Ga naar inhoud


laptop problemen


Matchless

Aanbevolen berichten

  • Moderator

Ik wilde perse het geluid aan de praat krijgen maar dat gaat dus niet.

 

Mijn vriendin wilt deze laptop ook af en toe gebruiken vandaar windows.

En dit is nu de snelste pc (nou ja, snel op 32 bit dan) die we hebben en een nieuwe zit er even niet in.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Ik heb hier een bluetooth speakertje en daar werkt het geluid ook op . Die kan ik koppelen als ik een filmpje kijk.

Maar iedereen toch bedankt voor het meedenken ;)

 

Wat ik zo jammer vond zijn de ingebouwde speakers van de laptop. Maar je kan geen ijzer met je handen breken.

Ik kan de laptop iig weer gebruiken en heb weer wat dingen geleerd :)

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

hallo henkvd1

 

De laptop crasht al bij de installatie zelf, ik krijg niet eens de kans om uberhaupt een driver te installeren. Hij crasht ook als ik in het bios de harde schijf instellingen van AHCI naar IDE verander.

Ik neem aan dat de AHCI driver dan niet nodig is als de harde schijf op IDE draait. Of zit ik fout?

 

En de geluidskaart zou moeten werken als ik een 32 bit besturing systeem installeer?  

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke het is een IDE schijf, dat had ik niet meer verwacht, ging uit van een SATA schijf. dan is AHCI nvt.

Als het om een SATA schijf zou hebben gegaan had de driver geladen kunnen worden tijdens installatie op het punt waaar je de partitie kiest waar windows geinstalleerd gaat worden door op dat punt op meer opties te kiezen krijg je de mogelijkheid om driver te installeren, die je bv op de zelfde stick hebt staan.

aangepast door henkvd1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

ha ton

 

 

heb je voor de lol, al eens een heel andere 2,5" hdd erin gehangen?

Ik heb er zelfs 2 andere geprobeerd. Ik heb nu een HD met ubuntu 16.04 , een HD met windows 7 en een HD met windows 8.

die schijven zijn 100% in orde.

 

Dat met die bootable USB stick heb ik (nog) niet geprobeerd. goeie tip ;)

 

@henk

 

 

Oke het is een IDE schijf, dat had ik niet meer verwacht, ging uit van een SATA schijf. dan is AHCI nvt.

Als het om een SATA schijf zou hebben gegaan had de driver geladen kunnen worden tijdens installatie op het punt waaar je de partitie kiest waar windows geinstalleerd gaat worden door op dat punt op meer opties te kiezen krijg je de mogelijkheid om driver te installeren, die je bv op de zelfde stick hebt staan.

 

Het is wel een SATA schijf maar ik kan in het bios kiezen voor AHCI of IDE. Hardware matig heeft het moederbord alleen de SATA aansluiting.

Dit zou mischien een keuze zijn van die aangepaste bios die geen functie heeft?

 

Ik heb de datasheet van de geluids chip (ALC985) nagelezen en die wordt via I2S aangestuurd, dus niet iets wat met de 64/32 bit te maken heeft. Maar de geluidskaart wordt helemaal niet herkend en geeft in apparaatbeheer een onbekende hardware aan. Ook met het installeren van de drivers.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je al eens geprobeerd de laptop met ander geheugen te laten werken?

Harddisk wil je niet in ide mode laten draaien, ga echt voor ahci als je snelheid prefereert (ide mode is legacy)

 

Zijn er meer hardware onderdelen in de laptop die niet lekker werken?

Kijk vooral eens naar de chipset qua schema's, die kunnen je vaak veel vertellen ten aanzien van welke hardware intern waaraan in gekoppelt. Bv, soundkaart aan soudbridge.

Cable rules, only for fools...

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
  • Moderator

Ha BB2000

 

ja, ander geheugen had ik al geprobeerd. eigenlijk alle hardware (op de processor na dan).

 

 Op de IT 8512E controller chip is de ACPI aangesloten maar ook de geluidskaart.  Dit heb ik idd met de datasheet uitgezocht maar ook via de datasheet van de geluidschip. Na het lezen van de datasheets de pinnen gemeten. De aansturings pinnen van de geluidschip naar de controller chip.

Dus ik weet iig zeker dat de geluidschip op de controller is aangesloten.

 

 De controller chip was al eerder verdacht.

deze is wel te vervangen (is geen BGA) maar dan moet je wel de juiste chip ergens uit kunnen halen. En ik moet 100% zeker weten dat die chip goed is.
 

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...