Ga naar inhoud


Vraag over installatie WIN programma's in Ubuntu 14.4 LTS - Wine


Jürgen

Aanbevolen berichten

Korrekt, VirtualBox is vrij te gebruiken (welliswaar van Oracle) en ik gebruik het juist voor dat soort zaken.

Ik heb een quad-core Dell met 8GB memory met kUbuntu 14.04. De virtual machine draait Win7 Enterprise binnen 4GB memory.

 

En idd, je kunt VirtualBox op die oude Acer installeren en dan geeft je die virtual machine, voor WinXP, max 2GB memory. Wordt er allemaal niet sneller van maar het werkt wel.

2 x VU+ Ultimo 4k's (FBC DVB-C + DVB-S2) + et10k (fallbackclient zonder tuners) op een Synology ds214+ (2 x 6 TB raid1) ziggo oost + A1/A2/A3/HB (Technisat)

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 69
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

  • Moderator

Wel grappig dat jij van windows naar linux gaat. Ik heb het na een jaar of 10 als desktop operating system even helemaal gehad met linux. Voor servers vind ik het prima, maar als desktop Os is er mij te veel wat het net niet is. Ik gebruik natuurlijk wel sane voor mijn scanner die aan mijn storage box hangt zodat ik wel nog gewoon met windows 8.1 mijn hp scanner kan gebruiken, en op diverse servers hier draait nog steeds debian, maar  op de desktop en laptop  dus even niet meer :)

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is ook nog maar de vraag of ik wel definitief van WIN 8.1 wel naar Linux wil overstappen.

Weliswaar zijn mijn eerste ervaringen met Ubuntu 14.04 best prima, maar ja die enkele voor mij onmisbare Windows programma's, die moet ik wel op de een of andere wijze kunnen blijven draaien.

 

Daarom dus ook dat ik eerst alles op een wat oudere laptop aan de praat wil hebben want dan kan ik rustig uitgebreid testen en al naar gelang de uitkomst besluit ik dan pas of ik definitief op Linux wil overstappen.

 

Nu moet ik eerlijkheidshalve ook toegeven dat de komst van Windows 10 mij weer doet twijfelen want die schijnt toch wel heel erg lekker te lopen.

Dus het zou zomaar kunnen zijn dat ik eerst Windows 10 op mijn oude laptop installeer want ik heb mij immers ook aangemeld om Windows 10 Technical Preview te mogen testen.

Het is een luxe probleem.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat is het toch om steeds Windows programma's te willen draaien onder Linux. Kijk naar Linux alternatieven en die zijn er volop.

Niet alles, maar ook andersom werkt niet alles en bepaalde hardware werkt wel onder Linux en niet meer onder Windows.

 

Voor de meeste hardware zitten de benodigde drivers al ingebouwd. Dus geen gedoe met losse printer drivers/scanner drivers.

 

Vrijwel alle printers draaien prima onder Linux. Je gaat toch ook geen Linux programma's proberen te draaien onder Windows ? Of Apple programma's onder Windows ?

 

Linux draait prima als desktop systeem en verlost je van allerlei gedoe zoals registratie, virus scanners, aparte drivers voor de hardware. Updates vinden plaats over het gehele systeem inclusief de extra aanwezige programma's.  

 

En er is volop keuze in vormgeving.  Dit bericht komt  bijvoorbeeld uit een Banana Pi nano boardje van Euro 43,- dat het prima doet onder een lichtgewicht Lubuntu.

 

Waar komt toch die Windows verslaving vandaan ? Misschien nooit een ander OS in gebruik gehad ? 

 

Linux kun je gemakkelijk op een usb stick zetten en daarvan opstarten. Weet niet of dit ook met een Windows versie kan. Anders zou je tijdelijk even Windows kunnen gebruiken voor bepaalde toepassing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is wel een ultiem hoera verhaal van je, waar ik het grotendeels mee eens ben, maar ik kan je zeggen dat een Canon MP640 of DBE of iTunes niet (volledig) door kUbuntu wordt ondersteund.

Ik gebruik deze zakelijke laptop uiteraard ook prive en er zijn dingen die alleen onder windows (in een virtualbox) goed en/of eenvoudiger lopen

2 x VU+ Ultimo 4k's (FBC DVB-C + DVB-S2) + et10k (fallbackclient zonder tuners) op een Synology ds214+ (2 x 6 TB raid1) ziggo oost + A1/A2/A3/HB (Technisat)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste verkerkbr,

 

Het heeft niets met Windows verslaving te maken maar puur met het niet kunnen gebruiken van een aantal Windows programma's die niet onder Linux beschikbaar zijn.

Ik heb wel terdege andere OS'sen gebruikt want ik ben met Unix in een Main Frame (NCR) omgeving opgegroeid maar dat heeft er totaal niets hiermee te maken.

Ik heb jarenlang in Cobol geprogrammeerd en daar kon je toen en zelf nu nog inderdaad alles mee maar hoe blij was ik toen de eerste Windows versies ter beschikking kwamen want toen pas kon iedereen gebruik maken van de mogelijkheden die een computer bood.

 

Jouw lofzang betreffende het gebruik van Linux kan ik goed begrijpen maar er zijn toch wel een aantal programma's die niet zonder meer onder Linux draaien.

Dit heeft te maken met de voortgang van de Multimedia zoals Smartphones, Tablets, Satelliet ontvangers, e.d.

 

Om de software van deze apparaten te kunnen upgraden heb je programma's nodig die (nog) niet door Linux ondersteund worden, denk hierbij aan KIES van Samsung of Odin.

Natuurlijk zullen er meer of minder moeilijk te installeren / configureren alternatieven voor Linux zijn maar vertel mij nu niet dat dit simpel is en voor iedereen gemakkelijk te implementeren.

 

Je kunt van Windows vinden wat je wilt maar het is voor IEDEREEN te berappen en dat kun je van Linux niet zeggen.

aangepast door Jürgen

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste J,

 

Windows OS is helemaal niet zo gebruikers vriendelijk. Maar men heeft dit (gedwongen) erbij gekregen bij aankoop van een computer. Microsoft heeft fabrikanten gedwongen alleen Windows erbij te leveren. Het OS/2 van IBM, dat zeer goed werkte is hiermee de grond ingeboord. Vraag eens aan Apple gebruikers hoe het bevalt en hoeveel problemen zij hebben.

 

En moeilijk ?. Veel kennissen van de gebruiker hebben alleen ervaring met Windows en mensen van computer zaken hebben meestal ook alleen kennis van Windows. En komen direct met het verhaal dat andere systemen moeilijk zijn.  

 

Waar zijn nu de meeste problemen mee ? Hoeveel keer moet je bekenden helpen de zaak weer op te schonen, de data te redden met behulp van Linux Live CD.  Wie is er thuis in het gedoe met het Registery. 

 

Opmerkelijk is dat vele Linux systemen, zoals sat ontvangers, media boxen, Nas systemen , routers, TomTom navigatie werken onder Linux en dan gebruik maken van Windows programma om de zaak in te stellen of op te waarderen.

 

Ik ben nooit een sat ontvanger tegengekomen die werkte op basis van een Windows OS.

 

Dit is nu het keerpunt. Veel programma's komen uit in diverse versies. Inmiddels leveren de Android systemen voor de gebruiker geen enkel probleem meer op. En welke aantallen Android gebruikers zijn er inmiddels ? En Windows Phone ?

 

Meer dan 90 % van de wereld supercomputers draaien op Linux varianten.

 

Daarom de vraag: is er een Windows USB of CD Live versie waarmee je tijdelijk een computer kunt opstarten en een ontbrekend programma kunt draaien. Een mogelijkheid die er voor Linux al lang is.

 

Men kan Linux afschilderen als niet gebruikers vriendelijk. Maar als je er mee werkt ervaar je dat het volstrekt logisch in elkaar zit en je kunt ook nog overal handmatig bij. Want de grafisch schil, in vele varianten, is strikt gescheiden van de besturing commando's. Die je ook allemaal handmatig kunt instellen.

 

Maar ja, het is veelal open bron software en daar kun je geen omvangrijke reclame campagne voor voeren. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Stap nou eens af van het idee dat linux het antwoord is voor al je automatiseringsvraagstukken Bram. Ja linux is een prima OS, en ik heb er meer dan 10 jaar ervaring mee als desktop os zowel in prive als in een zakelijke omgeving, en voor servers nog veel langer in een zakelijke omgeving. Probeer eens een moderne laptop die voorzien is van zowel een intel als een nvidia video kaart aan de gang te krijgen zodat je kan kiezen welke van de twee je wil gebruiken. Ik heb de meeste distro's er op los gelaten en nu is het genoeg geweest. Draait de laptop met windows op batterijen gewoon meer dan 5,5 uur, met linux erop kom ik nog niet op de helft omdat het ding toch gewoon de energievretende nvidia kaart gebruikt.

In windows kan ik het met een hotkey als ook met een hardware key regelen. In linux kon ik met de voorgaande lts versie met optirun soort van aan de gang krijgen. Met de huidige versie is het helemaal een drama, zowel met de open source drivers, als met de drivers van de fabrikanten. Of dat nou aan de fabrikanten ligt of aan wie dan ook, IK heb er last van.

 

De standaard file manager van ubuntu stort neer als je met automount on the fly een nfs export wil mounten, of leest de rechten niet goed. Vanaf de commandline werkt het allemaal wel, in de grafische filemanager niet. Dan moet je thunar (of nautilus) killen, nog eens proberen en hopen dat het dan wel werkt. Daar is netjes een bug voor gemaakt, maar nog altijd niet gefixt. Het ene team vind dat het andere team het moet oplossen en netto kom je er niet verder mee, en dan is het nog maar de vraag of het al ooit eens opgelost gaat worden binnen de long term support versie, en ook daar heb ik nare ervaringen mee.

 

Ik heb echt helemaal niets tegen open source, sterker nog, ik was er vervent gebruiker en supporter van, maar na oeverloos testen en proberen komt er gewoon een keer een moment dat je gewoon het apparaat wilt aanzetten en dat het gewoon werkt zoals je het wilt. Dan maar helemaal terug naar windows  en ik moet zeggen dat ik er eigenlijk nog geen moment spijt van heb gehad.

 

En op jou vraag wie is er thuis in de registry, ik ben redelijk thuis in waar wat staat en wat je wel en wat je niet kan weg gooien zonder dat het stuk gaat. Windows is ook niet zaligmakend, maar voor wat ik er mee wil met de hardware die ik heb werkt het met windows 8.1 allemaal, en met linux met haperingen en beperkingen. Ja dat kost geld, maar gewoon je laptop of desktop aanzetten en het ding gebruiken zoals je wil zonder beperkingen is mij ook wat waard :)

 

maar voor dat we dit nou weer verbouwen tot linux is beter dan windows draadje, er zijn nou eenmaal programma's die gemaakt zijn voor windows en die laten zich niet foppen door mono of wine.

 

Je zou eens kunnen googlen naar codeweaver's crossover for linux. Dat is de betaalde versie van Wine zeg maar, daar heb ik ook ooit eens een licentie van gehad omdat ik een windows applicatie wilde laten draaien op linux, wellicht kan je met de trial versie eens kijken of er support is voor die programma's die je wilt gebruiken Jurgen?

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Opmerkelijk is dat vele Linux systemen, zoals sat ontvangers, media boxen, Nas systemen , routers, TomTom navigatie werken onder Linux en dan gebruik maken van Windows programma om de zaak in te stellen of op te waarderen.

 

 

Ik betwijfel ook niet dat Linux een uitstekend OS is en dat blijkt ook uit de vele systemen die onder Linux draaien zoals je hierboven al opmerkt.

Zelf de Android Smartphones en Tablets draaien naar mijn mening onder een soort Linux maar dan is het toch op zijn zachts gezegd vreemd dat al de daarvoor bestemde update - configuratie programma's alleen onder Windows beschikbaar zijn en niet onder Linux.

Hetzelfde geldt ook voor de Linux satellietontvangers, ook daar moet ik het uitsluitend in de Windows omgeving zoeken.

 

Waarom geen DreamBoxEdit, DreamStream of DCC_E2 onder Linux?

Waarom geen KIES3 of Odin onder Linux?

 

Naar mijn mening simpelweg om het feit dat er te weinig Linux gebruikers op de consumentenmarkt aanwezig zijn en dientengevolge de vraag ernaar te laag is om dergelijke ontwikkelingen interessant of rendabel te maken.

 

Ik vind het best moeilijk om als niet Linux ervaren gebruikers mij in diversen bochten te moeten gaan wringen om de enkele voor mij relevante Windows programma's onder Linux te laten draaien.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is geen kwestie van Linux of Windows. Op Linux werk je met Linux programma's.  En op Windows met Windows programma's. Er komen overigens steeds meer programma's met versies voor meerdere OS systemen.

 

De hardware kun je simpel vooraf testen met een Linux Live CD. En alle hardware wordt veelal direct herkend.

 

Mijn vraag over een Live Windows versie op een CD of USB stick is nog steeds niet beantwoord. Zodat je Windows eenvoudig kunt opstarten en draaien vanaf een USB stick of CD/DVD.

 

Ofwel je werkt met VM, KVM Virtualbox etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

dat is er wel, alleen heet het dan anders :)

 

lees er hier meer over. Vanaf de enterprise editie kan je windows to go gebruiken. Stickie maken met deze versie, en gaan.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste J,

 

ik heb nog nooit van Odin gehoord.

 

Maar kwam wel dit tegen:

 

JODIN3, WEB BROWSER OR OFFLINE FLASHING TOOL

Today marks the day CASUAL brought Odin flashing to Linux, Mac and Windows. It’s called JOdin3 and it’s a Java implementation of Odin. Just as you’d expect, it looks acts, feels, tastes and smells like Odin on the surface, but it is powered by a full open-source stack of software under the hood, namely CASUALcore and Heimdall, utilizing open-source LibUSB drivers.

Dit is de toekomst. Software voor meerdere OS' n.

Mijn kaartplotter software OpenCPN is er voor Windows, Linux Apple en met een Android versie is in de maak. Windows Only is iets van vroeger.

Groet,

 

 

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...