Ga naar inhoud


Shelly plug S en Shelly Dimmer


Con

Aanbevolen berichten

Hoewel ik de Shelly niet van binnen heb gezien verwacht ik eigenlijk niet

dat deze werkt met een triac. Ik verwacht eerder PWM met een Mosfet

of dergelijke zeker gezien de belasting van 22 Watt welke hij probleemloos

naar 10% dimt.

 

Check nog even of je hem hebt gekalibreerd in de "Leading Edge" mode.

Maar, 4 Watt is inderdaad wel erg weinig. Staat mij bij dat er geen

aanbevolen minimale last nodig is.

Dus wellicht nog een keer kalibreren.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 32
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Nóg een keer gekeken en inderdaad the load kan  kleiner dan 10 Watt zijn.

 

https://shelly.cloud/wifi-smart-home-automation-shelly-dimmer/

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Denk dat je het woord ‘niet’ vergeten bent ;)

 

Quote

With Shelly Dimmer/SL you can use incandescent and halogen lights: 10-220W, dimmable LED lights: 50-200VA / 10W – 200W or resistive-inductive loads: ferromagnetic transformers 50-150VA. Shelly Dimmer SL 200–240V neutral not required.

 

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, 10 Watt is de ondergrens van het aan te sluiten vermogen,

echter niet voor een minimale dimstand. Met gemak ga ik naar

10% van 22 Watt (2,2 Watt). En de Shelly start ook op bij 10%.

Hoewel ik denk dat de Shelly héél even hoger begint om vervolgens

naar die 10% te gaan.

 

Blijft een werelddimmer gezien de prijs en ook de minimale omvang.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Afgelopen week 3 Shelly's 2.5 binnen  voor mijn rolgordijnen.

Ik zeg "geweldig", als een speer werkt het. Ook het kalibreren

was een leuk moment op zich.  

 

Echt geinig spul. Ik heb de Shelly's niet voorzien van andere

firmware.Goed beschouwd heb ik daar helemaal geen behoefte

aan.

 

Shelly werkt overigens goed samen met Domoticz.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alleen jammer dat het Wifi is. Ik gebruik liever geen Wifi in mijn Domotica netwerk. Wel compatibel met Homey zie ik.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Zelf gebruik ik zowel zigbee als wifi. Zigbee gebruik ik voor batterij gevoede sensoren, e27 lampen en GU10 lampen en wifi voor alles dat schakelt.

 

Wifi is m.i. over het algemeen betrouwbaarder, mits je ook een betrouwbare wifi oplossing hebt. Ik gebruik Ubiqity UAP-Pro (2 stuks) en daarmee heb ik een dekkende en snelle oplossing voor wifi die met voldoende (heel veel) clients overweg kan.

 

Waar ik met zigbee nog wel een een storing heb, werkt wifi eigenlijk altijd.

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Michel zei:

Zelf gebruik ik zowel zigbee als wifi. Zigbee gebruik ik voor batterij gevoede sensoren, e27 lampen en GU10 lampen en wifi voor alles dat schakelt.

 

Wifi is m.i. over het algemeen betrouwbaarder, mits je ook een betrouwbare wifi oplossing hebt. Ik gebruik Ubiqity UAP-Pro (2 stuks) en daarmee heb ik een dekkende en snelle oplossing voor wifi die met voldoende (heel veel) clients overweg kan.

 

Waar ik met zigbee nog wel een een storing heb, werkt wifi eigenlijk altijd.

 

Mee eens, ik had wat kaku-spul en dat heb ik bijna allemaal uitgefaseerd.

Vaak had/kreeg ik geen contact.

 

Heb nu alleen nog 3 (433mHz) temperatuur sensors, dat gaat wel goed.

Ben ook met Enocean (886mHz) dimmers gestopt. (zijn nu 3 Shelly's).

 

Heb verder alleen nog maar 7 Shelly's en 4 nodemcu's allen middels Wifi.

en dat gaat geweldig. Één nodemcu stuurt 6 kleppen en de ketel aan.

Zaterdag een Nodemcu 12E (zonder Arduino software) ingezet voor

8 temperatuursensors (DS1820) wat ook voortreffelijk werkt.

Deze zaten op een Raspberry maar daar ben ik ook op uitgekeken,

teveel ellende mee gehad.

 

Nu draait alles op een low-energy Gigabyte met daarop Debian.

En dat gaat feilloos.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de niet zo technisch onderlegden onder ons is het toch net allemaal effe te veel. Uitbreidingen van je Wifi netwerk, IoT apparaten gescheiden houden van je overige Wifi apparaten, Tasmota in je Sonoff flashen, Arduino, Raspberry.

 

Ik gebruik een Homey met Z-Wave en Zigbee. Geen problemen met Wifi door een mesh netwerk. Batterij gevoede sensors zijn geweldig. Heb ze nu een half jaar en staan nog steeds op 100%. Ook de lampen van de Ikea zijn geweldig. Er zit een dimmer in de lamp zelf dus lamp wisselen en klaar.

 

Ik vind ook dat je de slimheid vooral decentraal moet houden. En daarmee bedoel ik dat de boel gewoon moet blijven werken als Wifi en de Homey uitvalt. Dus die sturing van 6 kleppen op jouw verwarming maakt mij huiverig. Ik zou zelf gewoon voor een geschikte thermostaat met Z-Wave / Zigbee gaan.

 

Maar je hebt wel een leuke hobby. Houdt je van de straat en dat is nu wel belangrijk 😷

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Als jouw homey uitvalt werken je sensoren niet meer (kan je niets meer uitlezen) en kan je ook je ikea lampen niet meer schakelen toch?

 

Wifi uitvallen ligt niet echt voor de de hand en mijn schakelaars werken (mits ze wifi signaal hebben) ook zonder centraal systeem, want die praten ook met elkaar via de interne API van esphome. Home Assistant weet dus hun status, kan ze schakelen, maar alles werkt ook als normaal met de schakelaar in de muur.

 

Het is wel lastig configureren zoals ik het gemaakt heb, maar met Home Assistant en shelly's met de originele firmware hoef je niet te programmeren. Dat werkt net zo eenvoudig als jouw homey.

 

Die homey vind ik zelf ook een leuk apparaat hoor, maar het is mij toch te beperkt. Ik wil graag alles aan elkaar koppelen zodat ik alle informatie en besturing centraal heb. Dat kan ik met die homey niet.

 

Hoe dan ook vind ik na 2 jaar hobbyen wifi betrouwbaarder voor schakelen en zigbee beter voor batterij gevoede sensoren.

 

Mvg,

 

Michel

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de Homey uitvalt werken de flows uiteraard niet meer. Maar ik kan alles normaal blijven bedienen als voor de tijd dat ik een Homey had.

 

De Ikea lamp gebruik ik in de buitenlamp bij de voordeur. De schakelaar daarvan staat altijd aan. De rolluiken heb ik nog niet gekoppeld. Zie ik het nut niet zo van in.

Verder heb ik een zestal Innr wallplugs, een drukknop en een bewegingssensor.

 

Vervelende is een beetje dat het hele huis voorzien is van halogeen dimmers. Die allemaal vervangen door een Z-Wave/Zigbee exemplaar gaat me te veel in de papieren lopen.

 

Wat bedoel je met?

11 uren geleden, Michel zei:

Ik wil graag alles aan elkaar koppelen zodat ik alle informatie en besturing centraal heb. Dat kan ik met die homey niet.

 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Een wifi dimmer tot 150watt kost 13 euro op  (Tuya CE en FCC gekeurd). Daar zet je dan tasmota op (dat kan zonder openen en solderen) en je bent klaar. Tasmota kan vast ook prima werken met je Homey.

 

Ik bedoeld dat Home Assistant veel meer integraties heeft dan Homey en ik kan met HA alles dat niet ondersteund wordt vaak wel zelf maken met een script of code van derden. De koppelingsmogelijkheden zijn virtueel onbeperkt, terwijl je bij een homey gebonden bent aan wat het apparaat ondersteund.

 

In zwave zou ik in ieder geval niet meer investeren. Zigbee is op zwave rap terrein aan het winnen en zwave hardware is ook gewoon veel te duur door de dure licenties.

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Michel zei:

Een wifi dimmer tot 150watt kost 13 euro

 

Dan bedoel je een dimmer module. Die kan ik natuurlijk niet achter de bestaande dimmers zetten. Dan heb ik dus ook een schakelaar nodig.

 

2 uren geleden, Michel zei:

De koppelingsmogelijkheden zijn virtueel onbeperkt, terwijl je bij een homey gebonden bent aan wat het apparaat ondersteund.

 

Nee dat is niet helemaal juist. Als je kijkt naar de beschikbare Homey Apps: https://homey.app/nl-nl/apps/

Dan zie je dat de meeste toepassingen door de community gemaakt worden. Verder ondersteunt de Homey ook scripting maar daar waag ik mij niet aan.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...