Ga naar inhoud


Technisat multitenne uitrichten


VeMar

Aanbevolen berichten

Dag iedereen, ik ben nieuw in de Sat wereld en heb net een 2dehands een satellietset gekocht bestaande uit een ClarckeTech 5000Hd en een Technisat Multytenne quatro(twin output). Ik wens deze te gebruiken op mijn appartement aan zee gezien de VRT de DVBT staakt per 1dec. Ik weet dat het een wat moeilijke antenne is maar ik zit wat beperkt in ruimte op de balkon en ook het "esthetische" speelt mee.

Ik krijg via mijn abo van TV Vlaanderen al aardig wat zenders eruit maar de 23.5 is toch af en toe wat tricky (valt soms weg bij huidige miezerig en bewolkt weer. 

Ik heb begrepen uit de forumdiscussies dat ik best de schotel in zijn geheel wat moet kantelen om een betere skew te krijgen van de kop. Via satlex heb ik al een paar waarden ingegeven maar ik krijg daar 2 skew waarden te zien nml -11.96 en -4.96 . Is deze laatste waarde dan de waarde waarop ik de schotel dien te kantelen ?

Met vriendelijke dank voor de hulp.

Link naar reactie
Delen op andere sites


je zou de schotel zo kunnen zetten 

en hoeveel signaal heb je nu trouwens

 

IMG_20160829_161909.jpg

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel al voor de reactie.  Ben ik goed mee als ik uit de forumberichten hetvolgende afleid :

De LNB's in de Multytenne staan 6.5 ° "scheef".

In satlex calculator staat hetvolgende voor Koksijde :

Azimuth-hoek:
159.12° (True North)
 
Elevatiehoek:
29.49°
 
LNB-Tilt (Skew):
-12.93°
 
LNB-Tilt (Skew):
-5.93° (Astra 1KR/L/M/N => uitzonderingsgeval!)
 
Dien ik van de 1ste Skewwaarde nml -12.93 de 6.5 af te trekken zodat ik ongeveer 6.5 heb als schuinstand ?
Dan nog 2de vraag waarom staat er - 5.93 als uitzonderingswaarde. Dat begrijp ik niet goed.
 
Dank al op voorhand
Grtz
Marc
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok hierbij de foto's ik heb beeld op de 23.5 (VRT 1)  met waardes uit de sat ontvanger van 80 /35

 

een regenkap is in de maak maar wacht tot droog is om er aan te kleven. (Bedankt al aan Mister Sprietje voor zijn forumbijdrage)

Grtz

Marc

DSC00114.JPG

DSC00115.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

aan de skew van je lnb"s kan je zelf niets veranderen

 

Address: Koksijde België
Latitude: 51.1055°
Longitude: 2.6501°

Satellite: 28.2E, 19.2E(c), 13E
Elevation: 29.4°
Azimuth (true): 159.1°
Azimuth (magn.): 158.7°

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste VeMar

 

De lnb's staan 6,5 graad in een schuine lijn. De skew van de lnb's in de kop staan op nul.
Jij haalt twee zaken door elkaar.
Als je gebruik maakt van multifeedontvangst zoals bij deze Multytenne, dan moet eerst bepaald worden op welke schuine lijn de lnb's moeten staan. Dit is niet hetzelfde als de skew van de afzonderlijke lnb's.


In Koksijde moeten de lnb's van de 13 oost tot de 28,2 oost op een 13 graden schuine lijn staan. Omdat de lnb's in de kop al op een 6,5 graad schuine lijn staan (dit is een goed gemiddelde voor gebruik in Duitsland waar deze antenne voor is ontworpen), moet de antenne dus nog 6,5 graad schuin gezet worden.
De skew van de lnb's zijn op diverse calculators te vinden.
Maar er zijn flink wat satellieten die de signalen al met een pré-skew uitzenden.
Voor de Astra 1-2-3 is dat +7,5 graden en voor de Hotbird is dat +3,5 graden.
Deze afwijkende skew van de Astra 1-2-3 noemt met "uitzonderingsgeval"
De afwijking van de Hotbird wordt helemaal niet vermeld.

 

Alle 4 de lnb's in de Multytenne staan recht in de kop gemonteerd. Dan staan ze niet optimaal maar de antenne is ontworpen in de tijd dat er nog geen 8PSK-modulatie werd gebruikt, alleen QPSK. Toen was een afwijking van de skew nog niet zo erg, tegenwoordig met 8PSK wel.
Door de gehele Multytenne iets schuin te zetten, in jou geval 6,5 graden, los je twee problemen in één klap op.
De lnb's komen op de juiste schuine lijn te staan waardoor met name de buitenste satellieten ( 13e en 28,2e) meer signaal gaan geven, en de skew van de lnb's beter komt te staan.
De skew van de 4 lnb's moeten in Koksijde als volgt staan (eerste rij) en staan dan 6,5 graden schuin.

Satelliet       - moet zijn -  is   - afwijking
Hotbird 13   -     4,8         - 6,5  - te verwaarlozen
Astra 19,2    -     5,5         - 6,5  - te verwaarlozen
Astra 23,5    -     8,5         - 6,5  - te verwaarlozen
Astra 28,2    -    11,7        - 6,5  - 5,2° niet erg vanwege het sterke signaal


Als je de beugel 7,5° schuin tegen de muur monteert, komt de schotel ongeveer 6,5° schuin te staan. Bij de onderste foto de rechter zijde van de beugel laten zakken.

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het schuin zetten van de Multytenne

Ik zie dat de schotel 30° gedraaid staat t.o.v. de muurbeugel. Dit resulteert er in dat als je de muurbeugel 7,5° schuin zet, de schotel 6,5° schuin komt te staan t.o.v. de richting waarna hij kijkt (de Astra 19,2), de schuinte dus die ik uitgerekend heb.
Tevens zal de elevatie ietsje verder omhoog komen maar dat kun je eenvoudig met de elevatie instelling weer terug stellen.

Verder neem ik aan dat je al gezien hebt hoe je eenvoudig van een dik (ongeveer 0,8mm) transparant voorblad voor een A4 inbindmapje een regenkapje kunt maken.

Om er voor te zorgen dat de sterkste signalen van de schotel naar de ontvangstkop niet door het regenkapje hoeven, moet je maat A op 7cm en maar B op 4 cm houden.

 

Technisat muurbevestiging schuin.jpg

Multytenne met regenkapje 1.JPG

Multytenne regen.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

aan Vemar (Marc)

 

allereerst moet ik je bevestigen dat de tuner in een clarke tech (Ik heb een technomate 6900 combo) één van de gevoeligste is , wat voor tv vlaanderen op  23.5 een voordeel is.

Het toestel kan tot nu toe nog altijd overweg met de kaartlezer ,   maar controleer ook de ci sloten even door een een module gelijk welke in te stoppen en te kijken of ze in het menu verschijnt.  Na vele jaren ontdekte is dat mijn ci interface defect was.  Opletten dus.  Nu terzake .  De multytenne moet voor tv vlaanderen afgregeld worden op 23.5 . zet de clarke tech dichtbij en gebruik een klein toestel met scart ) is makkelijk , of hdmi met het instellingsmenu (geavanceerd ),  van de clarke tech  . Je moet ook telkens  de hotbird 13.0E  er ook bijnemen.  Om de hotbird te callibreren zou je mezzo kunnen nemen. Bij center op 23.5  (elevatie eerst optimaal regelen ) zal de hotbird niet voldoende zijn.  Je moet dus de schotel iets meer naar het oosten richten , tot zover dat het optimum op 23.5 ietwat begint te verzwakken.  Ik  heb mijn schotel op 4°  oostwaarts gekanteld.  In een andere rubriek kan je ook mijn installatie terugvinden met het bewuste regenkapje , de geknikte lidl buis van de takkenschaar enz. Niet vergeten om de connector met krimkous af te dichten , de  multytenne is gevoelig voor indringend vocht.  Daarom precies is het aan te raden  de kop nooit  open te maken  .

Verder veel succes gewenst .

PS mijn technomate 6900 combo gebruik ik niet meer . Staat op zolder maar is nog in goede staat .

heb je soms ook haperend beeld op de zenders van de ZDF group  ZDF  3sat enz .  (hiermee kon het toestel niet goed overweg )

Ik heb reeds meer dan 7 jaar ervaring met deze schotel en dit specifiek toestel , dus vraag maar .

 

Hereberie1234

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste hereberie1234

 

Ik heb de ClarkeTech 5000HD samen met de Multytenne al 10 jaar in gebruik.
De ClarkeTech werkt nog steeds feilloos met de smartcard van Canal Digitaal in de emulaitie kaartlezer.


Waarom Mezzo op de Hotbird. Ik zou eerder kiezen voor Super tennis op de Hotbird. Dat is een zwakke zender die je met een Multytenne nog kunt ontvangen. KBS World HD op de Hotbird is nog zwakker maar ik denk niet dat je die met een Multytenne kunt ontvangen.

De aansluitingen van een Multytenne zitten verzonken zodat er al niet makkelijk water is de coax kan lopen. Het makkelijkste is om gewoon 2 waterdichte tule voor F-connector FCWB-001 te nemen.

 

verzonken aansluiting op Multytenne-twin.jpg

Waterdichte tule voor F-connector FCWB-001.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Sprietje

 

De selectie van de zenders is inderdaad  gewijzigd,  dit zou nu bvn kunnen zijn op hotbird  bijvoorbeeld . Ik weet het niet zeker maar ik denk dat mezzo nog te bekijken is met een clark tech 5000 HD zonder kaart.  Heb je ook geen problemen met ZDF HD  3SAT HD ZDF neo  kortom de ZDF group met variable bitrate zenders.  Uiteindelijk is gebleken dat de processor op deze ontvanger dit type van modulatie niet goed meer kan verwerken,  zo je wil verteren,  wegens capaciteitsgebrek. Er is nog wel een patch die deze kon oplossen maar dan kwam het opnemen in het gedrang.

Supertennis HD bestond in die tijd nog niet maar het is niet de hotbird die de TV vlaanderen fans als prio willen , maar de 23.5.  De compromis zoals wij in België kennen , is tussen deze twee "zwakke"  transponders en  je mag als je een compromis moet vinden één van de allerzwakste niet uitkiezen tenzij je hotbird wilt en 23.5 bijkomstig is zoals in mijn geval . Ik heb nu sinds 3 jaar telenet en test af en toe ontvangers voor hansvandetelshop . Na 6 jaar heb ik eens een nieuwe kabel aangesloten  en de gele krimkous opengemaakt . Dat zag er daaronder pico bello  uit , zo blinkend en geen sporen van oxidatie of vocht.  De constructie van de rand rondom de aansluiting  van een multytenne is inderdaad  uitstekend uitgedacht om het water de juiste kant op te krijgen.  Ik heb zo een vermoeden dat je in ergens in Spanje zit. Heb je daar ook van de mistige ochtends zoals hier in België ? Regen is niet echt een probleem , vocht des te meer .

 

Heb je ondertussen de schuinstand uit een vorige discussie kunnen aanpassen ;  ik neem aan dat 6.5°  voor koksijde een beetje teveel is  ?  voor 3.055°  OL. Het is inderdaad geen gemakkelijke berekening .

 

hereberie1234

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Koksijde ligt toch op 2,61 oost en op die locatie moeten de lnb's toch echt op een schuine lijn van 13 graden staan met de Astra 19,2 in het midden, dus de gehele schotel 6,5 graden schuin.

In Spanje waar ik zit is het elke dag schitterend weer. Het is nog steeds druk op het strand en dat te bedenken dat hier geen toeristen zijn, dus alleen Spanjaarden op een doordeweekse dag.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Is ondertussen de ontvangst van de Astra 3 zenders op een Multytenne hetzelfde als een tijd terug? Ik hoor er nog maar weinig over.

 

Dan nog een specifiekere vraag voor kenners: is er niet eens een nieuwe schotel in aantocht of nieuwe type lnb's die 4 satellieten tegelijk kunnen pakken...?? 
Het is en blijft jammer dat er niet een iets grotere variant bestaat tussen een Multytenne en Skytenne in. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...