Ga naar inhoud


Klachten over slechtere ontvangst van Digitenne na omzetting DVB-T2/HEVC.


Sprietje

Aanbevolen berichten


Als je denkt dat 12,5dB versterking bij kanaal 21 nog niet genoeg is, dan heeft Fracarro nog een mooie antenne met bescheiden afmetingen.
Geeft 15,5dB (zonder versterker) bij kanaal 21. Is ook met versterker leverbaar maar is helemaal niet nodig.
Bekijk ook even de pdf-file

 

Fracarro Elika 700.jpg

Fracarro_Elika.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje, goed idee van die Fracarro antenne.

Ik ga die tip doorgeven aan iemand in Zeeuwsvlaanderen die sinds de omstelling van kanaal 54 nar 21 totaal geen beeld meer heeft. Kan 54 was al DVB-T2, en dat ging uitstekend, vrijwel geen uitval, maar met kanaal 21 sinds een paar weken lukt het niet meer... om de 5 minuten een paar seconden beeld, en klaar.

KPN wilde hem niet helpen, omdat hij geen klant was... Hij kijkt alleen de NPO, die gratis te ontvangen is, maar dat is voor KPN dus een reden om niet te willen helpen.

 

Ik zal eens uitzoeken wat de antenne kost, dan kan ik die misschien voor hem plaatsen ipv de kleine Wittenberg buitenantenne die er nu staat.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Sverige:

Ik zal eens uitzoeken wat de antenne kost, dan kan ik die misschien voor hem plaatsen ipv de kleine Wittenberg buitenantenne die er nu staat.

 

Op een Franse website vond ik de Fracarro afgeprijsd van €22 voor €11, wat me wel een beetje heel erg goedkoop lijkt.

In Nederland lijkt deze antenne momenteel nog nergens te worden aangeboden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, Fracarro is niet zomaar een antennefabrikant. Het is het vroegere Nederlandse TEWEA dat later in handen van Philip kwam. Het zijn pioneers op antennegebied. Toen Philips later zijn activiteiten meer ging richten op de core business, hebben ze de antenne tak verkocht aan het Italiaanse Fracarro.

De "C" uitvoering zit in een kartonnen verpakking, de "P" uitvoering zit in een plastic zak. Deze laatste is natuurlijk ongeschikt om te versturen.

 

FRACARRO ELIKA 700 C UHF-antenne.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei Tonskidutch:

uh, je bedoeld loodrecht t.o.v. de normaal op locatie?

de mast is de normaal in mijn ogen

 

Nee, je hebt horizontale en verticale polarisatie. De afbeelding is horizontale polarisatie en je kunt hem heel makkelijk op verticale polarisatie instellen.

Maar je moet niet naar de bekende weg vragen.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 29-10-2019 om 21:32 zei johnno:

Zeker ook gezien het feit dat een evaluatie door KPN nog moet plaats vinden

 

Daar ben ik benieuwd naar.

Sta een beetje in twijfel om nu wel of niet een nieuwe antenne te kopen, met die evaluatie.

 

Roept een paar vragen op

- Wanneer zou de evaluatie plaatsvinden?

- Welke maatregelen gaan ze nemen?

- Iemand die iets van de timing weet?

 

Ik las in het topic volgende ideeën:

....kanaal wijzigen? (misschien niet meer mogelijk?, Als ik kon, dan mochten jullie in NL kanaal 22 hebben van mij :) aangezien de VRT daar niets meer op uitzend.)

....hoger vermogen uitzenden (kost teveel centjes?) .

....256QAM verlagen? (beeld) -> Vraag me af op 1080i of 720p ook niet goed was? (lol misschien voer voor discussie, maar bvb bitrate

speelt toch ook mee, los van pure resolutie)

 

@Zunigkyk: puntje 0: was inderdaad een prentje van de voorgestelde smalbandige antenne. De antenne op het dak staat idd verticaal :)

 

Groetjes!

 

 

 

aangepast door vasonline
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 29-10-2019 om 21:32 zei johnno:

Dit topic lijkt mij nog altijd uiterst actueel, dus dat slotje lijkt mij ietwat prematuur.

Zeker ook gezien het feit dat een evaluatie door KPN nog moet plaats vinden

 

De evaluatie is inmiddels wel geweest, maar de resultaten worden niet openbaar gemaakt door KPN. 

Op het KPN-forum heb ik onlangs een aantal vragen gesteld. Dit zijn de antwoorden op mijn vragen: 

 

interne verslagen worden nooit openbaar gepubliceerd. Vanuit het forum spelen we alle inzichten door naar het kernteam van Digitenne. Daarnaast wordt de stem van de klant via de overige contactkanalen kenbaar gemaakt in verbetervoorstellen en/of aanbevelingen die door de klantenservice worden verzameld. Met deze informatie / data + testopstellingen in het lab richten we ons op het optimaliseren van Digitenne. Dit is een ongoing proces. Maar dat geldt natuurlijk voor al onze it- telecomdiensten. Mochten er weer (grote) ontwikkelingen zijn, dan publiceren we dat hier op het forum.  

 

De eventuele storinggevoeligheid van de tuner zullen we blijvend in de gaten houden. We hebben uiteraard hier een 'lab' waar testopstellingen continu draaien met onze tuners. Niet hele schokkende dingen nog naar voren gekomen, wat ik begrijp van mijn collega's. We spannen ons heel erg in om daar waar mogelijk via nieuwe software nog wat verbeteringen erin te fietsen. Maar dat komen we later op terug.

 

Hallo allemaal, ik heb wat meer informatie aangaande de vragen die door Noordzee zijn gesteld.

1/ Op welke termijn komen er een paar extra zendmasten bij en in welke regio's?
Er is geen sprake geweest van bijplaatsen van extra zendmasten, de kans daarop is klein. Het netwerk van opstelpunten is redelijk verspreid over Nederland. Uiteraard zitten er plekken bij waar het ontvangst minder goed is, daar is het gebruik van een buitenantenne een must. Het klopt dat het bijplaatsen van zendmasten de ontvangstwaarschijnlijkheid zal verbeteren. Maar de investeringen zijn zeer hoog. We moeten weloverwogen beslissingen maken over de beschikbare budgetten. Daarnaast, om een Digitennemast te plaatsen zijn speciale vergunningen voor
nodig, van onder andere de gemeente. De aanvraag daarvoor is een tijdrovend proces, dit duurt zeker maanden en soms langer dan dat. 

2/ Komt er een derde type ontvanger bij?
Er zijn momenteel geen plannen voor een derde tuner. Uiterlijk begin 2020 komt er een software update voor alle tuners. De tunes kunnen nu 100% geoptimaliseerd worden voor alleen T2- ontvangst. Het ontwikkelen en testen van de software kost nog wat tijd. 

3/ Komt de insteekkaart (CI-CAM) weer terug?
De introductie van de insteekkaart is nog niet zo eenvoudig. We hebben op kleine schaal insteekkaarten getest. Waar we tegenaan lopen is een zeer lastig proces voor
het ondersteunen van deze kaarten. Het blijkt niet eenvoudig en soepel te zijn en zeer gebruiksonvriendelijk. Er is ontzettend veel variatie op de markt aan tv’s die DVB-T2 en/of HEVC hebben. De kans dat een klant een TV heeft die niet geschikt is, is nog steeds zeer groot. Het helpen van klanten met problemen met een insteekkaart is dus erg lastig.

4/ Komt de mogelijkheid voor het opnemen van programma's weer terug?
Daar is nog geen besluit over genomen. 

Dit is op dit moment alle informatie die ik heb opgehaald en kan geven. Als er nieuwe ontwikkelingen zijn, dan vermelden we dat uiteraard aan jullie! 

 

 

 

 

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uur geleden zei Noordzee:

De evaluatie is inmiddels wel geweest, maar de resultaten worden niet openbaar gemaakt door KPN. 

 

Dat die evaluatie al is afgerond wist ik niet, maar waarom worden de resultaten daarvan niet door KPN bekend gemaakt. De KPN blijft wat betreft informatievoorziening omtrent de omschakeling in mijn ogen ernstig te kort schieten. Als we iets willen weten moeten we dat ofwel van het KPN forum, ofwel van dit forum halen, en dat vind ik niet goed genoeg.

 

De NPO laat het natuurlijk wat betreft dit onderwerp al helemaal afweten. De verantwoording naar de fta kijkers toe ligt vanzelfsprekend bij die organisatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kwam de antenne inderdaad bij een paar leveranciers tegen voor ca 47 Euro.... in jouw voorbeeld zijn het dollars zie ik Sprietje... en dan komt er nog wel wat aan verzendkosten bij, maar dat valt wel mee.

Ik ga het er in het weekend even over hebben.... en dan kan er beslist worden of die antenne wat is.

Ik heb zelf overigens ook nog eens rond gekeken, en er is wel veel keuze... de versterking op kanaal 21 is dus het belangrijkste.... totdat ze dat weer eens gaan wijzigen uiteraard ;)

 

49 minuten geleden zei johnno:

De NPO laat het natuurlijk wat betreft dit onderwerp al helemaal afweten. De verantwoording naar de fta kijkers toe ligt vanzelfsprekend bij die organisatie.

Is dat zo?  ik dacht dat de NPO het uitzenden van het signaal uitbesteed had aan KPN, en dat zij daarmee de aanspreekpartner zijn geworden?  of zie ik dit verkeerd?

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 1-11-2019 om 09:58 zei Tonskidutch:

dat antwoord lijkt me onzin, daar het in Duitsland blijkbaar prima kan met CI+ en ook met USB stick

Screenshot_17.png

Het is ook niet dat het niet zou kunnen hoor. KPN wil het (nog) niet omdat het percentage geschikte TV toestellen te klein is in verhouding tot de administratieve aufwand.

 

Zoals ik heb begrepen is er wel een zakelijke Digitenne CI module t.b.v. de headend oplossingen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...