Ga naar inhoud


Televisie met ingebouwde satellietontvanger


Vrachelen

Aanbevolen berichten

Ik gebruik op de camping al jaren een satellietontvanger van het merk HomeCast (HS2100), inclusief een door CD gecertificeerde CI-module en smartcard met CD abonnement (al 15 jaar). Door oververhitting valt deze tuner nu telkens uit en ik overweeg (ter vervanging) een 24 inch televisie te kopen, inclusief een ingebouwde tuner. Kan ik dan volstaan met een televisie met  DVB S2 tuner, inclusief een CI+ module? Werkt dat dan altijd? Of zijn er nog andere zaken waar ik op moet letten? Ik maak overigens gebruik van een B&R schotel.

Link naar reactie
Delen op andere sites


In principe wel. Met dien verstande dat ook dat apparaat door (extreme) hitte kan uitvallen. Zeker in een caravan kunnen temperaturen flink oplopen. Een nieuwe CI+ is niet eens nodig als je oude CI met kaart nog prima werkt..

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Vrachelen

 

Je zou een een 12 volt ventilator van 80x80mm op je HomeCast kunnen leggen. Dat doe ik al 15 jaar in Spanje. Ik heb die aangesloten op een 9volt netvoedingsstekker. Dan maakt hij minder lawaai. Eventueel kun je ook een netvoedingsstekker van 7,5 volt nemen. Dan draait hij nog snel genoeg.
Een TV met ingebouwde satellietontvanger heeft veel minder last van hitte. Doordat de tv een redelijke hoogte heeft, krijg je als het ware een schoorsteeneffect in de tv waardoor je veel meer warmtecirculatie krijgt dan in zo'n klein ontvangertje van 5cm hoog. Vergelijk het maar met de schoorsteen in je huis. Is die maar 1,5 meter lang, dan heb je ook geen trek, is die 5 meter lang, dan het je een prachtige natuurlijke trek als de schoorsteen goed gemaakt is.
Let bij een ventilator wel op dat je hem zo monteert, dat de warmte omhoog uit de satellietontvanger wordt gezogen, dus niet de lucht omlaag blazen. Dan werk je tegen de natuurlijke luchtstroom in want warmte gaat altijd omhoog.
Neem een vertilator met een laag toerental en schoepen met een grote spoed. Die maken het minste lawaai, bijv. de SUNON zoals afgebeeld.

 

extra koeling op satellietontvanger.jpg

184278_LB_00_FB.EPS_1000.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Allemaal leuk en aardig, de HomeCast is al op leeftijd. Voor €100-€150 koop je een VU+Zero 4K... Staat zelfs te koop voor €75 hier op het board. Wordt niet warm en er kan prima een CD kaartje in...

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een Papst ventilator is goedkoper maar ik zou ook voor een nieuwe tuner gaan als de TV nog prima is.

Probleem met een nieuwe TV met sattuner is: hoelang zijn er updates, hoe wordt hij ondersteund, hoe makkelijk gaat alles?

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden zei minplus:

Een Papst ventilator is goedkoper maar ik zou ook voor een nieuwe tuner gaan als de TV nog prima is.

Probleem met een nieuwe TV met sattuner is: hoelang zijn er updates, hoe wordt hij ondersteund, hoe makkelijk gaat alles?

Ik heb mijn LG tv nu vier jaar en krijg nog regelmatig updates.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Zelfs zonder updates kan ik nog steeds de CD satelliet zenders ontvangen op de 10 jaar oude Panasonic plasma.

De tv met ingebouwde satelliet tuner is net zo toekomst zeker als een gewone satelliet ontvanger.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zowel een losse ontvanger als een tv met sat tuner. Het grote nadeel van de tv is dat opnames volledig gebonden blijven aan de televisie, en niet af te spelen zijn op een ander toestel. Bij vervanging van de tv in de toekomst gaan ook alle opnamen verloren. Ik ben bang dat deze beperking vandaag de dag door alle grote merken gedeeld wordt. Dus dat is wel iets om in het achterhoofd te houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uur geleden zei johnno:

Ik heb zowel een losse ontvanger als een tv met sat tuner. Het grote nadeel van de tv is dat opnames volledig gebonden blijven aan de televisie, en niet af te spelen zijn op een ander toestel. Bij vervanging van de tv in de toekomst gaan ook alle opnamen verloren. Ik ben bang dat deze beperking vandaag de dag door alle grote merken gedeeld wordt. Dus dat is wel iets om in het achterhoofd te houden.

Weet dat niet, ik neem nooit op, omdat ik nadien toch nooit kijk. Maar is het niet mogelijk op USB?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, in alle gevallen wordt de aangesloten externe USB Drive (stick) door de TV in een beveiligd formaat geformatteerd waardoor het onmogelijk is om opnames op een ander TV of medium af te spelen.

Dit irriteert mij ook mateloos.

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei astro iris:

Weet dat niet, ik neem nooit op, omdat ik nadien toch nooit kijk. Maar is het niet mogelijk op USB?

 

Zoals Jürgen al zegt is dat inderdaad niet mogelijk. Vroeger of later zal er misschien een computerprogramma beschikbaar zijn dat er mee om weet te gaan, maar op dit moment lijkt dat er niet te zijn. Je kunt overigens wel afspelen via een standaard formatering, maar zodra je op die zelfde schijf iets wilt opnemen, krijg je de opdracht die eerst te formateren. Ik denk dat het heel veel mensen mateloos irriteert.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden zei johnno:

....... Je kunt overigens wel afspelen via een standaard formatering, maar zodra je op die zelfde schijf iets wilt opnemen, krijg je de opdracht die eerst te formateren. 

 

Ooh dit is voor mij nieuw...

 

Dus als ik het goed begrijp kan ik een USB Drive waarop opnames staan van een VU+ op de TV aansluiten en dan daarop afspelen, dit zo lang ik niets opneem, correct?

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

59 minuten geleden zei Jürgen:

 

Ooh dit is voor mij nieuw...

 

Dus als ik het goed begrijp kan ik een USB Drive waarop opnames staan van een VU+ op de TV aansluiten en dan daarop afspelen, dit zo lang ik niets opneem, correct?

 

Ik weet niet in welke bestandsvorm de VU+ een programma opslaat, en welke bestandsvormen jouw tv accepteert. Maar wat formatering betreft heb ik in ieder geval met mijn tv geen enkel probleem. Ik speel probleemloos mp4 en mkv bestanden af op de Samsung in NTFS format.

 

Ik had overigens nog een aantal opnamen van mijn voormalige sat ontvanger. Dat zijn .trp bestanden en die worden niet door de Samsung gelezen. Maar het kost weinig moeite die om te zetten in bijvoorbeeld mp4.

aangepast door johnno
Link naar reactie
Delen op andere sites

De opnamen van de VU+ ontvangers en waarschijnlijk van de meeste E2 ontvangers worden in het TS formaat weggeschreven.

Ik heb nog een USB Drive hierliggen met daarop diverse opnamen, ik zal deze straks even op mijn Samsung TV aansluiten, kijken of het functioneert.

 

Edit...

Te vroeg gejuicht, de USB drive met daarop de opnamen is in het Mac OS journaled formaat geformatteerd en wordt door de Samsung TV dus nooit herkend.

Ik ga wel een dezer dagen een test uitvoeren, altijd handig om te weten of het functioneert.

aangepast door Jürgen

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...