Ga naar inhoud


Hulp gezocht uitzoeken synology nas


muppet

Aanbevolen berichten

  • Beheerder

Overigens heeft zelfbouw bij mij nog steeds de voorkeur.

 

Als je een beetje geduld hebt en je niet bang bent er jezelf in te verdiepen is Ubuntu 16.04 server de beste NAS :)

 

Dan kan je een NAS bouwen op basis van snelle intel hardware met relatief laag stroomverbruik maar veel betere specs dan de snelste kant en klare nas.

 

MDADM (of liever gewoon ZFS) en samba er op, AtOmIC Toolkit installeren en je hebt een NAS met couchpotato, sabnzbd+, transmission, sickrage, PLEX enz. enz.

 

Zelf draai ik al 2 jaar op een intel i5,  met een TDP van 33Watt, 16GB RAM, 5 2TB WD reds (ZFS pool) en 1 120GB SSD voor het OS.

 

Bloedsnel, altijd de laatste (security) updates en nieuweste versies van de gebruikte software, raid, snapshots, network recycle bin enz.

 

Daar kan geen kant en klare NAS tegenop! Ook qua prijs niet, mits je uitgaat van een midrange kant en klaar model van Synology of QNAP,  tegenover een zelfbouw exemplaar met dezelfde hoeveelheid disks.

 

Er zijn op het net diverse tut's te vinden die alles haarfijn uitleggen, dus ook als nOOb, kan je dat prima zelf.

 

Voor de mensen die zich afvragen wat het verschil is:

 

2017-11-02 12_51_08-Clipboard.png

 

of een veel snellere zelfbouw:

 

2017-11-02 12_47_52-Mijn producten wensenlijsten.png

 

Maar let wel: Deze zelfbouw heeft maximaal ruimte voor 6 disks (tegenover 4), heeft 8GB geheugen (tegenover 2GB), heeft een veel snellere Intel 4 core 2.2Ghz CPU (tegenover een celeron met 2 cores en maar 1,4Ghz) en heeft een snellere SSD voor het OS en eventueel caching. 

 

Zie verder: https://quidsup.net/tutorials/?p=ubuntu-create-nas

en: https://github.com/htpcBeginner/AtoMiC-ToolKit

 

Mvg,

 

Michel

 

 

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 52
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

  • Beheerder

Dat snap ik wel hoor. 

 

Het is wel zo dat eenmaal ingericht je er vrijwel niets meer aan hoeft te doen. Ik draai eens per maand de updates en dat is maximaal 5 minuten werk. Security updates gaan volledig automatisch.

 

Momenteel heb ik perfect draaien:

 

- ZFS (1 pool met 5 2TB disks, met auto-snapshots en auto-scrub)

- NFS

- Samba

- NTP (automatische tijdsynchronisatie)

- Plex Mediaserver (met auto-update script)

- Sabnzbd+

- Transmission

- Sickrage

- Couchpotato

- Spotweb server

- Private Internet Access (VPN dienst)

 

Verder nog een aantal bash-scrips die zaken automatisch opruimen (waar transmission en plex te kort schieten).

 

De meeste zaken zijn geïnstalleerd via de Atomic Toolkit. Eerst deed ik dat handmatig, maar de toolkit is zo veel handiger.

 

Nu is een dergelijk systeem opzetten voor een beginner echt niet meer dan 2 a 3 dagen een paar vrije uurtjes werk.

Ubuntu installeren: en updaten 50 minuten

XFS Storage pool aanmaken:  20 minunten

Samba configureren: 25 minuten

Atomic toolkit installeren: 10 minuten

Diverse pakketten installeren en configureren: 3 uur (via de tookit) <<-- dit moet je op de NAS natuurlijk ook doen

Automatische taken instellen (cron): 1 uur

 

En dan ben je er wel.

 

Daarna nog 1 x per maand:

apt-get update && apt-get upgrade -y

 

En klaar is Klara :)

 

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Dat is echt te simpel gesteld.

 

Iedereen die met google overweg kan en anno 2017 zelf een PC in elkaar kan zetten en overweg kan met Windows, kan dit zelf.

 

Alles wordt haarfijn uitgelegd op het net.

 

Als er behoefte aan is en iemand dit serieus zelf wil gaan doen, wil ik er wel een stappenplan/uitleg voor in elkaar zetten.

 

Een zelf gebouwde NAS mist het boterzachte webinterface van een kant en klaar NAS, maar eenmaal ingesteld hoef je daar ook niet meer te zijn. Verder is een zelfbouw zoveel krachtiger en universeler dat het bijna zonde van je geld is om er eentje kant en klaar te kopen.

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het bouwen is niet het probleem dat komt wel goed alleen de tijd heb ik er niet voor

 

Maar maak maar eens een handleiding met soft en hardware kijken kan altijd

vu+ solo2 - VTI - Triax 110 cm - astra 1 astra 3 astra 2 hotbird            

Vu+ solo   - VTI - Schwaiger SPI 085 - Rotor

Link naar reactie
Delen op andere sites

men neme een pC case met 6 drive bay

men neme een mobo met i7 quad core CPU (of i5 quad core)

men neme 8GB DDR4 geheugen

men neme een vette voeding

men neme 1 HDD voor het OS

men neme 5 HDD 24/7 server disks voor de raid5 (mag ook met minder HDD's zijn)

en nog wat klein grut

 

je plugged alles in elkaar en mept het in de kast een snelle bouwer gebruikt uurtje

zet Ubuntu 17.10 via USB stick op schijf voor OS gebruikt 10~20 minuten

 

en begint met de RAID5 config

dus ben je even bezig

15 jaar geleden had ik er een met windowsNT 2000 Pro SP4 en ook dat ging prima in een ochtend met al die langzame update voor download

 

een echt uitgebreide handleiding staat natuurlijk op internet, en

En er zijn ook in Distrowatch specifieke Linux Distributies voor de Server NAS, dan ben je nog sneller klaar met je config.

 

Maar ik ben blij met een two bay QNAP klein maar fijn.

aangepast door Tonskidutch
tekst aanvulling

Sapore di sale

Gino Paoli

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tijd is een probleem dus denk dat het synology word maar ik wil Michel ook een kans geven. 

Wie weet kan hij mij overtuigen want ik ben niet lui vind het leuk om dingen uit te zoeken. 

Een tutorial scheelt mij heel wat tijd. 

 

vu+ solo2 - VTI - Triax 110 cm - astra 1 astra 3 astra 2 hotbird            

Vu+ solo   - VTI - Schwaiger SPI 085 - Rotor

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Daar gaat heel erg veel tijd in zitten en wil ik best doen, maar dan wel als er ook daadwerkelijk iemand mee aan de slag gaat.

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien iets minder tijd als er XPenology op gezet wordt. Het beste van 2 mogelijkheden. 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden zei Psychosammie:

Misschien iets minder tijd als er XPenology op gezet wordt. Het beste van 2 mogelijkheden. 

Dit vervangt de originele synology software en wat voor voordelen heeft dit. 

vu+ solo2 - VTI - Triax 110 cm - astra 1 astra 3 astra 2 hotbird            

Vu+ solo   - VTI - Schwaiger SPI 085 - Rotor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee het vervangt niet de originele Synology software, het zet juist Synology software op een zelf gebouwde server. Je hebt dan de performance van je zelf gebouwde server en het gemak van Synology software. 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

HPSYNO5.PNG.6e301b01f8992e87668f86bd23ed6068.PNG

3 uur geleden zei Psychosammie:

Misschien iets minder tijd als er XPenology op gezet wordt. Het beste van 2 mogelijkheden. 

Dat werkt al een paar jaar niet meer, zelf wel op een oude hp server gehad toen windows homeserver niet meer ondersteund werd, dus die moeite hoef je niet te nemen.

xpenology.png

aangepast door catw
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie anders op Tweakers een levendige community.. 

 

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1629671/last

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...