Ga naar inhoud


Tuner B kapot gemaakt


ketupa

Aanbevolen berichten

Hallo

Ik heb deze namiddag kleine aanpassaingen gedaan aan mijn shcotelpark.

Zo ziet mij systeem eruit (mijn STB is een octogon SF4008 met dubbele SAT-tuner + 1dvb-T tuner, doe op openATV 6.1 draait).

Op tuner A, via diseqc 2.1, 3 Spaun 411 Switiches aan de tuner verbonden via een Spaun 420. Daar ben ik deze namiidag vanaf gebleven.

Op tuner B via diseqc 2.1, 2 Spaun 411 switches aan de tuner verdonden via een andere Spaun 420.

Deze configuratie werkt al een paar jaren erfect.

 

Het probleem kwam omdat ik 10 oost wilde toevoegen. He eerst via een satmeter nagekeken of ik op dee stalliet signaal kreeg en dit was ook het geval. Daarna heb ik, in functie van de lengte van de reeds aanwezige coax kabels, posities met elkaar verwisseld : Telstar 12 uitgeschekeld en deze kabel/ingang gebruikt voor 0,8 West en de LNB van 0,8 voor 10 oost.

Terwijl ik normaal gezien mijn box altijd aflsuit wanneer ik op de antenne werk, kan het zijn dat ik hier het even vergeten ben.

 

Na de verwissleing heb ik natuurlijk alles netjes geconfigureerd op mijn box.

Helaas heb ik nu geen enkel sigaal meer op Tuner B. Ik heb van alles geprobeerd, bv de 420-switch even verwijderd zodat ik de box rechtsstreeks kon ansluiten op een 411 swiusch. Of een nieuwere swicth (Spaun 211) geprobeerd maar niet aan de praat gekregen.

 

Ik weet het nu echt niet meer.

Kan het zijn dat tuner B door een overspanning of zo tidens mijn werkzaaamheden kapot is gegaan ? Hoe kan ik dit checken ?

 

Alvast bedankt voor de hulp.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Voltmeter op de uitgang van de tuner, 13 en 18 volt meten.

 

Om mee te beginnen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien een hint :

In de configuratiemogelijkheden van de tuners is er o.a. "Tuner B gelijk aan tuner A maken". Dit heb ik zonet geprobeerd.

Ik zap dan naar een zender van tuner A. Die verschijnt normaal maar via tuner A (normaal is de volgorde eerst B dan A).

Dan zorg ik dat een opname op die zender begint om tuner A "bezig te houden".

Ik zap dan naar een andere zender van tuner A en ... niks. Normal zou die zender via B getoond worden, vermoed ik. Maar neen dus.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Sluit de kabel van tuner a eens aan op tuner b, en kijk dan of je wat ontvangt.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, ketupa zei:

Terwijl ik normaal gezien mijn box altijd aflsuit wanneer ik op de antenne werk, kan het zijn dat ik hier het even vergeten ben.

je geeft zelf al het bepalende criterium...

en ik heb al eens wat blauwe vonkjes zien springen tussen LNB ingang en Coax kabel bij iemand uit de kennissenkring die ook wisselde met spanning erop.

nieuwe aankoop dus

Just Around The Corner

Cock Robbin

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 23-8-2020 om 21:49, ketupa zei:

 

Bedankt.

Ik heb echter geen voltmeter. Een andere manier ?

Je satmeter , de simpelste slaat al uit als je hem aansluit indien spanning aanwezig 

de wat uitgebreidere hebben vaak een led aanduiding voor H (18 v ) V  (13 v ) en 22 kHz

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 23-8-2020 om 21:49, ketupa zei:

 

Bedankt.

Ik heb echter geen voltmeter. Een andere manier ?

 

Ik begrijp echt niet hoe je in een wereld waar allee draait om elektriciteit kunt leven zonder universeelmeter. Dit is net zo erg alsof je zegt dat je geen schroevendraaier hebt. Ze kosten geen drol. Tussen de €4,- en €12,- koop je ze al in winkels waar je wekelijks komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb hier dure,enorm dure en ook zo spotgoedkope.Is makkelijk om wat te meten want ben dan ook electrotechnicus en heb dat nodig voor mijn dagelijks werk en de hobby's

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zonder multimeter kun je niet eens controleren of een batterijtje leeg is.

Er zijn apparaten die al niet goed meer werken als en 1,48 volt in een batterij van 1,5 volt zit, andere werken nog prima met 1 volt en soms nog lager. Alle batterijen die nog meer dan 1,35 volt geven doe ik in een plastic bakje het opschrift "gebruikt maar nog goed". Die gebruik ik weer als eerste.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk helaas dat Tonskidutch gelijk heeft : nieuwe aankoop. Heb nog even met mijn switches van alles geprobeerd, met andere (die wel funtionneren) verwisselen maar ik ven niet verder geraakt. Nieuwe aankoop dus, maar de vraag wordt dan : nieuwe switches kopen of niewe box ? 

Ik heb op de instellingen van mijn box tuner B met tuner A geboucleerd (sorry, dit zal niet de exacte term zijn in het Nederlands,  maar jullie begrijpen het wel, ik ben Franstalig) en, als ik een opname op A start, krijg ik maar geen andere zenders beschikbaar om te kijken. Dit zou dus wijzen op een dode tuner B.

8 uren geleden, trust zei:

Je satmeter , de simpelste slaat al uit als je hem aansluit indien spanning aanwezig 

de wat uitgebreidere hebben vaak een led aanduiding voor H (18 v ) V  (13 v ) en 22 kHz

Inderdaad mijn Satmeter (MEGASAT Digital HD 1) heeft van die leds. Bedoel je dat ik mijn satmeter rechtstreeks aan de uitgang van tuner B moet aansluiten ? Riskeer ik dan niet ook mijn Satmeter te overspannen ?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Tonskidutch zei:

:grin: ik leef al bijna mijn hele leven zonder universeelmeter :grin:

dus het kan

 

Nou Tonskidutch, daar geloof ik niets van. 

Voor mij is het heel belangrijk. Ik zou niet zonder zo'n meter kunnen. Ik heb er zeker wel 4 van. Analoog, digitaal. Van zeer goed tot prulding. Dan tel ik niet de meters mee die mee om de oren gevlogen zijn in het begin van mijn "elektronica carrière". 

  • Like 1

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...