Ga naar inhoud


Ervaringen met Apple Home kit


RaveMaus

Aanbevolen berichten

Ik begin de laatste tijd redelijk wat Apple spul in huis te hebben en om eerlijk te zijn ben ik er vrij tevreden van.

 

Dit jaar staan er enkele "verfraaiingswerken" in huis op het programma. Gordijntjes hangen, beetje behang tegen de muur gooien enz.

Na 11 jaar hier te wonen moet de buitenpost van mijn Biticino deurbel vervangen worden.

Ooit eens twee bewakingscamera's gekocht voor enkele tientjes, die wil ik gaan vervangen voor iets degelijk.

 

Als ik heel dat lijstje eens bekijk, kan je dat allemaal gaan automatiseren/gebruiken met Apple HomeKit. Het lijkt me een voordeel dat al die toepassingen verpakt zitten in 1 app. Kan je één en ander ook gaan combineren enz. Ik stel me voor dat er 's avonds iemand aanbelt. Handig dat de toekomstige Hue lampen dan een bepaald kleurtje krijgen. Mogelijkheden genoeg.

 

Ik moet alles nog aankopen. Daarom wil ik eerst eens weten dat heel dat HomeKit gedoe wel iets is dat "werkt". Ik lees er vrij weinig recente reviews over. In de eerste dagen zou het vrij instabiel geweest zijn. Is natuurlijk ook weeral 3 jaar geleden.

 

Heeft er iemand dat systeem bij hem/haar thuis in werking en wil je daar eens iets over vertellen?

 

tnx

Gert

VU+Duo4K op Loewe Bild 5.65 OLED UHD HDR tv,  Raspberry Pi3 + Apple TV HD in bureau op Loewe Individual 46, Apple TV 4K op slaapkamer icm Loewe Bild 5.55 LCD in kast van ART55 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites


Het beste is eerst even een paar overzichten door te lezen en daar zelf een eigen keuze uit te maken.
Als je op het onderstaande even zoekt kan je van tevoren een overzicht maken van hetgeen je zou willen aankopen

 

HomeKit: handleiding voor nieuwe gebruikers.
HomeKit: het complete overzicht voor slimme apparaten in huis.
HomeKit-producten kopen in Nederland: dit is er verkrijgbaar.
Woning-app voor HomeKit: alles wat je moet weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik vooral wou weten is of het HomeKit gebeuren vandaag een stabiel systeem is. 

 

Bvb vandaag gordijnen besteld. Ik ga die elektrisch maken en zou ze graag koppelen met HomeKit. Nu wil ik niet meemaken dat ik vandaag op die app op het knopje druk "gordijnen dicht" en dat ze half open blijven oid. Dat soort fratsen las ik in de eerste reviews van drie jaar terug.

 

Daarom zou het leuk zijn om te weten of iemand die homekit werkend heeft en of het mooi stabiel werkt.

 

ivm de functionaliteit is er genoeg te vinden.

VU+Duo4K op Loewe Bild 5.65 OLED UHD HDR tv,  Raspberry Pi3 + Apple TV HD in bureau op Loewe Individual 46, Apple TV 4K op slaapkamer icm Loewe Bild 5.55 LCD in kast van ART55 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, RaveMaus zei:

Wat ik vooral wou weten is of het HomeKit gebeuren vandaag een stabiel systeem is. 

Daarom zou het leuk zijn om te weten of iemand die homekit werkend heeft en of het mooi stabiel werkt.

 

 

Voor de werking van mijn rolluiken, als ik ze bedien via de apple homekit, heb ik er nog geen enkel probleem mee gehad.

 

De twee keer dat het niet werkte had als oorzaak dat de rolluikmotor het begeven had.

 

Maar de bediening van mijn rolluiken en andere zaken, welke ook in Apple Homekit staan, werken bij mij voor 98% via de Homey met de daarin opgenomen "flow's".
In Apple Homekit zijn ook "instructies" te maken maar of je dan ook je rolluiken kunt aansturen dat ze in de zomer bij 21,5 graden aan de tuinkant met een verschil van 5 seconden, 3 boven en 2 beneden, dicht zullen gaan weet ik niet.

 

Vijf rolluiken tegelijk laten sluiten trekt nogal een vermogen aan spanning dus vandaar die tussentijd welke ik in de Homey netjes kan instellen.
Zo ook bij beneden 21.4 graden en zon op de ramen (na 14:00 uur)  gaan deze naar een MY-stand en natuurlijk ook niet allemaal tegelijk, waarvan de logeer- en studeerkamer gewoon elke dag om 13:55 uur naar de MY-stand gaan.
Bij de Apple Homekit kan dit niet, als ik zeg, in samenwerking met Siri, rolluiken dicht dan gaat het hele zooitje tegelijk naar beneden.

aangepast door catw
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 12-2-2020 om 06:43, catw zei:

Vijf rolluiken tegelijk laten sluiten trekt nogal een vermogen aan spanning

 

Ehhh nee. Leveranciers zijn niet scheutig met productinformatie maar een buismotor zit zo rond de 100-150 Watt. Dus alle 5 tegelijk naar beneden is altijd nog minder dan een stofzuiger.

 

Hoe heb jij je je rolluiken aan de Homey gekoppeld? Ik heb 2 rolluiken met een Somfy Telis 4 afstandsbediening.

aangepast door Psychosammie
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Psychosammie zei:

Hoe heb jij je je rolluiken aan de Homey gekoppeld? Ik heb 2 rolluiken met een Somfy Telis 4 afstandsbediening.

De somfy rolluiken zijn gemakkelijk in te stellen in de Homey, even de Somfy app bij hun downloaden en installeren, de link van de Somfy-RTS staat hier onder.

 

Op de Telis even de programmeerknop indrukken als je op de Homey alles hebt klaarstaan en als je rolluik even op- en neer gaat werkt het, programmeerknop wel weer indrukken om af te sluiten.

 

De homey app heeft nu alles over genomen, ook de MY stand(en), en je kan beginnen met het maken van een flow voor je bediening en de tijden.
Indien je ook met zon op en zon onder wilt werken raad ik je de "Zonnestanden" app aan dan kan je instellingen maken met een uur vóór zon opkomst tot een uur na zon ondergang wat in de zomer en winter een goede uitkomst geeft voor je instellingen.

 

Ook kan je met telegram je Homey laten zeggen dat het betreffende rolluik open of dicht zal gaan (dan voorkom je het onderstaande), (flow) van mijn tuindeur rolluik de -33 minuten is omdat deze dan voor zon opkomst open gaat, anders zit je zo lang in het donker.

 

Somfy app van Athom
https://homey.app/nl-nl/app/com.somfy/Somfy-RTS/

 

Zonnestanden app
https://homey.app/nl-nl/app/com.cyclone-software.sunevents/Zonnestanden/

Somfy-rolluik.gif

aangepast door catw
flow weggehaald, kon je niet bij komen (zien)
Link naar reactie
Delen op andere sites

Klinkt al positief...

 

Afgezien van wat ik in het start-topic vermeldde, ben ik sowieso zinnes om 4 gordijnmotoren aan te sturen. Aan de leverancier al gevraagd dat die geen gigantisch vermogen zullen trekken. Ik zou een Apple homekit compatibel weerstation willen aankopen ook.

Zo zou ik in die homekit dan willen instellen dat de gordijnen zich automatisch sluiten bij een buitentemperatuur boven de zoveel graden. Dat ze nu allemaal tegelijk gaan bewegen of niet lig ik niet wakker van.

Ook zoals eerder gezegd: als er iemand aanbelt aan de HomeKit bel, moeten bijvoorbeeld de Hue lampen een bepaalde kleur krijgen.

 

Die 2 dingen zijn dan toch mogelijk hoop ik?

VU+Duo4K op Loewe Bild 5.65 OLED UHD HDR tv,  Raspberry Pi3 + Apple TV HD in bureau op Loewe Individual 46, Apple TV 4K op slaapkamer icm Loewe Bild 5.55 LCD in kast van ART55 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 14-2-2020 om 11:37, Psychosammie zei:

Hoe heb jij je je rolluiken aan de Homey gekoppeld? Ik heb 2 rolluiken met een Somfy Telis 4 afstandsbediening.

Voorbeeldje hier onder geplaatst en als je een Google Nest Hub hebt ook een voorbeeld dat je dan een beeld krijgt als er iemand aan de deur belt, is het de pizza bezorger dan  ren je er snel heen is het de buurvrouw van drie-hoog-achter dan blijf je zitten.

1 uur geleden, RaveMaus zei:

Ook zoals eerder gezegd: als er iemand aanbelt aan de HomeKit bel, moeten bijvoorbeeld de Hue lampen een bepaalde kleur krijgen.

 

Die 2 dingen zijn dan toch mogelijk hoop ik?

Kan allemaal alleen heb je nog wat andere dingen nodig maar Siri is ook geduldig en goed in te stellen en aan te passen.

 

Enkele voorbeelden welke ik gemaakt heb en die ook nog werken.

 

tuin21G.png

 

 

deurbel-2.png

Gaat gewoon naar je mobile telefoon, waar je ook bent.

deurbel-1.png.24820fb5fdde1c0902fa07c294390cff.png

Deze hier onder is mooi voor de Google Nest Hub en werkt erg goed.

deurbelhub.png

aangepast door catw
Link naar reactie
Delen op andere sites

En dat is met HomeKit gedaan? (ik heb dat nog nooit werkend/ingesteld gezien, vergeef mijn domme vragen)

VU+Duo4K op Loewe Bild 5.65 OLED UHD HDR tv,  Raspberry Pi3 + Apple TV HD in bureau op Loewe Individual 46, Apple TV 4K op slaapkamer icm Loewe Bild 5.55 LCD in kast van ART55 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

@RaveMaus

 

Sorry, ik heb met mijn vraag eigenlijk jouw topic gepikt. Wat je hierboven ziet is van de Homey.

@catwheeft blijkbaar wel een homekit maar zo te zien doet hij alles met zijn Homey.

 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@catw

 

Leuk! Ik heb inderdaad een Net Hub. Al een paar maanden in de doos. Kom er niet aan toe.

Ik moet blijkbaar nog wel een deurbel met camera aanschaffen.

 

 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Psychosammie zei:

@catwheeft blijkbaar wel een homekit maar zo te zien doet hij alles met zijn Homey.

 

Klopt het Meeste doe ik met Homey maar hier onder even een overzicht wat ik in mijn huis (Apple Homekit) het staan, het overzicht alles is wel onder-verdeeld in de kamers. Soms vreemde namen maar de beestjes moeten, voor mij, wel hetkenbaar zijn.

Per kamer kan je dan in Homekit aangeven wat je met een onderdeel van die kamer wil uitvoeren en ik denk dat Puch je daar wel meer wegwijs in zal kunnen maken.

 

Maar spots aan of uit en computer aan of rolluiken open of dicht werkt natuurlijk ook gewoon met Siri (Apple Homekit) net als temperatuuur hoger of lager en TV keuken aan of uit en veel meer dingen die hier onder staan.

huis-1.jpg

huis-2.jpg

aangepast door catw
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, RaveMaus zei:

En dat is met HomeKit gedaan? (ik heb dat nog nooit werkend/ingesteld gezien, vergeef mijn domme vragen)

Weet je wat de ellende is, domme vragen zijn er niet het was eigenlijk mijn fout er niet bij te zeggen dat ik die dingen voor psychosammy had voor zijn twee rolluiken.

Heb er toen gelijk wat meer bij gezet, kan hij ook weer even aan de slag met dingen die al een jaar in de kast liggen.

 

smiley-keyboard.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

In alle geval heb ik met jouw screenshot nu toch al een overzicht van hoe het eruit ziet. Bedankt daarvoor! Je huis is wel goed gevuld met domotica aka Apple HomeKit spullen lijkt me. Ik ga het nog iets beperkter houden.

 

Momenteel al eens bezig om een goeie deurbel/videofoon te vinden die Apple HomeKit compatibel is. Er wordt veel over gesproken, echter enkel de Robin Proline deurpost lijkt daadwerkelijk in België en/of Nederland te koop. 

Mijn Biticino is wel degelijk aan vervanging toe. Daarom dat ik er zo op gebrand ben om zoveel mogelijk te weten over die HomeKit.

Als het niet mogelijk blijkt om een automatisatie in te stellen dat bij aanbellen de Hue lampen rood worden of zoiets, moet het de meerkost niet zijn wat de deurbel betreft. Zo'n Robin Proline kost genoeg... 

VU+Duo4K op Loewe Bild 5.65 OLED UHD HDR tv,  Raspberry Pi3 + Apple TV HD in bureau op Loewe Individual 46, Apple TV 4K op slaapkamer icm Loewe Bild 5.55 LCD in kast van ART55 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik dan dacht dat het simpelste zou zijn, blijkt nog het moeilijkste...

 

Het interieurbedrijf zou hier straks gordijnen willen hangen gestuurd met een Somfy motor 5091. 

Ik heb in het verleden op diverse fora en sites gelezen dat Somfy zou kunnen aangestuurd worden met HomeKit. Natuurlijk niets over te vinden hoe ik dat kan doen.

Iemand daar een idee over hoe zo'n Somfy motor met HomeKit te koppelen? Als dat überhaupt lukt...

VU+Duo4K op Loewe Bild 5.65 OLED UHD HDR tv,  Raspberry Pi3 + Apple TV HD in bureau op Loewe Individual 46, Apple TV 4K op slaapkamer icm Loewe Bild 5.55 LCD in kast van ART55 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...