Ga naar inhoud


Goede raad en Tips : Kopen nieuwe receiver


Sverige

Aanbevolen berichten

Momenteel bezit ik een Technisat Digicorder HD S2 Plus.  Een uiterst gebruiksvriendelijke receiver met een uitstekende beeldkwaliteit.

De afgelopen tijd echter krijgt mijn intussen 9 jaar oude receiver wat problemen, zoals dat hij soms, zonder enige reden terug naar de fabrieksinstellingen gaat...  en dan nog het eerder gemelde probleem dat hij geen AAC geluid ondersteunt, en daardoor geen geluid meer te horen is op de SVT-regiozenders.

 

Tijd dus om eens rond te kijken wat er in aanmerking zou komen als vervanger van de oude Technisat.

 

Mijn eerste gedachte was/is om gewoon opnieuw een Technisat te kopen. Ik ken het besturingssysteem, het is eenvoudig, intuitief en duidelijk. De EPG (SFI genaamd) is uitstekend voor de DE/AT zenders, en wordt goed bijgewerkt.  Enig probleem is dat de nieuwe receivers in de allermeeste gevallen slechts 1 CI+ slot hebben en slechts 1 interne cardreader hebben die geschikt is voor Conax gecodeerde zenders en ook voor HD+.  In principe is dat genoeg... maar daarover straks meer.

Door die beperking van het aantal kaarten die je tegelijk kan gebruiken wil ik ook eens verder kijken wat er mogelijk is...

Zo ben ik (voornamelijk) door dit forum ook bij de VU+ linux receivers terecht gekomen.  En ik twijfel ontzettend of dat echt een goede keuze is, aangezien ik zo veel problemen lees die je met dit soort receivers hebt...  en blijkbaar is het best arbeidsintensief om de boel lopend te houden....  dus wil ik graag meer weten om een goede beslissing te kunnen nemen.

Voor de Linux receivers denk ik dat de Ultimo 4K een goede keuze is... ik denk dat hij het meest toekomstzeker is. Ik ben niet iemand die om de haverklap iets nieuws wil kopen. Bij wijze van spreken zou ik nooit een nieuwe receiver willen, als dat zou kunnen. Je hoeft dan niet iedere keer de nieuwe apparatuur te leren kennen etc etc. Helaas kan dat niet, maar ik probeer het aanschaffen van nieuwe dingen altijd sterk te beperken. Ik lees ook goede dingen over Gigablue, maar na wat diepgaander lezen lijkt het alsof VU+ "beter" is.  Ik weet het niet echt zeker.

 

Ik probeer zo goed mogelijk te beschrijven wat mijn minimale eisen zijn, wat ik graag zou willen, en wat ik verwacht...

 

Met deze receiver is het de bedoeling om de voor mij 2 belangrijkste satellieten te blijven ontvangen: 

- 1: de Thor op 1 gr west (Voor Canal Digital SE en een paar FTA zenders)

- 2: de Astra op 19 gr oost. (Voor de Duitse FTA zenders en voor ORF en eventueel voor het HD+ pakket)

Ik heb 2 schotels met telkens een universal twin LNB er in, en ook 2x een Spaun SAR212 switch.

 

Ik heb een abo op het Zweedse Canal digital, momenteel zit de Conax kaart in de interne reader van de Technisat, en daardoor kan ik gewoon 1 zender kijken en tegelijk ook probleemloos 1 zender opnemen.

Ik heb ook een ORF ICE kaart (Irdeto), deze gebruik ik nu in een Irdeto CI module.

In combinatie met een nieuwe receiver ben ik geinteresseerd in een HD+ kaart, voor de Duitse commerciele zenders in HD... onder voorwaarde dat ik deze kan opnemen...

Dit laatste is geen breekpunt, want de SD versie van de zenders is gewoon FTA te ontvangen, en het beeld is op de Technisat gewoon OK...   maar ik wil de mogelijkheid zeker open houden nu ik toch ga investeren.

 

Ik wil dus minimaal 3 kaarten kunnen gebruiken... en in de VU+ ultimo 4k (en eigenlijk alle andere receivers ook) is het maximale wat ik zie, 2 cardreaders en 2 ci+ sloten.

1 kaart zal dan via een ci+ slot gebruikt moeten worden denk ik. 

De daarbij horende VRAAG, welke kaart  is het meest geschikt daarvoor. (Dit omdat ik uit diverse bijdragen begrepen heb dat de interne cardreader blijkbaar veel voordelen heeft tegenover een module).

Bij deze problematiek hoort ook de software die je voor de interne readers nodig lijkt te hebben.

Ik zie dat je voor ORF CCcam2.3.0 nodig zou hebben, Voor de recente HD+ kaarten (04) is het gbox, en voor de conax van Canal Digital weet ik het niet.

VRAAG: Kunnen verschillende softwares tegelijk lopen of moet je beslissen welke het wordt, en dan hopen dat alles er mee werkt?

 

Aansluitend op de software...  Ik lees overal dat de van huis uit geleverde software van deze boxen blijkbaar niet goed is, omdat iedereen er gelijk iets anders op kopieert.

Is dat werkelijk zo?  want ik ga er vanuit dat de handleiding die ik gedownload heb, dan ook niets meer zegt, als er "vreemde" software op staat...  Blijkbaar is VTI het beste icm deze VU+ box??  

Ik wil geen gekke fratsen, maar duidelijk en eenvoudig te bedienen, zonder iedere keer te moeten gaan 'knutselen'.

VRAAG: wat is de beste software voor mijn doel?

 

Ik lees ook dat je veel mogelijkheden hebt wat Tuners betreft.

In eerste instantie wil ik tv kijken via satelliet. Maar het is ook interessant om DVB-T2 erbij te hebben, zodat ik daar ook iets van kan opnemen. Dat kan nu niet, omdat ik dvb-t kijk via de ingebouwde tuner van de TV...

Ik wil dus kunnen kijken en opnemen tegelijk (sat)

Met 1x FBC Twin tuner DVB-S2 zou dat moeten kunnen begrijp ik.  Ik lees zelfs dat die "meer" tuners zou hebben, maar dat heeft dan voornamelijk betrekking op Unicable, en dat heb ik niet. Wat betekent deze tuner dan voor mij precies?? Wat kan ik er mee?, voldoet deze om met mijn configuratie 2 zenders tegelijk te ontvangen, eventueel met 2 verschillende coderingen?

Ik las ook dat deze tuner supersnel zappen mogelijk maakt, zoals vroeger bij gewone analoge tv was?  dat klinkt echt goed.  Is dat correct?

De DVB-T2 tuner moet volgens wat ik las  de DVB-C/T2 DUAL tuner zijn, om de H.265 standaard te hebben?? neem je niet de dual zou je slechts de h.264 standaard hebben, en bv de Duitse dvb-t2 zenders niet kunnen zien?  is dat correct, of heb ik iets verkeerd begrepen?

Is het correct dat ik de 2 bovengenoemde tuners moet nemen?

 

Je kan een gewone 3.5" disk inbouwen (ingebouwd kopen) zie ik...  dat is OK...

 

Dan nog de beeldkwaliteit.  Ik weet dat dit erg subjectief is, en heb veel gelezen hierover... echter blijkt dit nooit getest te worden. Ik lees dat deze ultimo 4K blijkbaar een prachtig beeld zou geven... al zou ik het graag kunnen vergelijken met mijn Technisat...

Ik bezit geen UHD tv... en zal deze zeker niet op korte termijn kopen. Ik hou niet van mastodont tv's met reuzegrote schermen...  dus laat dat gewoon duidelijk zijn...  maar zoals ik al eerder zei, ik wil investeren in de toekomt, en dan weer jaren vooruit kunnen... net zoals nu SD zenders ook vaak een DVB-s2 tuner nodig hebben, zou het kunnen dat die H.265 techniek die nu voor UHD gebruikt wordt, ook wel eens voor gewoon HD gebruikt zou kunnen worden, als blijkt dat dat voordeliger is voor de providers...   en dus wil ik voorbereid zijn.

 

Nu uiteindelijk de hamvraag...  wat denken jullie dat een goede receiver is voor mij?

Ik weet dat een objectief antwoord niet zal bestaan, omdat ieder vanuit zijn eigen ervaring zal spreken, en wat je niet kent, ken je eenvoudig weg niet...

Ik wil dus gewoon tv kijken, dingen opnemen die ik op dat moment niet kan of wil zien, om ze later te kunnen bekijken.

Ik wil niet iedere keer weer knutselen om de receiver draaiende te houden... de receiver is geen hobby an sich, het is een middel om te kijken, net als de auto een middel is om ergens te komen.

Ik begrijp dat het "installeren" en hem configureren erg veel gedoe is... maar de vraag is dus ook of dat voor een linux-leek ook te doen is... Ik heb een win10 laptop, bezit geen tablets of smartphones... dus als je die nodig hebt, zal het ook niet kunnen.

Toch een linux zoals de ultimo 4k.... of gewoon een Technisat?

 

 

Alvast bedankt voor de reacties.

 

 

aangepast door Sverige

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites


Alvast één toevoeging: Je kan via USB extra kaartlezers toevoegen, dus ben je niet beperkt tot de twee interne kaartlezers.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf al een paar jaar een gigablue HD Quad plus ontvanger en die die bevalt me erg goed.

Dus ik zou in jouw geval gaan voor de gigablue receivers. De fabrikant heeft voor de 4K modellen ook officiele openpli ondersteuning verkregen.

Dat vereenvoudigd het onderhoud voor een leek aanzienlijk. Er zijn uiteraard meerdere smaakjes images voor ontvangers maar voor mij persoonlijk is openpli de favoriet.

VU+ zou ik persoonlijk niet aanschaffen. De fabrikant heeft in het verleden keer op keer bewezen niet te willen luisteren naar input van klanten mbt problemen in de drivers.

Maar ik kan me zo voorstellen dat dit punt voor een zuivere gebruiker totaal niet geldt.

Beeldkwaliteit kan ik persoonlijk niet goed beoordelen. Ik ben van mening dat de door mij gebruikte devices om het beeld te tonen van een dergelijke formaat (32inch) en inferieure kwaliteit zijn dat zelfs de beste ontvangers daarmee qua beeldkwaliteit niet uit de verf komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sverige,

je kunt ook een starter model nemen om eens een ervaring op te bouwen, naast je ouwe Technisat.

ik heb massa's receivers gekocht om te testen

de betere merken zijn ook prijsstabiel bij verkoop

 

indien je er niet gelukkig mee wordt doe je hem gewoon weg (en dat is geen waarde verval)

Als iemand zo iets over mij zegt sla ik hem op z'n bek

😁

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerst wil ik Alex1970 bedanken... dat van de extra kaartlezers wist ik niet, en was ik nog niet tegen gekomen.

Dat noteer ik.  Is dat dan via USB dat je die aansluit, of is het iets wat je in de kaartlezer schuift , een soort verdubbelaar of zo? Dat laatste is niet interessant... maar waarschijnlijk is het dus gewoon usb?   ik zoek dat uit.

 

Theparasol,  ik weet dat drivers voor computers belangrijk zijn...   maar hoe zit dat dan met een receiver...  als de betreffende tuners ondersteund worden lijkt het me toch goed...  Ik las ook dat CI+ blijkbaar alleen bij vu+ ondersteund werd?? daar loopt ergens een draadje over... maar ik kan me vergissen met wat er precies geschreven wordt.

Ik ga in ieder geval deze receiver eens nader bekijken, en vergelijken.

Ik ben dus gewoon een tv kijker....  wil dus zeker niet bij wijze van spreken dagelijks onder de motorkap kruipen...  ik wil gewoon 'kijken'.

Het is niet omdat je een 32" tv hebt, dat de kwaliteit daarvan niet uitstekend kan zijn...  is het een chinees c-merk, is het wat anders...

 

Tonski... dat idee heb ik ook gehad, maar uiteindelijk is dat niets voor mij.  Ik wil gewoon gelijk iets goeds kopen... en daarom ga ik dan voor een top of the line receiver, waarover ik dan ook geen klachten wil hebben. 

Mijn technisat was destijds ook top of the line...  en in 1986 toen ik begon, was mijn Echostar ook heel erg goed....

Ik wil maar zeggen, ik sta dan wel als "zuinig" bekend, maar ik heb geen probleem om iets uit te geven als het dat ook daadwerkelijk waard is.

Het testen en proberen is iets waar ik eigenlijk geen zin in heb...   en "naast de technisat" is moeilijk, want dan moet ik steeds alles weer af en aankoppelen...

 

 

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik betwijfel dit, als er iets waardeverval heeft dan is het wel consumenten electronica. Daar krijg je na een (korte) testperiode never nooit de nieuwwaarde voor terug. Zelf doe ik hetzelfde als Tonski en de bijna nieuwe ontvangers gaan al meteen €30 tot €50 verloren...

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vooral die oude blauwe werkten uit de kunst... De v2 grijs wordt volgens mij bijna niet meer aangeboden... De triple reader nog wel... Heb ik hier in gebruik op de VU+Solo SE...

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

top of the line is de Ultimo4K op dit moment 

gewoon niet te verslaan qua stabiliteit / beeld en geluid / firmware

 

voor een Technisat gebruiker de wow factor ook op HD zenders

die gene die een probleem heeft met VU+ is de afdeling eigenbouw images en dat is logisch (dat is een heel groot ander topic waard)

Als iemand zo iets over mij zegt sla ik hem op z'n bek

😁

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb slechts een aantal VU+Zero 4K en het UHD beeld is een verademing. Let er wel op dat je TeeVee HDR ondersteunt. Zoniet, geven sommige zenders een grauwwaas op het UHD beeld.....

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

36 minuten geleden zei Sverige:

als de betreffende tuners ondersteund worden lijkt het me toch goed...

 

En dat is ook het geval in 99% van de gevallen maar voor zender X die jij veel kijkt die net omschakelt is naar nieuwe encoding weer niet.

Of als je opname drie kwartier loopt heb je nog wel beeld maar geen geluid. Of met versneld vooruit spoelen en playen krijg je een spontane crash en reboot.

 

41 minuten geleden zei Sverige:

Ik las ook dat CI+ blijkbaar alleen bij vu+ ondersteund werd

 

Niet waar, gigablue fabrikant had dit ooit als eerste en enige maar de officiële certificering is weer ingetrokken.

Tegenwoordig heeft geen enkele opensource enigma ontvanger het meer officieel en ben je aangewezen op diverse CI helpers die stuk voor stuk illegaal zijn maar nog wel werken.

Een benodigd certificaat hiervoor is tijdje terug uitgelekt. Tot nu toe heeft CI+ enkel juridische acties uitgezet door alles en iedereen aan te schrijven / sommeren die illegale tooling te verwijderen en niet meer aan te bieden. Een certificaat kan eenvoudig revoked worden waarmee ook direct de illegale CI+ ondersteuning niet meer werkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de extra card reader-info!

 

Of het beeld van de ultimo 4k inderdaad de "wow faktor" is, zou mooi zijn...

Ik begrijp dat er Technisats zijn die geen goed beeld leverden. Daarover is ook op veel duitse fora geschreven... de digicorder die ik heb, hoort blijkbaar tot de goeden.

Maar goed, als deze ultimo 4k hetzelfde beeld haalt als mijn huidige Technisat is het goed, ik ben wat dat betreft grenzeloos tevreden.

Zoals gezegd heb ik geen uhd tv, Dat HDR is dus iets wat ik zal onthouden, mocht het later zover komen.  Ik begrijp dat je de ultimo 4k gewoon kan aansluiten op een gewone HD tv... en dat eventuele uhd uitzendingen gewoon gedownscaled worden.

 

Even over de EPG.  Het zou erg mooi zijn as er ook een uitgebreide epg voor canal digital bestond... dat heb ik nu niet, soms alleen now, zelfs geen next... soms ook niets...  Voor de normale Duitse en Oostenrijkse zenders is het uitstekend, die SFI. Ook bij opnames wordt de verandering van epg info gebruikt om een referentiepunt aan te leggen, waar je dan gelijk naartoe kan springen, bij opnames. Omdat de EPG consequent bijgehouden wordt, begint het programma altijd op de seconde nauwkeurig als je dit hoofdstuk aanklikt.  Dat zo ik graag ook kunnen bij deze box.  Ik heb er nog niets over gelezen eigenlijk.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden zei theparasol:

Een benodigd certificaat hiervoor is tijdje terug uitgelekt. Tot nu toe heeft CI+ enkel juridische acties uitgezet door alles en iedereen aan te schrijven / sommeren die illegale tooling te verwijderen en niet meer aan te bieden. Een certificaat kan eenvoudig revoked worden waarmee ook direct de illegale CI+ ondersteuning niet meer werkt.

 

Met andere woorden, een linux receiver is een risiko als je hem langer dan vandaag wil gaan gebruiken.

Ik besef ook heel erg goed dat de softcam software ook niet altijd helemaal legaal is... en die morgen ook niet meer zou kunnen werken als er geen legale toestemming voor is... en bv met HD+ wordt al de ellende die de zenders opleggen overbrugd....   en als je dan noodgedwongen een module moet gaan gebruiken, zou die ook wel eens niet meer kunnen werken wegens geen licentie.

Is dat echt een dreigend gevaar??  of loopt dat uiteindelijk wel los.....   (maar dat is weer koffiedik kijken uiteraard)

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb een 4K receiver maar geen UHD TV

geen probleem, toch speelt de VU+ excellent beeld  op HD

 

alles is koffiedik kijken, hoe lang is een chinees

en of een Gigablue blijft betalen voor haar CI+ is altijd maar de vraag

betreffende de CI+ is er een ander topic met exact dezelfde stellingen

aangepast door Tonskidutch

Als iemand zo iets over mij zegt sla ik hem op z'n bek

😁

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden zei theparasol:

En dat is ook het geval in 99% van de gevallen maar voor zender X die jij veel kijkt die net omschakelt is naar nieuwe encoding weer niet.

 Of als je opname drie kwartier loopt heb je nog wel beeld maar geen geluid. Of met versneld vooruit spoelen en playen krijg je een spontane crash en reboot.

Aan de ene kant lees ik dat de ultimo 4k de meest stabiele ontvanger is die er is, maar dan lees ik dit weer...

Bij een "normale" receiver als de Technisat heb ik dit soort problemen nooit gehad... De Technisat was ook mijn eerste ontvanger met harddisk, dus echt veel ervaring heb ik niet. Maar stabiliteit is van primair belang, uiteraard!

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...