Ga naar inhoud


Op zoek naar een 100% WIFI weerstation.


Con

Aanbevolen berichten

  • Beheerder

In Home Asssitant kan je de windrichting en windkracht informatie van je vantage uitlezen en dan met een average sensor het gemiddelde van de afgelopen 10(?) minuten pakken. https://github.com/Limych/ha-average

Dat kan wellicht ook met Domotics, maar daar ben ik niet (meer) in thuis.

 

Ik blijf er overigens bij dat je beter de informatie van het dichtstbij gelegen weerstation kan pakken met DarkSky of iets vergelijkbaars en op basis van die informatie je rolluiken/screens besturen. Dat is vrijwel altijd meer dan betrouwbaar genoeg. Ik doe het zelf ook zo en bij mij staat het weerstation een dorp verderop.

 

Dergelijke weerdata verzamelaars gebruiken slimme algoritmes om excessen (meetfouten) er uit te halen en dat is vrijwel altijd betrouwbaarder dan je eigen station voor dit soort toepassingen.

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Vorige week zaterdag om 1730 werd het hier zó donker dat de lampen

binnen aan moesten, de hemel brak open, ik schat windstoten van

5 tot 6 met regen en hagel. Ongeveer een half uur lang.

In Echteld zelf (5 km verderop) hebben ze daar niets van gemerkt.

Een uur later was het alsof er niets was gebeurd, behalve dan dat

het tuinmeubilair een andere standplaats had gekregen (15 meter

verderop) en de papierkliko ook zwaar aan de wandel was gegaan.

 

Dus voor mij geen weerstation van derden.

 

Het is veelvoorkomend dat het uiterst lokaal kan spoken.

 

 

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Big fellow zei:

In de VS gebruiken ze dat op sommige plaatsen als een windkracht indicatie:

Windmeter.jpg.97fc8401a6584ce458fe02d907b142a1.jpg

 

:D

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn interesse in een weerstation is ook weer nieuw leven ingeblazen.

Paar jaar terug een flinke kater overgehouden aan een Ventus die feitelijk enkel irritatie heeft gebracht.

Continue was hij de connectie kwijt met de sensoren. Verse batterijen en hups daar ging hij weer en dat elke week / 14 dagen.

De prijs van 169 euro was hij mij niet waard en dus weg ermee.

Er staat nu een niet zo bevredigend fotolijstje met weerstation functie in de huiskamer.

 

Nav dit topic flink aan het researchen gegaan en vond dit waar ik van denk dat kan hem wel eens zijn:

 

https://projects.raspberrypi.org/en/projects/build-your-own-weather-station

 

Je bent ook nog wat weermeters nodig ik vond deze commerciele weermeter kit  wat geschikt is SF-SEN-15901

Aangezien het op een pi draait is die zeker 100% wifi te maken.

 

Lijkt me een leuk project voor als het weer wat vroeger donker wordt.

 

Misschien ook wat voor jou Con!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uiteraard heb k nader onderzoek gedaan en wat

mij verbaast is dat een windrichting nergens gekoppeld

is aan een potmeter. Dat oet blijkbaar allemaal met

reedcontacten. en dan heb je "maar" de keuze uit 8

windrichtingen, althans met 8 reedcontacten.

Dan weliswaar met een soort doorlopende potmeter

de meeste hebben immers een bereik van 270 graden.

Zou zoiets niet bestaan? En dan te koppelen met een

spanningsdeler.

Want ik zie graag N, NNW, NW, W, ZW, ZZW, Z, ZZO ZO, O, NO, NNO.

Ofwel 8,3 ohm per windrichting, dan een spanningsdelertje en kassa.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Professioneel worden ultrasone windrichting sensoren toegepast.

 

Een potmeter heeft een dode hoek, gaat de windrichting daar doorheen, krijg je een sprong in je meetwaarde.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, ceesv zei:

Professioneel worden ultrasone windrichting sensoren toegepast.

 

Een potmeter heeft een dode hoek, gaat de windrichting daar doorheen, krijg je een sprong in je meetwaarde.

 

Een potmeter heeft niet alleen een dode hoek maar ook wrijvingsweerstand. Dus geen waarde bij lage windsnelheden.

Daarom is een mechanische rotary encoder in dit geval ook onbruikbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 10 maanden later...

Alweer een onderwerp van bijna een jaar oud. Maar in de tussentijd heb ik Con een beetje geholpen met z'n windrichting en windsnelheid sensor, en hij heeft nu een mooie oplossing die de windrichting in 0 - 360 graden en de windsnelheid van 0 - 30 m/s geeft. Nu de rest nog maar programmeren in een stukje automatisering logica, en alles is voor elkaar 🙂 .

 

De oplossing die hij gebruikt is een prototype van een ontwerp van een interface die binnenkort op https://espthings.io gepubliceerd gaat worden 🙂 . 

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helemaal mee eens maar ik ga wel voor HA ipv Domoticz.

Erg leuk speelgoed die sensoren en de omvormer werkt

ook perfect. Nu nog ff een potmeter aan de snelheidsingang

gehangen... anders bleef ik blazen met het testen.😁

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...