Ga naar inhoud


Waarom schommelt de gebruikte bandbreedte (Mbps) zo veel?


Jürgen

Aanbevolen berichten

Nu dat de buitenlandse markt is opengesteld voor gebruik van de content van Nederlandse TV aanbieders zoals b.v. via de verschillende apps en websites blijkt het gebruik uiteindelijk tegen te vallen omdat de benodigde bandbreedte in de vakantiegebieden niet beschikbaar is dan wel onbetaalbaar.

Wat mij nu opviel bij verschillende providers zoals o.a. Netflix (SD abonnement), Caiway app, NPO Start en RTL XL is dat tijdens het kijken naar deze content de gebruikte datastroom heel erg fluctueert,   soms wel enkele Mbps.

Dit varieert tijdens b.v. het afspelen van het Nieuws van een en dezelfde aanbieder tussen 20 Kbps en 6,5 Mbps.

Ik constateer dat tijdens het afspelen van een stream via de optie 'Traffic Analyzer WAN' van mijn Asus router maar misschien is dit geen goede optie.

Kan iemand mij uitleggen waardoor de datastroom zoveel schommelt?

 

Deze vraag ontstond eigenlijk omdat ik vorige maand in Spanje bij een maximaal beschikbare bandbreedte van 3,5 Mbps het Nieuws via NPO Start regelmatig stil viel.

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


6 minuten geleden zei Jürgen:

Dit varieert tijdens b.v. het afspelen van het Nieuws van een en dezelfde aanbieder tussen 20 Kbps en 6,5 Mbps.

De data uit het internet wordt (tussen) gebufferd zodat je altijd een voorraadje hebt om te kijken zodat

er geen uitval komt als even minder data binnen komt.

Als ontvangst buffer helemaal vol is valt zelfs de data stream even helemaal terug op nul.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat was eigenlijk mijn vraag niet maar misschien heb ik deze niet helder gesteld,

Dat data zonodig gebufferd wordt is helder maar waarom schommelt de dataaanvoer zo erg?

Ik zie dit hier thuis ook en daar heb ik glas 100 / 100?

 

Het lijkt mij dan ook niet dat de schommeling door de kwaliteit of beschikbaarheid van het Internet komt maar door de content van de stream.

M.a.w. is de aangeleverde content van de verzonden beelden aan schommelingen onderheven?

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel eenvoudig te verklaren het beeldformaat en compressie verschillen.

sd is 768x576 en hd is 1920x1080 pixels groot bijvoorbeeld. Je kan het vergelijken met een foto heb je ook in allerlei formaten qua pixels en hoe meer pixels hoe groter het bestand.

En compressie mpeg-2, mpeg-4, h.264 (mpeg4 part 10) en het nieuwere h.265.  Bij foto's heb je jpeg, gif en tiff bijvoorbeeld.

En als je 1 zender hebt en dat fluctueert omdat compresssie dat doet als alleen een mond beweegt bij het nieuws alleen dat gedeelte verstuurd wordt en niet wat er allemaal  in beeld stil staat wat al ooit verstuurd is.

aangepast door Anchel

# VU+ duo2, gigablue 4k ue &  VU+ ultimo 4k met OpenPLi # VisioSat dish: 13E + 19.2E + 23.5E + 28.2E quadlnbs  & Triax dish : triple quad lnb # TVheadend voor IPTV , Apple TV 4k  en wat raspberry's  # Domotica via Domoticz # Plex # Synology DS918+ #

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aha, op die fiets.

 

Dus als ik het nu goed begrijp zal een beeld met weinig of geen beweging zoals b.v. een landschap weinig transmissiedatta vragen en een sportwedstrijd dus veel, correct?

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uur geleden zei Jürgen:

dezelfde aanbieder tussen 20 Kbps en 6,5 Mbps.

Jij spreekt over 20Kbps bij die bitrate kan je in mpeg niets doorgeven.

IPTV is iets complexer dan alleen de compressie .

Tijdens ontvangst wordt tussen gebufferd in het tcpip protocol zit het WND parameter deze geeft

aan of je plaats hebt om data te ontvangen normaal is dat 64000 bits.

Als je buffer vol is meld je WND 0 aan de uitzender wat wil zeggen ik heb even geen plaats om

data te verwerken wacht even.

De uitzender zal een pol doen en wacht op WND antwoord als WND groter als nul is dus weer

plaats dan wordt weer data verzonden.

In zo een situatie is je data transmissie heel erg laag zoals jij gemeten hebt 20kbs.

Je kan eens testen als je iptv ontvangen kan je je lan kabel er uit trekken dan zal je merken dat je nog een

paar seconden beeld hebt omdat uit het buffer gekeken wordt data verbruik 0 Kbps

Dit is bij een tcpip stream

Bij een UDP transmissie ligt het iets anders wat protocol gebruikt jou provider ?

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei Anchel:

En als je 1 zender hebt en dat fluctueert omdat compresssie dat doet als alleen een mond beweegt bij het nieuws alleen dat gedeelte verstuurd wordt en niet wat er allemaal  in beeld stil staat wat al ooit verstuurd is.

dat vind ik nu eens een heel goede begrijpelijke uitleg

thanks Anchel

 

maar er komen nieuwe compressie technieken op ons af die het tienvoudige mogelijk maken van de huidige gebruikte

en dan nog zal er geschommelt worden;)

 

Als iemand zo iets over mij zegt sla ik hem op z'n bek

😁

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uur geleden zei Jürgen:

Aha, op die fiets.

 

Dus als ik het nu goed begrijp zal een beeld met weinig of geen beweging zoals b.v. een landschap weinig transmissiedatta vragen en een sportwedstrijd dus veel, correct?

 

 

Als er veel bomen met bladeren in beeld komen is dat ook weer anders al die kleuren van bladeren zorgen juist dan voor veel verschil en dus juist hoge bandbreedte :)

# VU+ duo2, gigablue 4k ue &  VU+ ultimo 4k met OpenPLi # VisioSat dish: 13E + 19.2E + 23.5E + 28.2E quadlnbs  & Triax dish : triple quad lnb # TVheadend voor IPTV , Apple TV 4k  en wat raspberry's  # Domotica via Domoticz # Plex # Synology DS918+ #

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uur geleden zei luisteraar:

Jij spreekt over 20Kbps bij die bitrate kan je in mpeg niets doorgeven.

IPTV is iets complexer dan alleen de compressie .

Tijdens ontvangst wordt tussen gebufferd in het tcpip protocol zit het WND parameter deze geeft

aan of je plaats hebt om data te ontvangen normaal is dat 64000 bits.

Als je buffer vol is meld je WND 0 aan de uitzender wat wil zeggen ik heb even geen plaats om

data te verwerken wacht even.

De uitzender zal een pol doen en wacht op WND antwoord als WND groter als nul is dus weer

plaats dan wordt weer data verzonden.

In zo een situatie is je data transmissie heel erg laag zoals jij gemeten hebt 20kbs.

Je kan eens testen als je iptv ontvangen kan je je lan kabel er uit trekken dan zal je merken dat je nog een

paar seconden beeld hebt omdat uit het buffer gekeken wordt data verbruik 0 Kbps

Dit is bij een tcpip stream

Bij een UDP transmissie ligt het iets anders wat protocol gebruikt jou provider ?

 

Dit verschilt per methode van IPTV .. iptv is een verzamelnaam van video transmissie over ip .. Wat hierboven voorgeschoteld wordt is 1 van de mogelijkheden.

# VU+ duo2, gigablue 4k ue &  VU+ ultimo 4k met OpenPLi # VisioSat dish: 13E + 19.2E + 23.5E + 28.2E quadlnbs  & Triax dish : triple quad lnb # TVheadend voor IPTV , Apple TV 4k  en wat raspberry's  # Domotica via Domoticz # Plex # Synology DS918+ #

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, weer een hoop geleerd.

Als ik het goed begrijp is een goede buffering cruciaal voor een goede ontvangst, correct?

Is er nog verschil in buffering tussen een TV en b.v. een laptop zoals b.v. een MacBook Pro?

Kan ik de mate van buffering beïnvloeden?

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Jürgen:

Als ik het goed begrijp is een goede buffering cruciaal voor een goede ontvangst, correct?

Hoe langer hoe minder crutiaal omdat internet sneller en stabieler wordt.

Buffering is daar om tijdelijke tekortkomingen in snelheid op te vangen

1 uur geleden zei Jürgen:

Is er nog verschil in buffering tussen een TV en b.v. een laptop zoals b.v. een MacBook Pro?

Nee er zijn twee buffer gelegenheden

1.in tcpip stack

2.buffering in de media player

1 uur geleden zei Jürgen:

Kan ik de mate van buffering beïnvloeden?

Ja de tcpip stack kan je aanpassen maar dan ga je

diep in het systeem windows register of linux ifconfig

Bepaalde media players hebben ook een instel mogelijkheid voor de buffer

die kan je vaak ingeven in MB of seconden buffertijd

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...