Ga naar inhoud


IPv6 en de -mogelijke- gevolgen voor o.a. Voip-routers?


Aanbevolen berichten

De discussies zijn niet van de lucht nu ook kabelaar UPC IPv6 op korte termijn dreigt te gaan uitrollen.

Een mogelijke consequentie zou kunnen zijn dat de kabelmodems/routers 2.0 niet meer over de mogelijkheid beschikken ze in bridge-modus te kunnen zetten.

Vragen te over nu er nog zo veel onduidelijk is.

 

Vooropgesteld dat dit i.d.d. zo mocht uitpakken, betekent dat dan meteen het einde voor mijn fritzboxje en het servertje dat braaf in de meterkast staat te draaien?

Hoe zien jullie dat?

 

De Fritz kan eventueel als IP-client achter een bestaande IPv6- router gezet worden maar deelt die in dat geval ook interne IP-adressen uit aan op de box aangesloten apparatuur?

Of kan de box in een dergelijk scenario helemaal geen adressen toewijzen?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Volgens dat ik gelezen heb, zou beiden naast elkaar nog een paar jaar blijven bestaan.

En als alles overgaat naar ipv6, dan denk ik dat de voip providers ook al hun servers hebben aangepast, en de voip toestellen ook.

Mijn fritz kan alleszins ipv6 aan, maar weet nog niet of mijn provider dit al gebruikt.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

De discussies zijn niet van de lucht nu ook kabelaar UPC IPv6 op korte termijn dreigt te gaan uitrollen

UPC dreigt niet daarmee, UPC gaat IPv6 toepassen.

Dat is zinvol en dat hoeft geen belemmering te zijn voor je interne netwerk.

 

overigens iemand (sat4all lid grunnsat) die dat al erg aardig heeft proberen uit te leggen hier klikken

 

maar dat is ook al weer enkele jaren oud.

La Grange

ZZ TOP

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

edit: ik maak me ongetwijfeld weer eens voortijdig druk om niets maar na me een beetje ingelezen te hebben, ben ik vooralsnog toch niet erg optimistisch.

Ik heb begrepen dat de kabelmodem bij IPv6  alleen maar een routermodus krijgt (nu reeds het geval bij een lopende UPC test) dus de Fritz kan in die situatie i.d.d. alleen maar als IP-client gebruikt worden. (met alle beperkingen van dien)

Om een ongestoorde Voip-functie te bewerkstelligen zou een stunserver noodzakelijk zijn.

In het verleden heb ik hiermee slechte ervaringen opgedaan (echo); niet voor niets ontraadt Budgetphone het gebruik daarvan.

 

Overige netwerkapparatuur kan weliswaar aan de Fritz-LAN poorten aangesloten worden maar is slechts bereikbaar binnen het eigen netwerk.

Ik hoop in ider geval dat mijn huidige UPC modem (Techicolor 7200) qua router goed "in elkaar steekt" want die gaat immers de interne IP-nummers uitdelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...