Ga naar inhoud


Nieuwe installatie Zuid-Spanje astra 1 en astra 3 probleem


biosat

Aanbevolen berichten

En ze zijn weer weg nog altijd niet met het volle resultaat. Zie de foto hoe de installatie er nu uitziet.

 

Op de receiver heb ik astra 1 op LNB1 gezet en astra 3 op LNB2 (ook al omgekeerd geprobeerd). Als ik nu een multi scan laat lopen op beide LNB's krijg ik iets van 1300 en meer zender. Nu staat bv wel één HD, VTM HD, Canvas HD,... ertussen maar er staat nu geen één zender van TV vlaanderen meer tussen die op astra 1 zit. Vier, 2BE, vijf,... zitten en nu niet meer tussen. Terwijl het twee dagen geleden omgekeerd was...

 

Ik heb al handmatig proberen zenders te zoeken op astra 1 met 12722 H 22000 maar krijg niks hiermee.

 

Als iemand mij kan zeggen wat ik moet aanpassen dan probeer ik zelf nog even te prutsen aan dat ding...

 

Merci voor de hulp.

Bijgesloten miniatuur

 

post-68644-0-07017900-1377097192_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites


Zou dit dan de reden zijn waarom wij op Astra1 geen Vlaamse zenders (tv Vlaanderen) ontvangen?

Astra3 lijkt wel ok te zijn behalve dat de kwaliteit maar op 50% staat maar ze werken.

 

Ik begrijp uw foto niet volledig. Wat moet er juist veranderen?

 

Alvast heel erg bedankt!!!

 

Groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste biosat

 

Ze hebben gewoon niet gedaan wat ik heb uitgerekend.


De schuinte van de rail is goed. Die moet 26 graden schuin staan en dat staat hij precies, zie de bijlage.

Mebo870, dat moet dat niet meten vanaf de lnb-arm maar van iets dat verticaal staat. Ik heb de muur van het huis genomen en de lnb-houder staat precies 26 graden schuin.


Maar de hart op hartafstand van de lnb’s had ik geschreven moet 64mm zijn en ze hebben ze 79mm uit elkaar gezet, 15mm te veel dus.


De skew van de lnb’s kan ik niet goed zien maar heel erg verkeerd zullen ze niet staan.

Als je maar 50% signaalkwaliteit hebt, dan hebben ze de schotel niet goed op de Astra 23,5 uitgericht. Die moet met die 120cm-schotel minstens 80-85% zijn en afhankelijk van het merk misschien wel 90-95%. 

Maar ik denk dat ze die bewust iets naast de Astra 23,5 moesten zetten op ook de Astra 19,2 nog te kunnen ontvangen omdat de kop van de Astra 19,2 helemaal verkeerd staat.

Wat een schotelmonteurs! Heb ik het al helemaal voor ze voorgekauwd, bakken ze er nog niets van.

 

Staat de lnb van de Astra 19,2 wel naar het midden van de schotel gericht, dus 5 graden schuin t.o.v. de lnb in de klem van de arm?

post-60869-0-59609600-1377119593_thumb.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Beste biosat

Bedankt voor de maten. Ik moet wel even opmerken dat de afstand die je op geeft naar de beugel niet kan kloppen. Die geef je 3,5cm groter op dan naar het gevraagde meetpunt maar dan moet juist kleiner zijn. Het zal dan ook wel 69,5cm zijn i.p.v. 79,5cm maar gelukkig heb ik die maat niet nodig.

De maat van 76cm die je op geeft is correct, dat heb ik uitgerekend.

 

In Cadiz moeten de koppen hart op hart 64mm van elkaar staan gemeten van pukkeltje voorzijde lnb tot

pukkeltje voorzijde lnb.

De lnb van de Astra 23,5 moet in de klem zitten.

Om de lnb van de Astra 19,2 er aan te kunnen bevestigen, kun je het beste de “Wentronic-2-fach-multifeedhalter-fur-23-40-lnb”gebruiken, zie bijlage1.

Ik heb 2 bijlages toegevoegd hoe dat er dan uit komt te zien met twee stuks Inverto Black Ultra Quad (Zie bijlage 2 en 3).

Waarschijnlijk hebben de installateurs deze lnb-klem niet maar iets anders.

 

Belangrijk is dat de lnb van de Astra 19,2 oost 28mm lager komt te staan dan die van de Astra 23,5. Dat kun je meten met een waterpas en een duimstok.

 

Belangrijk is ook dat de twee koppen naar elkaar toe zijn gericht en wel met een hoek van 5,2 graden

zoals ook staat afgebeeld op de foto waar op staat Astra 1 -Astra 3.

 

Hoeveel aansluitingen heb je nodig, 2 of 4? Ik bedoel dus voor 1 of 2 tuners, misschien zelfs een tuner

waarmee je kunt kijken naar de ene zender en opnemen van een andere zender gelijktijdig.

Gebruik ook goede 2/1 diseqc-switches, bijv. de Spaun 212 WSG, zie bijlage 4.

De skew (schuinte) van de lnb moet als volgt staan:

Astra 19,2 = 23 graden

Astra 23,5 = 27 graden

d.w.z. met de wijzers van de klok meegedraaid als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt gemeten t.o.v. verticaal waterpas.

Print de bijgevoegde hoeken (zie bijlage 5 en 6) uit zodat je kunt zien hoe schuin de lnb’s moeten staan.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Probeer eens met een motortje  b.v. de  de Stab Diseqc  120 .

Geschikt voor de aandrijving van schotels tot  1,20 mtr.

Buiten de Astra's om heb je een bereik van méér  satellieten  óók de Hotbird waar veel

spaanse- en latino zenders op staan .

Voor nog geen 100 euro heb je veel gemak van .

 

 

                                cleverone.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou absoluut geen rotor willen hebben. Altijd die wachttijden voordat de schotel weer eens naar die andere satelliet is gedraaid. Dat is leuk voor iemand die alleen maar wil zappen op zoveel mogelijk satellieten of voor mensen die veel verschillende satellieten wil ontvangen die bijv. in de Arabische taal uitzenden.

Bovendien ongeschikt als je meerdere ontvangers aan wilt sluiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Sprietje,

 

Voor ik begin te foefelen had ik graag nog even uw mening over de helling van de schotel. Zou deze meer moeten hellen of zouden ze dit toch op zijn minst goed gedaan hebben? Qua richting hebben ik even met een app mijn iphone gekeken en hij lijkt me de juiste richting uit te wijzen maar dat is dan met het blote oog.

post-68644-0-06817200-1377195147_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste biosat


Ik mag toch aannemen dat die schotelmonteurs de schotel met meetapparatuur hebben uitgericht. Ook is het zo, dat als je de Astra 23,5 reeds ontvangt, het alleen nog maar fracties van millimeters zijn om de optimale stand te hebben, zeker met een 120cm-schotel.
Om de Astra 19,2 beter te ontvangen moet je alleen de lnb dichterbij plaatsen.
 

Om te kijken of je beter signaal op de Astra 23,5 kunt krijgen, moet je alleen maar aan de schotelsteun duwen en trekken zonder iets los te maken. Nooit aan de schotel zelf trekken, dan kun je hem permanent vervormen zodat hij niets meer waard is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dag sprietje,

 

voila, heb net even alles aangepast en uw opmerkingen waren correct. Ik heb de LNB's nu op juiste afstand van elkaar gezet en de hoeken zo goed mogelijk proberen te respecteren. De signalen op de receiver zien er goed ik. Ik krijg een goede quality op astra 1 en een minder goede quality op astra 3. Helaas blijft het resultaat hetzelfde. Op astra 1 krijg ik iets van een 1170 zender maar helaas zitten er terug geen zenders tussen van TV vlaanderen bij. Op astra 3 krijg ik wat minder zender, ik denk iets van een 100 à 200, en daar heb ik wel de tv vlaanderen zenders (VTM HD, een HD, Cavas,....).

 

Heb je nog meer raad?

 

Thx

Link naar reactie
Delen op andere sites

dag sprietje,


 


Edit: ik merkte bij het zoeken dat de kabel juist voor de receiver ook nog door een bakje gaat. Zie afbeelding. Ik weet neit wat dit is en of het er iets mee te maken heeft? Ik heb ook even geprobeerd om het bakje er van tussen te halen en de kabel rechtstreeks op de receiver te hangen maar dan vond hij geen zenders. Mss is dit iets?


 


voila, heb net even alles aangepast en uw opmerkingen waren correct. Ik heb de LNB's nu op juiste afstand van elkaar gezet en de hoeken zo goed mogelijk proberen te respecteren. De signalen op de receiver zien er goed ik. Ik krijg een goede quality op astra 1 en een minder goede quality op astra 3. Helaas blijft het resultaat hetzelfde. Op astra 1 krijg ik iets van een 1170 zender maar helaas zitten er terug geen zenders tussen van TV vlaanderen bij. Op astra 3 krijg ik wat minder zender, ik denk iets van een 100 à 200, en daar heb ik wel de tv vlaanderen zenders (VTM HD, een HD, Cavas,....).


 


Heb je nog meer raad?


 


Thx


post-68644-0-07433500-1377206532_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...