst nog beter en zelfs met die 96 Kbit hoor je nog steeds verschil en mis je details die je met FM stereo signaal wel hoort. Ik luister via SDR (Software Defined Radio) icm DAB_player en Welle.io en voor analoog gebruik ik SDR#  maar heb ook een losse DAB+  radio maar die ligt stof te vergaren. 

aangepast door Codx

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik gebruik DAB+ alleen in de auto, een stil exemplaar met een hogere kwaliteit audio weergave, maar toch hoor ik duidelijk verschil wanneer er tussen fm en DAB+ geschakeld wordt.

In de auto is DAB+ duidelijk in het voordeel.

 

Thuis gebruik ik geen FM of DAb.

 

  • Like 2

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...