Ga naar inhoud


Nieuwe installatie Zuid-Spanje astra 1 en astra 3 probleem


biosat

Aanbevolen berichten

2 uur geleden zei pat-de-kiter:

Ik slaag er ook niet in om beide toestellen ter zelfde tijd te verbinden met de schotel, want dan heb ik geen beeld meer ... de twee toestellen moeten niet op het zelfde ogenblik actief zijn.

Ik heb dat opgelost met een contactdoos met coax naar schotel waar de twee coaxkabels aankomen van beide toestellen, daar maak ik steeds manueel de verbinding naar de schotel 

 Ik heb dat proberen oplossen met een T connector en versterker maar dat lukt me niet 😔

 

Gebruikelijke oplossing daarvoor is een (sat) priority switch.

Als de receiver aan de 'master' poort spanningsloos wordt, wordt de receiver aan de 'slave' poort de baas.

Zo schakelt die switch automatisch tussen de twee receivers (maar de 'master' receiver moet dan wel compleet spanningsloos worden; niet alle receivers doen dat in standby).

 

Anders kan het ook met een 'manual A/B switch', of met een 0/12V schakelaar (als één receiver die optie heeft) maar voor dat laatste is dan wel een extra kabeltje tussen receiver en switch nodig.

Een splitter met diodes zou ook kunnen, maar dat werkt alleen goed als de ontvangers nooit tegelijk aan staan (en ook standby geen spanning leveren).

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


40 minuten geleden zei a33:

of met een 0/12V schakelaar (als één receiver die optie heeft) maar voor dat laatste is dan wel een extra kabeltje tussen receiver en switch nodig.

 

Correctie: Dit werkt misschien niet.

0/12V switch is bedoeld van 1 ontvanger naar twee LNBs, dus niet van 2 ontvangers naar 1 switch+LNBs.

 

Dus schrap deze optie toch maar.

 

(Kan mijn vorige post niet meer editen/corrigeren, dus maar in een nieuwe post...)

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanks voor je reactie Sprietje ! 

Ik had dat ondertussen ook door , maar te laat ... 🙄

De coaxkabel van schotel naar contactdoos is ongeveer 4m lang waarvan het laatste gedeelte onder de vloertegels en achter de plint loopt , dus geen plaats meer voor een tweede coaxkabel te trekken .... 

Maar geen probleem, bij mijn laatste contact met TV Vlaanderen ivm problemen met één en canvas heb ik de toelating om via de app TV Vlaanderen de zenders af te spelen op IPad en IPhone, (normaal voor vakantiegangers) ik bezit ook Apple TV waardoor ik het scherm kan streamen naar mijn TV 😀

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uur geleden zei Sprietje:

Zoals a33 al schrijft kun je gewoon een handbediende schakelaar nemen als je toch nooit op twee plaatsen tegelijk kijkt. Die kost in Nederland €10,-

2-weg_Schakelaar_voor_sateliet_en_TV Frequency Range 5 to 2500 MHz.jpg

Had de vorige post en deze van a33 niet gezien .... 🧐

die oplossing lijkt me handiger dan het manueel versteken van de connectoren 😀

ik heb dat hier nog nergens gezien, ik zal eens kijken of ik dat ergens online kan bestellen. 

Nu ik naar de foto kijk, ik zie cable A TV cable B ... ik zou TV A cable TV B verwachten ....

maar het resultaat zal wel het zelfde zijn zeker ? 

 

a33,  automatisch zou natuurlijk nog mooier zijn,  kan ik die spanning gewoon meten aan de connector van het betrokken toestel ? Dus indien stand-by geen spanning ... en heb je een merk van een dergelijke switch zodat ik weet op wat ik kan zoeken ? 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

'sat priority switch' geeft bij mij in g**gle al aardig wat hits.

 

Ja je kan gewoon aan de LNB-ingnag van de receiver meten, of de spanning bij standby naar nul zakt.

En anders moet je zo'n receiver gewoon helemaal uitschakelen, met een 'harde' schakelaar.

 

Het spanningsvrij moeten raken van de kabel geldt alleen voor de receiver die aan de 'master'-poort komt.

Bij de 'slave' maakt het niet uit.

 

 

Die manual A/B schakelaar schakelt inderdaad twee kanten op, maakt niet uit.

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 5-8-2019 om 22:10 zei a33:

'sat priority switch' geeft bij mij in g**gle al aardig wat hits.

 

Ja je kan gewoon aan de LNB-ingnag van de receiver meten, of de spanning bij standby naar nul zakt.

En anders moet je zo'n receiver gewoon helemaal uitschakelen, met een 'harde' schakelaar.

 

Het spanningsvrij moeten raken van de kabel geldt alleen voor de receiver die aan de 'master'-poort komt.

Bij de 'slave' maakt het niet uit.

 

 

Die manual A/B schakelaar schakelt inderdaad twee kanten op, maakt niet uit.

 

Groet,

A33

A33,

 

Ik heb inderdaad spanning wanneer stand-by , 18V .... en op beide receivers, (zijn verschillende modellen maar beiden van TV Vlaanderen), 

ik kan de tv beneden als master gebruiken (enkel soms gebruikt gedurende een maaltijd)  en die kan ik gemakkelijk power-Off zetten via schakelaar achteraan het toestel. ( dan ook geen elektriciteit verbruik 😀) Het nadeel is dat het toestel dan moet booten en zenderlijst downloaden ...

dit is in ieder geval minder lastig dan via trap naar boven om de connector te versteken of de switch manueel te verzetten. 😀

heb ondertussen een switch gevonden, Hama SAT-verdeler, AB/SAT-voorrangsschakelaar, uitgang F-koppeling 1x - ingang F-koppeling 2x 22,99€ . 

Hou jullie op de hoogte ,

 

in ieder geval bedankt voor de tip ! 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK.

Dat is niet de goedkoopste volgens mijn g**gle, maar ongetwijfeld goed.

Ik vermoed dat de moderatie de naam van de webshop zal verwijderen, maar voor buitenlandse webshops zijn ze niet altijd consequent.

 

Wat je nog extra zou kunnen doen om het opnieuw booten en zo te voorkomen:

direct achter je 'master' TV/receiver zo'n manual A/B switch te plaatsen, met slechts twee kabels aangesloten.

Dan kan je direct bij je TV toch de antennekabel spanningsloos maken, en de TV gewoon op standby laten.

Nadeel is wel, dat op die manier gewijzigde zenderlijsten en zo pas bij weer aanschakelen van de kabel gaan downloaden.

 

Groet,

A33

 

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...

Sorry voor de late reply, ben een tijdje hier uit circulatie geweest ....

Dank voor tip Coax relais 12v.  Heb me een aangeschaft, en via een transfo 12v op een intelligent stopcontact , TV boven master , kan ik nu via Apple home met het commando ‘hé Siri, TV beneden aan of uit’ de TV beneden beheren 😃

 

thanks Sprietje en A33 voor jullie professionele hulp ! 
 

groeten 

pat_de_kiter

E41CBDC6-F5AA-4421-A984-8BD676CE39B1.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...