Ga naar inhoud


Goede beginner site om domotica te leren kennen?


wolverine

Aanbevolen berichten

Kan er iemand een goeie URL geven die me eens wat beginners info geeft om mijn huis aan te passen voor domotica?

 

Had zelf al wat gelezen en ZWave leek me wel wat.

 

Maar weet niet goed hoe ik hier aan moet beginnen 

VU+Uno4KSe(1Gb/2,5"HD/Vti15)/VU+DUO(320GB/2.5"HD-Vti11)/Maxdigital (Openpli7.3)- Triax 88cm(Astra 23,5-19,2E)- Channelmaster 1,2 m draaibaar

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ja, daar zeg je zowat. Ik zou goedkoop beginnen. Als je een Synology NAS hebt kan je met Domoticz beginnen. Iets duurder met een Raspberry Pi. 

 

Maar bedenk eerst eens wat je allemaal zou willen. 

 

Je kan ook een starter pakket kopen met een paar sensors en schakelaars. Dan verder zoeken op de Wiki van Domoticz voor scripts. 

aangepast door Psychosammie
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tweakersnet geeft een aardige introductie. Weliswaar een beetje gedateerd wellicht maar wel aardig om te lezen.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Con 

 

merci heb dit gevonden en me nu aan het inlezen.

 

@Psychosammie 

wat ik zo al beetje voor mij zie wat ik zou willen is mijn electrische rolluiken aansturen(bij op vakantie gaan), verlichting, chauffage eventueel.

 

 

VU+Uno4KSe(1Gb/2,5"HD/Vti15)/VU+DUO(320GB/2.5"HD-Vti11)/Maxdigital (Openpli7.3)- Triax 88cm(Astra 23,5-19,2E)- Channelmaster 1,2 m draaibaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben daar momenteel mee bezig.

 

Althans, ik vervang mijn jalouzettes voor rolgordijnen,

aangesloten op Domoticz.

 

Ik ben uit op de goedkoopste manier. Ik heb vandaag

bijvoorbeeld de Smartwaves jalouzieschakelaar

gevonden € 17,95 ex € 3,95 verzendkosten.

Stuk vriendelijker dan KAKU € 29,95. Heb er tenslotte

5 nodig.

Mijn scherm werkt inmiddels al met KAKU, toen wist

ik Smartwares nog niet.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En misschien is deze; de 

  • AK-RK01S-220-A AC 220 V 1CH 433 MHZ

ook geschikt. Hij staat iig wel in het rijtje van RFLink.

( € 3,13 gratis verzending naar Nederland)

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rolluiken hier gaan op die wijze al langere tijd op en neer, logeerkamer en studeerkamer zitten achter een somfy relais schakelkastje, voor drie rolluiken, met daarin een asun 605 van kaku.

De twee rolluiken beneden van het raam en de deur naar de tuin beiden ook met een asun 605 er voor en de badkamer heeft een somfy motor met rts ontvanger die kon ik zo toevoegen.

En bij het rolluik van de keuken wil ik er ook nog een asun 650 bij plaatsen daar zit nu een "Jarolift" klok voor die hem schakeld deze moet natuurlijk altijd weer aangepast worden met de tijden, alle motoren zijn wel somfy alleen geen rts gewoon vanwege de prijs.

De "open" en "dicht" tijden heb ik net weer aangepast voor de komende herfst en winter, dan laat ik altijd de zon op zon onder tijden de schakel momenten regelen.

Het werkt alleen niet op een Raspberry Pi maar dat zou ook nog wel kunnen als je het wilt, hier dus op mijn homewizard uitgevoerd.

Het werkt tot op heden erg goed maar het is 433Mhz dus je krijgt geen retour of het open of dicht zit terwijl jij Etosha de achterkant van een olifant zit te bekijken weet je natuurlijk niet of het werkt.

Bij alle rolluiken zit er natuurlijk ook een muurschakelaar zodat ze ook apart te bedienen zijn als dat nodig is.

rolluik-op.png

rolluik-neer.png

aangepast door catw
Link naar reactie
Delen op andere sites

@wolverine

Homewizard is ook een optie maar vrij prijzig bovendien lijkt daar al een paar jaar geen ontwikkeling meer in te zitten. Persoonlijk heb ik die afgeschreven. 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...