Ga naar inhoud


Klachten over slechtere ontvangst van Digitenne na omzetting DVB-T2/HEVC.


Sprietje

Aanbevolen berichten

Op 3-9-2019 om 01:16 zei Zunigkyk:

Voortgang kanaal 33 Tilburg/Loonopzand.

Tot en met zondag 1 september was ontvangst nog steeds kantje boord.

Ik heb antenne (dipool) aan een langere degelijke coax gehangen zodat ik er mee naar buiten kon om te meten, tot circa 2m voorbij de uitbouw en 2,5m hoog.

Het zender signaal scheert dan net over de schutting en schampt langs de huizenrij richting Loonopzand. Daar komt volgens mijn berekening (bij vrij zicht) 90% van het SFN signaal vandaan.

Eigenlijk gaf dat het zelfde beeld als binnen: matige ontvangst waarbij ik wel een hotspot vond die slechts een fractie beter was als binnen.

Het verschil was zo klein  dat een vaste buitenmontage van de antenne naast die ene hotspot gemakkelijk slecht kon uitpakken.

 

Vanmorgen (maandag 2 september) leek de binnenontvangst een stuk sterker. Signaalsterkte zoals ik vroeger gewend was: 90%.

Hierdoor aangemoedigd heb ik nog wat geschoven met de sprietantenne. Voor de beste hotspot moest ik de antenne zo'n 15cm verzetten, verder van de muren af.

Verder heb ik aan de spriettop mbv een extra draadje een langgerekt oog gemaakt van ca 10cm. De totale lengte van de spriet blijft ca 35cm.

Dat gaf een sterke verbetering naar 92 a 93%. Zo goed had ik het eigenlijk nooit!

Ik snap eigenlijk de logica van deze antenne niet... maar het lijkt er op dat 'het' vooral in de top gebeurt. Of misschien zit daar precies de hotspot van de woonkamer.

Het signaal is heel de dag en vanavond tot nu toe (dinsdag 1:30h) mooi stabiel gebleven. Geen zwevingen.

Als de ontvangst zo goed blijft ben ik tevreden.

De verbetering die ik sinds 3 september meende te constateren bleek slechts tijdelijk.

De opstelling is sindsdien niet gewijzigd.

Heb af en toe toch dezelfde type storingen als voorheen geconstateerd.

Vanmorgen gekeken programma NPO2 9.30-10.00 uur gaf  bijzonder veel uitval.

Buienradar toont een flink regengebied boven de noordzee, maar boven heel Nederland is de lucht schoon. Aan het weer ligt het dus(?) niet.

Er is over de hele periode gezien helaas toch niets verbeterd. Je hebt soms goede, soms slechte dagen/uren.

Link naar reactie
Delen op andere sites


@Zunigkyk  Hier in de Reeshof een signaal van 34 tot 37 dB. Probleemloze ontvangst met een bierblikjesantenne.

______________________________________________________________________________________________________________________________
Zgemma H7s, OpenPli 7.3, LCD4Linux, Visiosat bisat, 19.2E-23.5E-28.2E en dvb-t2. Alles fta en gratis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 14-10-2019 om 11:29 zei satlutser:

@Zunigkyk  Hier in de Reeshof een signaal van 34 tot 37 dB. Probleemloze ontvangst met een bierblikjesantenne.

Ik probeer zojuist het 20.00 uur journaal te volgen, maar de helft valt weg. De boerentrekkers en de mensen zien er kapotgereten uit. Wat en waarom is niet duidelijk, want er is nauwelijks geluid.

Ik heb ook geen krant. Misschien kan je een nieuwssamenvatting geven?

Het land is duidelijk in chaos nu ook de TV staakt. Ik denk dat het 1  groot complot is.

 

Op een andere zender is iets wat over anorexia nervosa lijkt te gaan.

De vergelijking met het TVgebeuren dringt zich op.

Steeds meer herhalingen, steeds meer reclame, steeds meer storingen.

KPN en NPO zijn zichzelf aan het uithongeren.

 

Buiten wordt het steeds waaieriger, donkerder en ook kouder.

Heel de dag al van die natte regen, en het zal vast vannacht zo door gaan.

Hoewel de spatters aan de andere kant van het raam zijn doet het horen ervan mij het koude natte voelen.

 

Ik wordt er denk ik depressief van.

aangepast door Zunigkyk
Link naar reactie
Delen op andere sites

Blijde boodschap!

Mijn antenne bleek eerder al erg gevoelig voor de plek waar hij staat.

Omstreeks 3 september lag de gevonden hotspot zo'n 10cm meer naar links dan voorheen.

Ik heb hem nu weer op z'n oude plekje gezet. Probleem opgelost.   EDIT: 10 minuten later zie ik tòch weer uitval en/of verzwakking

 

Het was al duidelijk dat mijn binnenontvangst grotendeels gaat via reflecties.

Maar het patroon zou eigenlijk niet mogen verschuiven als de directe omgeving hetzelfde blijft.

Dat dat wel het geval is doet me denken aan externe oorzaak.

 

 

aangepast door Zunigkyk
10 min later toch uitval
Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uur geleden zei Zunigkyk:

 

Dat dat wel het geval is doet me denken aan externe oorzaak.

 

 

 

Op het KPN-Forum zijn al de nodige van dit soort externe oorzaken opgelost. 

Gevonden storingsbronnen  waren diverse modems, LED-Lampen en zelfs één keer een buitenthermometer. 

 

Probeer bij jou thuis ook een mogelijke storingsbron te vinden.

Het kan natuurlijk ook van buiten jouw woning vandaan komen. 

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Tijd voor een buiten antenne!

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jij hebt het over een externe oorzaak. DVB-T is de uitzendtechniek en geen externe oorzaak. 

Als je de storingsbron waarvan jij last hebt, weet te traceren en uit te schakelen, ben je van het probleem af. 

 

Natuurlijk had je met het oude systeem minder last van storingen. Maar de tijd staat niet stil. We kijken ook niet meer naar alleen Zwart-Wit TV. 

En zoals CeesV al schrijft: een goede buitenantenne is een deel van de oplossing. 

 

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Hoi!

 

Met veel aandacht heb ik de laatste bladen van dit topic doorgelezen.

Ik denk dat mijn vraag wel in dit onderwerp past (moderator: indien een apart topic nodig, dan mag u dit afsplitsen)

 

Sinds 2008 ontvangen we het gratis aanbod van de NPO zenders + Omroep Zeeland.

Dit in Vlaams Brabant, op +- 60km van de zendmast in Goes. Toenertijd installeerde ik een buitenantenne (Yagi 17dB Konig)

Deze staat op +- 10meter hoogte (mastje boven op dak) Onder de antenne de Johansson mastversterker.

 

Zolang het DVB-T was, werkte dit altijd goed. Stabiele ontvangst. Enkel bij "condities" kon het signaal weggedrukt worden

door vreemde zenders (maar wel wel leuk om dan eens een avond WDR Aachen te ontvangen via DVB-T :) )

 

- Maar 'nu komt de kat op de koord': Omschakeling naar DVB-T2 in Zeeland ...... Nog altijd beeld, maar de situaties is wel precairder geworden:

Vaak nog goed beeld, maar toch ook vaak blokjes in beeld. Soms wat variatie beter/slechter van dag to dag. Mijn ervaringen

lijken in lijn te liggen met jullie? (als ik dit zo lees). Op kanaal 54 toen (nog). Niets veranderd aan de antenne, omdate ik wist dat de frequentiewijziging nog volgde.

- Dan: omschakeling naar kanaal 21 in Goes.

Wat goed is: ik kan de zender op K21 vinden, en scannen naar kanalen. Maar de situatie is verder gedegradeeerd. Somes nog 10 seconden beeld, en verder

'blokkenbrij' of no signal. Soms wat variatie beter/slechter van dag to dag.

 

Ik denk: dien ik geen smallbandige of kanaalgroepantenne te kopen/plaatsen? Immers de antenne die ik heb is een braadbandige, en

zal waarschijnlijk zijn grootste winst hebben boven in de band. Helemaal op de allerlaagste kanaal (21) heeft die waarschijnlijk helemaal niet veel gain...

 

Weten jullie goed smallbandige antennes? (voor 'the poorest signal area :) )

Schijnt niet zo makkelijk te vinden:

Ik heb er twee gevonden:

- De Kathrein AOS 32. Beloofd de grootste gain? 15,5dB (wel relatief duur)

https://www.kathrein-ds.com/produkte/terrestrische-antennen/8/aos-32

- Van Arealsandtv: de XB16A: https://www.aerialsandtv.com/atvschoiceofaerials.html#XB16

(gain op K21 iets lager? 10-11dB Grafiek hier: https://www.aerialsandtv.com/atvstockaerialtests.html#Agroup )

 

Ander merken: Wisi, Wittenbreg, Triax. Niet gevonden in het assortiment?

Weet u nog een mogelijk merk/antenne?

 

Groetjes!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

aos32_65.jpg

wp150435f9_01_1a.jpg

wpe4c49660_01_1a.jpg

83sg-2y.jpg

aangepast door vasonline
Foto's bijgevoegd
Link naar reactie
Delen op andere sites

0. Ik neem maar aan dat die foto niet van jouw antenneopstelling is: de tanden van de hark moeten in elk geval verticaal staan.

1. Kanaal 21. Omdat je in een SFN (Single Fequency Network) zit met een hele serie andere zenders in West-Nederland zou ik sowieso proberen om de antenne opnieuw uit te richten.

2. Alternatief kanaal 33. Die SFN zit in een brede ring van (14?) zenders om je heen in Zuid-Nederland van Limburg tot Roosendaal. Gemiddeld zitten die mogelijk dichterbij.

 

Vanwege dat SFN èn de foutcorrectie heb je volgens mij meer belang bij een zuivere stabiele ontvangst (een mooi onvervormd stabiel signaal) boven een sterk signaal.

Misschien dat een matjesantenne dan tov een Yagi in het voordeel is. M.i. moet je af van het idee dat je met een Yagi precies op die ene zender (Goes) moet richten.

Ik heb zoals je in dit topic kunt lezen kwa antennes ontzettend geklooid met de nieuwe DVB-T2, ook met yagi's.

In mijn situatie sta ik er op dat het met binnenantenne gebeurt. Dat is niet optimaal, maar het is zoals bij velen het enigst praktisch toepasbare.

Wat mij opviel is dat de plek erg kritisch is: 10cm verplaatsen en je beland in de gevarenzone. Duidelijk dat dan bij de ontvangst allerlei reflecties meedoen.

 

Ik heb respect gekregen voor het foutcorrectiesysteem in DVB-T2.

Als ik de antenne iets verplaats dan valt het signaal in sterkte+kwaliteit direct terug. Maar je ziet dan dat de automatiek het signaal in een paar seconden in stappen verbetert.

Mijn conclusie is dan dat de snelheid van de verstoringen van belang zijn. Als het geleidelijk gaat zijn er minder herstelstappen nodig.

Ik redeneer dat een yagi iets van resonantie in zich heeft met bijbehorende snelle faseverschuivingen. Ik denk dat DVB-T2 die liever niet heeft.

Zodoende kom ik op de stelling dat een eenvoudige korte antenne, een gewone spriet een zeker voordeel heeft. Het signaal is zwakker maar wel zuiverder, zonder resonanties.

Ik redeneer ook: als ik het radiosignaal precies wil vangen moet ik alles hebben binnen een kubusblokje van 1/4 golflengte en niks daarbuiten. Een Yagi is veel langer en die middelt dus, zodat detaillering wegvalt.

aangepast door Zunigkyk
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Je hebt binnenshuis gewoon op jouw locatie veel last van reflecties en echo's.

Daar helpt maar een ding, naar buiten of een raamantenne.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uur geleden zei ceesv:

Je hebt binnenshuis gewoon op jouw locatie veel last van reflecties en echo's.

Daar helpt maar een ding, naar buiten of een raamantenne.

@ceesv

Ik wordt een beetje moe van jouw grammofoonplaat. Je kent de situatie hier helemaal niet. Eén ding is bij jou sowieso al 2, en ze helpen allebei niet veel.

Op mijn locatie heb heb ik vooral last van uitzendingen die buiten al gestoord zijn. Vanmorgen keek ik TV vanaf 7:40 er was er zoveel storing dat ik 90% van de tijd geen beeld had en ook geen geluid. Het was niet eens te volgen waar het over ging. Dat hield om 7:45 op (5 min later begon het weer). Allemaal terwijl ik stil met een kopje koffie op de bank zat.

 

Wat wel zeker is dat dit soort problemen zich voorheen niet voordeden onder DVB-T1.

 

Een raam of buitenantenne is géén ontstoringsfilter en ook geen apparaat wat ontbrekende stukken uitzending invult. Onthou dat nou eens.

 

 

 

 

aangepast door Zunigkyk
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Het is heel eenvoudig, wanneer je hetzelfde bitje 5 keer op je draadje ontvangt, maar net iets in fase verschoven kan je ontvanger er geen koffie meer van maken.

In de analoge tijd zag je dan 5 voetballen op het veld in plaats van 1 voetbal.

 

Je kan heel lang van alles proberen, maar al je bevindingen die je hier met ons deelt geven aan dat je last hebt van reflecties en echo,

Je speelt zelf trouwens ook een grammofoonplaat af,door steeds weer opnieuw te vertellen dat je slechte binnenontvangst hebt.

 

Uit eerdere post mogen we opmaken dat de signalen in de lengterichting door het gehele woonblok gaan.

Ongunstiger kan je heet niet hebben voor binnenontvangst!

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

33 minuten geleden zei ceesv:

Het is heel eenvoudig, wanneer je hetzelfde bitje 5 keer op je draadje ontvangt, maar net iets in fase verschoven kan je ontvanger er geen koffie meer van maken.

Voorzover ik de geavanceerde technieken begrijp maakt de foutcorrectie er wel koffie van! (Maar als die faseverschuiving steeds verandert wordt het lastiger.)

 

Je hebt gelijk dat mijn ontvangst situatie niet ideaal is, maar die voldeed voorheen wel.

Bij DVB-T2 heb ik de opstelling onderzocht en geoptimaliseerd. DVB-T2 wordt dus beter bediend.

Toch is het resultaat slechter.

DVB-T2 (de NL uitvoering 256QAM) is gewoon hyperstoringsgevoelig.

DVB-T2 is als de beeldschone prinses die niet kon slapen zodra er een minuscuul erwtje onder het matras ligt.

 

Maar van mij mag je als moderator gerust een slotje op dit topic doen. Er is over en weer uitgebreid gereageerd, we vervallen in herhalingen.

aangepast door Zunigkyk
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Zunigkyk:

Maar van mij mag je als moderator gerust een slotje op dit topic doen. Er is over en weer uitgebreid gereageerd, we vervallen in herhalingen.

 

Dit topic lijkt mij nog altijd uiterst actueel, dus dat slotje lijkt mij ietwat prematuur.

Zeker ook gezien het feit dat een evaluatie door KPN nog moet plaats vinden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...