Ga naar inhoud


Tasmota i.c.m. Home Assistant & MQTT vraag


Aanbevolen berichten

Ik heb hier een zelf gemaakt, op een ESP8266 gebaseerd, schakelaar interface gemaakt. Dit lijkt tot nu toe goed te werken kwa hardware. De software lijkt ook te werken, na wat uitzoekerij m.b.t. de switches & buttons in Tasmota, maar Home Assistant ziet de afzonderlijke schakelaars niet.

Dit is de module configuratie:

Tasmota-config.png.a37075be00ae561910c3b268911f47e1.png

 

Ik heb op de console "setoption19 1", "switchmode1 1", "switchmode2 1", "switchmode3 1" en "switchmode4 1" ingegeven. "setoption19 1" is de "HA discovery" optie, welke ervoor zou moeten zorgen dat alle elementen automatisch worden opgepikt door Home Assistant. Echter krijg ik alleen maar de RSSI (signaal sterkte) van het WiFi signaal.

De "switchmode1 1" zorgt ervoor dat de status de "positie" van de schakelaar (button in dit geval) volgt. Dus als ik de button indruk, dan gaat de status naar "POWER ON". Laat ik de button los, dan gaat de status naar "POWER OFF". Zie hieronder: (Alle vier de buttons een voor een even ingedrukt)

MQTT-triggered.thumb.png.7efae8f0d7fcf781c757d7b2f68f4f9e.png

 

Ik krijg ook periodiek een MQTT telegram binnen waarin de gehele status wordt gegeven: (SSID alleen even verwijdert)

MQTT-periodic.thumb.png.e61f53d95200e5a370afd6bebb0fbc40.png

 

De MQTT config:

MQTT-config.png.6f1681a9a826af866bf63fdc1cc9fceb.png

 

Dus dit lijkt goed te werken... Echter ik krijg in HA dus geen extra states binnen, niets wordt gedetecteerd. Als ik ook kijk naar de MQTT telegrams, dan is wordt alles onder twee prefixes geplaatst, namelijk "stat" en "tele", maar de state is steeds "POWER". Er moet dus op de een of andere manier het button nummer nog in de topic naam komen... Ik heb al een aantal verschillende prefixes geprobeerd, maar zonder succes.

 

Hoogstwaarschijnlijk doe ik iets "heel simpels" fout... Maar wat?

aangepast door Big fellow
Beetje meer informatie over de (naar mijn mening) verkeerde opbouw van het MQTT topic....

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites


Na een paar uur hiermee bezig geweest te zijn, en hier een post te hebben gemaakt, toch na een korte pauze nog een keer gezocht.

Als ik in "TasmoAdmin" naar de MQTT configuratie ga, en dan onder "Switch Topic" een "1" zet (wat dus daarna wordt verandert naar 'tasmota_switch' in mijn geval) dan werkt het! 🙂 Zie hieronder....

TasmoAdmin-MQTT-config.png.18e570894229dce178bf2c122632a78b.png

 

Dus misschien voor een ander die hier ook tegenaan loopt in de toekomst, dan moet je daar dus even kijken 🙂 

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...