Ga naar inhoud


Tasmota geflashte sonoff switch verschijnt niet in Wifi netwerk


Aanbevolen berichten

Hallo,

ik heb een sonoff S20 switch geflasht met de laatste (8.3.1) tasmota NL binary van Github volgens de instructies op : https://domotica.tilburgs.com/overige-devices-2/sonoff-tasmota/.

De switch verschijnt echter niet in mijn wifi netwerk. Iemand een idee wat er niet goed gaat?

 

VU+ DUO 4K SE VTI 15.0.0 Philips 32PFL9604 Schotel 110 cm 2 X Inverto Black Ultra twin LNB's 19.2 en 23.5 2  Spaun Diseqc switches

Link naar reactie
Delen op andere sites


dat is bij sommige routers inderdaad zo, omdat er afhankelijk van de firmware van de router en die van de wifi apparaten een veiligheid standaard ingeschakeld is die connecties niet aan alle wifi zomaar toestaat

in de router kun je tijdelijk "nieuwe apparaten toestaan" activeren en dan zou de sonos zichtbaar moeten worden

als dat gelukt is dan moet je die instelling ook gelijk weer deactiveren opdat geen vreemden zich zomaar kunnen aanmelden...

 

ciao

Sapore di sale

Gino Paoli

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het volgende goed gegaan?

 

Quote

Wanneer het flashen van de Sonoff succesvol verlopen is, zal het groene lampje gaan knipperen.

Herstart de Sonoff door de USB Serial adapter uit de computer te halen en opnieuw te plaatsen. Wacht tot de Sonoff opnieuw is opgestart. De Sonoff zal dan een aantal keer knipperen. Om de Sonoff verder configureren, druk 4x op de knop van de Sonoff. Hierdoor zal de Sonoff zich als een AccessPoint gedragen, waardoor je hem verder kan instellen. Dit kan even (1 – 2 minuten) tijd kosten.

Maak verbinding met het SSID Sonoff-xxxx Wifi netwerk (xxxx is een willekeurig getal). Vervolgens zal er het Wifi scherm naar voren komen, waarin je de Sonoff kunt configureren.

Sonoff-Wifi.png?resize=283%2C464

 

Wanneer dit gelukt is zal je hem ergens wel moeten vinden wanneer je gaat zoeken naar wifi punten.

Het apparaat wordt zijn eigen wifi punt en zal in die zin niet te vinden zijn in je lokale netwerk of tussen de gekoppelde apparaten in je router.

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

@drz, dit was het inderdaad, heel dom. Ik heb een SSID en een wachtwoord ingevuld, kom er helaas nu niet meer in. Ik zal proberen de switch te resetten.

VU+ DUO 4K SE VTI 15.0.0 Philips 32PFL9604 Schotel 110 cm 2 X Inverto Black Ultra twin LNB's 19.2 en 23.5 2  Spaun Diseqc switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laat even weten hoe het verhaal verder loopt en of het gelukt is..

 

..let ook op het volgende:

Quote

Aangezien de Sonoff een Wifi device is, dient de Sonoff een vast IP adres te krijgen.
Dit kan bijvoorbeeld via een reservering in de DHCP Scope op basis van het MAC Adres van de Sonoff.

 

Wanneer je deze zelf een IP adres geeft kun je hem ook makkelijker terugvinden.

aangepast door drz

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na het resetten en invullen SSID en wachtwoord van mijn router kom ik daarna toch niet verder. Ik krijg de melding :'De server op 192.168.4.1 doet er te lang over om te antwoorden'. Het lijkt erop dat het wachtwoord niet wordt opgeslagen.

VU+ DUO 4K SE VTI 15.0.0 Philips 32PFL9604 Schotel 110 cm 2 X Inverto Black Ultra twin LNB's 19.2 en 23.5 2  Spaun Diseqc switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 hours ago, greekfalcon said:

De server op 192.168.4.1 .....

Ik weet dat het al werkt. Maar hier gaat het fout. Want tenzij je lokale netwerk ook toevallig netwerk 192.168.4.xxx gebruikt, dan zal de module een ander IP adres gaan krijgen binnen je eigen netwerk...

Op mijn netwerk krijgen de tasmota modules automatisch via de DHCP server een semi-vast IP adres, omdat de router hem als "permanent" ziet. 

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Twee DHCP servers in een netwerk kan inderdaad een probleem geven, mits je dit weet te configureren.

Ik weet niet in hoeverre die Sonoff te configureren is, maar je zou de de DHCP in de sonoff uit kunnen zetten, een vast ip adres geven, met eventueel een hostnaam, wat handig kan zijn. (Sonoff bijvoorbeeld)

Je kunt dan simpelweg zoeken naar 'sonoff'  in plaats van naar een ipadres.

 

Een andere truc is de DHCP van je vaste router begrenzen tot 192.168.4.200. De Sonoff juist laten starten vanaf 192.168.4.201.

Alles wat een adres krijgt van je vaste router ligt onder de 200, alles boven de 200 komt van je sonoff af.

Ok, dit kan wat ingewikkeld zijn en vergt wat systeembeheerwerk, maar het uitzetten van de DHCP van je Sonoff is het makkelijkst.

 

Wanneer je echt handig bent en bekend met netwerken, kun je elk apparaat in huis een vast ipadres geven.

 

Kun je hier iets mee? ( ik moet raden wat de sonoff precies doet, dus kant en klaar antwoord geven is lastig)

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

De DHCP server van de Tasmota firmware is alleen actief op het moment dat de module in de Access Point mode staat. Dat is dus wanneer de module niet geconfigureerd is. Op het moment dat de module geconfigureerd is met een SSID en een wachtwoord, dan zal hij opnieuw opstarten in de client mode, dus dan staat de DHCP server uit.

En ja, je kan de module een eigen (unieke) naam geven. Tasmota is een zeer uitgebreide firmware, met heel veel instelmogelijkheden.

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aha ik snap het systeem.

Maar wanneer je hem een ipadres hebt gegeven en de opdracht hebben gegeven om te verbinden met je bestaande wifi, dat je hem via het opgegeven ipadres zou kunnen connecten...mits deze in je bestaande ip-range valt.

Als je bestaande ip- range 192.168.4.xxx uit je router is ,dat de sonoff een dergelijk ipadres krijgt.

Deze zou ik dan vrij hoog zetten, iets met 192.168.4.250 of zo.

Wanneer dit gelukt is en de firmware geen bug heeft, zou je hem op het 250 adres moeten terug vinden binnen je netwerk.

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...