Ga naar inhoud


Kortstondig lage SNR kabelzenders, waar zit fout?


Koen B

Aanbevolen berichten

Ik heb inmiddels twee jaar een Duo2, die ik zowel voor satelliet als voor kabel gebruik (Belgische kabelaar Telenet d.m.v. CI+-module). Heeft altijd grotendeels goed gewerkt, met heel occasioneel eens een korte blokjesstoring. Sinds enkele weken krijg ik echter heel vaak opnames met blokjes; de storingen variëren van een seconde tot pakweg een halve minuut.

 

Als ik 'live' een en ander controleer, zie ik dat ik tegenwoordig geregeld periodes krijg van enkele minuten waarin de SNR zonder aanwijsbare oorzaak zakt naar waardes tussen 10 en 70%. De waardes verschillen van zender tot zender en schommelen ook nog eens licht per zender (dus bij de ene gaat het pakweg tussen 10 en 20%, bij een andere tussen 60 en 70%).

 

AGC blijft tijdens deze problematische periodes op 91 à 92% staan.

 

Normale waarden hier zijn SNR van 99% en AGC van 92 à 93%.

 

Ik heb twee jaar lang VTI 8 gedraaid en heb omwille van deze problemen een week geleden een kakelverse VTI 11 geïnstalleerd, waarbij ik ook alle zenderlijsten en alle overige instellingen handmatig opnieuw heb ingesteld.

 

Nu zou ik natuurlijk graag willen weten of iemand op basis van dit verhaal een idee heeft waar het probleem zou kunnen liggen. Signaal van de kabelaar tot bij ons, bekabeling op het eigen perceel, mijn tuner die het niet goed meer doet?

 

De overige gezinsleden (die evenwel wat minder kritisch zijn) beweren nooit blokjes te zien.

 

Ik denk niet dat het probleem gezocht moet worden in het CI+-gedeelte want de problemen doen zich ook voor bij de VRT-zenders, en die zijn bij onze kabelmaatschappij ongecodeerd.

 

De storingen doen zich niet voor bij satellietzenders.

 

Ik heb natuurlijk al gedacht aan de mogelijkheid een Telenetbakje in de plaats van mijn ontvanger te zetten of op goed geluk een nieuwe tuner te kopen, maar dat zijn opties die niet zo heel erg praktisch te regelen zijn en/of geld kosten. Dus ik dacht, misschien kan iemand op basis van dit verhaal al een vermoeden uitspreken...

 

 

aangepast door Koen B

VU+ Duo2 + Wave Frontier T90 + Draaibaar 45 oost tot 15 west + hele zooi achterhaalde ontvangers 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 4 maanden later...

Voor de goede orde toch nog even een update... je weet maar nooit dat een ander er later nog wat aan heeft.

 

Ik las ergens dat VTI-tuners bij een kabelsignaal soms overstuurd kunnen raken, en dat dan - heel stom en simpel - een T-splitsing plaatsen voldoende kan zijn om dat euvel te verhelpen. Na meerdere maanden dit probleem niet meer voorgehad te hebben, denk ik nu wel te kunnen zeggen dat dit voor mij inderdaad geholpen heeft. Heel misschien was er ergens een slecht contact en is het niet de splitsing maar het prutsen met de kabel dat ervoor gezorgd heeft dat iets dat voorheen nét niet goed liep nu net wél prima gaat, maar ik zet mijn geld toch maar in op de splitsing... stevige kabel met goed aangeschroefde connectoren hier.

VU+ Duo2 + Wave Frontier T90 + Draaibaar 45 oost tot 15 west + hele zooi achterhaalde ontvangers 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het vaker m.b.t. een hard kabelsignaal geschreven om een regelbare demper (+ - 20dB) te nemen, een oude Coax T splitter zou ook een dempende werking qua dB's moeten hebben, maar is er niet voor  bedoeld. Opdat je niet in de verleiding komt er nog een Receiver of TV op aan te sluiten

Ook te vinden in het internet

 

The Piper S Call

David Gilmour

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, kan heel goed zijn dat ik die tip van jou gelezen heb bij het doorspitten van oude info... bedankt dus. :-)

aangepast door Koen B

VU+ Duo2 + Wave Frontier T90 + Draaibaar 45 oost tot 15 west + hele zooi achterhaalde ontvangers 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...