Ga naar inhoud


moeilijke diseqc vraag


ketupa

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik ben in het bezit van 2 SPAUN 420F diseqc.1 switches + een aantal SPAUN 411F Diseqc 2.0 switches

Ik probeer een cascade te maken van deze type : Box > SPAUN 420F  > Spaun 420F > SPAUN 411F> LNB.

Volgens dit model - maar uiteraard met veel minder LNB's 🙂

http://www.diseqc.info/jgs_portal.php?id=53&sid=

 

Het lukt me echter niet.

Ik heb de indruk dat er in de instellingen op mijn box (Octagon SF4008 met OpenATV 6.1)iets ontbreekt waardoor ik niet alle parameters in kan geven.

 

Bij wijze van test heb ik geprobeerd met de LNB die op positie 3E gericht is.

Eerste switch op mode 3 gezet

Tweede switch op mode 1 gelaten

Naar het voorbeeld van de link hierboven, in de instellingen van mijn box input 13 voor diseqc 1.1 gekozen (want kabel zit in uitgang 4 van mijn eerste switch) 

Herhalingen op 3 gezet

Maar ik moet ergens parameter A/A selecteren en ik weet niet waar. Want Commande Disecq 1.0 geeft mij allen de keuze tussen A, B, C, en D.

Volgorde van de Disecq's op 1.1 > 1.0, toneburst gelaten.

 

En het werkt niet.

 

Ik moet erbij zeggen (en daar zit misschien het probleem) dat uitgangen 1, 2 en 3 van mijn eerste switch rechtstreeks naar 3 verschillende 411 switches gaan, dus zonder andere 420F switches ertussen (als overblijfsel van mijn oude, werkende configuratie, die ik dus nu probeer te laten evolueren).

Alle LNB die op deze manier zonder de 2de switch verbonden zijn werken niet meer (sinds ik de mode van mijn eerste switch van 1 nar 3 heb veranderd).

En 3E als enige LNB met de nieuwe cascade dus ook niet.

 

Wat doe ik fout?

Wie kan helpen?
Sprietje?

 

Thx

 

diseqc vraag.png

Link naar reactie
Delen op andere sites


Bedankt voor je reactie Sprietje.

Dit was inderdaad mijn opstelling tot nu toe op tuner A.

Op tuner B had ik nog een SAR411 met 4 LNB's dat rechtstreeks naar de box ging, en dit door het raam via zo'n platte kabel (zie beeld). Zo'n ding is een ramp en moet om de 2 jaar vervangen worden. Dit is nu ook toevallig het geval. 

Ik dacht dus alles via Tuner A te laten lopen, zodat ik niet meer zo'n platte kabel moet gebruiken.

Daarom het idee om 2 Spaun 420 achter elkaar te gebruiken + een aantal Spaun 411. Zo kan ik optimaal gebruik maken van de 3 coax kabels die reeds tussen mijn 3 schotels en mijn box via de veranda netjes lopen.

 

Ik heb momenteel zo'n 20 LNB's.

FENSTER_01.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, die platte doorvoerkabel is inderdaad een ramp. Deze geeft flink wat verlies en is bovendien ook helemaal niet afgeschermd voor stoorsignalen. Het zijn gewoon 2 platte aders naast elkaar.
Er bestaat echter ook echte coaxkabel voor raamdoorvoer die afgeschermd is. Het is kabel van 2x5mm waarin een hele dunne coaxkabel zit, zie:
http://www.durasat.de/kabel-konfektioniert/fensterdurchfuehrung/profi-fensterdurchfuehrung.html


Deze is 30cm lang.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Interessant. Nooit eerder gezien. De vraag is hoe je aan zo'n kabel komt. Op de site van * zie ik niet meteen een online bestelmogelijkheid.

UPDATE : ondertussen gewoon op * gevonden.

aangepast door ceesv
Verwijzing naar cmmerciele site verwijderd
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Hallo; ik kom langs! :)

 

Op 14-9-2018 om 19:03 zei ketupa:

Ik moet erbij zeggen (en daar zit misschien het probleem) dat uitgangen 1, 2 en 3 van mijn eerste switch rechtstreeks naar 3 verschillende 411 switches gaan, dus zonder andere 420F switches ertussen (als overblijfsel van mijn oude, werkende configuratie, die ik dus nu probeer te laten evolueren).

Alle LNB die op deze manier zonder de 2de switch verbonden zijn werken niet meer (sinds ik de mode van mijn eerste switch van 1 nar 3 heb veranderd).

En 3E als enige LNB met de nieuwe cascade dus ook niet.

 

Eerst maar eens dit probleem oplossen? (En dan daarna met de nieuwe cascade aan de gang.)

Met de eerste spaun in mode 3 zouden de poorten 1 2 en 3 moeten werken met de opdrachten input 1, input 5, en input 9.

Als zelfs input 1 niet meer werkt voor de 4 LNBs op de eerste poort, na het omzetten van mode 1 naar mode 3, is dat wel gek!

Kan je poorten 2 en 3 dus ook eens proberen met de bovengenoemde commando's (input 5 en input 9)?

 

Als het op poorten 2 en 3 niet lukt met input 5 en input 9, moeten we even verder puzzelen. Wellicht is er dan ook hier een omdraaiing van de UC-nivoos bij SPAUN, wat hier aan de orde kwam: https://www.sat4all.com/forums/topic/347884-diseqc-20-lnbs-schakelen/?do=findComment&comment=2329272

 

 

 

Voor het AA  AB  BA  BB-deel van je vraag:

Dat zijn gewoon de diseqc 1.0-opdrachten die ook wel worden aangeduid met A  B  C en D,  of ook 1/4  2/4  3/4 en 4/4. Allemaal aanduidingen voor hetzelfde, dus.

 

Groet,

A33

  • Bedankt 1

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Beste a33.

Ik lees nu pas je reactie, waarvoor dank. Ondertussen had ik het probleem opgelost door het kabeltje dat Sprietje mij aanbevolen had te bestellen, waardoor ik alle missende LNB's op de tuner B van mijn box kon gebruiken. Ik hoefde dus niet meer te puzzelen om alles op tuner A te plaatsen, en daarvoor ook die moeilijke Diseqc configuratie. Maar uit nieuwsgierigheid zal ik toch bij gelegenheid proberen wat je uitgelegd hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Vraagje : ik ben in het bezig van een SPaun 211 diseqc-switch die ik nooit aan de prat heb gekregen.

Is deze switch de tegenhanger van de 411 (maar met slechts 2 ingangen) of van de 420 (waarbij ik het dus zou kunnen gebruiken voor een cascade van twee 411 switches in de plaats van een vermoedelijk defecte 420-switch ?

Bij de tweede optie dacht ik van het orde pijltje op positie "Uncommitted switch 1" te laten, maar het werkt blijkbaar niet.

Wat doe ik fout ?

 

Spaun SUR 211 WSG Sat Antenne Relay

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, ketupa zei:

Bij de tweede optie dacht ik van het orde pijltje op positie "Uncommitted switch 1" te laten, maar het werkt blijkbaar niet.

 

Uncommitted (dwz diseqc x.1) is goed.

 

Even wat vragen:

Wat precies werkt er dan niet?

Werkt er niks, of de ene poort wel en de andere niet (welke dan niet)?

Welke diseqc 1.1 commandoos heb je ingesteld in je diseqc menu?

 

Groet,

A33

 

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, a33 zei:

 

Uncommitted (dwz diseqc x.1) is goed.

 

Even wat vragen:

Wat precies werkt er dan niet?

Werkt er niks, of de ene poort wel en de andere niet (welke dan niet)?

Welke diseqc 1.1 commandoos heb je ingesteld in je diseqc menu?

 

Groet,

A33

 

Bedankt voor de reactie a33.

Ben even ziek en kan momenteel dus niet meer naar mijn antenne om deze switch terug aan te sluiten. Het resulaat was echter dat ik geen signaal had, op geen van de 2 ingangen.

Wat de diseqc commandos betreft, was het zoeits, dus eigenlijk identiek met alles wat reeds via tuner A en diseqc 1.1 aangesloten is, met het verschil dat het 1 of 2 was ipv 4 voor disecq 1.1 gezien er maar 2 ingangen zijn.

 

 

Screenshot.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, ketupa zei:

Het resulaat was echter dat ik geen signaal had, op geen van de 2 ingangen.

 

Dat is heel vreemd. Zelfs zonder een diseqc 1.1 commando zou de switch standaard naar poort 1 moeten schakelen.

Kan je dat eens proberen? Kijken, of er zonder diseqc 1.1 commando spanning op poort 1 komt te staan (13 of 18 volt)?

 

NB Maak je de ontvanger tijdens het wisselen van switches geheel stroomloos? Dan vermijd je in ieder geval dat er ongewild sluiting ontstaat, en de ontvanger eventueel in protect mode gaat. Dat zou ook een reden kunnen zijn voor geen resultaat met de switches. En niet alle ontvangers geven dan aan dat er sluiting is/was.

 

Beterschap,

groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi a33.

Neen, ik maak de ontvanger tijdens het wisselen van LNB's of switches niet helemaal stroomloos. Gewoon standby. Heel de heuvel is inderdaad daarmee gelinkt, vrees ik. Zal je voorstel uitproberen wanneer ik terug in staat ben, hopelijk dit weekend. Maar ik had voorheen reeds geprobeerd om tuner B rechtsstreeks aan te sluiten naar een basis ABCD-switch (zonder 1.1) en ik kreeg ook geen signaal. Eigenlijk zou ook moeten proberen tuner B rechtstreeks op één enkele LNB aan te sluiten, zonder switsch dus. Dan zie ik meteen of tuner B nog leeft of niet.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...