Ga naar inhoud


Rolluiken op Google Home


Romavami

Aanbevolen berichten

Hallo Forum,

 

ik heb via Ali twee rolluik Smart schakelaars aangeschaft.

Eén daarvan heb ik in een proefopstelling aangesloten in plaats van de traditionele rolluikschakelaar.

Dat werkt prima en ik kan het rolluik via mijn smartphone bedienen. (open, pauze, dicht en eventueel timers)

 

Daarna heb ik hem via de Tuya app gekoppeld aan Google Home.

Ook dat werkt en ik kan het rolluik met een stemcommando bedienen.

 

Het enige wat mij niet lukt is om het rolluik tijdens het dichtgaan met een stemcommando te stoppen omdat hij bijvoorbeeld maar half dicht hoeft.

 

Heeft iemand hier ervaring mee ?

Ik heb alle gangbare en denkbare commando's geprobeerd.

 

Ik ben benieuwd.

 

Groet Rob

Link naar reactie
Delen op andere sites


Commando's;

- omlaag,

- staak,

- omhoog.

Wellicht?

 

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder
48 minuten geleden, Romavami zei:

...Het enige wat mij niet lukt is om het rolluik tijdens het dichtgaan met een stemcommando te stoppen omdat hij bijvoorbeeld maar half dicht hoeft.

 

Heeft iemand hier ervaring mee ?

Ik heb alle gangbare en denkbare commando's geprobeerd.

 

Hey google, stel het rolluik in op 50%

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, Michel zei:

 

Hey google, stel het rolluik in op 50%

Jammer, maar daar reageert Google Home niet op.

 

22 minuten geleden, Con zei:

Commando's;

- omlaag,

- staak,

- omhoog.

Wellicht?

 

en ook deze is onbekend.

 

Ik kan dus zeggen; Hey Google rolluik dicht / open

Iets anders werkt niet.

 

Maar thanx for trying

Link naar reactie
Delen op andere sites

  2 uren geleden, Michel zei:

 

Hey google, stel het rolluik in op 50%

Jammer, maar daar reageert Google Home niet op.

 

Op zich wel logisch, Google weet immers niet wat het begin- en eindpunt is

hetgeen je handmatig moet instellen bij rolluiken/rolgordijnen.

 

Een voorzet zou kunnen zijn om het rolluik te sturen voor een bepaalde tijd.

(totale looptijd bv 90 seconden, hé Google rolluik 45...)

 

Is dat misschien een mogelijkheid.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder
2 uren geleden, Romavami zei:

Jammer, maar daar reageert Google Home niet op.

 

Ik kan dus zeggen; Hey Google rolluik dicht / open

Iets anders werkt niet.

 

Probeer eens "hey google, rolluik 50%"

 

Dat zou echt moeten werken, zo werkt het bij andere rolluik actors in combinatie met google assistant ook.

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb al jullie tips geprobeerd, maar behalve dicht en open reageert Google Home niet.

 

De schakelaar moest ik via de Smart Life aan Google Home koppelen.

In de bediening in Smart Life en in Google Home op de Smartphone werkt de pauze-toets wel.

Dus om nou te zeggen dat de schakelaar hiervoor niet geschikt is kan ik ook niet zeggen.

In de handleiding staat dat het pauze-commando bij Alexa niet werkt, maar die opmerking staat niet op de  Google Home pagina van de handleiding.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn rolluiken zijn met google te bedienen en reageren op naam "open", naam "stop" en naam "dicht".
Hey Google "raam open" en dat rolluik gaat open en in die actie is dat te stoppen met Hey Google "raam stop".

Wel moet je daarbij ook aannemen dat de rolluik-schakelaar ook een MY stand moet kunnen schakelen, bij een oudere rolluik motor die dat niet had, werkte de tussenstop ook niet. (alleen is dat mijn ervaring)

Zelf gebruik ik het met google zelden omdat ze ook allemaal via mijn Homey aangestuurd worden, open - dicht en de My stand en in de zomer op temperatuur zodat ze aan de zonkant mooi op tijd dicht gaan.

Verder gebruik ik de zonnestanden app in de Homey om de rolluiken in de ochtend open en in de avond dicht te laten gaan waardoor je dus elke dag ook een andere open- en sluitings tijd hebt en je in de winter niet om 16:00uur met dichte rolluiken zit.

aangepast door catw
Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uren geleden, Marjas zei:

Shelly 2.5 ertussen en is te bedienen via app en GH. Open/pauze/dicht of aansturen per %. Werkt goed.

 

Goeie tip! Daar was ik naar op zoek.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later...
  • 1 maand later...

De Teepao rolluik sturingen hebben geen ondersteuning voor de 50% (dat zijn de inbouw wifi schakelaars)

* VU+Ultimo & VU+Duo (VIX), DM500 (OpenPli)

* Triax 110cm Astra 1 + 2 + 3 + Hotbird | Triax 78cm Astra 1 + 3 | WaveFrontier T90 (*nog op te stellen*)

* PopcornHour C200

* Synology DS-1010+ & DX510

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...