Ga naar inhoud


Klachten over slechtere ontvangst van Digitenne na omzetting DVB-T2/HEVC.


Sprietje

Aanbevolen berichten


wachten op wie?

dan kun je lang wachten want het betreft een klant <=> aanbieder kwestie* waarin zich de politiek niet mengt.

 

maar terug on topic,

Mijn buur heeft een harkje op haar balkon (opgesteld door haar zoon) om goedkoop NPO zenders te kunnen zien,

dat werkt goed zegt ze, maar voorheen met binnen antenne was de ontvangst meteen weg toen men (KPN) van DVB-T naar DVB-T2 over schakelde.

 

De mensen met kleine ofwel nagenoeg lege beurs hebben het moeilijk met die slechtere ontvangst hetgeen ik steeds vaker te horen krijg.

EN

Niet iedereen kan een harkje op balkon of dak plaatsen gezien de belemmeringen van gemeenten en woningbouwcorporaties.

 

Het begint op hetzelfde probleem te lijken als het schotelverbod op veel locaties.

 

voetnoot

klant <=> aanbieder kwestie* ; het zou nationaal onder de consument zijn aandacht gebracht moeten worden op TV zoals bijvoorbeeld Radar omdat KPN te weinig doet om een goede ontvangst (ook binnen) te garanderen ook betreffende de gratis NPO zenders.

Space Cowboy

Jamiroquai

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Tonskidutch zei:

wachten op wie?

dan kun je lang wachten want het betreft een klant <=> aanbieder kwestie* waarin zich de politiek niet mengt.

 

maar terug on topic,

Mijn buur heeft een harkje op haar balkon (opgesteld door haar zoon) om goedkoop NPO zenders te kunnen zien,

dat werkt goed zegt ze, maar voorheen met binnen antenne was de ontvangst meteen weg toen men (KPN) van DVB-T naar DVB-T2 over schakelde.

 

De mensen met kleine ofwel nagenoeg lege beurs hebben het moeilijk met die slechtere ontvangst hetgeen ik steeds vaker te horen krijg.

EN

Niet iedereen kan een harkje op balkon of dak plaatsen gezien de belemmeringen van gemeenten en woningbouwcorporaties.

 

Het begint op hetzelfde probleem te lijken als het schotelverbod op veel locaties.

 

voetnoot

klant <=> aanbieder kwestie* ; het zou nationaal onder de consument zijn aandacht gebracht moeten worden op TV zoals bijvoorbeeld Radar omdat KPN te weinig doet om een goede ontvangst (ook binnen) te garanderen ook betreffende de gratis NPO zenders.

 

Een beetje merkwaardige reactie. Je bent van mening dat de politiek zich niet in deze kwestie mengt, terwijl je in je voetnoot diezelfde politiek min of meer oproept dat te doen. De licenties voor Digitenne en de fta verspreiding van de publieke zenders zijn afgegeven door de staat. Natuurlijk kan de politiek zich hierin mengen, en indien daartoe opgeroepen door bijvoorbeeld een consumentenorganisate is de kans groot dat dit ook gebeurd.

 

Overigens zie ik mezelf als fta kijker niet als klant. Ik maak slechts gebruik van een service die mij van overheidswege wordt geboden. Als zodanig kan ik mezelf dus niet echt als klant zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De consumenten moeten klagen bij bijvoorbeeld radar en die KPN aan tafel dwingen

ik sprak dus in mijn voetnoot niet over de politiek maar over publieke aandacht voor de wanprestatie van KPN.

 

Indien je via de belasting bijdrage aan de omroepen en publieke media betaald ben je klant van de regering die de belasting heft, zo kun je dat inderdaad zien.

Maar KPN regelt het uitzenden als gedelegeerd zaakgelastigde / taakstellend gezien haar verkregen bod op de DVB-T2 frequenties en zorgt dat je wel of geen NPO (publieke zenders) ontvangt.

 

Aandacht voor alle witte vlekken op de kaart qua ontvangst en publiekelijk aandacht geven aan het probleem.

 

 

Space Cowboy

Jamiroquai

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Eh, volgens mij heeft de NPO een eigen MUX.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Tonskidutch zei:

Indien je via de belasting bijdrage aan de omroepen en publieke media betaald ben je klant van de regering die de belasting heft, zo kun je dat inderdaad zien.

Maar KPN regelt het uitzenden als gedelegeerd zaakgelastigde / taakstellend gezien haar verkregen bod op de DVB-T2 frequenties en zorgt dat je wel of geen NPO (publieke zenders) ontvangt.

 

Worden wij in de gelegenheid gesteld die omroepbijdrage ook aan een andere instantie dan de overheid te betalen? Zonder die keuzevrijheid zijn wij geen 'klant'.

 

En wat je tweede opmerking betreft, dat weten we allemaal wel. Maar dat wil toch niet zeggen dat KPN niet gebonden is aan de eisen die de overheid in de licentie heeft vastgesteld?

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, Tonskidutch zei:

 

Niet iedereen kan een harkje op balkon of dak plaatsen gezien de belemmeringen van gemeenten en woningbouwcorporaties.

 

Het begint op hetzelfde probleem te lijken als het schotelverbod op veel locaties.

 

 

Zelf heb ik de Funke V5 bovenop mijn dak gemonteerd. Deze antenne is slechts 20 cm hoog. Daar zal geen gemeente of woningbouwvereningfing moeilijk over doen. Dat ding valt nauwelijks op. 

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat die eisen aangaat hebben we daar al niet eens over gehad of was dat op het KPN forum? Er zijn drie modellen met minimum veldsterktes: Dakhoogte, buiten en binnen situatie. De overheid heeft de waarden hiervoor maar misschien zijn die gewoon afgeleid uit de oude dekkingskaarten?

 

Ik dacht dat alleen de buiten veldsterkte werd gebruikt, die is beter te toetsen. Vervolgens is de binnen veldsterkte daaruit via een model of ervaringswaarde af te leiden. Verder was er sprake van een 50% van de gevallen regel. Dat maakt individuele gevallen minder relevant.

Ander punt is misschien dat een veldsterkte eis mogelijk niet gekoppeld is aan modulatie.

 

Ik denk dat er echt heel wat aan de hand moet zijn voordat de overheid als klant aanklopt bij KPN bovendien zou het vreemd zijn omdat KPN met dezelfde parameters de gecodeerde zenders uitzendt. Het is dus niet zo zijn dat FTA kijkers benadeeld worden ten opzichte van betalende klanten.

Het is daarom (voor de overheid) aannemelijk dat wanneer KPN ontvangst problemen heeft en deze oplost, ze dit ook voor de FTA kijkers oplost.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, OFDM zei:

Het is dus niet zo zijn dat FTA kijkers benadeeld worden ten opzichte van betalende klanten.

 

Dat zal je mij ook niet horen beweren. Waar het mij om gaat is dat fta kijkers in Noord Holland momenteel worden benadeeld ten opzichte van fta kijkers in andere regio's. En gezien het feit dat KPN geen enkele haast lijkt te hebben die situatie recht te trekken, lijkt het mij dat de overheid wel degelijk zijn (of is het haar) stem mag laten horen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, johnno zei:

Dat zal je mij ook niet horen beweren. Waar het mij om gaat is dat fta kijkers in Noord Holland momenteel worden benadeeld ten opzichte van fta kijkers in andere regio's. En gezien het feit dat KPN geen enkele haast lijkt te hebben die situatie recht te trekken, lijkt het mij dat de overheid wel degelijk zijn (of is het haar) stem mag laten horen.

Wacht, er lopen nu twee dingen. Je doelt op het 1 regiozender in de NPO mux van Noord Holland.

 

Ik denk dat KPN dit aanvankelijk technisch bekeek. De reden van twee regio zenders in de mux is uit noodzaak ontstaan; Het inkrimpen van het aantal beschikbare unieke kanalen met als oplossing grotere SFN gebieden met twee provincies samen. Dat in Noord Holland ruimte in de NPO mux wordt verspild is ook zot maar het kost natuurlijk geld dit te veranderen, had KPN gelijk moeten doen maar misschien stuitte dat wel op de vraag welke dan?

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een kleine enquête op het KPN-forum leverde een duidelijke voorkeur op voor RTV Utrecht. En dat is ook best logisch gezien de ligging van deze twee provincies. 

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die enquete ging over de 2e regio omroep in Noord Holland en niet over de ontvangst klachten. Daar zijn al hele andere topics over volgeschreven, dat is echt wel bekend. Met name de slechte ontvanger van KPN. De FTA ontvangers werken beter dan de KPN ontvanger dus dat is al een kans minder daar te willen schrijven.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...