Ga naar inhoud


Multytenne plaatsen


grondstof

Aanbevolen berichten


Ik zou het waterpas zetten

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste grondstof

Voor een optimale ontvangst moet je de Multytenne zeker iets scheef zetten en wel 3,6 graden zoals in het voorbeeld van 4 graden is aangegeven. Die 3,6 graden scheef is dus in de richting van de Astra 19,2 waar je de schotel op uitricht. 3,6 graden scheef wil zeggen dat de mast op een lengte van 10cm 6mm scheef moet staan of op 20cm 12mm enz.

Verder moet de elevatie van de schotel ingesteld worden op 28,9 graden. Er zit geen elevatie schaalverdeling op een Multytenne maar je moet dat meten door tegen de voorzijde van de schotel een houten latje te leggen en daar tegen aan te meten. De schotel moet 3 graden achterover staan.
Je kunt ook een waterpas tegen de voorzijde van de schotel plaatsen. De bovenzijde moet dan 23mm terug vallen t.o.v. de onderzijde van de schotel.

De richting van de Astra 19,2 kun je vinden m.b.v. http://www.dishpointer.com/
Hier je straat, huisnummer en plaats invullen, de Astra 19,2 kiezen en zo vermogelijk inzoomen. Dan het groene ballonnetje verplaatsen maar je balcon. Nu kun je aan de groene lijn precies zien in welke richting je de schotel moet afstellen.

Nu de schotel uitrichten zodat je de Astra 19,2 goed ontvangt, daarna de schotel uitrichten op de Astra 23,5 zodat je maximale signaalkwaliteit hebt.

Tja, vroeger voldeed een Multytenne prima maar tegenwoordig zul je met flinke regenbuien toch regelmatig last hebben dat het beeld op de Astra 23,5 weg valt.

Maak er zeker een regenkapje boven, dat scheelt al een heel stuk dat je minder uitval krijgt.
Zolang het nog kan, kun je nog even overschakelen naar de Nederlandse zenders op de Astra 19,2.
 

post-60869-0-20159700-1447402176_thumb.png

post-60869-0-05948300-1447402234_thumb.jpg

post-60869-0-34154800-1447402352_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt Sprietje voor je duidelijke informatie.

De Multytenne is als een extraatje voor mij.

Voor de vrouw heb ik de beschikking over KPN alles in 1 dus bij minder goed weer mag de schotel het af laten weten.

Ik ben verhuist van een woning met draaibare en vaste schotel naar een appartement met balkon.

Om geen problemen met de vereniging van eigenaren en of buren te krijgen neem ik genoegen met de Multy.

Zodoende heb ik dan toch nog iets van satellietontvangst en de 4 meest gebruikte satellieten binnen mijn bereik.

Ik heb vrij zicht naar het zuiden en zuidoosten dus ontvangst is mogelijk, zoals je kan zien zelfs op een alternatieve plek. Het balkon is overdekt dus een regenkap is niet nodig hier.

Ik ga er nu serieus mee aan de gang, de ervaringen meld ik hier nadien.post-47576-0-50662200-1447417910_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien mag je geen gaten in de muur boren. Dan kun je deze tegelvoet nemen voor de Multytenne. Kost €29,95 met een tegelmaat van 40x60cm. Zijn ook te koop voor €26,- voor een tegelmaat van 50x50cm. Deze modellen kun je helemaal tegen de muur aanschuiven.
 

post-60869-0-10090700-1447419622.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

En toen kwam het slechte weer eerder dan verwacht, de schotel opgehangen en ruwweg afgesteld.

Op hotbird mis ik een aantal zenders, op de Astra satellieten werkt het naar behoren.

Bij beter weer nog even zien of het signaal nog iets opgekrikt kan worden.

Ik had de ARD Das Erste als afstel zender gebruikt vanwege het ongecodeerd zijn.

Ik heb gaten geboord, het is een koop appartement dus mijn eigen muur neem ik aan.

Niemand op de buren na vanwege een glaswand ziet de schotel verder zitten, dat is denk ik het belangrijkste.

post-47576-0-54635000-1447431464_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hangt de schotel nu 3,6 graden scheef?

Zou je eens een foto willen maken dat het hele balkon er op staat inclusief de balustrade en het balkon van je bovenburen? Dus zoals je hem nu genomen hebt maar dan een flink stuk achteruit.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

probeer toch maar de andere kan sheef te zetten 

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste grondstof

Helaas heb je de schotel de verkeerde kant uit scheef gezet. Vergelijk jou situatie eens met de foto die ik in bericht 3 plaatste.
Tevens heb ik gekeken of de schotel op de juiste hoogte is geplaatst zodat de balustrade en het balkon van je bovenbuur het signaal niet belemmeren.

Het signaal van de Astra 28,2 komt binnen met een elevatie van 26,4 graden.
Het signaal van de Hotbird komt binnen met een elevatie van 29,7 graden.
Aan de bovenzijde van de schotel heb ik een lijn uitgezet van 29,7 graden en aan de onderzijde van de schotel een lijn van 26,4 graden.
Zoals je ziet ontvangt de schotel de signalen dus mooi tussen de bovenzijde van de balustrade en de onderzijde van het bovenbalkon. De schotel heb je dus op een juiste hoogte geplaatst.

Tja, alleen nu nog de mast in de andere richting scheef zetten.
 

post-60869-0-32253900-1447501707_thumb.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmiddag even de draaiing aangepast, nu ook op Hotbird de meeste zenders te ontvangen.

De Multytenne is een alternatief om toch iets meer te ontvangen dan via de kabel of telefoonlijn, glasvezel is hier niet beschikbaar.

Maar t.o.v. mijn vorige opstelling waar ik een vaste en een draaibare schotel had is dit toch wat behelpen.

Maar goed ik haal het maximale er uit van wat er in zit en ben tevreden met wat ik heb.

Sprietje bedankt voor je adviezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste grondstof

Juist omdat het zo'n klein schoteltje is, is het noodzakelijk de uitrichting van de schotel 100% goed uit te voeren. Dit moet dus op de Astra 23,5 gebeuren omdat die het zwakste is en omdat er met de positie van de Astra 19,2-lnb gesmokkeld is en die dus niet helemaal op de goede plaats staat. Schaam je niet om hier misschien wel een uur mee bezig te zijn. Ik hanteer altijd de regel nooit meer dan 1% signaalkwaliteit te mogen verliezen bij het goed vastzetten van de schotel, dus zowel de elevatie als de draairichting.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga nog even bedenken welke zenders ik perse wil ontvangen op de diverse satellieten, vanwege mijn KPN abonnement is de Astra 3 niet de hoofdzaak v.w.b de Nederlandse zenders.

Als ik een lijstje hebt ga ik zien op welke satelliet ik de schotel primair ga richten, ik weet nu in ieder geval dat de Astra 1-2-3 en Hotbird goed mogelijk zijn om hier te ontvangen met mij opstelling die uit het zicht en uit de weg zit.

Voor de optimale afstellingen zijn de gegevens van Sprietje voor mij de leidraad en weet ik dat ik op de goede hoogte zit v.w.b het hek en plafond van het balkon..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

De ontvangst valt mij op alle satellieten best wel mee.

Weinig uitval bij regenbuien waar wij er de laatste tijd toch aardig wat van hebben gehad.

Misschien omdat de schotel zelf uit de regen vandaan blijft omdat het balkon overdekt is.

Vandaag dus een tweede coaxkabel erbij getrokken voor mijn Vu+ waardoor opnemen en kijken gemakkelijker gelijktijdig kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...