Ga naar inhoud


NPO treft voorbereidingen overstap HD via DVB-T2


Sprietje

Aanbevolen berichten

In Totaal TV is het volgende te lezen:

Uit de meerjarenbegroting van de NPO blijkt dat de publieke omroep de daad bij het woord wil gaan voegen met de overstap in 2017 van aardse digitale tv-uitzending naar HD via DVB-T2.

De NPO is op dit moment nog in SD-kwaliteit via de verouderde uitzendtechniek DVB-T te bekijken. De huidige uitzendlicenties lopen op 31 januari 2017 af. Naast de NPO maakt ook KPN voor Digitenne van uitzendlicenties voor digitale aardse tv gebruik. Het ministerie van Economische Zaken heeft nog geen beslissing over de toekomst van digitale aardse tv gemaakt. Mogelijk dat er in de toekomst minder uitzendfrequenties gebruikt gaan worden. Door het inzetten van DVB-T2 kan met minder frequenties een gelijk aantal zenders aangeboden worden. DVB-T2 heeft in de meest optimale situatie door betere compressietechnieken een bandbreedtebesparing tot veertig procent.

 

NPO wil in de ether in HD uitzenden

In Nederland kijken naar schatting rond de miljoen huishoudens digitaal via de ether naar tv. KPN heeft met Digitenne rond de vierhonderdduizend abonnees. De zenders van de NPO en regionale omroepen zijn ongecodeerd en dus zonder abonnement te bekijken. De NPO ziet in DVB-T2 niet alleen mogelijkheden om zenders in HD-kwaliteit uit te zenden. "Door ethertelevisie niet alleen 'in de lucht' te houden, maar ook te innoveren, krijgen kijkers meer mogelijkheden om te kiezen tussen verschillende aanbieders van televisie", liet NPO-bestuurder Henk Hagoort eerder dit jaar weten. Met innovatie doelt Hagoort onder meer op het aanbieden van interactieve- en video on demand-diensten via de HbbTV-techniek. Door koppeling van digitale ethertelevisie met internet kan men zonder tussenkomst van tv-aanbieders niet alleen naar de lineaire kanalen NPO 1, NPO 2 en NPO 3, maar ook naar de uitgesteld kijken-diensten NPO Gemist, NPO Plus en een binnenkort nieuw uit te rollen videodienst kijken.

 

NPO gratis in HD in de ether

NPO wil ook na de omzetting naar DVB-T2 en het aanbieden van de drie landelijke zenders NPO 1, NPO 2 en NPO 3 in HD-kwaliteit deze zenders gratis in de ether blijven aanbieden. Hagoort hierover: "De consument is de winnaar met meer keuze tussen aanbieders en meer kwaliteit op het beeldscherm."
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 52
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Dan is het wel interessant om te weten welke norm ze zullen gaan gebruiken... zoals in Duitsland, de  High Efficiency Video Coding (H.265) of H264 zoals HD tv via dvb-t in Denemarken en Zweden al enkele jaren loopt.....  Ik denk dus dat het zinvol is om als je nu een nieuwe TV koopt, uitkijkt dat deze H.265 geschikt is, zodat je veilig bent voor de toekomst

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, in Nederland nemen ze juist wat alle anderen NIET hebben!! Stelletje kneuters... Vooral iets nieuws proberen dan iets wat lekker uigewerkt is.. Flinke codering erover.... En klaar...

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Nederland??? Daar is geen vreugde meer aan! Tot het bot uitgekleed door de regering met al zijn idiote regeltjes en bezuinigingen. Nee, over 5 maanden ben ik hier weg....

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Nederland??? Daar is geen vreugde meer aan! Tot het bot uitgekleed door de regering met al zijn idiote regeltjes en bezuinigingen. Nee, over 5 maanden ben ik hier weg....

Ik neem aan dat je dan buiten Europa gaat wonen?

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de bedoeling is dat de errorrate van de bitstroom hetzelfde bljft dan zal bij DVB-T2 de uitzendpower van de zenders behoorlijk moeten stijgen tov DVB-T. Het komt altijd uit de lengte of de breedte. Alleen voor de frequentie ruimte moet betaald worden en niet voor de amplitudes. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan is het wel interessant om te weten welke norm ze zullen gaan gebruiken... zoals in Duitsland, de  High Efficiency Video Coding (H.265) of H264 zoals HD tv via dvb-t in Denemarken en Zweden al enkele jaren loopt.....  Ik denk dus dat het zinvol is om als je nu een nieuwe TV koopt, uitkijkt dat deze H.265 geschikt is, zodat je veilig bent voor de toekomst

 

Het zou wel handig zijn om te weten wat het gaat worden in Nederland.

Ik zie nu bij Philips een nieuwe serie UHD-TV's met DVB-T2. (De nieuwe PUS7600 serie)

Bij de specificatie's zie ik wel H.264 staan.

Is het nu wel- of geen goed idee om zo'n TV te kopen?

 

Multimediatoepassingen

Videoweergaveformaten
  • Containers: AVI, MKV
  • H264/MPEG-4 AVC
  • MPEG-1
  • MPEG-2
  • MPEG-4
  • WMV9/VC1
HEVC
 
 
    • Ondersteunde beeldschermresolutie

      Computeringangen op alle HDMI
      • bij 60 Hz
      • tot 4K Ultra HD 3840 x 2160
      Video-ingangen op alle HDMI
      • bij 24, 25, 30, 50, 60 Hz
      • tot 4K Ultra HD 3840 x 2160p
    • Tuner/ontvangst/transmissie

      Digitale TV
      2x DVB-T/T2/C/S/S2
      MPEG-ondersteuning
      • MPEG2
      • MPEG4
      Videoweergave
      • NTSC
      • PAL
      • SECAM
         
 

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Bij de merknaam ben ik gestopt met lezen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de Duitse T2 uitzendingen heb je dus totaal niets aan zo een tv... daar moet je H.265 voor hebben.... áls ik een nieuwe tv moet hebben zal het dan ook een H.265 zijn, die doet ook 264... dus kan je nog steeds alle kanten uit.... 

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de Duitse T2 uitzendingen heb je dus totaal niets aan zo een tv... daar moet je H.265 voor hebben.... áls ik een nieuwe tv moet hebben zal het dan ook een H.265 zijn, die doet ook 264... dus kan je nog steeds alle kanten uit.... 

 

en wat staat er bij de specs van die flipsen:

 

 
  • Containers: AVI, MKV
  • H264/MPEG-4 AVC
  • MPEG-1
  • MPEG-2
  • MPEG-4
  • WMV9/VC1
  • HEVC

clarke-tech HD4100+, gigablue UHD trio 4k, rotor 53grO-45grW, Fuba 85 cm.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...