Ga naar inhoud


Onzichtbare schotel en 28.2


Gast suriboy

Aanbevolen berichten

Gast suriboy

Gaarne zou ik advies willen omtrent het plaatsen van een "onzichtbare" schotel voor de ontvangst op alleen de 28.2 in Rotterdam.

 

Ik zat zelf te kijken en vond de Selfsat H30D, wat ook nog eens goedkoop is. Kan iemand aangeven of de ontvangst hiermee wel goed gaat zijn. Daarnaast als er een goedkoper alternatief is dan hoor ik het graag.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste suriboy

Met de Selfsat H30D vlakantenne kun je op dit moment prima de spotbeam van de Astra 28,2 ontvangen maar dat is ook niet verwonderlijk, de huidige beam is ook in Nederland erg sterk. Maar hoe dit precies gaat worden begin volgend jaar als de huidige Astra 1N-satelliet vervangen gaat worden door de 2F, daar kan niemand nog een zinnig antwoord op geven. Ik zou een half jaartje wachten, dan is er meer bekent hoe de ontvangst in Nederland is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast suriboy

Maar hoe dit precies gaat worden begin volgend jaar als de huidige Astra 1N-satelliet vervangen gaat worden door de 2F, daar kan niemand nog een zinnig antwoord op geven. Ik zou een half jaartje wachten, dan is er meer bekent hoe de ontvangst in Nederland is.

 

Aah, kijk daarom is dit forum erg handig. Als leek wist ik niet dat er iets zou veranderen in de sterkte van de beam.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste suriboy

Eind van dit jaar wordt de nieuwe satelliet voor de spotbeam van de Astra 28,2 gelanceerd. Omdat flink wat zenders die op Engeland gericht zijn ongecodeerd zijn, moeten ze er wel voor zorgen dat de beam veel strakker wordt dan dat die nu is anders krijgen ze problemen met auteursrechten van filmmaatschappijen e.d.

Er is al een footprint beschikbaar en daar zie je ook bij staan, “2nd Generation” Hiermee geven ze al aan dat er een techniek gebruikt wordt die de beam veel strakker op Engeland richt dan voorheen.

Hoe groot de schotel in Nederland moet zijn is een beetje afwachten. Het zou zonde zijn nu in een nieuwe schotel te investeren die over 8 maanden niet meer te gebruiken is.

post-60869-0-91770900-1337533231_thumb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor deze Selfsat H30D schotel is een onopvallende satelliet houder in een stoel design

te koop

post-40340-0-07492800-1337536789_thumb.jpg

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

 

En met de vriendelijke groeten Hendrik

 

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste satencom

Jij laat wel een heel rooskleurig plaatje zien maar dat is niet de werkelijkheid.

Kijk maar eens naar de afbeeldingen die ik heb toegevoegd. Dan kun je ook de achterkant zien en de motor. Bovendien staat de leuning van de stoel (de vlakantenne dus) nu horizontaal maar jij weet net zo goed als ik dat elke satelliet zijn eigen skewinstelling heeft. Dit wil dus zeggen dat de leuning altijd scheef staat, de ene keer wat meer dan de andere keer. Ook geen gezicht dus.

Bovendien durf ik geen garantie te geven dat die vanaf begin volgend jaar nog toereikend is voor de spotbeam van de Astra 28,2.

post-60869-0-72077600-1337539285_thumb.jpg

post-60869-0-43814300-1337539321_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje, op de foto lijkt het heel wat, maar in de werkelijk is het vaak anders

maar zo zie je maar weer, er zijn altijd mensen mee bezig, om toch zo onzichtbaar

mogelijk een schotel te kunnen plaatsen

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

 

En met de vriendelijke groeten Hendrik

 

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja satencom, schotels zijn het meest onzichtbaar als het pikke donker is.

Maar als het in dit draadje over onzichtbare schotel gaat, dan heb ik nog wel een heel bijzondere. Wat dacht je van deze, zie de bijlage.

Je ziet, op het gebied van satellietontvangst ontgaat me niets.

post-60869-0-56439400-1337546011_thumb.jpg

post-60869-0-64728300-1337546104_thumb.jpg

post-60869-0-79666200-1337546139_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast suriboy

Sprietje ik lees op wiki het volgende:

 

"

In August 2011 Astra 1N was launched to the 28.2°E position to provide interim capacity for the UK and Republic of Ireland with a UK spot beam receivable on 45 cm dishes. Astra 1N was originally designed to provide digital television and radio broadcast services across Europe from the Astra 19.2°E position and is expected to be moved to that orbital position when the first of Astra 2E, Astra 2F and Astra 2G come into service.[7]

"

 

Dit heeft dan niets te maken met de beperking toch in Europa? Maar, wij gaan hem toch ook kunnen ontvangen? Want ik moet een onzichtbare schotel en een zichtbare schotel plaatsen.

 

Voor de zichtbare moet het wel toch nog steeds mogelijk zijn om met een 78cm de 28.2 te kunnen ontvangen, he? Wellicht een minder sterke signaal, maar als er beeld is dan ben ik wel blij...:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste suriboy

 

De Astra 1N die momenteel de BBC- en ITV-zenders verzorgt, is een satelliet die niet bedoeld is voor de Astra 2-positie op 28,2 graden oost. Vandaar dat de spotbeam niet zo strak is als dat ze zouden willen. De nieuwe Astra 2F-satelliet die eind dit jaar gelanceerd wordt, en op positie 28,2 graden gaat hangen heeft een veel strakkere beam die op het vaste land van Europa veel moeilijker te ontvangen is.

Met een Triax 78 zou ik me ook geen zorgen maken voor begin volgend jaar.

De Astra 1N-satelliet gaat volgend jaar gewoon naar positie 19,2 graden oost waar hij voor gemaakt is.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast suriboy

Beste suriboy

 

De Astra 1N die momenteel de BBC- en ITV-zenders verzorgt, is een satelliet die niet bedoeld is voor de Astra 2-positie op 28,2 graden oost. Vandaar dat de spotbeam niet zo strak is als dat ze zouden willen. De nieuwe Astra 2F-satelliet die eind dit jaar gelanceerd wordt, en op positie 28,2 graden gaat hangen heeft een veel strakkere beam die op het vaste land van Europa veel moeilijker te ontvangen is.

Met een Triax 78 zou ik me ook geen zorgen maken voor begin volgend jaar.

De Astra 1N-satelliet gaat volgend jaar gewoon naar positie 19,2 graden oost waar hij voor gemaakt is.

 

Sprietje, ik sprak een satfreak vandaag en die zei dat je wellicht een schotel van 1m moet hebben op 28.2 te ontvangen. Mijn vraag is stel dat je een schotel moet hebben groter dan 1m, speel ik safe met een visiosat G3 schotel mocht blijken dat je een grote schotel nodig hebt?

 

Word gek van het idee dat ik de Engelse kanalen niet ga kunnen ontvangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste suriboy

Maak je daar geen zorgen over dat je een schotel van een meter nodig hebt, toch zeker niet in Rotterdam. Dat is met de huidige transponderfrequenties onmogelijk. Natuurlijk zijn er nu al spotbeams die i.p.v. heel Europa, slechts een deel van een land kunnen aanstralen, laten we zeggen een cirkel van 100km in diameter maar dan moet je wel een transponderfrequentie hebben die aanzienlijk hoger ligt dan de huidige en dat gaat de eerste 15 jaar niet gebeuren. Wel is men tegenwoordig in staat de reflectors van de satellieten dusdanig nauwkeurig te berekenen en te maken, dat de spotbeam strakker wordt dan wat we tot nu gewend zijn. Eén punt wat we zeker niet uit het oog mogen verliezen is dat het signaal voor Engeland zo sterk is (moet zijn), dat ze aan de oostkust van Engeland alle zenders probleemloos met een 50cm-schotel moet kunnen ontvangen.

Volgens mij speelt je in Rotterdam redelijk op safe met een Visiosat G3. Die schotel geeft een versterking van 37,5 dB maar we zullen het pas begin volgend jaar pas zeker weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje, ik sprak een satfreak vandaag en die zei dat je wellicht een schotel van 1m moet hebben op 28.2 te ontvangen. Mijn vraag is stel dat je een schotel moet hebben groter dan 1m, speel ik safe met een visiosat G3 schotel mocht blijken dat je een grote schotel nodig hebt?

 

Word gek van het idee dat ik de Engelse kanalen niet ga kunnen ontvangen.

 

Ik zou me toch niet al te veel zorgen maken voor ontvangst in Rotterdam. Volgens de footprint is het gebied waar het signaal van 57dB naar 56dB verzwakt 120km breed, het volgende stukje van 56 naar 55dB (Zeeland) is 100km breed. Ik heb nog nooit een Ku-footprint gezien die 12dB verzwakt over een afstand van 50km (43dB is het minimum voor een 1m schotel)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...