Ga naar inhoud


windows 10 de toekomst?


boudeman

Aanbevolen berichten

Uiteraard krijg je de kritieke software weer aan de gang op een verse installatie, het kost enkel een stuk meer tijd.

 

Ik zelf doet niet afwijken bij een besturingsysteem dat geeft enkel maar ellende, ik doet dus ook niet aan tweaken van een OS.

Een backup maken is logish dat gebeurd hier al op 2x een cloud en verdere data staat op een externe HD die ook weer een backup heeft.

 

En sinds Windows 10 wordt er vaak als oplossing een verse installatie aangegeven. Dat vind ik geen standaard oplossing maar een uiterste laatste aktie. Het geeft aan dat upgraden niet veilig is terwijl miljoenen hun systeem hebben geupgraded. Dus als er bij elk probleem geoppert wordt dat er een verse installatie moet worden uitgevoerd Microsoft zwaar gefaald heeft met zijn Windows 10 "upgrade".

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 84
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

. Dus als er bij elk probleem geoppert wordt dat er een verse installatie moet worden uitgevoerd Microsoft zwaar gefaald heeft met zijn Windows 10 "upgrade".

dat schreef niemand als voorwaarde

 

jij legt de mensen dingen voor en in de mond die niet gezegd geschreven en/of zo ervaren worden

je blijft inhakken op MS Windows zonder daar feiten over aan te voeren

In Assenza Di Te

Laura Pausini

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt altijd de mogelijkheid gehad om een Windows versie te upgraden naar een nieuwere. Dat gaat bijna altijd wel goed en heel soms helemaal  niet. Het blijft ALTIJD de beste oplossing om gewoon opnieuw te beginnen. Ik vind het juist de eerste actie om te toen, tenzij het niet anders kan door heel bijzondere omstandigheden.

 

Je moet alleen wat slimmer zijn qua indelingen.

 

Gewoon een paar tips:

  • Ik zorg er voor dat de data mappen (mijn documenten, afbeeldingen, muziek, video) op een aparte schijf (SSD) staan. Je hoeft bij een nieuwe installatie alleen maar de locatie van deze datamappen aan te passen in Windows en je hebt direct alles weer terug
  • Persoonlijk gebruik ik Chrome met plugins. Wachtwoorden en bookmarks bewaar ik niet in Chrome maar gebruik de extenties Xmarks en Lastpass. Bij nieuwe installatie Chrome installeren --> account inloggen en alle extenties worden automatisch teruggezet. Inloggen in Xmarks en Lastpass en alle bookmarks en wachtwoorden zijn ook weer terug
  • Office nieuw installeren kost minder dan 10 minuten --> voor email heb ik eigen mailserver dus account aanmaken in Outlook kost 1 minuut en heb dan alle email, agenda, notities en contactpersonen ook weer terug
  • Adobe suite is ook een paar minuten. --> inloggen in account en kan met een paar drukken op de knop alles weer terugzetten wat ik nodig heb
  • De meeste games heb ik via steam en dat staat op een aparte schijf. Dus steam opnieuw installeren op die schijf inloggen en alle games zijn direct weer speelbaar.
  • Verder heb ik op mijn NAS een map met alle programma's die ik normaal gebruik. Als er een update komt zet ik die er bij inclusief alle serienrs/activatie gegevens
  • Voor alle drivers van de afzonderlijke computers heb ik ook per computer/laptop een map met de benodigde drivers met daarin de laatste versies. 
  • Ik zorg er wel voor dat ik regelmatig (nou ja eens in de paar maanden) een backup heb van de mappen Programdata en Appdata.   Hier kunnen nog wel eens instellingen in staan die handig zijn bij het terugzetten

Veel werk?  Als ik op installeren druk van Windows 10 heb ik binnen 2 uur zo'n 80% van alles wat ik gebruik weer up and running. De rest komt wel als ik het nodig heb.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerst upgraden en daarna de verse install mogen doen kost je wel even een heel stuk meer tijd dan 2 uur. Als een verse install beter is waarom bied Microsoft deze dan niet gelijk als eerste aan? Is zomaar een feitje, en ik heb door de jaren niets anders dan ellende gezien bij de mensen die een upgrade deden het ging dus meer mis dan goed. Dus dat het soms fout gaat klopt niet geheel.

 

En ik ben niet negatief over Windows, echter wel ZEER kritisch. En dan is het logish dat je enkel de nadelige punten aanhaalt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beter lezen.  In de meeste gevallen doe ik een verse install bij iedereen, alleen als er bijzondere zaken spelen doe ik dat niet.

 

Je kunt vooraf al veel voorbereiden als je de PC voor het eerst ziet.

Datamappen (documenten, afbeeldingen enz...) kun je verplaatsen naar een andere partitie of schijf via de locatie functie.

Als men dat nog niet heeft kun je een SSD plaatsen in het systeem, die investering is altijd wel goed. Bij een Laptop kun je de DVD vervangen door een caddy daar kan de oude harde schijf in 

 

Kortom bij een beetje onderzoek vooraf kun je snel een verse installatie doen zonder verlies van data. Belangrijk is natuurlijk altijd wel dat men weet waar serienummers/licenties zijn van zelf aangekochte software en dat je verder even onderzoekt wat er gebruikt wordt en welke hardware het betreft.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beter lezen.  In de meeste gevallen doe ik een verse install bij iedereen, alleen als er bijzondere zaken spelen doe ik dat niet.

 

Je kunt vooraf al veel voorbereiden als je de PC voor het eerst ziet.

Datamappen (documenten, afbeeldingen enz...) kun je verplaatsen naar een andere partitie of schijf via de locatie functie.

Als men dat nog niet heeft kun je een SSD plaatsen in het systeem, die investering is altijd wel goed. Bij een Laptop kun je de DVD vervangen door een caddy daar kan de oude harde schijf in 

 

Kortom bij een beetje onderzoek vooraf kun je snel een verse installatie doen zonder verlies van data. Belangrijk is natuurlijk altijd wel dat men weet waar serienummers/licenties zijn van zelf aangekochte software en dat je verder even onderzoekt wat er gebruikt wordt en welke hardware het betreft.

Wat lezen betrefd, Microsoft voorziet je niet gratis van een verse installatie, je zult eerst moeten upgraden alvorens een verse te mogen uitvoeren, dan ben je niet 2 uur kwijt maar minimaal 6 uur kwijt en is de totale waarde van upgraden dan ook "0" geworden.

 

Dan heb ik het nog niet eens over de laatste backups die je voor de upgrade nog even uitvoert,

 

Dat je je data moet backuppen hoef je mij niet duidelijk te maken dat doet ik namelijk al jaren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kom toch weer terug op wat ik eerder gemeld heb m.b.t. het creeren van restore points.

Op 8/1 waren er windows updates (KB3132372 en KB3133431), en er is toen een restore point gemaakt.

Op 13/1 waren er windows updates (KB890830 en KB3124263), en er is toen GEEN restore point gemaakt.

Wie dit begrijpt, mag het zeggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet bij elke update wordt een restore point gemaakt hoor. Dat is helemaal niet nodig omdat je afzonderlijke updates meestal ook nog kunt deinstalleren als het moet.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja een versie installatie is ook het eerste wat ik doe, en zo als boven genoemd, niet te veel op de C: schijf, alleen Windows zelf. Van een grote update wordt een computer nooit mee echt stabiel vind ik. Blijft altijd oud zeer inzitten wat vroeg of laat problemen geeft, en dan maar hopen dat het vroeg komt.

 

Heb Windows 10 op 5 pc geïnstalleerd, eerst op een pc alles goed gezet, toen een image gemaakt(Macrium Reflect)

en die op de andere 4 pc gezet. Het is een wonder, maar op de een andere 4 pc zoekt Windows 10 gewoon de goede drivers en start dan normaal op.

aangepast door peper

Mutant HD51 4K 2 keer, Xtrend ET4000, Openpli 7, Schotel Trax 64, 2x 1e Tripleblock lnb, Astra 1,2,3  / 2e Duoblock lnb, Astra 2,3

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...