Ga naar inhoud


Vraag over installatie WIN programma's in Ubuntu 14.4 LTS - Wine


Jürgen

Aanbevolen berichten

het verschilt ook van versie naar versie, met soms wat frustraties op de loer

printen gaat prima :grin:  <> scannen wil die niet meer :mad:

sorry betreft Ubuntu 14.4 LTS

maar wees eerlijk windows heeft ook niet alles ondersteund bij de rasse grote schreden naar nieuwer

aangepast door Tonskidutch

In Assenza Di Te

Laura Pausini

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

  • Reacties 69
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

 

 

Waar komt toch die Windows verslaving vandaan ?

 

 

Domweg omdat er nog steeds geen vrije keuze voor een os is als je een nieuwe pc in huis haalt en mensen die troep nog steeds accepteren. Toevallig vorige week een andere laptop gehaald en daar stond uiteraard weer windhoos 8.1 op. Wist ik gelijk weer waarom ik een jaar of 5 jaar was overgestapt naar Ubuntu, wat een ellende weer, binnen een dag al 2 virussen, popup troep, je installeert een programma en en passant installeert windhoos er 2 extra, langdurige updates en traag opstarten. Dus gelijk windhoos eraf gesloopt en Ubuntu 14.04 erop gezet. Hier in huis draait alles onder Ubuntu, behalve voor de jaarlijkse belastingaangifte val ik dan even terug op windhoos 7 die op een oude desktop boven staat die als dualboot geinstalleerd is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het best moeilijk om als niet Linux ervaren gebruikers mij in diversen bochten te moeten gaan wringen om de enkele voor mij relevante Windows programma's onder Linux te laten draaien.

 

Ik denk dat dit voor iedere nieuwe en het gros van de bestaande Linux gebruikers een afweging blijft. De makkelijkste oplossing is dan Linux als dualboot naast windhoos installeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Domweg omdat er nog steeds geen vrije keuze voor een os is als je een nieuwe pc in huis haalt en mensen die troep nog steeds accepteren. Toevallig vorige week een andere laptop gehaald en daar stond uiteraard weer windhoos 8.1 op. Wist ik gelijk weer waarom ik een jaar of 5 jaar was overgestapt naar Ubuntu, wat een ellende weer, binnen een dag al 2 virussen, popup troep, je installeert een programma en en passant installeert windhoos er 2 extra, langdurige updates en traag opstarten. Dus gelijk windhoos eraf gesloopt en Ubuntu 14.04 erop gezet. Hier in huis draait alles onder Ubuntu, behalve voor de jaarlijkse belastingaangifte val ik dan even terug op windhoos 7 die op een oude desktop boven staat die als dualboot geinstalleerd is.

 

Ook de jaarlijkse belasting aangifte werkt prima onder Linux. Je moet alleen even het gewenst lettertype aangeven.

 

Dit is maar even een weet.

 

De belasting aangifte is er in een versie voor Windows, Linux en Apple

aangepast door verkerkbr
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie nu op de site van de belastingdienst, zie  http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/programmas_en_formulieren/aangifteprogramma_2013_linux , 4 opties om de belastingaangifte voor Linux te downloaden, rpm - deb - package en gz.

 

Hoe moet je nu als leek erachter komen of één van deze opties geschikt is voor Ubuntu 14.04 LTS?

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een keuze maakt voor [k|x|l]Ubuntu en een beetje rond leest op het, grote boze, internet zou je kunnen zien dat .deb een goede keuze zou kunnen zijn.

rpm kan ook en gz's ook trouwens, dat zijn er al 3 van de 4 aangeboden mogelijkheden. Ik denk dat deb de beste keuze is.

aangepast door Catastrofus

2 x VU+ Ultimo 4k's (FBC DVB-C + DVB-S2) + et10k (fallbackclient zonder tuners) op een Synology ds214+ (2 x 6 TB raid1) ziggo oost + A1/A2/A3/HB (Technisat)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, zo'n vraag beantwoorden is een open deur intrappen.

 

Het deb packet formaat is van toepassing op alle versies die afgeleid zijn van Ubuntu. Alles wat je hierop installeert is in het deb formaat.

 

RPM is het van Readhead afgeleide package formaat.

 

GZ is het formaat van gecompresseerde bestanden, net als zip, Etc.

 

Dit is toch wel de basis kennis waar je mee moet beginnen. 

 

Dus de belasting aangifte in deb downloaden. Na downloaden in browser aanklikken. Het deb bestand wordt dan geinstalleerd.

 

Het belasting aangifte programma start je eenvoudigste op in een terminal.

 

cd Downloads 

cd ib2013

cd bin

daar vind het je ib2013ux programma

./ib2013ux

 

En omdat je het lettertype nog aan moet geven met je hierachter, zoals het programma zelf al aangeeft -L "" toevoegen.

 

Je krijgt dan nog de vraag welk lettertype je wilt gaan gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Het belasting aangifte programma start je eenvoudigste op in een terminal.

 

cd Downloads 

cd ib2013

cd bin

daar vind het je ib2013ux programma

./ib2013ux

 

En omdat je het lettertype nog aan moet geven met je hierachter, zoals het programma zelf al aangeeft -L "" toevoegen.

 

Je krijgt dan nog de vraag welk lettertype je wilt gaan gebruiken.

 

Bedankt, dat werkt inderdaad prima, ook de al ingevulde aangiftes van de vorige jaren worden gelezen.

 

Alleen het opstarten heb ik gewoon via de knop Toepassingen uitgevoerd.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt, dat werkt inderdaad prima, ook de al ingevulde aangiftes van de vorige jaren worden gelezen.

 

Alleen het opstarten heb ik gewoon via de knop Toepassingen uitgevoerd.

 

Bedankt, dat werkt inderdaad prima, ook de al ingevulde aangiftes van de vorige jaren worden gelezen.

 

Alleen het opstarten heb ik gewoon via de knop Toepassingen uitgevoerd.

 

Beste J,

 

is Linux nu zo moeilijk ?

Lastig met de registratie, met andere hardware en bij aanschaffen van nieuwere versie's ?

 

De meeste versies zijn direct te proberen met een Live CD of een Live Usb stick.  

 

Er zijn wel meer ontwikkelingen mogelijk, dus meer keuzes. Ook in file systemen zijn er meerdere keuze mogelijkheden. 

Dat allemaal is nu de vrijheid en snelle ontwikkelingen met de linux kernel als basis.

 

En als het niet anders kan, dan kun je altijd nog een toepassing maken met behulp van de broncode en de standaard bijgeleverde compiler. De toepassingen lopen van router firmware tot en met super computers. En uiteraard niet te vergeten je sat ontvanger.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...