Ga naar inhoud


Ni-Mh batterijen ontladen


Daan

Aanbevolen berichten

Heb hier Ni-Mh batterijen deze had ik vroeger met een normale lader opgeladen zijn nooit echt vol geladen,nu wou ik ze ontladen batterijen zijn per stuk 2000 MhA  1,2 volt, heb ze in blok van 8 stuks zitten.

 

Met hoeveel amp en spanning  kan ik ze ontladen en laden 

 

ik dacht zelf met 1 amp opladen en ontladen ?

 

 

Dreambox DM8000HD - DM800HD - DM800SE-CABLE - DM500HD - OpenPli
Wavefrontier T90 - 5W - 0,8W - 4,8E - 9,0E - 13E - 19,2E - 23,5E - 28,2E

Link naar reactie
Delen op andere sites


Deze cellen mag je niet ontladen. En opladen doe je met een voor nimh geschikte lader.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik zou er zeker niet 8 in een pakket ontladen,

Wanneer ze niet allemaal dezelfde lading hebben zijn aan het einde van de ontlading een gedeelte te diep ontladen met alle gevolgen van dien.

Er is ook helemaal geen reden waarom je deze accu's zou willen ontladen, het verkort slechts de levensduur.

En zoals psychosammie aangeeft alleen laden mer teen daarvoor geschikte lader!

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze cellen mag je niet ontladen. En opladen doe je met een voor nimh geschikte lader.

Volgens de verkoper (bedrijf) die deze batterijen verkoopt is dat alleen goed wanneer deze een paar geladen is 

en heb hier een geschikte lader ervoor.

maar ondertussen heb ze onder de lader gezet en opgeladen.

 

 

 

trouwens citaat van het bedrijf

 

 

Er zijn twee typen batterijen; de NiCad/NiMH batterijen en de Li-ion/Li-pol batterijen. De Li-on/Li-pol batterijen hebben geen specifieke oplaadprocedure nodig. De NiCad/NiMh   batterijen moeten de eerste keer minimaal 12 tot 24 uur worden opgeladen. Daarna moeten de  batterijenweer helemaal leeg getrokken worden. Daarna kun je de batterijen het beste nog 3 keer 12 tot 24 uur opladen. Vervolgens wordt geadviseerd om ze ongeveer 3 uur op te laden. 

aangepast door ceesv
Links naar webshop verwijderd

Dreambox DM8000HD - DM800HD - DM800SE-CABLE - DM500HD - OpenPli
Wavefrontier T90 - 5W - 0,8W - 4,8E - 9,0E - 13E - 19,2E - 23,5E - 28,2E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Half verhaal van die verkoper. Ontladen werd gedaan met nicad omdat deze last hebben van het geheugen effect. Nimh hebben dat probleem niet.

 

Wel is het zo dat Nimh batterijen pas hun maximale capaciteit krijgen als je ze een keer of 5 helemaal hebt ontladen in normaal gebruik!

Dat ontladen gaat nooit 100% omdat de telefoon of ander apparaat zich dan al heeft uitgeschakeld.

 

Nimh batterijen kunnen niet tegen volledig ontladen en al helemaal niet met jouw volledig ongeschikte lader!

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Off-topic, Daan, ik begrijp sinds vanavond pas waar je avatar vandaan komt.

 

Terug on-topic.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Mag ik hier even op in haken , Mijn vrouw heeft een fiets met trapondersteuning waar deze accu's ook in zitten. 2 stuks

Trouwens Nicad is iets anders als Nimh , Het is of Nikkel Cadmium of Nikkel Metaal Hydride maar niet een samenvoegsel van beide soorten.

De handleiding bij de fiets raad aan om na een 15 tal laad cycli de accu's een keer helemaal te ontladen en daarna weer te laden, en zeker niet de hele tijd aan de lader te hangen als de fiets niet gebruikt wordt.

Deze lader heeft een schakelaar welke na activeren de ontlaad cyclus start.wanneer dat gedaan is gaat hij automatisch over op laden en dat kan dan totaal wel een uur of 10 duren eer hij weer vol is.

Maar tot welke waarde deze worden ontladen Dat kan ik niet zien. zit geen metertje op.

aangepast door Alva10

Topfield 7710Hd.pvr. Bigbisat 6x Lnb Dual 2x Emp centauri

Yamaha Home cinema 7.1 200W Bose Sound syst.  Samsung 46" 6320 smart

Samsung Bd 6500 Blueray player

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als dit belangrijk was ,dan had er waarschijnlijk wel een metertje opgezeten ,dus is het niet relevant om te zien tot hoe ver hij ontladen word.

Een beetje moderne E-bike heeft een Li-Ion accu ,deze zijn een stuk kleiner en lichter ,en hebben en grotere cappaciteit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het laden en ontladen van NI-MH batterijen is op zich niet zo'n probleem.

Alleen mag je de cellen niet naar 0 Volt laten gaan, maar 0,5 Volt per cel is geen probleem.

Zoals al even eerder is genoemd is het onladen in serie af te raden, omdat je dan elke cel in de kring in de gaten zal moeten houden of hij niet onder die 0,5 V gaat.

 

Laden van de cellen is een heel ander verhaal.

Deze cellen hebben als ze vol raken een punt waarop de spanning weer omlaag gaat, de bekende delta V meting en delta T.

 

REF: Nickel–metal hydride battery

 

Als je dan blijft doorladen gaat de cel zeker kapot.

Het defect raken van een cel hangt van 2 zaken af, 1 daarvan is het overladen met hoge stroom en de ander is de stijging van temperatuur.

Dus met een te hoge stroom laden zal de batterij wel sneller opgeladen zijn, maar dan moet de temperatuur wel in de gaten worden gehouden.

Een veel gebruikte vuistregel voor laden is 1/10 van de capaciteit, dus een 1000mAh laden met 100mA (0,1A).

Dat wil niet zeggen dat je HI-MH cellen niet snel zou kunnen laden, daar zijn ze nu juist beter voor geschikt ... maar denk aan de temperatuur. 

 

Een slimme laders gaan dan ook over in een druppel laad cycle i.p.v. constant laad cycle na het delta V punt.

 

Deze slimme laders zijn vaker wel wat duurder dan de gewone huis tuin en keuken batterij lader.

 

Nog een punt waar je bij de wat oudere NI-MH batterijen tegenaan kunt lopen is het 'geheugen effect'.

Dat is dat de cel is opgeladen, maar de tijdduur dat je hem kunt gebruiken kort is.

Het lijkt alsof er lading 'vastzit' in de cel.

Dit onstaat vaak doordat je de cel langere tijd kort hebt onladen en daarna weer opgeladen.

De batterij krijgt dan een soort van 'geheugenpunt' waarbij hij op den duur ook niet meer levert dan dat jij er voorheen altijd uit haalde.

 

Om hem weer op conditie te brengen moet je hem meerdere keren goed ontladen en weer opladen met de slimme lader.

De meeste mensen gooien hun oplaadbare batterijen weg door dit 'geheugen effect'.

Ook is er een verscheidenheid aan kwaliteit in dit soort batterijen .. dat weggooien de enige oplossing is.

aangepast door donpedro

VU+ Zero & VU+ Solo2 - VTi 11.x  Unstable Oscam 11xxxx  MacBook Pro Ubuntu 16.04LTS

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...