Ga naar inhoud


Home assistant custom component installeren?


Aanbevolen berichten

Ik heb hier een installatie draaien van home assistant en wil hier een "BEOK" thermostaat aan toevoegen. Deze thermostaat is gebaseerd op de broadlink chipset, welke ondersteund wordt door een custom component genaamd "hysen". Deze staat op github: https://github.com/mairas/hysen .

Nu probeer ik deze toe te voegen binnen home assistant, volgens de aanwijzingen uiteraard, maar het gaat ergens fout. Als ik deze gihub repo toevoeg als een repository binnen home assistant, dan komt hij niet naar voren als een installatie kandidaat voor een add on...

Er is een "alternatieve" installatie methode op de github pagina, welke beschrijft hoe de module te installeren in een directory. Maar dat is mij niet geheel duidelijk, aangezien het erop lijkt dat de instructies zijn geschreven voor een oudere versie van home assistant. Ik kan de custom component directory vinden, met de juiste bestanden erin, maar zodra ik de integratie probeer in mijn configuration.yaml bestand, krijg ik de foutmelding dat dat de component climate.hysen niet gevonden kan worden...

 

Wat doe ik fout? 🙂

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Beheerder

Heb je de repository aan HACS toegevoegd? Ofwel is HACS wel al geïnstalleerd? (HACS=Home Assistant Community Store, https://hacs.xyz/)

 

Zo niet dan mag het handmatig ook niet zo moeilijk zijn:

 

1. Deze inhoud https://github.com/mairas/hysen/tree/master/custom_components/hysen plaatsen in de map /jouwhomeassistantconfigfolder/custom_components/hysen

2. dit toevoegen aan je configuration.yaml:

climate:
  - platform: hysen
    devices:
      main_thermostat:
        name: Main Thermostat
        host: 192.168.X.X
        mac: "XX:XX:XX:XX:XX:XX"
      secondary_thermostat:
        name: Secondary Thermostat
        mac: "YY:YY:YY:YY:YY:YY"

 

 

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah, ik had het dus fout gedaan, want ik had de repository toegevoegd aan home assistant (core):

image.png.7754f78aa7d3a7fe26a2988cab020923.png

 

Maar nu met HACS geinstalleerd, komt hij inderdaad wel tevoorschijn. Na het configureren krijg ik jammer genoeg geen "verbinding" met de thermostaat. Ik zie de graphic, maar er wordt niets weergegeven. Ook is het mij niet helemaal duidelijk hoe nu de configuratie er moet komen uit te zien? Is dit correct: (allemaal uit gekopieerd van de help pagina...)

climate:
  - platform: hysen
    devices:
      main_thermostat:
        name: Main Thermostat
        host: 192.168.X.X
        mac: "XX:XX:XX:XX:XX:XX"
  sensor:
  - platform: template
     sensors:
      house_thermostat_main_house_temp:
       icon_template: mdi:thermometer-lines
       friendly_name: "House Temperature"
       value_template: |
          "{{states.climate.house_thermostat.attributes.current_temperature}}"
       unit_of_measurement: "°C"
      house_thermostat_heating_state:
       icon_template: mdi:fire
       friendly_name: "Heating Demand"
       value_template: |
          "{% if states.climate.house_thermostat.attributes.heating_active == 1 %}On{% else %}Off{% endif %}"
      house_thermostat_auto_override:
       icon_template: mdi:flash-outline
       friendly_name: "Auto Override"
       value_template: "{% if states.climate.house_thermostat.attributes.auto_override == 1 %}On{% else %}Off{% endif %}"
      house_thermostat_externalsensortemp:
       icon_template: mdi:thermometer-lines
       friendly_name: "External Sensor Temp"
       value_template: "{{states.climate.house_thermostat.attributes.external_temp}}"
       unit_of_measurement: "°C"
  switch:
  - platform: template
     switches:
       thermostat_remote_lock:
          friendly_name: Keypad Lock
          value_template: "{{ is_state_attr('climate.house_thermostat', 'remote_lock', 1) }}"
          turn_on:
            service: climate.hysen_set_remotelock
            data:
              entity_id: climate.house_thermostat
              remotelock: 1
          turn_off:
            service: climate.hysen_set_remotelock
            data:
              entity_id: climate.house_thermostat
              remotelock: 0

Dit heb ik dus geprobeerd, maar geen geluk...! (Uiteraard wel met de juiste IP / MAC informatie)

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Ik ken de specifieke thermostaat niet, maar als je alleen dit toevoegt:

climate:
  - platform: hysen
    devices:
      main_thermostat:
        name: Main Thermostat
        host: 192.168.X.X
        mac: "XX:XX:XX:XX:XX:XX"

Moet je minimaal 1 sensor zien die 'Main Thermostat' heet.

 

Zoek die op via .../developer-tools/state   (op de puntjes je eigen HA URL invoegen)

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Krijg nou wat... Nu werkt het wel? Misschien omdat ik HA een of twee keer opnieuw heb opgestart... Maar inderdaad, alle gegevens komen binnen, en de thermostaat geeft een indicatie...

image.png.9cd4b3fa7a2b59f5063d0e72ecfc80f2.png

(Thermostaat ligt in de zon, dus het is niet echt zo warm hier! haha)

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Ah mooi, die templates zorgen alleen voor wat extra sensoren gemaakt van de attributes van de hoofdsensor.

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...