Ga naar inhoud


laptop problemen


Matchless

Aanbevolen berichten

  • Moderator

Vorige week had ik een vriend geholpen met verhuizen daar kwam deze laptop te voorschijn.

 

Omdat volgens hem de videokaart kapot was zou hij de klikko ingaan. Ik heb de laptop gered en ben ermee aan de slag gegaan.

 

Het betreft een acer aspire 8930G waar de blu-ray speler al uit gesloopt is :(

 

Tijdens het uitgebreid testen heb ik al wat problemen gevonden.

Als eerste gaat hij af en toe moeilijk aan. Na veel startknopje duwen en geduld start hij wel. Maar dit heeft hij nu al een tijdje niet gedaan. Omdat de backup batterij leeg was heb ik deze vervangen. Mischien is dit de reden?

Ik heb wel het gevoel dat deze batterij leeg getrokken wordt want na 2 dagen houdt hij zijn instellingen niet meer vast.

 

Ander probleem is dat ik alleen maar linux (ubuntu 16.04) kan installeren en alleen als ik in GRUB de ACPI op OFF zet.

Zet ik hem op ON dan installeert hij wel maar slaat vast enkele seconden na dat het bureaublad opgestart is.

Windows XP kan ik wel installeren zonder problemen maar dan is de resolutie erg laag.

Als ik windows 8 wil installeren dan slaat hij vast bij het opstart scherm (dat scherm met het draaiend wieltje).

 

Volgens mij kan het de videokaart niet zijn want ik heb nu een resolutie van 1920x1080.

Geheugen ,harde schijven en zelfs de wifi kaart is getest en deze zijn 100% in orde.

 

Ik hoop dat iemand weet wat er mis is of nog wat dingen weet wat ik kan testen.

 

En anders moet ik deze gebruiken als linux machine.

Wat nogal wat uitdagingen heeft want geluid en wifi kaartje wil nog niet werken. Dit is geen hardware fout maar heeft meer te maken met de installatie in ubuntu.

 

O ja , dit bericht is geschreven op de betreffende laptop :)

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites


kun je nu naar de partities kijken wat er op staat en of dat herkenbaar is?

 

p.s. soortgelijk probleem had ik toen ik de butterfly Filesystem op mijn opensuse smallformfactor desktop gezet had

heb met een andere Opensuse pC de disk gemount en partities gewist

daarna ging installeren weer

aangepast door Tonskidutch

Space Cowboy

Jamiroquai

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

hoi tonski..

 

Alle schijven zijn geformateerd dus daar is geen info uit te halen. De schijven heb ik wel getest en daar waren geen problemen te vinden.

 

Maar nu je het zegt. Ik heb geen acer cd's maar een algemene windows 8 instalatie cd. Zou het zo simpel kunnen zijn?

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

misschien dat de restore partitie iets gemeens achtergelaten heeft, geloof ik echter niet echt

of dat de vorige eigenaar een encrypted partition had die in de MBR van windows problemen levert

 

iemand met een extra 2,5 inch hdd kan natuurlijk gelijk testen of een andere hdd wel gelijk werkt

Space Cowboy

Jamiroquai

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

De HDD's werken goed. Ik heb nog 2 schijven die ik evt kan misbruiken voor wat testen.

 

Maar ik zal op de e.o.a manier een recovery cd uit moeten halen . Als iemand zo'n cd heeft ? evt tegen vergoeding uiteraard.

 

Wat me nu net ook opvalt is dat de accu laad lampje ook niet brandt. Ook de knopjes rechts werken niet allemaal. dit zijn de Wifi en bluetooth schakelaartjes.

Dit zal met die ACPI samenhangen.

Ik zal eens een HD met xp erin plaatsen en kijken of de lampjes het daar wel in doen.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Nope, dat werkte dus niet..

 

Ik ben erachter gekomen dat ACPI het powermanagement van de laptop is. Ik kan alleen de temperaturen van de processor uitlezen (omdat ACPI uitgeschakeld is) , de rest niet. Ook geen spanningen.

Het lampje voor de WiFi knipperde even na het installeren van een driver dus die knopjes zal een driver probleem zijn. Maar nog geen verbinding met de interne wifi kaart.

Ook nog geen geluid en dat is zeker een driver. Maar linux is wel een behoorlijke uitdaging voor een beginner.

En dat geluid wil ik perse aan de praat krijgen. Er zitten nl 6 luidsprekers in deze laptop :)

 

Nu heb ik een accu helemaal leeg getrokken om te kijken of deze op geladen wordt. Daar ligt nu ook mijn vermoeden nl dat er iets mis is met de power management.

Nu vraag ik me af of die ACPI door een simpele chip geregeld wordt of door bijv de intel chipset?

 

Het uitvallen heeft hij tot nu toe niet meer gedaan, dat is weer mooi meegenomen :)

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je verhaal komt me bekend voor. Ooit een pc in elkaar gestoken voor een kennis. Een paar jaar later kwam hij terug met problemen. Pc startte niet meer door. De computer opstarten met een Linux cd en alles leek normaal te werken. Windows opnieuw installeren luktte soms met de nodige problemen. Uiteindelijk het moederbord moeten vervangen. Je kan proberen om er een Chromebook van te maken. Je kan de nodige bestanden downloaden en op een stick zetten en zo de laptop voorzien van de nodige software. Mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Het gekke is dat alles het doet met linux of windows XP zo lang ik ACPI uitzet. Ik heb de berichten hier zelfs met de betreffende laptop geschreven.

 

Maar als ik ACPI aanzet of windows 7 of 8 probeer te installeren dan is de pret over. Helaas is het bios erg summier en heb ik geen mogelijkheid om ACPI via het bios uit te zetten.

Ik las wel op het net dat er gasten zijn die als hobby hebben om een bios te modden. Dan heb je wel een uitgebreide menu maar dan moet je wel zeker zijn dat je de goeie hebt.

Het lijkt me lastig om een verkeerd geflashte pc weer aan de praat te krijgen.

 

Deze laptop zou wel een " backup-bios" functie hebben maar dat weet ik niet zeker.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Update..

 

Ik heb toch de gemodde bios op die laptop gezet en toen kreeg ik idd een extra menu waar de ACPI uit te schakelen was.

Daardoor kon ik windows installeren en die werkte perfect :)

Het zag er allemaal goed uit , ik had zelfs een resolutie van 1920x1080 dus een mooi HD beeldje. 

 

Alle hardware werd ook netjes gevonden op 1 na en het was dezelfde hardware wat ik in Linux ook niet aan de praat kreeg.

Dit was de geluidskaart. Orginele acer drivers gebruikt maar zelfs dat werkte niet. Hij werd gewoon niet herkend.

 

Mijn idee was om de afzonderlijke instellingen van de ACPI menu af te gaan en dat had ik beter kunnen laten.

Want na 1 bepaalde setting had ik netjes gesaved en de laptop moest opnieuw opstarten.

Nu gaat hij helemaal niet meer aan :(

Als ik op de power button klik gaat het powerlampje even aan en meteen weer uit.

Battery afgekoppeld en nachtje laten staan werkt ook niet.

De powerbutton blijft alleen maar aan als ik het geheugen uit het apparaat haal. Maar dan krijg ik (logischerwijs) geen beeld.

 

Omdat ik geen ander geheugen heb of geen andere laptop heb houdt het nu eigenlijk op totdat ik of het geheugen kan testen of dat ik ergens een geheugenplankje kan scoren. Maar om nu meteen een nieuwe geheugenbankje te kopen is me een beetje te veel risiko.

DDR2 geheugen heb ik genoeg maar er moet helaas een pc2-6400 in. Die heeft een bredere aansluitings stripje dan het oude geheugen.

 

Dus als iemand ergens een geheugenplankje heeft liggen voor een redelijke prijs of die wilt ruilen met een andere ddr2 geheugen dan hou ik me aanbevolen.

Nog mooier was als iemand een moederbordje heeft liggen maar dat is denk ik te veel gevraagd.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat denk je met ander geheugen te bereiken dan? Dat helpt echt niet. Je moet kijken of je een bios reset kunt uitvoeren. Meestal door 2 pinnen kort te sluiten.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dat noemen ze tunnelvisie , komt vooral als je te fanatiek en te lang aan een probleem werkt :crazy:

 

Want wat je schrijft klinkt eigenlijk veel logischer psychosammie.

 

Ik heb wat gegoogled en kwam op een fn + ESC recovery methode. Echter werkt het niet. Ook de backup batterij een nachtje loskoppelen geeft geen soelaas.

 

Als iemand een andere manier of tip heeft ?

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee dat zijn allemaal BIOS functies en dat werkt bij jou niet meer. Dus zoek in de handleiding van het moederbord naar een hardwarematige reset. En dat is meestal 2 pinnetjes op het moederbord kortsluiten.

 

Lees hier maar even het stukje over de groene jumper.

 

http://www.biosflash.com/e/bios-cmos-reset.htm

aangepast door Psychosammie
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dat met die bios reset wist ik maar in een laptop werkt dat toch anders.

Daar kan je alleen de batterij loskoppelen of in het geval van acer de fn+Esc truukje doen. Want dan gaat de laptop in een Recovery mode.

Maar ik heb voor de veiligheid wel gezocht naar die reset pinnen.

 

Ook heb ik gezocht naar de flash chip en die heb ik ook gevonden om zo evt flash pinnen te vinden.

Dat was niet zo maar ik heb misschien wel de oorzaak gevonden waarom hij de Recovery modus niet wilt pakken (of ik denk weer te snel).

 

Om de flash chip te vinden ben ik de batterij aansluitingen gaan volgen. Hierbij kom ik op een controller chip waar de batterij aan zit.

De chip is een IT8512E en deze stuurt oa de flash chip. De flash chip is een 8 pins met opdruk W25x16.

 

De data Sheets van beide chip nagelezen en op de IT 8512E controller chip is de batterij,de flash chip MAAR ook de ACPI aangesloten!

 

Dus als ik echt niet verder kom zou ik kunnen kijken of ik de flashchip direct kan programmeren.

Zou dat werken? Of zal daar e.o.a crc check inzitten?

 

Die IT chip is wel te vervangen maar daar wil ik liever niet aan. Ik weet immers niet of die chip echt kapot is.

 

Suggesties? Want een moederbord is niet zo makkelijk gevonden.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

update...

 

De laptop start weer op :)

 

Hiervoor heb ik wel de flash chip van het moederbord gehaald en deze met het progje flashrom geprogrammeerd. Hier ben ik wel wee 2 dagen mee bezig geweest omdat flashrom alleen werkt in linux en de programmers kreeg ik niet goed.

Uiteindelijk was de raspberry de juiste manier. De chip zit nu op een 8 pins DIL socket zodat ik die er zo uit kan wippen zonder te solderen ;)

 

Ik heb ook 2 dagen met de laptop gestoeid en weet nu wat hij wel en niet doet.

 

De geluidskaart blijft een probleem. Zowel in linux, winXP, win7 en win8.

In alle versies wordt de geluidskaart niet herkend.

Ook met een diagnose cd wordt de geluidskaart niet herkend.

 

Alle besturings systemen werken goed en in heb geen crashes meer gehad MAAR alleen de 32 bit versies werken perfect.

Als ik de 64 bit versie van een besturings systeem installeer dan crash de laptop. Ongeacht de instellingen van het bios.

 

Dit is wel zonde want de laptop heeft nu het uiterlijk van en ferrari en de motor van een fiat en ik weet niet meer waar te zoeken.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Dit is wel zonde want de laptop heeft nu het uiterlijk van en ferrari en de motor van een fiat en ik weet niet meer waar te zoeken.

waarom wil je partout op windows?

 

voor een potentiële gebruiker is alles voor het doorsnee gebruik ook onder linux mogelijk, en werkte gezien 16.04

 

klik me

aangepast door Tonskidutch

Space Cowboy

Jamiroquai

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...