Ga naar inhoud


Astra 1 en 2 plotseling zwakker tot geen signaal op V transponders


roelof

Aanbevolen berichten

Mag ik een beroep doen op de experts.

Vorige week heb ik plotseling problemen met het signaal op de Vert. transponders van de 19 en de 28.

Het signaal is teruggevallen van 6 tot 9 dB en sommigen naar 0.

De 13 en de 23 zijn onveranderd goed. ( 14 dB sterkte).

Welke onderdeel laat mij in de steek.

 

De installatie bestaat uit een Triax 78, 4 twin lnb op rail waarvan 2 black ultra (13 en 23), 2 inverto multiconnect (19 en 28)

2 maximum diseqc en VU+ Duo2.

 

Van Sprietje ontving ik reeds een reactie (helaas werd het bericht verwijderd).

 

Bij voorbaat dank voor jullie hulp.

Roelof

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


als het enkel de vertikale transponders zijn, dan zou ik toch de LNB verdenken. Dat dezelfde fout op hetzelfde moment op 2 LNB's van hetzelfde merk optreedt, kan toeval zijn. Aangezien de vertikale transponders op de 2 ultra's blijkbaar geen problemen hebben, denk ik niet dat het de tuner is, of de switch. Ik zou de LNB's eens vervangen (door black ultra's).

DreamBox 8000+Xtrend ET10000+Gigablue UHD 4K, openPLi, CCcam, CD+TVV kaarten (gene zever), wavefrontier T90, EMP Centauri 33/12 multiswitch en VEEL te weinig slaap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik schijn het gekaapt te hebben. Ik dacht dat mijn vraag veel overeenkomst had met het bestaande topic.

Leek mij efficient om daar de draad op te pakken.

Klopt, ik had de hardware nog niet genoemd.

Omdat je naar de diseqc informeerde, heb ik nu alle componenten vermeld.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK, dan weet ik weer waar we gebleven waren.

Je hebt problemen met de ontvangst van de satellieten waarvoor je de Inverto Multiconnect-lnb's hebt gebruikt.

Bedenk dat deze lnb's het bijna laten afweten zodra er waterdruppels op de spitse neus zitten. Dat is natuurlijk tijdens regen maar ook nog vele uren daarna want de druppels zijn niet zomaar weg.

Als je ze met een droge doek droog maakt, heb je dan nog steeds het probleem met de ontvangst?

Eigenlijk moet je bij het gebruik van de Inverto Multiconnect-lnb's altijd een regenkap gebruiken zodat je voorkomt dat er regendruppels op de spitse snuit komen. Inverto heeft dit probleem erkent en heeft de Multiconnect-lnb's een paar jaar geleden uit productie genomen. Daarvoor in de plaats hebben ze de Diëlectric-lnb's op de markt gebracht. Deze zijn vlak aan de voorzijde maar presteren nauwelijks beter. Daarom zijn ze enige tijd geleden ook gestopt met de productie van die lnb's.

Stuur eens een foto van de 4 lnb's, liefst van boven of eventueel van onderen genomen.

Inverto multiconnect.jpg

Inverto Diëlectric single.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie input.

Ik ga de inverto multiconnect wisselen met een single black ultra, die ik uit het verleden nog beschikbaar heb, om te zien of dit verbetering geeft.

Als blijkt dat dit verbetering geeft, dan vervang ik definitief de multiconnect lnb´s op de 28 en 19 voor twin black ultra(28) en een twin gigablue rocket 40mm op de 19.

Lijkt mij een goede aanpak, om afscheid te nemen van de multiconnect.

Ik houd jullie op de hoogte.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In reactie op Sprietje, bijgaand foto´s.

 

Ik realiseer mij dat ook de 28 een smalle kop moet zijn. Dus mijn plannetje om de 28 even te testen met een ultra black gaat niet op.

 

In reactie op Old Satterhand.

Opnieuw opstarten heb ik al uitgeprobeerd, dat levert geen verbetering op.

 

In reactie op minplus.

koppen grondig schoongemaakt, dat levert geen verbetering op.

 

Vandaag, vervangende (smalle) lnb´s bestellen.

Keuze uit, Gigablue, Triax, Relook. Het is opmerkelijk dat deze allemaal identiek zijn.

IMG_20200123_092103.jpg

IMG_20200123_092120.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste roelof

 

De afstanden van de lnb's staan zover ik kan zien wel goed maar de lnb's staan allemaal veel te ver naar voren. De grote kop moet ongeveer 5-6mm van de klem af staan. Zo te zien staan ze wel op 20mm afstand. Ook de smalle lnb's moeten wat achteruit.

Ik ben er van uitgegaan dat de schotel in de buurt van Ommen staat. Als dat niet zo is, laat me dat (eventueel via een persoonlijk bericht) even weten, dan kan ik de schuinte van de rail bepalen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...