Ga naar inhoud


pulsen door 3 delen


trust

Aanbevolen berichten

Ik ben bezig een zware H2H rotor aan te passen voor gebruik met usals .

Hiervoor moeten er 38 pulsen per 1 graad verdraaing gegenereerd worden .

Door een ronde magneet op het motor asje te monteren (zoals in een SG2100) en met een hall-sensor te meten , krijg ik er 117 per graad .

Die hall-sensor geeft een puls van ± 5 volt .

Deze door 3 delen zou nauwkeurig genoeg zijn , hoe fiks ik dat ?

post-30993-0-33062400-1382998883_thumb.jpg

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites


Sjaak , orgineel worden de pulsen gemaakt met een schijf met 10 gaten en een optische pulsgever  nadat er al een flinke vertraging is t.o.v. het elektro motortje .(zwarte schijf op de foto)

Dat aantal gaten zou verdrievoudigd moeten worden , hiervoor zou dus versnelling setje ingebouwd moeten worden ,  want 30 gaten van 4 mm in dat schijfje gaat echt niet .

Ik dacht dat het makkelijker op te lossen was  door het orginele 36 V elektromotortje van de aangebouwde (zwarte) cilindrische vertraging te halen en te vervangen door het motortje uit een SG 2100 . Daarvan steekt het asje ook aan de achterzijde uit en zit daar het ronde magneetje met het hall-sensor printje .

Die geeft echter weer 3 keer teveel pulsen , ondanks dat het maar één per omwenteling is , vandaar mijn vraag hier .

Die SG motor kan helaas niet die 36 V aan en op 18 V draait de rotor veel te langzaam , daarom stap ik er denk ik toch vanaf om die SG motor te gebruiken en ga aan de slag met wat tandwielen .

post-30993-0-33752900-1383262880_thumb.jpg

aangepast door trust

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat een hall sensor ook op metaal reageert , wist ik niet .

Daardoor word het wel simpeler , ik ga ermee aan de slag .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sjaak , ik heb het nog niet geprobeerd , maar haal je hier geen twee zaken door elkaar ?

Een inductive sensor reageert ook op metaal en is er soms ook in een tweedraads uitvoering .

Een Hall sensor heeft altijd net als een optische , drie aansluitingen .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een opto coupler zit (zat) er al in , deze werkt echter met gaten van 4 mm , kleiner zal waarschijnlijk ook wel kunnen .

Op de foto dat opto printje en het hall pulsgever printje achterop het motortje van een SG 2100 .

Ik ga kijken of die hall sensor ook op metalen tanden reageerd .

Word vervolgd .

 

post-30993-0-33108000-1383386991_thumb.jpg

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

De lichtspreiding van die opto is te groot , bij smalle blinde strookjes blijft hij op ON staan .

E.v. Op zoek naar een kleinere uitvoering .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik weet niet meer hoe die chips (up/down counter?)  heten maar er zitten in bijv een elektronische dobbelsteen een chip waar je op 1 pin een puls zet en dan komt er op een output pin een puls. Bij de 2e puls schuift de uitgang 1 pin verder. bij een 3e puls weer een verder.

Je zou de 4e uitgang dan op de reset pin kunnen zetten waardoor de chip weer bij 1 begint.

Zo deel je de pulsen .

Na 3 pulsen in 1 puls uit.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk gevonden Matchless , hou ik wel van , iets misbruiken .

Maar ik zie er vanaf dat SG 2100 motortje te gebruiken , daarmee draait de rotor een stuk langzamer dan met de orginele 36 volt motor .

ik ga weer terug naar de optische pulsgever met gaatjes wiel .

Door in de behuizing e.e.a. weg te slijpen kan het pulswiel 65 i.p.v. 40 mm zijn .

Door hier met een 1,2 mm steekschijf 63 korte sleufjes in te slijpen ben ik er ook .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze week nogal wat tijd aan besteed .


Ik heb er nu weer het originele motortje in zitten met een pulswiel met 64 sleuven en een nieuw opto printje gemaakt 


De pulsen zoals die uit het originele schakeling kwamen gaven geen reactie in de SG2100 electronika .


Reeds een simulatie test gedaan en met de usals lat/lon instelling voor mijn locatie draait hij keurig naar de betreffende graden aanduiding op de behuizing die bij de sat posities hoort  .


Om een mooi puls wiel te maken heb ik eerst een slijp opstelling moeten maken van een werkbank slijpmachine met daaraan een 1.2 mm doorslijpschijf .


Voor die schijf op harthoogte een plankje op een lade geleidingsrail met maximum diepte instelling .


Eerst op papier de schijf uitgezet met een graden verdeling van 5.71 gr , deze overgebracht op een blikken schijf en vervolgens op een centreer spijker op het plankje gelegd , en slijpen maar .


post-30993-0-31744600-1384017502_thumb.jpg

post-30993-0-23498800-1384017546_thumb.jpg

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Mooie oplossing, leuk om de foto's te zien!

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Trust, je bent toch wel een handige vlerk hé mijn complimenten hoor. Maar is deze constructie ook wat voor de DeltaStar motor die ik heb ik zou die ook graag met usals gaan gebruiken. In die tandwiel kast is ruimte zat om iets erbij te fröbelen.

Ik ben er eens ingedoken , voor gebruik met Usals moet je ± 38 pulsen per graad verdraaiing hebben .

Halfweg in de tandwielset  zit een kunststof tandwiel met ingegoten magneten , de reedswitch ervoor , levert ±  4.36 pulsen per graad .

Onmogelijk daar meer magneten bij te zetten .

Direct op de motor leek me een beter plan , de getande motoras was niet direct beschikbaar , daarom er recht voor een 8 mm gat door de (open) tandwielkast geboord .

Daarna kops in de motoras een gat geboord en M3 er in getapt , een testschijf met 3 sleuven er op vastgeschroefd met een 20 mm lange afstandbus .

Getest met de optische sensor geeft deze ± 12.91 pulsen per graad , een schijf met 9 sleuven is dus het best mogelijke .

De ruimte onder de kap (waar ook de eindschakelaars zitten)  is 16 mm , ruim voldoende om alles netjes binnenhuis te houden .

Door bij de breedtegraad voor de Usals instelling een meer noordelijker of zuidelijker positie in te voeren is de afwijking volledig op te vangen .

Uiteraard moet je de V-box aanpassen door de electronica uit een SG 2100 o.i.d. die de 36 V motorrelais aan moet sturen .

post-30993-0-85451800-1384213766_thumb.jpg

post-30993-0-43623300-1384213778_thumb.jpg

aangepast door trust

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sjaak , als je usals wilt dan ben je gebonden aan de electronika van een diseqc motor waar die optie in zit zoals de SG 2100 .

De electronika daarin rekent nu eenmaal met die 38 pulsen per graad .

Als je nieuwe software kunt schrijven die met minder pulsen rekent en deze in de processor op de SG2100 print kunt programmeren , ben je er ook . Hierdoor word het positioneren wel onnauwkeuriger .

Zo'n motoras verkloot je niet zomaar met een 2,5 mm boortje .

In het aseinde zit al een center en als je de motor tegengesteld aan de boor laat draaien komt het gat er mooi recht in .

Die kunststof tandwielen zij net zo zeldzaam , dus als je die verpest ben je net zo ver van huis .

Voor PaulvR heb een 120 cm Fibo met de kleine motor ook omgebouwd naar usals met een eerste generatie V-box .

Zelf heb ik een Clearmax CX2200 postioner waarin een SG2100 printje voor het denkwerk zorgt .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...