Ga naar inhoud


Jonsa 180 upgrade naar Fibo 120 ;)


Phoenixx

Aanbevolen berichten

Eindelijk vandaag de grote stap genomen, de Jonsa met alle reflectors heb ik afgebroken ook vanwege
het feit dat het zeer moeilijk was om met reflectors en de black ultra lnb toch sterkere signalen
te krijgen en de naukeurigheid van de panelen in combinatie met de " balkon block " toch
onvoldoende signaal krijg om daarmee verder te optimaliseren.

Gisteren vrijdag avond 31 Juli heb ik de fibo op getuigt op een ander tegelframe (ging net!)
en globaal afgeregeld aangezien ik een kleine draaihoek had door de grote van de Jonsa die
veel te veel ruimte pakt op het balkon.

Nadat ik de Jonsa op nul graden had gezet met een blokbatterij van een accuboor op de shuntmotor
heb ik hem handmatig uitgericht op sirius 11.766 27500 en het signaal denderde in de 90 % binnen
op de Clarchtech 5100 Combo, die gebruik ik voor afregelen omdat de meters zo duidelijk zichbaar

zijn op balkon afstand. Ook Amos 11.389 kwam 55 % en Nilesat Quatar 10792 22000 57 % op de
Clarctech binnen, voortreffelijk voor een eerste test en dit heeft mij het besluit doen nemen
om de Jonsa zo snel mogenlijk te verwijderen..  

Rond 9.15 Zaterdag ochtend heb ik de v box eerst uitgezet en de Jonsa die op 68,5 oost stond
voorzichtig eerst de bovenste panelen ontmanteld en later ook de polarmount van de tegelframe
paal verwijderd.

Toen heb ik de fibo 120 los gehaald en die over gezet van tegelframe twee naar een en zo op
de plaats van de Jonsa 180 gezet. Toch koste het afregelen even wat werk omdat ik zag dat de
declinatiehoek wat krap stond waardoor badr 26 oost wat problemen had, maar dit was door de
hoek wat ruimer te maken snel verholpen. Nu 67 % op de Clarctech optimaal en dat is prima voor badr.

Later kwam ik toch ik de problemen met afregelen op tegelframe 2, moet Sirius uitrichten nu wel of niet op nul graden op de meter en op het tegelframe staan, hoe regel ik een fibo af ?? De offset hoek is ook anders, graden meter snap ik niet, oei wat moet ik nu ?? Nooit bij stil gestaan, Hilphe ;p

Het is gelukt vanwege m`n Jonsa prime focus ervaring ( na 3 uur schrik ;( ) ,maar de metertjes aan de zijkant van de fibo 120 snap ik niet, moeilijk te lezen door het vet, nooit eerder gedaan.
Wil wel is weten hoe dit werkt.   

In de richting Sirius graden moest de antenne iets naar achteren om weer gelijk uit te komen en dus
het waterpas belletje iets naar voren komt te staan voor optimaal signaal, ook vreemd..

De fibo 120 antenne met de inmiddels aangesloten vbox geroteerd naar 68,5 Oost en de oost hoek nog even bij getrimt met als laatste test met de 70,5 Oost Eutelsat 70B 11210 H die hier max 65 % binnenkwam, perfect!.

Alleen wil ik voor het goeie de eindschakelaar van de oost hoek even aanpassen dat hij stopt op
77 Oost anders komt de onderkant van de schotel tegen de paal aan wat niet de bedoeling is.
Voor zolang heb ik de limit op de vbox vlak voor die hoek afgesteld en deze schakelt netjes op tijd uit. 

De west schakelaar staat hardwarematig gelimiteerd op 33 West maar dat is niet zo`n probleem
erna zit toch niet veel op ku en als ik in de buurt 50 West kom heb ik een bomen park die nog niet om is.

Het tweede tegelframe wordt gebruikt voor expirimenten, mischien dat ik mijn prime focus triax 140
uit het analoge tijd perk erop zet, die staat alweer drie jaar in de schuur tussen 50 spinnen maar werkt perfect.

Tevreden ben ik met de Fibo Deltastar 120 (met dank aan Trust!!) en ga nog wat lnb expirimenten doen en met omt Norsats en Smw aan de slag. Ook merk ik dat de ber overal erg laag is ook bij zwakke tranponders, en dat is heel goed voor het signaal.
 

post-59919-0-76277700-1438472780.jpeg

post-59919-0-71368100-1438472790.jpeg

post-59919-0-40206200-1438472805.jpeg

post-59919-0-77518200-1438472817.jpeg

post-59919-0-29220200-1438472827.jpeg

post-59919-0-78763600-1438472842.jpeg

post-59919-0-09977900-1438472857.jpeg

post-59919-0-93385300-1438472869.jpeg

post-59919-0-63607800-1438472883.jpeg

post-59919-0-41701100-1438472890.jpeg

post-59919-0-26225100-1438472898.jpeg

post-59919-0-21090000-1438472912.jpeg

post-59919-0-48354700-1438472921.jpeg

aangepast door Phoenixx
Link naar reactie
Delen op andere sites


Eindelijk vandaag de grote stap genomen, de Jonsa met alle reflectors heb ik afgebroken ook vanwege
het feit dat het zeer moeilijk was om met reflectors en de black ultra lnb toch sterkere signalen
te krijgen en de naukeurigheid van de panelen in combinatie met de " balkon block " toch
onvoldoende signaal krijg om daarmee verder te optimaliseren.

Gisteren vrijdag avond 31 Juli heb ik de fibo op getuigt op een ander tegelframe (ging net!)
en globaal afgeregeld aangezien ik een kleine draaihoek had door de grote van de Jonsa die
veel te veel ruimte pakt op het balkon.

Nadat ik de Jonsa op nul graden had gezet met een blokbatterij van een accuboor op de shuntmotor
heb ik hem handmatig uitgericht op sirius 11.766 27500 en het signaal denderde in de 90 % binnen
op de Clarchtech 5100 Combo, die gebruik ik voor afregelen omdat de meters zo duidelijk zichbaar

zijn op balkon afstand. Ook Amos 11.389 kwam 55 % en Nilesat Quatar 10792 22000 57 % op de
clarctech binnen, voortreffelijk voor een eerste test en dit heeft mij het besluit doen nemen
om de Jonsa zo snel mogenlijk te verwijderen..  

Rond 9.15 Zaterdag ochtend heb ik eerst de v box uitgezet en de Jonsa die op 68,5 oost stond
voorzichtig eerst de bovenste panelen ontmanteld en later ook de polarmount van de tegelframe
paal verwijderd.

 

Vervolg zie knutselhoek..

post-59919-0-51761200-1438473479.jpeg

post-59919-0-39408900-1438473484.jpeg

post-59919-0-73151600-1438473502.jpeg

post-59919-0-92092000-1438473670.jpeg

aangepast door Phoenixx
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Phoenixx

Als ik het goed begrijp, had je een Jonsa P1806, een primfocusschotel van 180cm uit 6 segmenten. Tja, Jonsa geeft wel op dat deze schotel ook voor de KU-band gebruikt kan worden maar feitelijk is zo'n schotel uit 6 segmenten alleen maar geschikt voor de C-band.  Een Ku-band schotel die een nauwkeurigheid vereist van een paar tiende van een millimeter om een goed rendement te behalen, is met die losse segmenten niet te verwezenlijken.
De meeste schotels uit segmenten van Chinese of Taiwanese makelei, worden alleen gespecificeerd voor de C-band.
Jonsa maakt wel een schotel van 180cm uit één stuk, de P1801 maar ja, die is natuurlijk een stuk duurder en erg onhandelbaar in het transport.
 

post-60869-0-47523100-1438507024.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

beverwijk ligt op ± 4.7º E dus kun je Sirius (Astra 4) als begin voor afstellen wel aanhouden als 0-punt .

Ik zou nog even geen eindschakelaar verstellen , draai eerst de schotel zover naar oost als je nodig vind .

Draai dan de schroef waarmee de motor aan de mount geborgd word , los .

Trek de motor uit de mount en laat hem verder draaien totdat hij op de eindschak. oost stopt .

Steek hem dan weer terug in de mount , je zult dan zien dat je in west nu verder komt dan 33 W .

De motor elevatie aanduiding is inderdaad erg vaag evenals de AZ aanduiding .

Je kunt het rechte gedeelte onder de mount als referentie gebruiken .

Je moet er wel een vulstukje tussen leggen want de kunststof cover steekt er iets onder uit .

De declinatie dien je te verstellen in de sleufgaten van de doos achter op de schotel .

post-30993-0-43971400-1438510740_thumb.jpg

post-30993-0-26753700-1438511157_thumb.jpg

aangepast door trust

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Trust

Bedankt voor de mededeling dat is inderdaad een goed idee wat betreft de rotatie en die ga ik toepassen, de eind schakelaars zal ik niet aankomen ok perfect.

Wat betreft de elevatie hoek heb ik nog even op dishpointer gekeken en ik heb gezien dat de hoek naar de Sirius sateliet naar boven op 30 graden staat. Ook heb ik op het net gezien dat de offsethoek van de fibo 120 antenne offset 27,3 graden is dus zou de fibo dan 30 - 27,3 op 2,7 graden moeten staan, dus de antenne bijna recht naar voren.

 

Het elevatie plaatje aan de zijkant van de fibo gaat van 30 tot 70 graden en ik kom in deze stand volgens het

plaatje uit op 30 + 27,3 is 57,3 graden. Vermoedelijk is dat de juiste manier van afstellen want ik lees dat de

fibo de makelijke antenne is om af te stellen, maar ook veiliger dan een 24 inch polarmount.

Antenna Diameter     120x135cm
Frequency range     10,95-14,5GHz
Antenna Gain@11.7GHz     42,4dB
Antenna Offset     27.3 degrees (theoretical)
VSWR     <=-1,2
Cross polarisation isolation     <=-35dB

 

Bij een offset rotor (stab HH 120, moteck SG 4100, etc) Sirius wel op 5 graden komt te staan om gelijk loop van de clarckbelt te krijgen, als je op gelijke verticale lijn met de sateliet woont. 

Een duidelijk verhaal voor het afstellen op de Fibo op de sateliet heb ik nog niet kunnen vinden, ook niet

in de Fibo forums wat mij wel verbaast. Het is makkelijk om een goede basis te hebben, dan is de antenne

beter en sneller af te stellen.

 

Bij de jonsa had ik geen enkele indicatie op de antenne en heel veel werk om hem goed te krijgen met afstellen, maar je leert er wel van. Van een prime focus weet ik dat de meest voorkomende fout is dat bij afstellen het nulpunt op 5 graden wordt afgesteld als je dishponiter hoek en je sateliet hoek gelijke lijn zitten en deze dus op nul moet komen te staan.

.

Om de panelen van de Jonsa zo gelijk mogenlijk te krijgen moet ik het hele bladenpakket in een keer van de jonsa afhalen en meenemen naar binnen en op de vloer loshalen en gelijk trekken en weer voorzichtig terug plaatsen op het balkon en testen met de kruislingse draadproef of alle panelen inderdaad exact gelijk staan.

 

Eerder had ik gekozen voor de tweede optie en dit op het balkon gedaan in de kraag van de jonsa houder

dit is nog aardig gelukt ook.

 

Maar het bladenpakket  in zijn geheel een keer loshalen van de jonsa en naar binnen halen is niet te doen

en ik heb daar ook geen ruimte voor en ik vindt het ook te gevaarlijk. 

Je moest trouwens de groeten van Ted hebben die kwam ik nog tegen toen ik bezig was in de kring.
Bedankt voor de info ik ga ermee aan de slag. ;)
 

aangepast door Phoenixx
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Kan de moderator hiervan dan één onderwerp maken?

Bij deze.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Prima, bedankt Cees en Spriet. Sprietje, jij weet nogal veel he ? ;p 

 

Even een vraagje was mij pas te binnen schoot is het plaatje aan de onderkant van de fibo daar staat een graden schaal op van 30 tot 70 graden, moet deze soms op Latitude: 52.48  staan voor Beverwijk ? 

 

Als ik de offset hoek van de Fibo optel bij de 30 graden hoek van sirius kom ik op 30 + Fibo 120 Offset 27.3 degrees (theoretical) is dus 57,3 graden op de schaal.

 

Bij gewone offset schotels komt ook 30 + 22,5 graden is dus 52,5 graden op de rotor ?

ja afhankelijk waar je zit bla bla maar even een voorbeeld

 

Ik had pas de Fibo en de paal weer helemaal haaks gezet en neutraal weer begonnen met ijken en ook de motor even door laten lopen op de pulsen nu gaat deze alleen west weer tegen de paal als ik doordraai naar west dus nu de beveiliging aan de andere kant van de hoek in de v box even vast gezet op iets van 70 west weet ik niet presies voor het aanraken met de paal in ieder geval..

 

Maar goed, even alles neutraal en ik heb en leuke zwakkere ijktransponder gevonden op sieius 12.670 H symbolerate 2600 kwam hier 75 % binnen en nu dus 80 % met de Fibo 120 dus alles gecheckt op nul graden.

 

Nu draai ik dus naar Amos 11.389 en heel voorzichtig trek ik aan de Fibo en de meter gaat meteen omhoog. Nog even naar nilesat Qatar 10719 en 66 %  en bij optrekken tegen de 70 aan.

 

Daar klopt dus iets niet of het is de elevatie hoek of het nulpunt die nu op nul graden staat.

Even mijn plaatje en ik ga uitzoeken wat er aan de hand is..

 

Das de hobby he   :D  :D  :D

 

Kijk naar het plaatje, we komen eruit  :sick:

post-59919-0-11833600-1438548740.png

aangepast door Phoenixx
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, bij een draaibare schotel kijk ik nooit naar de elevatieschaalverdeling van de schotel. Ik stel de rotor af op de juiste latitude.
Ik kijk wat de elevatie van de satelliet is. Daar trek ik de offset van de schotel van af en die paar graden die dan overblijven dat de schotel achterover moet staan stel ik af met een electronische waterpas. In jou geval dus 2,75 graden.
Dan moet je de Sirius kunnen vinden en dan is het een kwestie van de elevatie van de schotel optimaal af stellen op maximale signaalkwaliteit.

Tja, en dat de schotel heel erg precies in lijn moet staan met de rotor als deze op nu graden staat, dat is een eerste vereiste.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De elevatieschaal aan deze rotor is onbruikbaar , dat stuk aluminium is al verbogen als de mount uit de doos komt .

Ik gebruik altijd een simpele hellingmeter zoal je op mijn foto's kunt zien .

De breedtegraad voor jou is 52.45 , de elevatie van de rotor is , 90 gr minus 52.45 = 37.55 gr dat moet je aflezen met de hellingsmeter op het referentiepunt onder de rotor zoals aangegeven op de foto .

Sirius ( we blijven Astra 4 maar zo noemen) staat op 4.8 / 4.9 E afhankelijk welke site je bezoekt .

Het op 0 zetten van de schotel met een waterpas bovenop de mount is prima , in feite moet je voor zoeken van Sirius de rotor eerst 0.1 / 0.2 gr naar west draaien , maar dat is bijna niet mogelijk om te controleren .

Met die elevatie moet Sirius te vinden zijn , de schotel heeft in mijn tuin opgesteld gestaan .

Om de schotel elevatie optimaal te zetten moet je de 4 moeren waarmee de schotel aan de mount zit , een beetje los draaien en de schotel in de sleuven verschuiven .

Op die plaats staat ook een graden verdeling welke eigenlijk overeen zou moeten komen met de breedtegraad lijkt me , iets wat ik nooit heb kunnen constateren .

aangepast door trust

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de andwoorden, ik ben intussen aan het regelen geweest, maar tussen door heb ik gelezen dat de elevatie verander moest worden dus heb de achterkant van de schaal verdeling op het schotel blad  op 52 graden gezet. Toen had ik dus helemaal geen signaal meer op sirius en heb dit gecompenseerd door de bouten aan de voorkand van de declinatiehoek los te draaien en op een gegeven moment had ik weer signaal op sirius maar de zwakke transponder 12.670 waar ik op ijk kwam 10 % zachter binnen als eerst en later ook amos en nilesat die zachter waren. De graden van het schotel blad moete dus niet op 52 graden staan.

 

De schotelblad afstelling zorgt voor de offset hoek die 27,3 graden moet zijn en in combinatie met de bouten aan de voorkant van de schotel

en de haakse afstelling moeten zorgen voor een optimaal signaal van de sateliet. Nu heb ik dus de offset hoek ontregelt en er een variabele bij om af te stellen ;)) .. Morgen ga ik weer rustig verder maar duik ook even de engelse forum op om te kijken hoe anderen dit kunnen oplossen met de fibo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...