Ga naar inhoud


Oude stompen!


ceesv

Aanbevolen berichten

  • Moderator

Naar aanleiding van dit topic https://www.sat4all.com/forums/topic/360194-belgisch-limburgse-jongeren-een-slechte-beurt-maken-in-het-buitenland/ is er er een discussie ontstaan over de dienstplicht.

 

Ik heb dit gesplitst in een eigen onderwerp voor oude stompen.:D

 

 

Op 25.8.2017 om 13:22 zei Matchless:

Een goede ouderwetse schop onder hun h*l en de dienstplicht weer invoeren zou ze wat respect en discipline kunnen leren.

En dan mag ik zeker weer op herhaling?

 

Denk je dat het uniform wat al die jaren in de plunjezak bewaard is, nog past?

  • Haha 1

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Nja, het is toch in het Off Topic forum, dus wil ik wel even mee kletsen.

De spullen uit mijn plunjebaal passen mij gegarandeerd niet meer; mijn lichting was 79-3 en ik ben wel wat aangekomen in mijn gewicht (en omvang).

De suggestie om de dienstplicht weer in te voeren vind ik geweldig goed, ik heb er geen schade van ondervonden; wat ik er leerde was kameraadschap en mekaar helpen.

 

trouwens, als de dienstplicht weer zou worden ingevoerd, daalt het werkelozenpercentage, niemand wordt er slechter van en Nederland wordt er alleen maar beter van.

 

Mijn plunjebaal is in mijn schuur en ik heb nooit bericht gehad dat ik die moest inleveren bij de kazerne waar ik als laatste had gediend

 

(ik ben 3x overgeplaatst wegens technische redenen, ik was telexist bij de PTT)

Ik ben nog afgezwaaid als korporaal, dus zo slecht had ik het niet gedaan.

 

VW mij betreft mag de dienstplicht weer worden ingevoerd

 

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Gokje, in Ede gelegerd geweest?

79-3 komt mij ook heel bekend voor, Breda en daarna de JWFM.

 

Volgens mij zou de maatscchappij er een stuk beter van worden wanneer men weer de basis opleiding in ere zou herstellen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei D-box:

 

VW mij betreft mag de dienstplicht weer worden ingevoerd

 

 

Tja, ik heb daar een heel gemengd gevoel over. Zelf heb ik het altijd verdomd om te leren hoe je een ander om zeep helpt, ik veroorzaak geen oorlogen en voel me op geen enkele wijze verplicht om de agressiviteit die politici menen ten toon te moeten spreiden even met het risico van verlies van eigen leven voor hen te gaan uitvechten. Je kent vast het gezegde wel "stel je voor de oorlog wordt uitgeroepen en niemand komt"?

 

Anderzijds, als ze in de VS de dienstplicht nog steeds hadden gehand waren hun moordpartijen in het Midden Oosten allang gestopt en daarmee ook ons risico op dat zogenaamde moslim-terrorisme. We doen alsof het iets met hun geloof te maken heeft maar dat is je reinste volksverlakkerij. Voor 1990 dus voor de 1e Golfoorlog is er nooit sprake geweest in Europa van enigerlei moslim terrorisme of je moet teruggaan naar de Algerijnse onafhankelijksheidsoorlog in de jaren '50 tot begin '60. Toen dreven de lijken in de Seine, maar op het moment dat de Fransen zich terugtrokken uit Algerije was ook alle terrorisme van die zijde weg.

 

In dat opzicht is het hebben van een dienstplicht wel slim. Zelf heb ik in latere jaren als burgerpersoneel voor de Amerikaanse strijdkrachten in Zuid Duitsland gewerkt en was verbijsterd van het extreem lage IQ van de dan uiteraard alleen nog maar beroepsmilitairen daar. De meesten hadden in Vietnam gevochten en de verhalen die ik te horen kreeg waren verbijsterend en hun wijze van zich uiten uitermate primitief. In dat opzicht zou een dienstplicht er in elk geval voor kunnen zorgen dat wat er verder in zo'n leger dient in elk geval een redelijke vertegenwoordiging van een volk betreft.

 

Maar goed, om mijn kleinkinderen nu datgene toe te wensen wat ik om principiële redenen absoluut niet heb willen doen is uiteraard ook niet echt heel redelijk. Beter zou zijn als we wat minder ophitserig naar anderen zouden kijken en ons wat vaker zouden afvragen hoe wij ons in de schoenen van onze vermeende vijanden staand zouden voelen en gedragen. Empathie voorkomt enorm veel oorlogen. En hoe stoer het ook moge klinken, "sterven voor je land" houdt in dat je aansluitend geen land meer hebt omdat je dan geen leven meer hebt. Het is het toppunt van verdwaasdheid. Dan kun je beter met vrouw en kinderen op de loop gaan naar een plek waar geen oorlog is want dan zijn ze zelf niet alleen veilig maar hoeven ze zich ook niet af te vragen of ze nog wel een vader hebben. Materiële zaken als een huis laat zich altijd opnieuw kopen, mensen zijn onvervangbaar. En geloof me, in heel veel andere landen buiten het onze laat het zich ook heel goed leven.

aangepast door T90user
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi ceesv

 

Ik ben inderdaad ook in Ede geweest, maar was daar niet gelegerd,

Ik kwam daarna op op de Jan van Schaffelaar kazerne in Ermelo, daarna ging ik naar Den Haag (hoe die kazerne daar heette weet ik niet meer, er waren er 3 en die hadden een soort samenswerkingsverband: ik sliep op de eene kazerne en werkte op een andere kazerne, ik moest door een bos lopen om vanaf de kazerne -vanwaar ik sliep- naar de kazerne te lopen waar ik mijn werk moest uitoefenen, volgens mij heet dat bos Clingendaal)

Daarna werd ik gestationeerd in Amersfoort, notabene op een Cavalerie kazerne terwijl ik helemaal niet bij de Cavalerie zat (ik zat bij de COKL), maar achterin dat complex had je barakken die speciaal voor ons waren gereserveerd en van daaruit deed ik mijn werkzaamheden.

 

Ik vond het een prettige tijd.

 

Wat ik wel deed is mijn strepen afdoen als ik met mijn maatjes ging eten in de manschappen-kantine (ik moest immers eten in de onderofficiersmess) en dat vertikte ik, dus deed ik mijn strepen af en zaten we gezellig te eten.

 

's-avonds gingen we met zn allen naar de compagnie's bar, daarna gingen we uit in de stad; ik krijg nogsteeds de tranen in mn ogen van geluk als ik hieraan denk, we waren echt een team, geweldig goede kammeraadschap en we lieten mekaar nooit zakken.

 

Ik heb trouwens nog nooit een rapport CC gemaakt, die jongens waren allemaal perfect.

 

Er was er een die zich nooit wilde douchen, geen probleem, die hebben we met zn allen onder de douch gezet; we waren allemaal kleddernat, maar kon ons wat schelen, we waren allemaal kammeraden.

 

Nog nooit is er een klacht bij ons ingediend, ik ging om met de COKL-lers en met de jongens van de infanterie en de jongens van het Modificatie peloton en met de jongens van de Cavalerie.

 

Allemaal prima kerels

Als de dienstplicht wordt heringevoerd zou ik dit alleen maar toejuigen.

 

Groetjes,

D-box

 

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi T90user

 

Ik geef je honderd procent gelijk.

 

In mijn geval was het anders, ik werkte al bij de PTT sinds 1977, moest in 1979 militaire dienst, maar het was net als Cowboytje en Indiaantje spelen; geen haar op mn hoofd had er aangedacht om iemand om zeep te helpen.

 

Als ik iemand had moeten doodschieten had ik me aangemeld bij de Gewetensbezwaren.

 

Ik zal nooit iemand doodschieten, ik zou nooit meer kunnen slapen.

 

Gewoon goede vrienden maken, dat is waar het om gaat.

 

Militaire dienst was in mijn tijd een spel.

 

Groetjes,

D-box

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Tonskidutch

Ik leerde in militaire dienst discipline en kameraadschap, ik vond het een geweldige tijd.

Als we op bivak waren was het ook allemaal leuk; vlotten bouwen om een rivier over te steken, een latrine graven met je pioniersschep, de tentjes opzetten, we deden het allemaal samen.

Tijdens een kaartleesoefening te velde brak een maatje zijn enkel, we rouleerde gewoon wie hem op onze rug moest dragen, niemand liet een maatje in de steek en brachten we hem samen naar het militair hospitaal.

 

We haalde ook geintjes uit hoor, als we naar het ISK (Infanterie schietkamp te Harskamp) moesten om schiet-oefeningen te doen schoten wij de Kop- en Rompschijf aan vlarden, ik zal je uitleggen hoe:

 

Er was een soort diepe loopgraaf, daarin waren kameraden die dmv een hendel de kop- en rompschijf naar boven haalden zodat wij er op konden schieten, ons persoonlijk wapen was een FAL (je moest 2 pootjes uitklappen en je lag op je buik)

Op het ISK liep waar de kop- en rompschijf waren schuin omhoog, daaronder was gewoon zand.

Wat deden we: we schoten net onder de rand zodat de kogel ging ricochetten, de kogel ging dan op de zijkant door de kop- en rompschijf.

De jongens die de gaten moesten afplakken waren daar uiteraard niet blij mee; we oefenden ook om de paal waarop de kop- en rompschijf waren geplaatst te raken, dan flikkerde het in die kuil.

Nja, ik heb veel gelachen als dienstplichtig militair, maar het belangrijkste is dat ik er veel verantwoordelijkheidsgevoel en kameraadschapsgevoel aan heb overgehouden.

 

Wat ik wel balen vond is dat ik bij de PTT toendertijd 1400Gulden verdiende p/m en toen ik in militaire dienst ging ik 700,zoveel Gulden p/m verdiende, maarja, ik kreeg wel gratis kost en inwoning.

 

Nou jongens, dit is mijn verhaal als dienstplichtig militair en ik denk er nog vaak aan terug.

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Tonskidutch

Wat je aanhaalt gaat inderdaad gelukkig niet over mijn tijd toen ik in militaire dienst ging;

Wij vielen onder een Drill sergeant, maar dat Drill kan je gewoon vergeten, het was een van de aardigste mensen die ik had ontmoet.

Toen er een nieuwe lichting opkwam in onze kazerne vroeg hij aan ons: "zijn jullie wel eens ontgroent?"

Wij zeiden: "nee".

Waarop hij antwoordde: "Doe dat dan ook niet bij de nieuwe lichting".

Wat een gevoelig en wijs man was dat!

 

We gingen gewoon met de nieuwe lichting om, we accepteerden ze als onze gelijken (wat ze natuurlijk ook waren), we waren immers allemaal de lu#, we moesten allemaal in militaire dienst.

 

Gelukkig heb ik het meegemaakt, als ik erop terug kijk had ik het niet willen missen.

 

Groetjes,

D-box

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Het was inderdaad een leuke tijd.

De commandant zag rond kerst op een ochtend een 8 meter hoge kerstboom in het trappenhuis staan, en merkte terloops op dat WZZ dit jaar hem behoorlijk uit de broek had laten hangen. Voorgaande jaren waren er slechts zielige kleine boompjes geplaatst.

Maar tijdens het appel van 12 uur had hij de volgende boodschap.

 

Hij had die ochtend een telefoontje gekregen, of hij ergens een hoge kerstboom gezien had, welke afgelopen nacht uit een winkelstraat was verdwenen.

Hij zou het komende  uur weg gaan, en tijdens zijn afwezigheid  wilde hij degenen niet tegen het lijf lopen die de kerstboom terug gingen brengen naar de winkelstraat, waar men een hoge boom miste.

En o ja, degenen die de boom terug gingen brengen werden geacht zich in burger te begeven.

 

We hadden wel veel bekijks in Breda, met die boom op klaarlichte dag.

 

Het was een commandant die trots was op zijn mannen en wist hoe je voor elkaar opkwam.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja ceesv

Dat bedoel ik nu ook, het waren geen bullebakken, en juist omdat ze zo vriendelijk (streng maar rechtvaardig) met ons omgingen hadden we respect voor ze.

Groetjes,

D-box

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 25-8-2017 om 19:42 zei T90user:

 

Anderzijds, als ze in de VS de dienstplicht nog steeds hadden gehand waren hun moordpartijen in het Midden Oosten allang gestopt en daarmee ook ons risico op dat zogenaamde moslim-terrorisme. We doen alsof het iets met hun geloof te maken heeft maar dat is je reinste volksverlakkerij. Voor 1990 dus voor de 1e Golfoorlog is er nooit sprake geweest in Europa van enigerlei moslim terrorisme of je moet teruggaan naar de Algerijnse onafhankelijksheidsoorlog in de jaren '50 tot begin '60. Toen dreven de lijken in de Seine, maar op het moment dat de Fransen zich terugtrokken uit Algerije was ook alle terrorisme van die zijde weg.

 

 

Jammer dat we hier nooit iets over horen in onze eigen media. Terrorisme is inderdaad hun reaktie op wat wij daar zelf uitspoken en op onszelf afroepen. Hoeveel onschuldige burgerslachtoffers hebben wij daar zijdelings gemaakt door onze akties? De schattingen in alleen Irak al ligt rond de 100.000 doden die het westen heeft veroorzaakt. Kennelijk roept dat bij hun wraakgevoelens op en halen ze bij ons dingen uit die wij niet prettig vinden (aanslagen) en vervolgens gooien wij weer wat meer bommen met dito schuldige maar helaas ook onschuldige slachtoffers. Een eindeloze spiraal, waarvan te hopen is dat die ooit doorbroken wordt. Maar zolang de haatcampagne en de eenzijdige berichtgeving via onze media door blijft gaan zal dat wel een illusie zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Was het maar zo, ik herinner me dat een jaar of vijf geleden een Amerikaanse mensenrechten organisatie sprak van anderhalf miljoen doden in Irak die direct en indirect het gevolg waren van onze illegale bezetting van dat land. Ik heb in die tijd dat aantal vaker horen noemen maar weet natuurlijk niet in hoeverre dat getal klopt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat getal heb ik ook gelezen T90user, ben alleen de naam van die organistatie vergeten, iets met Iraq bodycount. Vertel gewoon via de media eerlijk wat wij daar hebben uitgespookt, maar nee dat wordt diep in de doofpot gestopt om de steun voor die oorlogen in stand te houden. Ik sta allang niet meer te kijken als er ergens weer een aanslag hier in Europa is. Je zal maar een deel van je familie verliezen, dan heb je wel reden om iets terug te doen. Aanslagen zal ik nooit goedkeuren, maar op laffe wijze bommetjes van grote hoogte droppen en onschuldige burgers om zeep helpen ook niet. Gewoon wegwezen daar en ze lekker in hun eigen sop laten gaar koken.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...