Ga naar inhoud


Vraag over installatie WIN programma's in Ubuntu 14.4 LTS - Wine


Jürgen

Aanbevolen berichten


  • Reacties 69
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

is Linux nu zo moeilijk ?

 

En als het niet anders kan, dan kun je altijd nog een toepassing maken met behulp van de broncode en de standaard bijgeleverde compiler. De toepassingen lopen van router firmware tot en met super computers. En uiteraard niet te vergeten je sat ontvanger.

 

Waarschijnlijk is Linux niet zo moeilijk als je enige kennis en ervaring met Linux hebt maar voor iemand die dit niet heeft is het toch best moeilijk.

Ik heb nu Ubuntu 14.04 op mijn moderne Intel i7 laptop geïnstalleerd en daar de meest gangbare dagelijks te gebruiken programma's lopen, dus wat dat betreft kan ik wel vooruit en DIT is dan inderdaad niet zo moeilijk.

 

Moeilijk wordt het pas wat jij in de laatste alinea schrijft waaronder over de SAT ontvangers, dat zie ik mij zelf niet doen, ik maak wel gebruik van datgene dat standaard beschikbaar is.

Daarom heb ik voor de specifieke Windows programma's op mijn oude laptop Windows 10 Technical Preview geïnstalleerd want die programma's heb ik maar af en toe nodig.

 

Ik blijf nu voorlopig Ubuntu voor de dagelijkse werkzaamheden gebruiken en kijk dan hoe ver ik kom.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Jurgen. Ik steun je.

 

Uit een Windows wereld naar Linux vraagt om volharding.

Niets is logisch dat iet zomaar draait.

 

Neem Citrix, potnet, Voip, tobben of onmogelijk.

 

Bij Windows een executable of een zipje.

Linux 4 mogelijkheden... welke? zoek het maar uit.

Weet ik veel dat een "deb" bij Debian hoort en dat

daar (K)Ubuntu op gebaseerd is. Daar kom je ook pas

veel later achter. De linux wereld is nu eenmaal met

ongelofelijk veel varianten uitgebracht...

 

Uit de Windowswereld naar Linux is in de basis niets

logisch. Natuurlijk, hoelanger je ermee bezig bent

hoe "logischer" alles wordt of hoe meer je onthoudt?.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is dat nou ? Als je alleen Nederlands spreekt is Duits inderdaad onverstaanbaar. Je zult je toch wel even erin moeten verdiepen om het te begrijpen.

 

Helaas hebben veel nieuwe computer gebruikers slechts met een systeem kennis opgedaan. En denken dan de andere systemen ook hetzelfde werken. Bij een andere merk auto zitten de knoppen ook anders. En dan niet klagen dat je de claxon niet kunt vinden.

 

Misschien het instructieboekje raadplegen ?.

 

Of Windows wel zo logisch is ? Linux is het in ieder geval wel en je kunt, als je er enige kennis van hebt, overal bij.

 

De basiskennis is voor alle LInux systemen is hetzelfde. Alleen uiterlijk zijn er wat verschillen. Ja, er zijn meerdere file systemen. Met Windows is dit namelijk ook zo.

 

Ingepakte programma's komen ook in Windows in verschillende vormen, waarbij je dan er nog zelf een uitpak programma bij moet zoeken of zelfs kopen ! 

 

En dan het gedoe met nieuwere versies, registraties, problemen bij vervanging van de hardware en dan nog de kosten !

 

Hoevel gebruikers zijn er inmiddels van Android (Linux kernel). Is dit moeilijk ? Ja, wel anders.

 

Updates in Linux gaan over totale pakketten. En als je de server bron aangeeft gaan updates van later aangebrachte programma's ook mee in de update.

 

Met een Live CD of Live USB kun je eenvoudig zien of het werkt met jouw systeem.

 

Vrijwel alle hardware wordt herkend en drivers van een fabrikant heb je vrijwel nooit nodig.

 

Ja, het is allemaal erg "moeilijk". 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, we kunnen nog wel tijden doorgaan om de voor- nadelen van de 2 OS'sen op te noemen en de voorkeuren uit te spreken maar daar ging dit onderwerp niet over.

Op alle fronten zijn voor- en tegenstanders, zie alleen maar de discussies over de vraag welke de beste Image is voor de satelliet ontvangers, kom je ook niet uit.

 

Iedereen heeft zo zijn voorkeuren en dat moeten we respecteren.

 

Overigens vind ik dat jouw vergelijking met de claxon van de auto nog kant of wal raakt, daarvoor heb je een handleiding die je kunt raadplegen.

Geef mij eens een handleiding in begrijpelijke Nederlandse taal en die ook nog door een 70- jarige begrepen wordt waarin beschreven wordt hoe je de al eerder genoemde pure Windows programma's onder Linux kunt toepassen, zie de opgave van Con en van mijzelf.

Ik heb er verscheidene pogingen gedaan, had ik het ene uiteindelijk opgelost kwam ik het volgende (installatie)probleem tegen.

Natuurlijk zijn daar opties voor maar de installatie - activering is geen eenvoudige opgave, zeker niet voor een leek.

 

In Windows loopt de installatie en de uitvoer van de door mij gebruikte programma's voor 98% feilloos al beweert menigeen iets anders.

Dat Windows niet altijd stabiel is, de updates soms geld kosten en niet altijd onmiddellijk functioneren is volledig waar maar het is en blijft een keuze.

In de basis vind ik Linux Ubuntu voor wat betreft de standaard aanwezige - beschikbare programma's perfect te installeren - functioneren maar zodra er specifieke programma's aan te pas komen laat ik het erbij zitten want dan kom ik simpelweg kennis - ervaring te kort en zie dan geen verdere redenen meer om mij daarover druk te maken terwijl Windows mij deze opties wel feilloos biedt.

Ik had even 2 laptops, een met Linux en een met Windows draaien maar dat vind ik toch te omslachtig.

 

En ja, ik ben met UNIX opgegroeid, heb zelf 12 jaar in Cobol geprogrammeerd en dat niet onverdienstelijk, ik kon daar voor die tijd bijna alles mee maar ja toen was ik jong.

Voor wat mij betreft wil ik het nu hierbij houden want de in het onderwerp gestelde vraag heb ik nu al terzijde gelegd.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste verkerkbr,

 

Je begrijpt mij niet blijkbaar.

 

Dat wij allemaal met Windows overweg kunnen komt door de monopolist,

niets meer en niets minder. Dat is onder andere de reden dat ik ben

overgestapt. Maar ook veiligheid, traagheid en dat soort zaken zijn

voor mij een reden geweest om over te stappen naar Linux. Maar zeker

niet de compatebility (moeilijk woord :) ).

 

Eerst een hobbycomputer, daarna dos en daarna windows voor mij

inmiddels al zo'n 40 jaar. En ja, dan is het een enorme overgang,

je leert niet meer zo snel als je wat ouder bent en altijd

verplicht was op een bepaalde manier te denken.

In de basis ben ik een gebruiker, niet een hobbyist maar uren, soms

weken surfen voor iets werkend te krijgen is geen uitzondering en

moet je wel gaan "hobbyen".

 

Ik ben best blij met Linux maar het blijft nu eenmaal niet altijd

even vloeiend gaan. Bijna alle software leveranciers schrijven voor

Windows en zeker niet altijd voor Linux. Natuurlijk wordt er veel

uitgebracht voor Linux, 100% waar. Maar soms dekt dat de lading niet.

 

Zoals ik al schreef, kijk eens naar Citrix, dat blijft maar tobben.

Google Chrome ondersteund geen Java meer (onder Linux), SMSsen met

een voipprogje voor mijn account's is ook voorbij en zo zijn er meer

en dit zijn de dagelijkse dingen die ik (moet) gebruik(en).

 

DUS, kan ik mij de reactie van Jurgen goed voorstellen, thats all.

Maar ook ik hoop van harte dat hij volhardt.

 

Voor mij is het in ieder geval niet makkelijk en pak het allemaal

niet zo snel meer op zoals vroeger (opa verteld :) ).

 

Ik heb een voordeel, ik heb doorzettingvermogen en heb geduld als

een paard. (vanuitgaande dat paarden geduld hebben, veel geduld...)

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je het weet is het niet moeilijk meer. Het gaat uitsluitend om de misvatting dat Linux moeilijk is en Windows gemakkelijk. Het gaat uiteindelijk om de basis principes.   

 

Doe dit ook al meer dan 40 jaar via CPM, MS-Dos, ZCPR (unix variant van CPM), OS/2, diverse Windows versies.

 

Gelukkig zijn er nu de Raspberry Pi achtige systemen om de jeugd (en de ouderen) de nodige basis kennis bij te brengen. Inmiddels zijn er hiervan al meer dan 2.000.000 geproduceerd. Och, wat doet de leeftijd van de gebruiker ertoe. Hoor zelf ook bij de wat "jongere" ouderen van boven de 70.

 

Er zijn thans veel meer keuzes, de Unix afgeleide systemen zoals Linux, Apple OSX en Android en de Windows systemen. Windows only is definitief voorbij. En de nieuwe baas van Microsoft Nadella, ziet dat nu ook in.

 

Dit bericht komt uit mijn fantastische Banana PI met Lubuntu. Een Euro 36,- computer systeem ! 

aangepast door verkerkbr
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even dit.

 

Inmiddels met behulp van onze dochter, als Citrix gebruiker, vastgesteld dat Citrix ook goed werkt op mijn BananaPi nano systeempje.

 

Dus ook met zo'n beperkt systeem met de Lubuntu Linux versie werkt Citrix zonder problemen. Ik heb de laatste versie van Citrix voor Linux gebruikt vanaf de site van Citrix. Uiteraard de deb versie. En uiteraard wel de laatste certificaten erbij gezet.

aangepast door verkerkbr
Link naar reactie
Delen op andere sites

het is natuurlijk heel leerzaam en spannend ook om te lezen die meningen over wat men er van vind

het gaat om het oplossen van een vraagstuk

 

en als je heel pragmatisch bent ingesteld doe je dat telkens op de voor jou meest makkelijke manier

(in sommige gevallen ook de goedkoopste manier)

 

als ik kijk naar het bedrijf waar mijn kamaraad werkt, dan draait men daar op de mainframes diverse Operating Systems in VMwares

voor de tuttekus op administratie en voor de slimme "managers" windows server inzake Office en Outlook

voor de ontwikkelaars Linux

voor de backportability XP

en dat kan allemaal op een machine.

 

Programma' s die er dus niet zijn voor Linux worden ook gewoon pragmatisch onder Windows uitgevoerd.

Dat kost wat met de professional VMware in zo' n bedrijf maar Programma's schrijven kost ook tijd, mocht er al die interesse en behoefte bestaan.

 

Ik heb me eerlijk gezegd nu toch wat meer bevriend met ubuntu 14.4 LTS (sinds een dikke maand) maar het is soms toch intensief zoeken naar bepaalde oplossingen.

En pragmatisch als ik ben reboot ik gelijk weer naar OpenSuse 13.2 daar ik onder dat OS niet extra hoef te denken... ik denk liever aan mijn eigenlijke taak en werk.

In Assenza Di Te

Laura Pausini

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

neen neen, ik suggereer enkel dat ik geen tijd heb in bepaalde gevallen dagen en of weken te zoeken naar oplossingen die er niet zijn

en toch zeg ik dat OpenSuse makkelijker is dan menig distro ;)

 

On topic:

heb je QT4 op de Ubuntu betreffende wine compatibiliteit?

aangepast door Tonskidutch

In Assenza Di Te

Laura Pausini

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...