Ga naar inhoud


Op zoek naar een 100% WIFI weerstation.


Con

Aanbevolen berichten

Ik ben op zoek naar een 100% WIFI weerstation

ala Shelley zeg maar voor het gemak.

 

Waarom 1? ik wil mijn screens koppelen aan het weer.

Waarom 2? betrouwbaarder dan 433 en 866 MHz.

Waarom 3? ik heb een Wifi access point in mijn tuin

alwaar het weerstation moet komen.

 

Maar het moet, indien mogelijk, wel gekoppeld

kunnen worden met Domoticz hoewel geen harde eis.

 

Een koppeling met Weather Underground vind ik

totaal niet boeiend. Het liefst geen wazige verplichtingen.

 

Wie het weet mag het zeggen...

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Iets van Somfy?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Waarom zou je dat doen? Ik wilde tot een jaar of 2 ook altijd een weerstation met wind, temperatuur en regenmeting, maar mijn ervaring is dat het dichtstbijzijnde weerstation in combinatie met een cloud dienst veel betrouwbaarder en goedkoper is.

 

Ik gebruik nu DarkSky in combinatie met Home Assistant en de data van een lokaal weerstation. https://darksky.net/forecast/51.2707,5.5755/si12/nl 

De data is in 99 van de 100 gevallen spot-on!

 

Wil je toch perse hardware kan je wifi wel vergeten. Er zijn maar weinig echt goede stations en die kosten best een flinke duit en zijn meestal niet wifi enabled. https://www.davisinstruments.com/solution/vantage-pro2/ en de data zal je toch op een andere manier dan via wifi moeten vergaren. Je kunt wel een wifi logger voor dit station maken met een esp: https://www.wxforum.net/index.php?topic=34312.0

 

De Explore Scientific BR-WSX3001 schijnt ook wel aardig te zijn, maar fors aan prijs voor een station met de nodige beperkingen.

 

Al die Alecto rommel of afgeleiden daarvan kan ik alleen maar afraden. Daar heb ik al 2x mijn centen aan verbrand.

 

 

 

 

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen duidelijk idee, maar ik heb hier al enige jaren een TFA-weerstation dat met wifi werkt. Centraal station met een stuk of 6 a 8 temperatuur en vochtigheidsmeters en een windmeter.

Werkt helaas alleen met Windows, niet met Apple.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ceesv

 

Ga ik naar kijken, had ik nog niet aan gedacht, zit ook in een

prematuur onderzoekstadium.

 

@Michel

Ik woon (vrijstaand tussen de weilanden) in een buitengebied.

De windrichting en kracht zijn alleen voor mij belangrijk en

dan met name van zuid-oost tot zuid-west.

Windkracht 3 in een dorp, plaats of stad betekent bij mij

windkracht 5. Reden voldoende om echt plaatselijk te

willen meten opdat de screens niet mijn (zuid)gevel verlaten.

 

@minplus

Ga ik ook bekijken.

 

@allen

bedankt.

 

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder
12 uren geleden, Con zei:

Ik woon (vrijstaand tussen de weilanden) in een buitengebied.

De windrichting en kracht zijn alleen voor mij belangrijk en

dan met name van zuid-oost tot zuid-west.

Windkracht 3 in een dorp, plaats of stad betekent bij mij

windkracht 5. Reden voldoende om echt plaatselijk te

willen meten opdat de screens niet mijn (zuid)gevel verlaten.

 

In dat geval zoek je dus eigenlijk een wifi windmeter en dan kan ik je dit aanraden:

https://esphome.io/components/sensor/tx20.html   of

https://tasmota.github.io/docs/TX2x/

 

De TX20 of TX23 is overal te koop tussen de 30 en 50 euro en is behoorlijk betrouwbaar. 

....helaas toch niet meer zo simpel te verkrijgen :(

 

Verkijk je niet op ESPhome, want je kunt dat ook standalone draaien en het ondersteund MQTT, dus ook domotics etc.

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

De Oregon WGR800 in combinatie met een RFXCOM RFXtrx 433mhz gateway werkt ook prima en betrouwbaar tot zo'n 100 meter.

 

Dat is denk ik wel je goedkoopste optie die enigszins betrouwbaar is.

  • Like 1

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, Michel zei:

Ik gebruik nu DarkSky in combinatie met Home Assistant en de data van een lokaal weerstation.

 

Ook ik gebruik homeassistant en dit leek me ook wel een mooie aanvulling.

Echter als ik hier lees dan is het een oplossing die over niet al te lange tijd niet meer werkt.

 

https://www.home-assistant.io/integrations/darksky/

aangepast door theparasol
Aanpassen kromtaal bij herlezing
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Dat klopt, maar de data komt van weerstations en niet van DarkSky. Darksky is alleen een data-verzamelaar met een API. Voordat daar het licht uitgaat staan er al weer 5 partijen klaar om het gat te vullen, zoals https://openweathermap.org/ of https://www.yr.no/en/ of buitenradar api.

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb nog even m'n TFA op internet gezocht maar ik kom hem daar niet meer tegen. Een zwart-wit model.

Het ding levert tijd, dag, luchtdruk, regenhoeveelheid, temperatuur, zon op en onder, maanfase, luchtvochtigheid, windrichting, windkracht, windkoeling met een serie keuzemogelijkheden. Er zaten een aantal meters bij voor andere plekken en op de PC krijg je de metingen in verschillende kleuren op het scherm met het verloop over de dag. Nu niet meer omdat die PC in de opslag staat. Misschien me er eens in verdiepen of er inmiddels software voor de Mac is.

De regenmeter hield het niet erg lang vol en de gratis nieuwe ook niet. De windmeter zond op een gegeven moment niet meer en daar is ook gratis een nieuwe voor gekomen. Er staan er dus nu 2 te draaien  en te wijzen, een op het dak en een op de schuur.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, Michel zei:

De Oregon WGR800 in combinatie met een RFXCOM RFXtrx 433mhz gateway werkt ook prima en betrouwbaar tot zo'n 100 meter.

 

Dat is denk ik wel je goedkoopste optie die enigszins betrouwbaar is.

Geen RFXCOM maar een USB RTL dongle is nog goedkoper...

Delta-FM


Vu+ Duo 4k SE & Gigablue Quad+
(Kathrein UFS910si & Humax IR-CI5400)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Het gaat mij niet zozeer om een goedkope oplossing

maar een eenvoudig windrichting en snelheidsmeting.

Deze dient alleen een signaal te geven bij ZO-Z-ZW en

meer dan windkracht 3 a 4 opdat mijn screens omhoog gaan.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Voor screens heeft Somfy complete kant en klare (draadloze) oplossingen.

 

Ik heb zelf 2 Davis Vantage Vue stations in gebruik, daar kan je alarm waarden in programmeren welke een signaal geven bij overschrijding.

Maar daar zal je zelf een interface voor moeten ontwikkelen, om de screens te bewegen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedenk dat windrichting nogal snel wijzigt, dus puur op windrichting zou ik niets regelen. Hier ontvang ik met een RTL stick gewoon de signalen op 433.92MHz van mijn windmeter en stuur deze dan door naar Domoticz.

wind-richting-laatste-24.jpeg

wind-snelheidwindvlaag-l.jpeg

aangepast door DeltaFM
Bijlages toegevoegd

Delta-FM


Vu+ Duo 4k SE & Gigablue Quad+
(Kathrein UFS910si & Humax IR-CI5400)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...