Ga naar inhoud


data recovery mogelijk van SD kaartjes?


Matchless

Aanbevolen berichten

  • Moderator

Ik heb de sd kaartjes van een s4a lid (stephanie) liggen om te kijken of ik er toch nog wat data uit kan krijgen. 

 

Dit zijn 2 kaartjes nl een 16Gb micro-sd en een 8Gb sd-kaart.

 

Mischien dat jullie mee kunnen denken.

 

Allereerst de micro-sd.

Deze heeft 2 breuken en die heb ik bekeken met de microscoop en de breuken vrij gemaakt van de lak en behuizingslaag.

Aan de printkant waren idd gebroken printsporen die weer verbonden zijn.

Maar na de chipkant vrij te hebben gemaakt zag ik dat de breuk dwars door de chip loopt.

Op zich hopeloos maar de kaart wordt door windows wel nog gezien. Hij wilt de kaart formateren wat ik dus niet doe.

Omdat hij wel gezien wordt lijkt het mij dat er een ,weliswaar minimale, kans om er wat data uit te krijgen.

Alleen weet ik niet welke programma ik kan gebruiken om de ruwe data er uit te forceren.

Weet iemand een progje of methode om de bitjes uit te lezen?

 

 

Nu de 2e sd-kaart.

Ditis een "normale" sd-kaart waar 2 NAND chips opzitten.

type: H27UBG8T2MYR van hynix.

De kaart is 8Gb en de datasheet zegt dat het 4Gb chips zijn.

1 NAND chip is gebroken en van de print af gerukt. De andere chip is heel en zit nog op de print.

De print zelf heeft ook breuken waarvan ik al een paar hersteld heb.

Echter wordt de kaart niet herkend.  

Mischien nog wat breuken in de print.

Maar hoe wordt zo'n kaart beschreven?

 

worden foto's verdeeld over de beide chips of wordt eerst 1 chip vol beschreven en dan de 2e?

Als ik de niet defecte chip op een dezelfde sd kaart zou solderen kan de chip dan alsnog uitgelezen worden? of zou een file discriptor toch op de defecte chip staan?

Zou de chip op de e.o.a. manier toch uit te lezen zijn?

Deze kaart zou vol beschreven moeten zijn dus data staat wel in de chip.

 

Ik heb stephanie al verteld dat de kans op slagen zo goed als nul is maar ik wil het toch proberen.

Want de foto's zijn nooit meer na te maken.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Daarom raad ik altijd aan sd kaartjes in het apparaat te laten zitten en met de kabel over te zetten.

Die kaart die windows probeert te formateren zou ik eerst laten uitlezen door een data recovery programma waarschijnlijk is het image op de kaart beschadigd en word het een raw image.

Een raw image kan niet door windows worden uitgelezen maar de bestanden zijn er nog wel.

Voor de andere kaart hier kan ik geen antwoord op geven.

vu+ solo2 - VTI - Triax 110 cm - astra 1 astra 3 astra 2 hotbird            

Vu+ solo   - VTI - Schwaiger SPI 085 - Rotor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Mimisiku

Als de boel echt gebroken is (de data chip) dan geef ik je heel weinig kans. Data wordt op de oude SD gelukkig nog in 16-bit opgeslagen. Theoretisch zou de eerste chip nog FAT en data moeten bevatten. Als je de adreslijnen van de 2de datachip afsluit met 47k weerstanden zou je de eerste nog kunnen uitlezen. Als de data al gefragmenteerd was heb je minder kans...

 

Moraal van het verhaal: Altijd en regelmatig backuppen! Ook al is het hier wederom mosterd na de maaltijd,,

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik weet niet of het de eerste of tweede chip is.wat als het de 2e chip is die nog heel is?

 

Over de micro sd.

Daar heb ik geprobeerd een recoverprogje te laten lopen maar dat lukt niet. Ik denk ook dat deze kaart  hartstikke dood is.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ matchless,ik wilde je een pm sturen,maar lukte niet.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
Gast Mimisiku

Gezien het feit dat de chip echt gebroken is zie ik het heel heel somber in. Vrees dat het een heel pijnlijk leermoment is voor Stephanie. Enige optie is de fabrikant aanspreken. Wellicht dat die (tegen flinke kosten) nog iets met de data chipjes kunnen doen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

@ijzerbout

 

Het lastige is dat de MicroSD wel gezien wordt (ws omdat het controllergedeelte intact is) maar dat de breuk dwars door de kaart gaat. Hierdoor is het geheugen gedeelte beschadigd. Dit heb ik met een microscoop bekeken en er komen zelfs stukjes van de chip af.

Deze kaart is dus gewoon dood.

 

De 2e SD kaart is een sdhc kaartje waar 3 chips op zitten. De print en 1 geheugen chip is gebroken. De kaart wordt niet herkent . De breuken op de print heb ik provisorisch gerepareerd.

Dus een recover progje werkt niet want die hebben een kaart nodig die herkend wordt.

 

Enige oplossing is imo dat de goede chip eraf gehaald wordt en OF direct uitgelezen wordt OF op een nieuwe kaart gesoldeerd wordt.

Dan pas kan de chip uitgelezen worden.

Probleem is echter dat het een TLGA chip is dat speciale gereedschap nodig heeft om te (de)solderen.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Om maar een oude koe uit de sloot te trekken :-)

 

Vandaag las ik een heel stuk over het reverse engineren van de NAND chip/controller van SD kaarten. Wellicht heb je er iets aan:

http://joshuawise.com/projects/ndfslave

Ik denk dat ze er weing aan zal heben daar de chip op de sd kaart beschadigt is. en een defekte chip kan helaas niet gerepareed worden.hoogstens worden vervangen ,indien mogelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Interessant stukje om wat over de werking te leren.

 

Dat kleine kaartje is imo zeer zeker dood. Want daar brokkelt de chip af.

De SD kaart met losse chips die is nu naar een bedrijf zodat de chip omgezet kan worden naar een andere print.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...