Ga naar inhoud


krimp vs schroef connectoren


tommiedepommie

Aanbevolen berichten

Goedendag,

 

ik heb de volgende vraag, 

 

Wat is beter om coax af te monteren schroef  of krimpconnectoren?

Ik heb namelijk nog een professionele krimptang uit mijn netwerk tijd toen er nog arcnet en ethernet aangelegd werd met coax kabels.

 

alvast dank

 

groetjes tom  

De wereld is verdeeld in 10 groepen mensen, zij die het binaire talstelsel kennen en de rest.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 2 maanden later...

Ik heb geen ervaring met krimpconnectoren, maar kan wel zeggen nooit problemen te hebben gehad met schroefconnectoren.

Zolang je zorgvuldig te werk gaat moet het volgens mij geen verschil maken. Wellicht zal een krimpconnector direct waterdicht zijn, en daarom gebruik ik bij schroefconnectoren altijd vulcaniserende tape.

Het is me wel opgevallen dat sommige 7 mm connectoren wel heel gemakkelijk op de kabel te schroeven zijn, meestal bouwmarkt spul.

Qua diameter klopt het dan, maar het is dan de schroefdraad die het verschil maakt.

Mij ontgaat het nut om de vlechtmantel niet met de vingers terug te vouwen. Zal dat beetje lichaamszuur nu zoveel verontreinigen?

In dezelfde video komt men ook aan met diverse contactdozen, dat is volgens mij schadelijker.

Ik probeer zelf altijd zoveel mogelijk van de vlechtmantel en de folie mee te nemen in de schroefbeweging als ik de wartel er op draai, waarbij ik de folie in 2 of 3 delen in lijn met de kabel doorsnijd. De wartel draai ik er dan met de hand op voor de eerste windingen, daarna verder met een tang.

Wanneer je ervoor zorgt dat de kern van de kabel zuiver uit de wartel komt, zonder vlechtdraad, en dat de vlechtdraad netjes met het opschroeven van de wartel meegewikkeld wordt, dan krijg je een prima resultaat. Even afdichten met vulcaniserende tape tegen opkruimend vocht, en klaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb een chinese krimptang en die werkt perfekt.Wel het juiste formaat krimpconnector kiezen.Best eentje die een maatje kleiner is.Die passen vaster rond de coax kabel. Ze kosten ook geen reet en als er al eentje loskomt gewoon een nieuwe gebruiken :)  .Wel best het waterdichte type liezen.Meestal met blauwe plastic.

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk kan lichaamsvocht oxidatie veroorzaken op de coaxkabel. Daarom wordt aangeraden geel enkel deel van de kabel met de vingers aan te raken.
De draadjes van de vlechtmantel kun je het beste met een tandenborstel achterover vouwen. De folie moet je nooit mee omvouwen want je moet je bedenken dat die folie van kunststof is waar op beide zijden aluminium is opgedampt. De binnenzijde en de buitenzijde van de folie zijn dus geïsoleerd van elkaar.
De maat van de schroef F-connector is heel erg afhankelijk van de buitendiameter van de coaxkabel. Dat komt echt op een halve millimeter.
Schroef je de F-connector er te gemakkelijk op, dan kun je de F-connector er zo vanaf trekken. Heb je heel veel moeite  om de F-connector op de kabel te schroeven, dan heb je kans dat je de hele coaxkabel tordeert en in de vernieling helpt.

 

Coax voorzien van schroef F-connectors.PNG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou het aluminiumfolie zijn, dan zou dat onmiddellijk scheuren als je de kabel buigt. Vandaar dat er enkelzijdig of dubbelzijdig opgedampt PET (Polyethyleentereftalaat) wordt gebruikt.
Dit staat ook staan in de specificaties van bijv. Koka 9 TS/ ECA.

 

Verwijder maar eens een stukje afschermfolie en hou er een vlammetje onder. Je zult zien dat het meteen gaat branden. Als het puur aluminiumfolie zou zijn, dan brand het niet maar smelt het.

 

folie afscherming coax.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik doe altijd zuurvrije vaseline op het uiteinde van de kabel en in de schroef-connector. Hierdoor schroeft die gemakkelijker vast en de vaseline beschermt tegen corrosie waardoor je ook na 15 jaar de connector nog steeds gemakkelijk los schroeft, zowel van de LNB of switch als van de kabel zelf. De schroefconnector snijdt door de vaseline in de afscherming, dus geen kans op slecht contact. Wel een beetje een smeerboel bij het monteren, maar daar staat een lang ongestoord kijkplezier tegenover.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank Sprietje voor de specificatie bij de coax, die krijg je niet als je hem aanschaft.

En Zeeteefje, waarom vaseline? Zo moeilijk draait een connector er toch niet op?

En mocht je na tien jaar de connector willen los schroeven, dan is de kabel al zo poreus en komt de connector vanzelf mee.

Goed, ieder zijn werkwijze.

Maar wanneer lichaamszuur beslist vermeden moet worden, zoals Sprietje stelt, dan lijkt me dat vaseline ook niet ideaal is. Het neemt ook vuil op.

Om nu de vlechtmantel met een tandenborstel achterover te vegen.....lijkt mij overdreven.

Theoretisch zal het waar zijn, maar in de praktijk geldt een goede verbinding.

Neemt niet weg dat ik het interessant vind hoe een ieder op zijn eigen manier connectors verbind. Leerzaam dus!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...